[IM] Inslapen ... weidegenoot erbij laten zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 20:17

Jacky Lover: heel erg veel sterkte gewenst!

Je moet maar beter niet kijken als je overleden paard verplaatst wordt denk ik. Het kan gewoon niet anders dan dat er toch mee 'gesleept' en 'getakeld' wordt, maar je moet dan niet gaan kijken. Dan houd je daar geen nare herinneringen en beelden over.

jesito

Re: Inslapen ... weidegenoot erbij laten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:21

Ik heb al eens een verhaal gehoord van een paard van bijna 1.80 die is zelf gestorven in zijn box snachts.
Tja, en een staldeur is niet zo groot dus die moest met een tractor op de rug zijn stal uit.
Dit moest natuurlijk zonder paard en/ of stal te beschadigen.
Ik denk dat je dat als eigenaar niet graag ziet.
Op veel stallen doen ze doden dieren ook verplaatsen door om de voor en achterbenen een band te doen en dan hangen ze dus met het hoofd omlaag.
Een vreselijk gezicht, maar soms gaat het niet anders en ze voelen het niet meer, gelukkig maar.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:28

Ik heb het vroeger als klein meisje meegemaakt, paard was niet meer te redden en het was een grote Fries. Die werd achter de trekker gebonden en over het beton naar de weg ofzo gesleept. Ik kon wel janken ;( Hij had er gewoon wonden van...
Maar toen was ik klein, nu blijft het beeld erg maar je weet dat ie al weg is.
Ik zou de andere paarden er ook altijd bij laten, het liefst bv een hele middag. Een dood veulen moet ook minimaal een dag bij de merrie blijven liggen heb ik ooit gehoord. Ik zou het lichaam weghalen wanneer je aan de andere paarden merkt dat het klaar is.
Wens je alvast heel veel sterkte.

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:29

JACKY_LOVER schreef:
Ik heb vandaag mijn liefste schat moeten laten inslapen van bijna 4 jaar oud .
er stonden nog 2 andere pony's op de weide en die hebben
toen hij erg slecht was en nog niet ingeslapen bij hem gestaan .
Ruiken , duwen , willen bijten ,..
Echt erg ..
Maar heb toen hij overleden was wel de andere pony's laten ruiken. Om zeg maar afscheid te nemen |(

Tjee meis wat erg, sterkte.

ts ik kan je geen advies geven alleen maar zeggen hoe wij het gedaan hebben!
Wij hebben onze ouwe op stal in laten slapen (darna werd hij opgehaald door een bedrijf in rotterdam waar hij gecremeerd werd)
Zijn maatje, zjn allesie die al gek werd als hij 2 seconden uit het oog ging, hebben wij niet bij het inslapen laten zijn maar daarna hebben wij haar wel afscheid laten nemen, ze heeft nooit meer om hem gevraagd, best eng want ze werd altijd gek als ze hem niet zag en daarna nooit meer.
Toen ze afscheid nam legde ze haar mond in zijn hals wel een minuut of 10 en daarna noit meer een hinnikje, dus JA ze beseffen het echt wel en daarom lat het weidegenootje op het moment even apart en daarna gewoon afscheid nemen.

Heel echt heel erg veel sterkte.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 20:51

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik hoop dat het toch nog lang duurt voor ik deze beslissing moet nemen, maar met een oud en niet gezond paard van 25 weet je dat nooit.
Van de week is de DA geweest en is een bloedonderzoek gedaan. Daar kwam niets uit, het enige wat nog zou kunnen is problemen met de nieren, dat gaan we nu verder onderzoeken aan de hand van urine.

Het is een dier dat met de dag leeft. Gisteren was ze nog helemaal jolig in de paddock, maar zoals gezegd verschilt het van dag tot dag. Daarom moet ik nu al wel over dit soort dingen nadenken ...

Ik heb mijn keuze wel al kunnen maken op grond van al jullie reacties: als het zover is zal ik haar weidemaatje afscheid van haar laten nemen, niet op het moment zelf erbij laten zijn.
Ik hoop dat dan ook de gelegenheid er is om het zo te doen.

Nogmaals mijn dank voor jullie meedenken en ervaringen delen!

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:56

meis , geniet lekker van haar en vind het zo wie zo al super dat je haar nog hebt, 25 jaar is heel bijzonder veel geluk met je lieverd.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:00

Mijn ervaring met de rendac is ronduit positief. Ik ben die dag later gegaan omdat ik er niet wilde zijn als ze kwamen en alsof het zo heeft moeten zijn was ik er natuurlijk net wel. Ik ben de stal ingelopen en het duurde best even en ik heb niks gehoord, dus mijn conclusie is dat ze ze rustig erin laten zakken. Toen Sonja in de vrachtauto lag toeterde de chauffeur, als zijnde je kunt weer naar buiten komen hoor. Vervolgens reed hij over de autoweg (langs mijn wei aan de achterkant dus) langs en toeterde en zwaaide, dat ene kleine gebaar deed mij zoveel op dat moment, super dat mensen hierbij stil staan.

Het verplaatsen na het inslapen heb ik samen met de da gedaan, gewoon ik de voorbenen hij de achterbenen en daarna het hoofd weer netjes leggen. Onvoorstelbaar wel hoe makkelijk je een haf dan verplaatst. Ik heb ook zelf het halster afgedaan en een stukje staart afgeknipt en haar toegedekt met zeilen. Juist door dit allemaal zelf te doen had ik het gevoel dat ik echt afscheid heb kunnen nemen.

loveshetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:35

Echt veel sterkte.
Ik zou als je een stal hebt de weidegenoot daarin zetten.
Ik weet het lijkt heel wreed.
Maar het is beter voor het beestje.
Als ze is ingeslapen zet haar er dan bij.
Mijn eerste verzorgpony werd zo ingeslapen.
Groetjes Angeliek. |( |(

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:45

Simodi goed dat je hierover nadenkt.
Bevestigend op je keuze , onze ervaring is dat wij onze pony in hebben laten slapen , (zij heeft levend bij het weggaan haar kuddegenoten gegroet) en toen zij ingeslapen was , hebben de andere merries bij haar omstebeurt afscheid genomen.
Emotioneel en heel zacht moment , de wijze waarop ze de geur omnemen , en zelf duidelijk merken dat het over is.
Het inslapen zelf zijn m. i de paarden niet bij gedient om bij te zijn.......( als je hier de keuze in hebt ) Sterkte Simodi

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:14

Hoi Simodi,

Mijn ervaring met het laten inslapen van mijn pony is goed.
Ik had haar vanaf veulen en ik heb haar op 13 jarige leeftijd moeten laten inslapen, na jaren lang tobben met hoefbevangenheid.
Ze was eindelijk weer beter verklaard en toen een paar weken later liet haar hele hoefwand los.
Ik heb haar nog een week met pijnstillers op het land gezet. Daar heeft ze een week genoten van alles en nog wat. Ik heb in die week heel goed afscheid genomen. Elke dag borstelen, wandelen en flink verwennen.
Toen het moment daar was is ze heel vredig ingeslapen op het land. Het was een moeilijk, maar ook een goed moment. Ze is met haar hoofd op mijn schoot ingeslapen. Toen ze dood was kwam er een witte vlinder op haar neus zitten. En toen dacht ik daar ga je.
Daarna heb ik mijn twee andere paarden gehaald, die stonden in de wei ernaast. En die heb ik toen laten ruiken aan haar. De ene keek er meer naar dan de andere. Daarna heb ik ze weer laten grazen.
We hebben toen mijn pony gelijk in de trailer getrokken. Toch vond ik dit niet moeilijk, al dacht ik dat ik dit wel zou vinden. Het was namelijk goed toen ze dood was. Ze had geen pijn meer. Ik heb trouwens nog wel haar staart afgeknipt. Die heb ik in mijn tuin begraven en daarop staat een mooi paarden beeld.
Zo heb ik haar toch nog een beetje bij me.
Toen heeft mijnman haar naar de kliniek gereden en daar hebben ze haar laten afvoeren.
Officieel mag je eigenlijk niet een dood dier vervoeren, maar we hebben het risico genomen.
Ik zag het niet zo zitten, om haar langs de weg te leggen. Hier in de buurt komen veel paarden langs. Maar als een van mijn paarden er niet meer zal zijn, zal dit denk ik toch moeten gebeuren. Die krijg je niet zo makkelijk in een trailer.
Ik heb er nooit spijt van gehad. Het is precies zo gegaan als ik had gehoopt en het is goed zo. Al mis ik haar nog best wel hoor. Het blijft je eerste pony en het was ook mijn maatje.

Toen trouwens mijn hond in augustus moest inslapen is hier ook mijn andere hond bij geweest. Hij heeft toen ook afscheid van haar genomen. Ook haar heb ik thuis laten inslapen, vredig in haar mand en ook met haar hoofd weer op mijn schoot.

Sterkte in de toekomst. Het is nooit leuk om afscheid te moeten nemen van je dier.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:09

Hoi Simodi

Ik wens je alvast heel veel sterkte toe. Ik heb hele goede ervaring gehoord met paard gewoon laten inslapen en later maatje afscheid laten nemen, maar dat heb je al besloten. Wat de rendac betreft dat gaat allemaal heel rustig, met koeien ook.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:22

Alvast heel veel sterkte. Wanneer je de beslissing ook moet nemen.

Bij ons op stal is, jaren geleden alweer, het paard van de eigenaresse ingeslapen na een hevige koliek aanval.
Haar andere paard stond hoogdrachtig en ze stonden samen in een ruimte aan de boerderij (wel aparte stallen)
Ze heeft toen haar paard in het weiland van haar paarden in laten slapen en de andere er daarna bijgezet om afscheid te nemen.
Om niet direct een dood paard te zien liggen als je langs raad (weiland lag aan de weg) had ze er een deken overheen gelegen.

Het drachtige paard is erg van slag geweest dat ze haar maatje verloor. Gelukkig beviel ze enkele weken later van een gezonde zoon.
maar het afscheid nemen had haar wel erg goed gedaan. Ze heeft niet meer naar haar maatje staan roepen (wat ze anders wel deed, als deze even weg was)

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:14

Ik heb afgelopen vrijdag Adelheid in moeten laten slapen. Adelheid was echt op en kon niet meer, van het ene op het andere moment. Toen Adelheid is ingeslapen heb ik Savannah en Jopie er bij gelaten. Savannah nam haar tijd om afscheid te nemen terwijl Jopie na even ruiken naar een pluk gras trok. Voor mijn gevoel geeft het wat rust. De pony's waren vrij opgewekt en vrolijk toen ze weer terug gingen naar de wei en ik heb daar nog even staan kriebelen en toen draaide Savannah zich om en hinnikte in de richting van Adelheid. En toen was het goed geweest.

Adelheid is trouwens opgehaald door firma miedema. Deze man kwam met een trailer en heeft met alle respect Adelheid in de trailer getakeld en ik kon daar toen nog heel lang bij der liggen. Die man nam echt de tijd. Heel fijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:18

Mijn ervaring is dat maatjes afscheid nemen van het dode lichaam, ze snuffelen even, duwen even en als ze weglopen dan hebben ze op hun manier afscheid genomen.

Een merrie met dood veulen neemt afscheid door het veulen te begraven, daarom is het zo belangrijk een dood veulen te laten liggen totdat de moeder het begraven heeft (lees on dergestopt met zand of stro)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:31

ik heb 15 januari mijn paard in laten slapen en heb hier mijn pony's niet bijgehad... ik ben heel de tijd bij mijn paard geweest dus zijn lucht en de lucht van spuiten zat in mijn vest. toen de DA weg was en mijn paard was opgehaald ben ik naar mijn pony's toe gelopen en heb ze aan mijn vest laten ruiken. ze wisten dondersgoed dat het gedaan was.... |(

ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke tijd en hoop dat je wat aan mijn tip heb!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 09:57

Ik heb heel veel aan jullie reacties, bedankt daarvoor!

Even een update over de betreffende merrie: omdat ik zelf erg twijfelde over haar gezondheid en vermoedde dat haar einde misschien wel nabij zou (moeten) zijn (vandaar dit topic), heb ik onlangs opnieuw de DA erbij gehad die haar uitgebreid onderzocht heeft, bloed en urine afgenomen en ook dat onderzocht. En daar is eigenlijk niets bijzonders uitgekomen, alles was in orde, er zijn geen ontstekingen en ze heeft - ook naar zijn mening - geen pijn. Dat betekent dat we 'alleen' met een zeer vermagerd paard zitten waarbij we niet weten hoe dat komt, ook de DA dus niet. Maar ze oogt verder goed levendig en niet ziek, zodat de DA ook heel duidelijk uitsprak dat het op dit moment niet aan de orde is om haar in te moeten laten slapen.

Daar ben ik uiteraard hartstikke blij mee. Ik weet nu min of meer zeker dat ze geen pijn heeft en niet lijdt ondanks dat ze er zo slecht uit ziet en laat haar gewoon lekker haar gang gaan, samen met haar vriendin (mijn andere merrie) en heb haar onlangs ook bij onze ruin in de paddock gezet, wat een dikke liefde opleverde. :D Ze verhaart momenteel goed en is prima hengstig, wat er beide ook op duidt dat het inwendig toch redelijk goed gaat op dat gebied. Eten, drinken en mesten gaat ook goed.

Hopelijk kan ik de beslissing dan ook nog een (flinke) tijd uitstellen, maar mocht het toch (ineens) zover komen, dan weet ik nu in elk geval duidelijk wat ik wel en niet wil doen, mede dankzij al jullie reacties! Dus thanx!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:09

kijk meis dat is mooi! geniet lekker van je paardje zolang dat nog kan!

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:24

Geniet van je momenten. Het kan ineens gebeurt zijn. Adelheid was de dag ervoor ook nog heel erg bij maar heeft ineens haar koppie laten hangen. Wilde ze niet meer. En dan is het ook goed geweest. Je ziet wanneer het zover is.
Genieten, dat is het enige wat je nu nog moet, zorg voor haar en geniet van haar.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:25

mooie woorden liezzie

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:31

echt heel veel sterkte me de moeilijke keuze die je straks moet maken! maar ga idd heel erg genieten van de mooie momenten met haar samen, ga haar lekker vertroetelen!

Hou er rekening met dat dat het laatste kan zijn wat je doet!
Verder zou ik haar maatje er op een afstand bij laten! laat zien wat er gebeurt en daarna haar maatje erbij laten, net zo lang tot dat jij denkt; nu is het genoeg.

Kijken naar je overleden paard is verschrikkelijk, zeker als ze al opgebonden ligt. dus denk goed na of je dat wel wil, ik zie het nog steeds voor me.

succes en heel veel sterkte

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 12:45

Bedankt!

Kijk, op dit moment zie ik geen paard dat de moed heeft opgegeven en gaat het een heel stuk beter dan een week of 4 geleden: :D (foto is van gisteren)
maar zoals ook gezegd, je weet gewoon niet hoe het gaat, dus genieten we van elke dag ...

Afbeelding

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:50

Gelukkig dat je de beslissing nog niet hoeft te nemen en dat alles goed is met je merrie. Ze ziet er goed uit, wel een beetje vermoeide oogopslag. Misschien kun je in overleg met je DA kijken naar bepaalde voeding zodat ze wat meer vlees op haar botten krijgt?

Mijn tienjarige merrie heeft zware artrose en ook ik zal op termijn de moeilijke beslissing moeten nemen om haar te laten inslapen. Nu staat ze o.a. met haar vierjarige dochter die echt helemaal gek op haar moeder is. Ik wil het inslapen in het zicht, maar met een draad ertussen laten gebeuren en de dochter (en de andere paarden) daarna alle gelegenheid geven om afscheid te nemen.

Ik wil het vervoeren naar de ophaalplek van de Rendac met de tractor zelf meemaken en ook het ophalen door de Rendac. Er bij zijn en het proces zo goed en waardig mogelijk laten verlopen is het laatste wat ik voor mijn trouwe vriendin kan doen en helpt mij bij de verwerking.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 13:01

Vashti: dus ook jij denkt al vooruit .... lijkt me goed zoals jij het voor jouw paarden beschrijft. Maar theoretisch kan jou paard nog jaren mee hoor, is heel verschillende met artrose. Mijn merrie heeft ook al van voor haar 15e (toen ik haar kocht) artrose en heeft nu toch nog steeds goed beenwerk, ze loopt nog prima (dat is dus het probleem niet ;) ).

Idd kijkt ze vermoeid, dat was mede de reden dat ik uitgebreid onderzoek heb laten doen, omdat te laten beoordelen of ze misschien echt 'levensmoe' is. Maar ze heeft nog wel regelmatige blije momenten tussendoor!

Ze kan slecht eten, mist al een aantal kiezen waardoor ze nagenoeg geen ruwvoer meer kan eten. Ze krijgt daarom al geruime tijd speciale slobber van de DA, die zowel hardvoer als ruwvoer vervangt en specifiek voor oude paarden met gebitsproblemen is.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:09

De oogopslag herken ik bij mijn merrie, die kijkt ook vaak zo. Misschien dat jouw paardje weer wat aankomt als er dadelijk weer lekker gras groeit?

Helaas loopt mijn Vasthi echt niet goed door de artrose. Ze is afgelopen mei echt opgegeven ook na foto's in de kliniek. Het is goed te zien in haar bewegingen, ze loopt mank en beweegt stijf, maar ze heeft nog zo veel levenslust. Ze komt nog aangegallopeerd als ik eten heb en is de grote bazin van de kudde (12 paarden), zolang ze zich nog zo blijft gedragen kan ik er nog geen einde aan maken.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:23

TS allereerst knap van je dat er al zo overnadenkt.

Hier is het met folie eigenlijk niet veel anders, we bekijken haar van dag tot dag. Al hopen we natuurlijk dat ze er nog jaren is, maar dat weet je nooit.
Toen vorig jaar haar veulen ingeslapen werd is ze erbij gebleven, al na een half uurtje schoof ze allemaal stro over de kleine en was het goed, we hebben haar toen gelijk naar buiten gezet met haar andere dochter, folie heeft nog 1x gehinnikt maar verder niet meer.
het voorjaar daarvoor moest helaas ons 21 jarig pensionpaard ingeslapen worden, dit hebben wel uit het zicht van de rest gedaan, puur omdat zijn grote maatje een ontzettende druktemaker was als hij een DA rook. Na het inslapen hebben we hem wel aan het halster afscheid laten nemen, na even snuffelen een keer duwen met zijn neus was toch het hooi wat in de buurt stond alweer interessanter, ook hij heeft daarna niet meer gezocht naar zn maatje.
Hoe de 21jarige is opgehaald weet ik niet, ik heb de rendac het erf op en af zien rijden maar ben niet gaan kijken, dat kon ik niet.

Heel veel sterkte in iedergeval de komende tijd!