[IM] Wanneer beslissing inslapen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninie

Re: Wanneer beslissing inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:02

Ook ik heb de beslissing vorig jaar moeten nemen. Bij mijn merrie was na een bezoek in de kliniek een blaastumor ontdekt. De arts adviseerde niet te lang meer te wachten met inslapen, aangezien ze al begon af te vallen en niet meer zo happy was als vroeger. Toch heb ik de beslissing genomen om haar weer meer naar huis te nemen ipv haar daar in te laten slapen. Ik ben hier achteraf blij om geweest, je had haar moeten zien toen ze thuis uit de trailer kwam, zo ziek als dat ze was. Ze was weer even blij, oortjes naar voren, begon snel te lopen, ze wist dat ze weer thuis was. Eenmaal thuis in haar weitje, stond ze daar maar, eetlust was er bijna niet meer. Dan weet je in je hart, dat je dit moet stoppen.....
Ik heb een dag geprikt, afspraak met de DA gemaakt en met het crematorium in Rotterdam. De nacht voordat het zover was, heeft ze me de beslissing uit handen genomen en is zelf gegaan. Mijn stalgenoot vond haar dood in haar stal. Ik heb haar een waardig afscheid gegeven door haar te laten cremeren. En al met al, heb ik er vrede mee. We hebben geweldige jaren samen gehad. Ook al is het zo moeilijk, het is juist moedig om een dag uit te kiezen, om voor je paard het beste te willen.
Zoals ik zei, in je hart weet je op gegeven moment dat dit moet stoppen. Volg daarom je gevoel en stel het welzijn van je paard voorop......

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:38

Ook ik heb een beslissing moeten nemen voor mijn lieve ninja.Ze had koliek en alles wat we probeerde het mocht niet baten Ze had de mooie leeftijd van 35. Heel vreemd maar toen ik haar de eerste keer zag liggen wist ik eigenlijk meteen dit is het einde. We hebben haar nog de kans gegeven maar het was na een dag ( eigenlijk vond ik dat nog te lang) duidelijk dat het echt niet ging.Achteraf de enige juiste beslissing.
Zo'n beslissing nemen valt vreselijk zwaar en is iets wat je gelukkig niet elke dag hoeft te nemen maar af en toe moet je.Ik las in de oogjes van Nin, help me en dat heb ik gedaan op de enige manier die voor haar goed was.Het enige wat ik je kan vertellen is neem de beslissing wat die dan ook is zelf en kijk naar je paardje.
Heel erg veel sterkte in deze hele moeilijke tijd

nukaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:45

de beslissing lijkt moeilijk,en zo'n beslissing nemen is ook moeilijk, maar diep in je hart weet je wel wat het beste is, en als ik dit zo lees, weet jij het ook al.

ik heb de beslissing ook moeten nemen met mijn 1,5 jarige merrie, zij was m'n allessie!
ik ga voor de rest niet uitwijken over mijn verhaal, maar heb de enige beslissing genomen die goed was, omdat ik van haar hield, maar de twijfel blijft altijd bestaan.... in je hart, maar niet in je verstand!
het is altijd moeilijk om te beslissen welke en wanneer je welke gaat volgen, en die keuze is inderdaad aan jou! maar uit het verhaal denk ik dat je je verstand moet volgen. MOEILIJK HOOR!

mijn andere merrie is bijna 31 gewoorden en daar heb ik gelukkig geen beslissing voor hoeve nemen, die is gegaan, zoals ik en denk iedereen wel wil dat z'n paard gaat, als hij/zij zo'n leeftijd heeft bereikt.
ze is tussen haar paarden vriendjes gestorven, waar ik toen ik aankwam haar nog net haar laatste adem zag uitblazen.
slikken, huilen, maar tevreden zijn, ze heeft een mooi leven gehad.

jammer dat dit jou en je paard niet gegeven is, hoe dan ook.... sterkte met je keuze en welke weg je volgt, je hart of je verstand!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:19

Ik heb een flink aantal jaren geleden mijn pony Marco in moeten laten slapen. Hij heeft het heel lang volgehouden, andere mensen hadden hem misschien al eerder af laten maken, maar ik merkte aan hem dat hij nog plezier in het leven had. Hij had slechte tijden, maar ook nog hele goeie en zelfs op de slechte dagen was hij over het algemeen vrolijk en stond hij open voor de dingen om hem heen. Toch weet je op een gegeven moment wanneer het niet meer gaat. Hij maakte het ook heel duidelijk, ineens was gewoon alle puf eruit. Stond hij de dag ervoor nog lekker te grazen of in het zonnetje te doezelen en kwam hij aangedraafd als ik eten (slobber) bij had, ineens lag hij alleen nog maar en wilde hij niet meer overeind komen. Toen hebben we direct de DA gebeld, die gelukkig wilde komen (was op eerste kerstdag) en hebben we hem in laten slapen. Zelfs tóen wilde hij nog een rondje gaan wandelen toen we bij het hek kwamen, dat deed wel pijn, maar op het moment dat hij ging liggen was het allemaal heel mooi en vredig.

Ik heb mijn gevoel gevolgd en denk ook dat ik de juiste beslissing heb genomen, zowel door hem vrij lang in leven te laten alsook door er uiteindelijk toch een punt achter te zetten. Ik wil een paard absoluut niet laten lijden, maar ik vind het ook belangrijk om hem niet te vroeg in te laten slapen. Zolang hij nog levensvreugde heeft, doe ik het niet. Ik denk dat een dier heel goed in staat is om zelf aan te geven wanneer het op is en dat je hem die keuze niet uit handen mag nemen. Als je je paard goed observeert en je gevoel volgt, weet je het volgens mij wel wanneer het moment er is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:26

Ik denk dat je zelf aanvoelt ( diep van binnen als je ECHT eerlijk kijkt) wanneer het genoeg is,
Wanneer je paard zichtbaar lichamelijk en geestelijk verandert, als hij niet meer dezelfde is en pijstillers niet meer voldoen ( hoever ga je door met nog zwaardere geven ??) Dan moet je idd de keus voor je paard maken.

Voor jezelf is het moeilijker om te accepteren dan voor je paard. Wees vooral heel eerlijk en realistich, hoe zwaar dat ook is

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:47

Marel, heb je al een beslissing genomen? Het is heel moeilijk om je paard pijn te zien lijden. Ik weet zelf niet waar ik de grens zou trekken. Ik denk dat ik zou kiezen voor mijn paard. Als mijn paard zonder te lijden verder zou kunnen leven zou ik denk ik niet in laten slapen. Maar op het moment dat dat niet meer zo is... dan zou ik wellicht toch de moeilijke keuze maken.

Succes met het maken van je beslissing.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:14

Ik vind ook dat als je paard pijn lijd je hem daarvan moet verlossen.Ik weet hoe moeilijk dat is,maar verlos hem van zijn lijden,hij zal je er dankbaar voor zijn,dat weet ik zeker.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:19

Maar wanneer zie je dat je paard echt pijn heeft. Dat is bij sommige paarden moeilijk te zien.

Mirjam

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:26

als je je paardje goed kent zie je het vanzelf wanner hij/zij pijn heeft. bij de ene stopt met eten andere heeft geen intresse in zn omgeving. elk paard is anders. ik heb een pony van 30 en hoop dat ik de keuze nooit hoeft te maken maar zodra ze neit meer fijn kan leven zonder pijn krijgt ze toch ook een spuitje. tot die tijd doen we er alles aan om haar gezond te houden.

tamara105

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:48

ik heb ook voor een moeilijke beslissing gestaan.
ik had m'n paardje al 11 jaar en ze had atrose in haar beide achterbenen.
de 1e 6 jaar dat ik haar gehad heb kon ik nog goed op d'r rijden, totdat ze kreupel werd.
ik had haar op een goede goedkope plek staan dus heb ik haar van d'r pensioen laten genieten.
ze heeft lekker een aantal jaren in de weide kunnen grazen.
tot 1,5 jaar geleden toen werd ze wel heel erg kreupel.
de veearts erbij en die vond dat ze best nog wel kon genieten van pensioen, maar als ze magerder werd dan was het afgelopen, want dan lijd ze pijn zei hij.
vorrig jaar echt een supergoede zomer gehad, ze was lekker dik en ook haast niet kreupel.
totdat het weer winter werd. toen werd het weer minder.
het was al beter dat ik haar afgelopen winter zou laten inslapen maar dat ken je wel je wil je paardje nog niet missen.
zo heeft ze nog doorgesukkeld tot dinsdag 17-07-2007
toen heb ik haar laten inslapen. ik zag er heel erg tegen op omdat je van die verhalen hoort van vechten enzo.
ze kreeg eerst een verdoving spuit toen is ze gewoon rustig door d'r knieen gezakt en toen kreeg ze de dodelijke injectie en ze was binnen 1 minuut dood. heeft niets tegengestribbeld.
ik ben blij dat ik het zo gedaan heb en niet naar de slacht.
ze is naast haar stalletje ingeslapen(haar favoriete plek)
achteraf had ik het al veel eerder moeten doen, maar dat is ook zo moeilijk om die beslissing te nemen.

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:16

ik heb ook een verzorgpaard gehad dat ook op een gegeven moment niet meer goed op zijn benen kon staan. hij was ooit al geopereerd aan zn voorbeen ( daar was iets mee door een trap van ene ander paard). Nu kreeg hij last van zn andere benen en de eigenaresse besloot om met hem naar de dierenarts te gaan. hier bleek dat het beste was om hem daar te houden en aan te zien hoe het verder zou gaan. de laatste 2 dagen ging het heel erg achteruit. even uit de box ging slecht, over 10 meter deed hij een half uur. uiteindelijk heeft hij een spuitje gekregen dat voor 12 uur zijn werk moest doen. Joey, het paard, had continu last van zijn rechterachterbene, dan linksvoor, rechtsvoor en linksachter en ga maar verder. uiteindelijk besloot de eigenaresse om hem niet langer meer te laten lijden. ikzelf vond dit verschrikkelijk maarja, je wilt niet dat je paard lijdt. haar vriend is erbij gebleven en Joey is rustig gegaan. gelukkig heb ik nog 2 mooie jaren met hem gehad en hem kunnen verzorgen. al met al is hij waarschijnlijk 27 geworden.

ik zou als ik jou was gewoon het beste voor het paard kiezen op het moment dat het echt niet meer gaat.
tuurlijk is het niet leuk om straks misschien je paard te verliezen, maar nog minder leuk is het om je paard langer te laten lijden omdat je hem graag nog lang bij je wilt houden.
op zo'n moment zou ik ervoor kiezen om hem in te laten slapen, hoe rot het ook is.
sterkte met je beslissing xx

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:03

Niek heeft maanden met HKO gelopen terwijl ik het niet wist. Die pony heeft echt pijn moeten hebben, hij heeft niks laten merken. Ik voel me daar nog steeds schuldig over, waarom heb je dat niet eerder gezien.

We hebben nu alle trajecten gehad en momenteel is het stabiel. Zolang hij nog kan genieten van het land en zo nu en dan een ritjes is het voor mij goed. Als dit niet meer kan en hij laat mij zien dat het klaar is weet ik genoeg en maak ik mijn keuze.

Voor iedereen is dit anders, maar volg je hart en laat je verstand ook een kleine rol meespelen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:33

Moeilijk deze beslissing, ik zit er zelf ook wel eens aan te denken, wanneer weet je dat het goed geweest is, zowel met rijden als met het leven op zich.

Mijn Haffie vertoont ook wel wat ouderdoms gebreken. Iedereen om me heen zegt dan voor een paard van 19 met artrose loopt ze nog erg goed. Alleen ben ik nu al weer een half jaar aan het klooien tussen wel rijden, rust ivm kreupelheid, soms even pijnstillers en een paard wat steeds minder graag naar me toe komt in de wei, als ik een halster bij me heb komt ze niet. Loop ik met alleen de poetskist de wei in dan komt ze wel. Ik doe dan een periode lekker tutten, dan gaat het even iets beter, tot ik weer ga rijden. Mijn verzorgster zei vorige week misschien wil ze niet meer rijden, maar ik merk dat ik dat niet wil begrijpen/zien. Ze heeft ook momenten dat het wel goed gaat en in de wei lijkt ze geen pijn te hebben, ook rent ze met de andere door de wei, dus inslapen nog niet, maar stoppen met rijden vind ik al een grote stap. Laat staan de volgende fase.

Nu ter plekke neem ik me voor om morgen lekker te gaan rijden en haar dan een periode rust te gunnen. lekker op de wei en tutten en wandelen en dan kijken hoe het gaat. Waarom morgen nog rijden,omdat ik het gevoel heb dat het langzaam wel eens onze laatste rit kan worden. In het zand valt het mee maar het harde gaat echt niet lekker meer.

Ik hoop dat het hier schrijven jou ook helpt om de juiste beslissing te nemen. Mijn voorwaarde voor laten leven zou zijn pijnloos op de wei en het liefste zonder pijnstiller.

Succes en geef je kanjer maar een extra knuffel.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:15

Zodra mijn paarden geen paardwaardig bestaan meer kunnen leiden. Dan laat ik ze gaan. Makkelijk gezegd natuurlijk, maar houd me er zeker wel aan. Was vorige week op een stal, daar stond een paard van een jaar of 25/30.
Beestje was blind en ook al aardig doof. Stond in een donkere hoekbox, tot dr knieen in de stront, onder een ventilator die een klere herrie maakte. Komt dus ook nooit de box uit. Hele dikke benen natuurlijk. Eigenaar komt een keer in de maand, om te betalen en meer niet.
Nee als ik zo paarden moet houden, laat ik ze liever gaan... Ach gut

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:33

Rowan daar ben ik het helemaal mee eens, maar als ze lekker op de wei lopen en nog lol lijken te hebben, maar wel slechter worden, dan is het toch moeilijk te zeggen vind ik.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:36

Ik heb een pony van 23 jaar [op papier] die nog gezond is,bereden kan worden [wel rustig] en geniet van het leven.Alleen is ze wat mager en moeilijk dikker te krijgen.Nu werd er tegen mij gezegd dat ik haar moet laten inslapen.En waarom?alleen omdat ze mager is! en ze zou op zijn.Nou ze is heel levendig,geniet echt van de ritjes.Mijn beslissing was dan ook zeker niet moeilijk,ze word echt niet ingeslapen omdat ze wat mager is.Een belachelijke uitspraak!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:36

Dan zijn er ook mensen genoeg die op zijn, haha

Lijkt mij inderdaad geen reden, als ze nog tevreden zijn, dat is het belangrijkste.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:51

Hoi Marel,

Allereest heel veel sterkte met het nemen van je beslissing. Zoals ik je verhaal lees, denk ik dat je paard pijn heeft waar je hem/haar uit moet verlossen. Ik heb in dec mijn eigen kergezonde ogende ruin in moeten laten slapen. Hij liep een beetje kreupel maar toen we ginggen scannen waren in allebij zijn voorbeentjes zijn banden te versleten. Hij kon en wou alles nog, maar zou nooit meer beter worden. Hij zou alleen nog verder kunnen gaan op de pijnstillers voor rond de € 800 per maand. Nou dat wou ik voor het beestje niet. Toen we hem diezelfde middag lieten inslapen ga hij het zelf al op bij de tweede verdoving. Terwijl ik die dag daarvoor nog op wedstrijd was gegaan (z1) en hij alles super deed. met zn oortje rechtop.

Soms kunnen paarden ook alles voor de mens geven (kracht)
denk daarom goed na voordat je een beslissing neemt. Succes!

JulioCeasar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:31

als ik aan mijn paard zou zien dat het lijd dan is mijn keuze gauw gemaakt. ik laat mijn dieren niet lijden dat hebben ze niet verdient ze hebben altijd hard voor je gewerkt, dus heel veel pijn bespaar ik ze. zo hebben wij al een keer een paardje gehad die hadden we bij kennisen staan dicht bij de stad hij was erg mak en nog maar 2 en een half jaar oud toen ze het blijkbaar leuk vonden om een van zijn pezen door te snijden/slaan met een scherp voorwerp (waar mee weten we niet). wij de veearts gebeld die er naar toe mijn vader was nog bij hem om de wond dicht te drukken maar toen de veesrts er was was het al gauw duidelijk dat we weinig konden doen hij heeft nog een week of 2 bij ons thuis gestaan met verband er om maar hij was erg kreupel er door (erg sneu om hem zo te zien lijden)daarna kwam de veearts weerom weer het verband te verwisselen. het paardje zou nooit meer goed kunnen lopen dus hebben wij besloten om hem maar in te laten slapen. dat vonden wij het beste voor hem. want hij had eigenlijk geen kans dat hij ooit weer zonder pijn zou kunnen lopen.

zo denk ik er over een dier dat veel voor jou doet moet je niet met veel pijn laten leven daar doe je hem geen goed mee maar je zelf ook niet.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:10

Heel moeilijk..... Ik heb een uurtje geleden voor 'mijn' merrie de knoop doorgehakt.... morgenochtend brengen we haar weg Verdrietig

Tja hoe neem je die beslissing?
Ruim een half jaar geleden was ze licht onregelmatig, naar DA geweest. Helemaal goed op de volte, maar op de buigproef verschrikkelijk slecht... foto's gemaakt en linksvoor in kogel en knie artrose. Maar klinisch te goed om gericht in te kunnen spuiten.
Dus mee naar huis nemen, een weekend rijden en dan zou ze na het weekend wel kreupel genoeg zijn. Niet dus
Een half jaar later werd ze weer licht onregelmatig, terug naar Bodegraven gegaan en nu was ook rechtsachter niet goed, wij dachten dat het kwam van lv ontlasten, maar op de foto bleek daar nog ocd in de sprong te zitten en een los botstukje op een vervelende plek in de kogel.
Ja daar sta je dan met een 15-jarige merrie die alleen licht onregelmatig leek en voorheen nooit iets gemankeerd heeft.
Opereren kan voor de kogel achter, maar wordt afgeraden. Wel wordt aangeraden om al die gewrichten een keer in te spuiten dus dat hebben we laten doen.
Helaas is ze daar niets beter van geworden Verdrietig Veearts geeft aan te stoppen met behandelen....
"Neem haar maar mee naar huis en zet 'r lekker op het land zolang het gaat, met een goede dag mag ze best een stuk mee stappen"
En vanaf daar heeft de merrie het ook opgegeven.... 1,5 week later wilden we een stukje met 'r stappen, maar we kwamen de straat niet meer uit, ze zakte gewoon door het voorbeen heen.
Verschrikkelijk om te zien, maar wel duidelijk.... Ze draaft niet meer op het land, ze kan nauwelijks gaan liggen of overeind komen. Het is mooi geweest nu.... en veel te snel gegaan Verdrietig
Ja ze staat nu nog vrolijk op het land, maar ze gaat ook achteruit. Ik breng haar liever nu weg dan op het moment dat ze echt met veel pijn staat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:12

Dat is een moeilijke beslissing Richtje Scheve mond. Het klinkt wel alsof ze nu zelf ook aangeeft dat het genoeg geweest is.

Heel veel sterkte morgen Ach gut.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:17

Dankjewel Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:49

ik vind het erg knap dat je deze beslissing hebt genomen richtje. en idd heel erg veel sterkte.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:25

Inderdaad heel veel sterkte met de beslissing. Mijn haffie staat sinds deze week officieel met pensioen ivm artrose en ik heb daarbij ook het gevoel dat het met pensioen laten gaan het begin van het einde is.

christel1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:26

Richtje: Ik begrijp je helemaal zie mijn verhaal op de vorige pagina, ik heb helaas mijn trots 16 mei 2007 op veels te jonge leeftijd (5 jaar) moeten laten inslapen, als een paard pijn heeft en gewoon weg niet meer paard kan zijn moet je een beslissing nemen.
heel veel sterkte en als je me wilt pb'e ben ik er voor je Ach gut