[IM] Hoelang duurde het voordat je ergste verdriet voorbij was?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoelang duurde het voordat je ergste verdriet voorbij was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:22

Jeetje..dat is niet niks.
Ik weet zeker dat als iemand een goede beslissing kan nemen dat jij het wel bent. Je houd gewoon zoveel van ze.

Sterkte ermee Ach gut

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:35

Sterkte.

Ik denk wel dat je nu de moeilijkste stap genomen hebt door te beslissen dat het nu genoeg is. Natuurlijk word het straks moeilijk, maar achteraf kan je zeggen dat het goed is zo.

Mijn kleuter is bijna een jaar terug overleden. Die komt nog bijna dagelijks langs in onze gesprekken, dat was gewoon zo'n bijzonder monster waar we veel te kort van hebben mogen genieten (ze was net 3).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:10

Jeetje ik lees dit nu pas..

Wat een dappere beslissing meis, weet zeker dat je de goede beslissing hebt genomen, je bent altijd door het vuur gegaan en je wil het beste voor ze..

heel veel sterkte.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:30

Heel veel sterkte!!
Maar ik denk ook dat je de juiste keuze hebt gemaakt! Het is nu vast erg moeilijk, maar uiteindelijk zal je er vrede mee hebben.
Als ik heb gelezen wat je allemaal voor Wisje gedaan hebt, kan ik niets anders zeggen dat dat jij het beste met je paardjes voor hebt! Dus ik weet zeker dat dat in dit geval ook zo is.

Ik heb 2 weken geleden ook m'n 12 jarige hond moeten laten inslapen. Ik heb er wel vrede mee, maar dat moment... BAH en alleen al die afspraak maken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 22:28

Bedankt voor alle lieve reactie's Lachen

Het blijft erg moeilijk maar ik weet dat ik alles heb gedaan voor Des, ze is al op 8/9 jarige leeftijd afgekeurd voor de sport, ivm spat en HKO fase 4
Ondanks dat heeft ze nog jaren goed gelopen, en weer wat jaren later was Tilderen op de markt gebracht, daarvan heeft ze zo'n 6x een infuus gehad en daarnaast nog Cortaflex erbij en zelfs toen de spat verder was gaan woekeren het spronggewricht zelf in bleef ze het verbazend goed doen!
DA's waren steeds weer verbaasd als ze de rontgenfoto's zagen en dan vervolgens haar zagen lopen!
En nu is ze bijna 18 en gewoon echt op, of ja haar beentjes zijn op, ze loopt steeds moeilijker met haar achterbenen en ze geeft zelf ook aan dan het genoeg is geweest.

Vrijdag hoor ik van de slager wanneer ze bij hem verwacht wordt..

Dee, het 23 jarige paardje van mn moeder, gaat dezelfde dag als desje.
Dee heeft al jaren longproblemen en meerdere kuren gehad van slijmoplossers en ventipulmin etc en nu is ze daarnaast ook nog stijf in al haar gewrichten en maakt ze weer ontzettend veel taai slijm aan waardoor ze steeds benauwd is.
Maargoed, 23 is een mooie leeftijd opzich en Dee'tje heeft ook een mooi leven gehad.
Eerst 8 jaar bij de fokker, daarna 8 jaar bij het meisje waarvan we haar gekocht hebben en nu 7 jaar bij ons waarbij ze een lekker relaxed leventje heeft gehad en oa bokkers machie & miekevgool er met veel plezier regelmatig op hebben gereden.
En niet te vergeten, dankzij mieke&Dee(en bokker vonneke&haar paard dept) ben ik vorigjaar geslaagd voor mijn Orun cursus!

Nu de komende dagen nog veel foto's maken, hoop dat het niet al te slecht weer gaat worden..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:18

Zo te lezen is het een meer dan goede beslissing van jullie: voor de paarden in ieder geval. Ja En daardoor zul je er vrede mee hebben als het gebeurd is. Maar of het verdriet er minder om zal worden? Ach gut Ik hoop het voor je.

Top meis OK dan!

maris83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:20

Mijn verdriet duurd al 5 jaar. Ik heb nog steeds een klein beetje hoop, maar ik leg het wel naast mij neer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:01

Ik heb 3 jaar geleden dezelfde beslissing moeten maken voor mijn 23 jaar oude ruin. De artrose zat toen inmiddels ook in zijn heupen en hij ging zo snel achteruit dat hij binnen een week niet meer goed overeind kon komen en duidelijk pijn had.

Ik ben er heel erg bewust mee bezig geweest. Heb alles zelf willen regelen. Rendac zelf gebelt (moeilijkste telefoontje uit m'n leven, maar oh wat zijn ze netjes geweest. Er is zelfs niet met hem gesleept en hij is uit de wei opgepikt vanaf de plek waar hij is neergegaan) en ik ben er tot op het allerlaatste moment bij geweest.
De dagen naar het afscheid toe ben ik iedere dag heel bewust er mee omgegaan. Daardoor kon ik het goed "afsluiten". Natuurlijk is het nu nog steeds erg moeilijk en mis ik hem nog steeds ontzettend. (De eerste tijd kon ik ook absoluut niet naar stal toe). Maar ik had wel heel goed naar het punt toegewerkt dat het niet abrupt was gegaan, en stond helemaal achter de beslissing: het was genoeg geweest. Geen lijden meer voor mijn paard.

Mijn andere paard is helaas op jonge leeftijd plots verongelukt en daar heb ik nooit afscheid van kunnen nemen. Dat is inmiddels 9 jaar geleden, en daar heb ik echt nog iedere dag verdriet van.
Nu merk ik hoe enorm groot dat contrast is en het verschil omdat ik bij haar geen afscheid heb kunnen nemen, en het zo plotseling gebeurde.

Ik vind het erg knap dat je de beslissing maakt. Wees bewust van ieder moment dat je samen bent, en geniet ervan! Dat wil ik je echt meegeven, want dat heeft mij echt enorm geholpen.
Sterkte meid!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:43

verdorie renske, dat kan je niet menen..
Ik wilde toen je dit topic plaatste nog een reactie plaatsen met hoelang het ergste verdriet heeft geduurt bij mij..
Maar nu lees ik dat Des en Dee al gaan..
Ik wens je heel veel sterkte.. En ja je kan me altijd pb-en als je dat zou willen.
Hoelang het verdriet duurt... k heb nog elke dag verdriet om Natal Verdrietig
Sterkte meis!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:34

OMG Renske, ik lees dit nu pas...
Ik bel je straks wel ff...
Sterkte alvast, ook voor je ouders!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:43

Heel veel sterkte alvast, volgens mij heb je een heel wijze en doordachte keuze gemaakt, het zou kunnen zijn omdat je het zelf in de hand hebt en er over na hebt kunnen denken, dat je rouwverwerking minder intens zou kunnen zijn of minder lang duurt dan gemiddeld; maarja- wat is gemiddeld? Geen enkel mens beleeft het op dezelfde manier. Ach gut

Het heeft bijn allergrootste liefde in mijn leven die hoogdrachtig verongelukte in de wei maanden geduurt voordat ik iets rustiger werd; ik viel heel hard af en kreeg paniekaanvallen. Het was dan ook zonder meer het meest close leven wezen wat ik ooit om me heen heb gehad.. Bloos Verdrietig

De eerste keer dat ik haar herdacht bij de boom die ik geplant had voor haar was ik nog behoorlijk emotioneel (een jaar later) en dit jaar was het minder zwaar; heb het nu een plekje kunnen geven. Er zijn geen regels voor; ook hebben we twee veulens verloren, waarbij ik eentje 16 dagen in leven heb gehouden en met dat kleine wezentje had ik al een band; dit grote verdriet was na een paar weken beduidend minder en heftig. Het andere veulen werd voor mijn ogen doodgeslagen. Ben er twee dagen kapot van geweest, maar hoe hard het ook klinkt- ben blij dat
het niet zo heftig was als bij de eerste. Bloos

Als ik de keuze krijg bij een ziek paard kan ik naar het idee toeleven en denk ik dat de eerste klap minder hard is, maar kan me uiteraard vergissen.. Ach gut

Heel veel wijsheid en sterkte toegewenst! Ach gut Knipoog

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:47

Poe Renske, wat een naar nieuws Boos!
Ik vind het wel goed, dat je zo reeel blijft, en hoe dan ook je paardjes voor op zet.

Hoe lang het verdriet blijft, als je een dier moet laten inslapen, kan ik niet over mee praten (gelukkig Bloos ) maar heb wel nog iedere dag verdriet om mijn Enzo.

Bedenk je dat het het beste is voor je paardjes, en dat je iig alles voor ze hebt gedaan wat in je macht lag. Dat je ze niet langer laat lijden, bewijst hoeveel je om je paardjes geeft.

Heeel veel sterkte komende dagen, en de tijden er na. Ook voor je ouders.

Ps, neem heeeeel veel foto's. Ik ben die van Enzo bijna allemaal kwijt, en idd, je kunt er niet genoeg van hebben.

Me pb staat altijd voor je open Knipoog

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:40

naast de tip van foto`s wil ik je nog het advies geven van filmen.
Foto`s zijn zilver.. maar bewegende beelden dat is echt goud waard.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:18

Ik heb gisteren afscheid genomen van mijn maatje. Toen ik mijn veearts belde om te overleggen over zijn toestand en wat te doen zei ze me "Jij kent hem het best, eb jij kan het best bepalen wanneer het genoeg is" Deze woorden waren heel belangrijk voor mij. Ik ben enorm verdrietig en typ dit terwijl de tranen over mijn wangen stromen. Maar mijn vriendje heeft rust en dat is het allerbelangrijkste hoeveel pijn het me ook doet.
Sterkte!!!

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:28

Iedereen heel veel sterkte! Het is niet niks, andere mensen denken: ach het is maar een paard en hebben geen idee wat zo'n dier voor je kan betekenen.

Rindje heb ik 29 april in moeten laten slapen, na een complicatie bij een klophengstoperatie.
We gingen er vol goede moed heen, Rindje stond daar al een dag op stal.
De operatie helemaal gekeken, verliep goed allemaal, hij werd goed wakker, dus ik helemaal blij!!!
Maar.............. toen zagen we op de monitor hem wakkerworden, en zijn achterbenen bewogen niet Huilen Staartbeen beschadigd waardoor ruggenmerg afgestorven, waardoor hij verlamd was geraakt aan de achterkant.
Deze complicatie kon ik niet (en heb me rotgezocht op internet) dus het kwam echt als een klap.
Ik had Rindje als veulentje van 4 maanden, van alles mee gedaan, gewandeld langs de weg, toneelstukje op de manege, lekker poetsen knuffelen wandelen, en me helemaal verheugd op dit jaar, want dan zouden we hem zadelmak maken.

Het mocht niet zo zijn, hij was pas 3, en hij was superbraaf en lief voor een hengst. Maar wilde uit het oogpunt van veiligheid en kans op kanker in de bal (die nog in de lies zat) hem laten ruinen.

Een complicatie waar ik niks van af wist en met 1% kans. Hij had hele stomme domme pech!!!

Ik hoorde van iemand dat je (vooral friese) paarden iets gekanteld neer moet leggen tijdens de operatie en dat veel dierenartsen dit niet eens weten.
Ik heb de kliniek een filmpje van het op de rug neerleggen van Rindje gestuurd, en Faculteit in Utrecht ook vragen gesteld over dat kantelen.
Van beide nog geen antwoord!!! Ik bijt me er wel in vast want als die kans verminderd kan worden, dan moet dat. 1% is teveel! Het is TE erg voor woorden als je onvoorbereid op deze complicatie dit gebeurt.

Rindje rust zacht, ik zal je missen, grote lieve vriend!!
18-04-2005 / 29-04-2008

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:23

Ik heb dinsdag net als Jollyjoker afscheid moeten nemen van mijn mooie merrie. Ze had overhoef in een zeer aggresieve vorm, en daardoor heel veel pijn. Dinsdag kon ze niet meer opstaan ik heb toen besloten haar in te laten slapen. Het verdriet zit heel diep, ik val huilend in slaap en als ik wakker word dan bedenk ik me dat het geen nare droom was en de tranen vloeien dan weer. Ik mis haar nu al zo verschrikkelijk, ze heeft mij een mooie zoon nagelaten, Dakota is nu 1 jaar, in hem zie ik zijn moeder terug, dat is wel iets moois.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:56

Allereerst heel veel sterkte!
Het is vaak zo dat in het begin je vrienden altijd voor je klaarstaan om naar je te luisteren, maar later word dat minder..
Ik heb het zelf meegemaakt.
Maar dan met een manege paard. Nu zullen er mensen denken: "Een manegepaard?!"
Ja, en het is me veel zwaarder gevallen dan ik ooit had kunnen bedenken.
Vorig jaar, 29 juni 2007, is ze in laten slapen. Totaal onverwachts...
Ze had darmperforatie door koliek. Zo oneerlijk. Zoveel manegepaarden/pony's hebben wel een keer koliek gehad, en allemaal kwamen ze er bovenop, maar ZIJ niet Verdrietig
Ik kreeg het te horen op m'n werk, 2 vriendinnen kwamen huilend de winkel binnen lopen waar ik werk.
Nog geen half uur later werd ik gebeld door de bedrijfsleider van de manege..
Ik kon en kan het nog steeds niet geloven. Ik reed haar 3x in de week, springen/dressuur/vrij rijden..
Iedereen wist dat ik haar geweldig vond, en ik vond het ook ontzettend lief dat mensen mij persoonlijk ook condoleerden zegmaar (steunberichtje stuurden o.i.d.)
Ik wist niet dat het zo'n impact zou hebben op m'n leven, maar toen het dus zover was gekomen, wist ik niet waar ik het zoeken moest....
En nog steeds heb ik verdriet om haar... Ik heb geen afscheid kunnen nemen, en dat valt me zwaar..
En het ergste is dat je achter je rug om mensen hoort: "Huilt ze nou nog steeds om dat paard?!" "Is ze er nu nog niet overheen?"
Vreselijk...
Het begint langzaam een plekje te krijgen, maar ik kan me ontzettend goed voorstellen hoeveel verdriet mensen hebben van het verliezen van hun eigen maatje Verdrietig

Sterkte gewenst aan iedereen Vriendjes zijn?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:41

Hei Rens, weet je al meer meis? Hoop voor je dat het niet al te lang hoeft te duren, das imo alleen uitstel van het vervelende...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:59

Oei.. Renske_ wat herken ik mezelf in jou! Die beslissing die je eigenlijk al een paar maanden geleden had moeten nemen, maar toch weer wachten omdat het NET even iets beter gaat.Je verstand zegt DOEN, maar je hart en gevoel gaan daar dwars tegen in! Ik weet er alles van en kan je alleen maar zeggen dat het O zo moeilijk is, maar als het is gebeurd zal je er ook vrede mee hebben omdat je er al zo lang naar toe hebt geleefd en weet dat je het goed hebt gedaan.
Maakt het allemaal niet makkelijker dus sterkte aankomend weekend...ik weet wat het is na 40 jaar paarden.
En vergeten doe je ze nooit!

angy1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:43

Mijn trouwe vriend hitje is in september dit jaar alweer 10 jaar dood.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu nog regelmatig aan hem denk en aventoe ook nog wel een traantje laat. Hij was mijn eerste eigen paardje maar lang heb ik hem niet mogen hebben.... 3 jaartjes maar.
Hij was een engelse volbloed ruin wat veel op de baan gelopen had, als 2 en 3 jarige best verdiende renpaard van NL. door een blessure aan zijn pees is hij afgedankt en hij is jaren later terug gevonden helemaal verwaarloosd op een weitje ergens in duitsland. schandalig hoe ze aventoe met paarden kunnen omgaan. Aan hitje heb ik echt een super paard gehad alleen hij kreeg om de paar maanden altijd een zware koliek dit is hem op het laatste ook fataal geworden. Hitje heeft maar 13 jaartjes mogen leven :'( toen hij gestorven was ging voor mij uiteraard de wereld onder. wij hebben de ndr toen schriftelijk ingelicht met een heel mooi gedicht erbij wat ik geschreven had. maar nee de ndr gaf er niks om het enige wat in het blad was hit the headline gestorven. Normaal krijgen de bekende paarden toch wel een halve bladzijde beschreven en stukje over het verleden enzo maar nee alweer werd hij afgedankt, dit was nog eens een extra klap voor mij. Toen mijn hitje is gestorven had ik ook gelijk geen zin meer in de sport en ben ik gestopt op de renstal. Ik wilde 2 jaar niks meer met paarden te maken hebben zo`n verdriet deed het mij... maarjah het virus blijft toch in je zitten.... en zo zie je maar weer ben toch weer begonnen met de paardjes... Toch zal hit altijd mijn nr 1 blijven en daarom zei ik al nu bijna 10 jaar later huil ik nog steeds aventoe.... het is tenslotte toch mijn aller beste vriend wat ik verloren ben, een vriend die je nooit meer zal vergeten.

verder wil ik je heel veel sterkte toewensen,.

Groetjes angy

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 23:32

thnx voor alle lieve reacties!! en veel sterkte voor iedereen die ook zn paardje is verloren Ach gut
Heb een heel goed gevoel bij de man waar ze naartoe gaan, handeld alles keurig af en omdat het dus iets langer duurde dan in 1e instantie gezegd was wilde hij ze zelfs eerder ophalen en mochten ze bij hem op stal&in de wei staan(heeft zelf ook paarden en stallen etc aan huis) maar wil ze het laatste weekje nog even zelf verwennen op hun vertrouwde plekje.
Wel een akelig detail, de dag dat ze afgemaakt worden is de dag waarop Dee'tje jarig is Scheve mond
Ze moeten de 26e dan al om 6.45 bij hem zijn en omdat we maar een 1,5 paards trailer hebben bood hij aan om er 1 of beide dus op te komen halen omdat voor 6.45 2x heen en weer rijden niet haalbaar was voor ons met 1 trailer.
DA is er ook bij om chip te controleren etc en naja t is gewoon een eerlijke rustige man dus ja het is nooit leuk natuurlijk maar weet iig dat het netjes wordt afgehandeld en ik hoef er niet tot de laatste minuut bij te zijn, want dat kan ik ook gewoon echt niet...alleen iemand aanwezig met de paspoorten ivm chipcontrole en meer hoefde niet gelukkig Lachen

Moet zeggen dat ik er nu redelijk rustig onder ben, laatste dagen was ik steeds in tranen als ik desje zag, die begreep er ook helemaal niets meer van volgens mij
Ook oogt ze weer een stuk fitter, das iig fijn maar haar spronggewricht zit wel vol vocht en haar drafje en galop zijn echt niets meer, maar toch een fijn idee dat ze de laatste dagen er iig vrolijk uitziet en probleemloos door de wei heen stapt Lachen

Maar ik weet zeker dat ik Des echt verschrikkelijk ga missen!

Ben ook bezig met het ontwerpen van een tattoo als herinnering en dat geeft ook wat afleiding.
En nee geen plaatje van een paard oid Knipoog iets heeeel anders maar t straalt iig zoveel rust uit en t is ook echt iets wat bij mij past, alleen nog iets aanpassen zodat het een mooie herinnering aan Des is Lachen
Hoe dat weet ik nog niet helemaal precies maar ideetjes genoeg, al is dat weer lastig combineren met de plaats waar ik hem wil(achterkant kuit, en heb maar smalle kuiten Tong uitsteken dus wordt langewerpig smal maar speels lief plaatje)
Maargoed daar heb ik nog tijd genoeg voor want laat die niet zetten met t mooie weer ivm geen zon/niet zwemmen.
verder weet ik ook al ongeveer wat ik aan foto's ga knutselen en doen in combi met een stukje voorpluk&staart als herinnering om in te lijsten.

Maarja het haalt het allemaal natuurlijk nooit bij het hebben van een levende Desje Verdrietig

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:49

Ik vind je ontzettend dapper. Ach gut Ik hoop dat je nog hele leuke herinneringen aan je paarden over houdt. Je hebt een goede keus gemaakt. Top !! OK dan! Al zal je gevoel heel dubbel zijn.

Dus ze gaan via een handelaar naar de slager? Je weet toch zeker dat die handelaar te vertrouwen is? Je hoort soms van die rare verhalen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 00:01

thnx slimmerik Lachen

en nee niet via handelaar, maar rechtstreeks van ons naar de slager Ja
en waar de DA ze voor het slachten nakijkt of alles wel klopt qua chip en of ze geschilkt zijn voor consumptie en ook die ziet er op toe dat er niets via de achterdeur weer weggaat

Nee ben veel te bang dat ze anders toch nog worden doorverkocht...en je weet dan niet hoe ze ng behandeld worden voor ze geslacht worden en of dat in NL is of dat ze op transport gaan ofzo Scheve mond

Ik wilde ook persee díe slager en geen andere, er zijn nml al pony's uit dit dorp en 2 dorpen verder na het 'slachten' ineens weer op concours&marktplaats tegengekomen en deze slager heb ik niets dan goede verhalen over gehoord(en mn moeder stuur ik daarheen op de ochtend dat alles gebeurd, dus die is er bij tot t einde, maar dat hoefde niet persee maar mocht wel)

Dee'tjes vorige eigenaresse heb ik door de jaren heen ook steeds nog wat contact mee gehad en af en toe wat foto's gestuurd enzo, die had t er echt moeilijk mee toen ze Dee verkocht maar was wel blij dat ze goed terecht kwam en we contact wilden houden enz maar ze wilde steeds al een keertje langskomen maarja drukdrukdruk dus kwam er niet van maar nu net afgesproken dat ze zaterdag hierheen komt, kan ze Dee'tje toch nog even zien Lachen
en Desje's fans komen ook nog afscheid nemen deze week en naja t doet me wel goed dat echt iedereen zegt dat ik er altijd alles voor heb gedaan om ze een zo goed mogelijk leven te geven en naja zelfs nog Tildren etc gegeven, alles erop en er aan en dat is toch wel fijn om te horen Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:44

Tjonge, wat fijn dat je ook aan de vorige eigenaresse denkt en de "fans". Het zullen emotionele momenten zijn voor hen maar voor jou dus steeds opnieuw. Knap dat je dat doet.

En met het einde: je hebt het heel goed geregeld!!

Hou je haaks!!!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:38

heel veel sterkte de komende week en geniet nog even van desje...
super van je dat ook aan de vorige eigenaar hebt gedacht...