Achteraf omgaan met slecht gevoel over DA euthanasie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Achteraf omgaan met slecht gevoel over DA euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:11

Mensen hier hebben nog nooit van feedback gehoord.

Ik zou het zeker aankaarten bij de DA. Nee jij bent er niet meer mee geholpen maar een volgend persoon hopelijk wel.

Ik wens je heel veel sterkte.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:57

Sterkte met het verlies van je paard.

Heel vervelend dat je dit gevoel eraan over hebt gehouden. Ik zou het wel melden, maar er niks van verwachten. Misschien zijn ze blij met de feedback en doet hij het volgende keer anders, maar je kan ook een reactie terugkrijgen waar je weinig aan hebt.

Als een dierenarts al jaren zo werkt dan zal hij niet na 1 keer feedback ineens attent gaan doen.
Maar altijd goed om mee te geven, want wellicht heeft bij het toch niet helemaal door.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:05

Onali schreef:
Mensen hier hebben nog nooit van feedback gehoord.

Tuurlijk heb ik wel van feedback gehoord. Je hebt alleen niet in de hand hoe de ontvanger daarop reageert en dat moet je als gever dan kunnen incasseren. Omdat het hier om een zeer gevoelige, emotionele situatie gaat, kan ik me voorstellen dat het incasseervermogen laag is.

Ik schat in dat de kans dat de dierenarts exact zo reageert zoals TS verwacht en alle juiste dingen zegt kleiner is dan de kans dat TS extra gekwetst wordt of alsnog geen closure krijgt. Maar uiteraard mag TS die kansberekening zelf maken.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:18

Als jouw gevoel zegt dat je graag een gesprek aan wilt gaan, vooral doen! Ongeacht wat andere mensen denken of vinden, dit is jouw ervaring en daar mag jij mee doen wat voor jou goed voelt.
Al is het alleen maar om je verhaal kwijt te kunnen.
Veel sterkte!

Goof

Re: Achteraf omgaan met slecht gevoel over DA euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:22

Is je paard rustig gegaan TS? Dat is het belangrijkst.

Het is nog zo kort geleden, ik zou het even een weekje laten rusten en kijken hoe je er dan in staat.
En het feit dat de DA niet gehandeld heeft zoals jij had gewild zegt niets over wel of niet empatisch zijn, hij heeft zijnnwerk goed gedaan en daar kwam hij voor.

Sterkte, laat het even los.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:11

Ik zou ook geen gesprek aan gaan,hoe moeilijk ook maar probeer het los te laten. Het is ook allemaal nog vers, ik dit ook meegemaakt dus gedragen als een hork, ik dacht eerst ook ik wil een gesprek dit kan niet. Maar ik liet het gaan en heb gelijk een andere veearts genomen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:12

Gecondoleerd en sterkte met het verlies van je paard.
Hoewel je weet dat je de "juiste keuze" hebt gemaakt blijft het een enorme moeilijke beslissing en ik kan me voorstellen dat empathie van de dierenarts voor jouw gevoel verschil had kunnen maken.

Wat denk ik belangrijk is dat je kijkt wat voorjou werkt om er mee in het reine te komen en van het rotgevoel af te komen. "Wij op Bokt" kunnen allemaal zeggen wat "wij" zouden doen maar wij zijn jou niet. Als een gesprek met de dierenarts voor jou goed voelt zou ik dat wel doen.
Er is natuurlijk een kans dat de dierenarts (weer) niet met empathie reageert en/of het erkent maar als het voor jou helpt om het bespreekbaar te maken dan zou ik je daar niet door anderen van laten weerhouden. Wie weet doet het wel wat met de dierenarts en leert hij ervan.

Misschien kan het je ook helpen om er met "naasten" over te praten en zo achteraf van anderen die jou kennen bevestiging te krijgen dat het de situatie extra naar voor je maakte.
Verder is het denk ik goed om te beseffen dat je paard er waarschijnlijk niets van gemerkt heeft en jij bij een hele "lieve"" dierenarts ook verdrietig geweest zou zijn.
Het rouwproces begint nu pas en ik hoop dat je daarin voldoende steun om je heen kunt ervaren.
Hoewel ik je niet ken krijg je van mij een :(:)

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:44

Sterkte met het verlies van je paard :knuffel:

Is het een idee om dit uit te spreken tegen je vaste DA (omdat ze bij dezelfde praktijk werken)?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:51

Ook van mij : sterkte met het verlies van jouw paard.
Ik heb beiden binnen 1 week mee gemaakt. Met mijn eigen (paarden)TA onze beiden paarden laten inslapen.
Zij is een jonge vrouw die ook voor die tijd al eens tegen mij zei, dat euthanasie voor haar zelf een van de moelijkste taken is.
Toen zei kwam hebben wij elkaar belooft " gejankt wordt later" ... zo n beetje gek doen om elkaar vooraf te steunen.
Met de ruin ging het gemakkelijk. Ons merrie kwam 3 keer weer overeind. Het was naar en tergelijke tijd hebben wij gezamelijk gewoon alles gedaan wat moest. Uiteindelijk had zij moeite om nog een bloedvat te vinden voor de finale spuit en zij vroeg of zij in het hart mocht spuiten.
Is dan ook gebeurt. Maar had ik geen ok gegeven had ze gewoon verder gezocht.
Dus alles in overleg, alles met uitleg alles echt "samen" ... en ja daadwerkelijk later samen zitten janken.
Ik ben er super dankbaar voor.

Precies een week later snachts de spoed van de praktijk moeten bellen wegens onze oude teef, die in schok raakte met hoge koorts ( ging al 3 weken behandelijk vooraf) , maar jee wat een hurk.
Hij was al pslissig dat ik om half twaalf snachts belde ( heb je nu nachtdienst of niet?)
Toen was het " kom naar de praktijk"
Eh, sorry dat lukt niet... op eens ook niet nodig want kennlijk de weg naar ons korter als die naar de praktijk.
Toen die er was : even kijken,voelen,luisteren 2 spuiten erin, waar ik pas na 3x vragen antwoord kreeg WAT die nu aan het spuiten was.
Toen opstaan ,spullen pakken en : als de koorts niet zakt of zij niet wakker wordt, dan moeten jullie morgen ochtend naar de praktijk, dan zou het slecht uitzien - en weg was die.
Zelfs manlief was flabbergasted.

Kort : onze hond is die vroege ochtend dan overleden, zonder nog eens wakker te worden.

Die vent had nog niet eens de tijd genomen om even te luisteren naar het verhaal van behandeling ervoor.
Ook niet als ik zei, ik had die dag nog overleg gehad met zijn baas.
Gewoon spuiten erin en weg,zonder een woord.

Dit heb ik dus wel aangekarrt bij de kliniek (zoals ik de kliniek ook bedankt heb voor de paarden), want als je geen nachtdienst wilt draaien, dan moet je het ook niet doen.
Onze hond was redelijk zeker ook met empathie dood gegaan maar hij had tenminste de moeite kunnen nemen om aan te horen of even na te kijken waarom onze hond al in behandeling was ( laptop erbij, want naam en spuiten kon die wel al direkt nog invoeren, dan had ie ook even kunnen kijken...)

Dus ik zou het in de praktijk aanspreken, want ik zie het zo : ook een DA verleeend een dienst aan een betalende klant.
Het moet echt niet zo ultra-meelevend zijn als mijn paardenTA maar een minimum aan empathie en uitleg mag je echt wel verwachten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Sterkte met het verlies van je paard.

Hier in de buurt loopt ook zo'n lomp figuur rond. Die mag nog niet naar mijn paard wijzen...

Pensionhouder wil hem ook niet meer over de vloer. Dus we bellen die praktijk niet meer. Jammer want de andere artsen zijn prima.

Akimbootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:00

anjali schreef:
Kabayo schreef:
Heel veel sterkte

Hier is mijn paard vrijdag overleden en rendac was ook niet heel empatisch, maar ik laat het varen. Ik heb wel andere dingen aan m’n hoofd. Ik kan snappen dat je er mee zit, maar anderzijds doe je er ook weinig aan. Je zou het kunnen aankaarten maar dat verandert de situatie in principe niet

Ook gecondoleerd.....Bij rendac moet je je realiseren dat het ophalen van dode dieren hun dagelijks werk is en dat zij niet kunnen weten hoe emotioneel de eigenaar erinstaat. Volgens mij kun je ook individueel laten ophalen en dan zal het beter gaan. Wel duurder ook.

Kabayo, dagelijks werk of niet : ik vind ook dan dat men besef moet hebben dat het om een geliefd dier gaat en begrip voor emoties en condoleren is normaal menselijk gedrag. Ook de dierenarts, het maakt zoveel verschil voor je verwerking. Kijk zoals het bij mijn hond ging kan niemand verwachten, de eigen dierenarts kwam van 50 km uit Dodewaard s avonds door de hitte en de file vanwege de 4 daagse op de verjaardag van zijn vrouw toen mijn hond ineens vastliep door hartfalen. Ik vond dat wel heel veel en zei :’ hij zou in de auto kunnen en wij voorzichtig rijden’. ‘ Nee dat gaan we hem en jullie niet aan doen” . Alles ging heel rustig, al duurde het ontzettend lang voor zijn hart stopte, maar respectvol, vol liefde voor het dier en empathisch naar ons. 2 dagen later een kaart vd kliniek met een persoonlijke noot van de dierenarts : ‘ Hij leek onverwoestbaar maar is gelukkig toch rustig ingeslapen, veel sterkte met het verlies van deze kanjer.’
Zoiets helpt echt. Nogmaals : dit was extreem, en niet eens zo n hoge rekening, maar een vriendelijk woord, even napraten over wat gebeurd is, hoort toch echt bij het werk van een dierenarts. Erg naar voor je. Ga t maar bespreken, mogelijk verandert de persoon er toch een beetje van.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:03

Goof schreef:
Is je paard rustig gegaan TS? Dat is het belangrijkst.

Het is nog zo kort geleden, ik zou het even een weekje laten rusten en kijken hoe je er dan in staat.
En het feit dat de DA niet gehandeld heeft zoals jij had gewild zegt niets over wel of niet empatisch zijn, hij heeft zijnnwerk goed gedaan en daar kwam hij voor.

Sterkte, laat het even los.

Dit vind ik een hele waardevolle reactie. Sommige mensen zijn sociaal wat onhandig maar doen hun werk wel goed. Ik zou niet verwachten van de dierenarts dat hij in een gesprek zijn houding gaat verantwoorden naar jou toe en dit zal gaan veranderen.
Heel veel sterkte!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:10

Dierenartsen zijn ook mensen.

Je kunt het terugkoppelen richting de dierenarts/ kliniek.

Toen mijn tinker 3 jaar geleden ingeslapen werd, heb in extra gevraagd voor onze vaste dierenarts.
Maar, het was geen spoed!!
Het is toen erg netjes gegaan.
Voortijd werd er nog gewaarschuwd dat het eventueel ook niet soepel zou kunnen gaan.
Maar eigenlijk is het echt "netjes" gegaan.

Akimbootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:10

Nou een dierenarts is een hulpverlener en artsen en zelfs verpleegkundigen kunnen soms sociaal onhandiger zijn dan dat ze kundig zijn meer tegenwoordig wordt er in de opleiding veel aandacht besteed aan hoe effectief en empatisch te reageren, dus je mag dat echt wel verwachten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:11

Gecondoleerd en sterkte met je verdriet.

Mijn paard is in Kliniek Visdonck geeuthaniseerd. Wij zijn fantastisch geholpen en begeleid (die hele week). We mochten alle tijd nemen toen het ineens zo ver was en ze hebben ons de verschillende mogelijkheden uitgelegd.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:27

Sterkte met het verlies van je paardje.

Mijn dierenarts (welke overigens een van de twee vaste dierenartsen was en ik ook altijd echt over te spreken was) heeft het inslapen van mijn pony een verschrikkelijk nare stempel gegeven.
Lomp horkerig gedrag, niet alleen ik.. maar ook omstanders vonden zijn gedrag en houding alle boekjes te buiten gaan.
De brandweer die ook aanwezig was heeft hem er nog op aangesproken.

Niet lang na het inslapen kreeg ik een enquete, met vragen over de dienstverlening en ervaring.
Hier heb ik toen gedeeld wat mij dwars zat, zijn compagnon heeft mij toen nog terug gebeld, maar dat werd een welles/nietus gesprek, waarna ik de keuze heb gemaakt deze dierenartsen niet meer bij mijn paarden (levend of dood) te laten.

Wat iemand hier boven ook schrijft; de medewerkers van crematorium de breborgh hebben heel veel goed gemaakt. Die waren zo verschrikkelijk lief.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:55

Hij heeft je geholpen toen je hem heel hard nodig had en hij heeft zijn ( niet zo leuke ) werk gedaan.Wie weet heeft hij zelf een nare week gehad dierenartsen werken hard voor ons en het is soms ondankbaar werk.
En even een ander gezichtspunt..je heb op een nare manier je geliefde dier verloren dat is traumatisch.En bij het verwerken van dat verdriet zitten ook emoties als schuld gevoel..spijt en woede.Dat zijn normale emoties.Ik zou diegene die je zo hard nodig had en die je hielp proberen dankbaar te zijn .

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:40

Sterkte met je paard :knuffel:
Het is moeilijk hoor. Communicatie en gevoeligheid is zo belangrijk bij een dierenarts.
Heb zelf een keer meegemaakt dat ik vrij duidelijk aankaartte dat het van mij niet meer hoefde. Paard was echt oud, kwakkelde al een tijd en kreeg er een ernstige maar behandelbare ziekte overheen. Ik vond niet dat hij die ellende nog moest doormaken, om vervolgens op zn laatste krachten nog aan te sterken, en dan door te kwakkelen met zn daarvoor ook al gammele staat.
Dierenarts had alleen maar oog voor het behandelplan. Ik heb nog 2 keer herhaald dat paard oud was, dat ik het niet zag zitten, maar dierenarts ging nergens op in en uiteindelijk kreeg ik instructies en spul voor de behandeling. En ik heb een grote bek, maar als je daar dan met je zielige paard aan een touwtje staat, ga je dus niet zeggen IK ZAL HET DE VIERDE KEER MAAR EVEN NÓG DUIDELIJKER BRENGEN: MIJN PAARD MOET DOOD.
Maar reken maar dat ik vanaf het moment dat de dierenarts weg ging, tot zijn uiteindelijke dood een jaar later, vooral mezelf voor mn kop wilde slaan dat ik die grote bek niet had. Want ik had gewoon gelijk. Paard moest dood. Hij heeft weinig kunnen genieten van zn laatste tijd, en wel veel moeten doorstaan

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:17

roxiie schreef:
Sterkte met het verlies van je paardje.

Mijn dierenarts (welke overigens een van de twee vaste dierenartsen was en ik ook altijd echt over te spreken was) heeft het inslapen van mijn pony een verschrikkelijk nare stempel gegeven.
Lomp horkerig gedrag, niet alleen ik.. maar ook omstanders vonden zijn gedrag en houding alle boekjes te buiten gaan.
De brandweer die ook aanwezig was heeft hem er nog op aangesproken.

Niet lang na het inslapen kreeg ik een enquete, met vragen over de dienstverlening en ervaring.
Hier heb ik toen gedeeld wat mij dwars zat, zijn compagnon heeft mij toen nog terug gebeld, maar dat werd een welles/nietus gesprek, waarna ik de keuze heb gemaakt deze dierenartsen niet meer bij mijn paarden (levend of dood) te laten.

Wat iemand hier boven ook schrijft; de medewerkers van crematorium de breborgh hebben heel veel goed gemaakt. Die waren zo verschrikkelijk lief.

Jouw laatste opmerking geldt ook voor mij: de Bréborgh heeft zo veel goed gemaakt. Ik ben ze zo dankbaar!

En jouw verhaal is schrijnend

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:30

Bieden schreef:
Hij heeft je geholpen toen je hem heel hard nodig had en hij heeft zijn ( niet zo leuke ) werk gedaan.Wie weet heeft hij zelf een nare week gehad dierenartsen werken hard voor ons en het is soms ondankbaar werk.
En even een ander gezichtspunt..je heb op een nare manier je geliefde dier verloren dat is traumatisch.En bij het verwerken van dat verdriet zitten ook emoties als schuld gevoel..spijt en woede.Dat zijn normale emoties.Ik zou diegene die je zo hard nodig had en die je hielp proberen dankbaar te zijn .

Ben ik ook zeker, maar er is meer gebeurd wat ik hier niet openbaar heb verteld en wat ik toch graag nog eens op een rustig moment met hem onder 4 ogen wil bespreken.
Dankbaar, ja, dat ben ik.
Ik ben ook een realist, en wilde mijn paard ook in laten slapen. Ik heb al tientallen jaren paarden en veel met dierenartsen te maken gehad dus weet hoe het werkt.
Maar degene die erbij was, was in dit geval ook erg verontwaardigd en dat zegt toch echt wel wat - die persoon is normaal gesproken heel erg tolerant.
Ik snap wat je bedoelt hoor, absoluut. En ik heb echt enorm veel respect voor dierenartsen want het is zwaar, vaak vies, veeleisend en soms ondankbaar werk.
En ik ben een goede klant die altijd waardering voor dierenartsen heeft. Ik klaag nooit.

Maar zelf heb ik ook zwaar werk. Ook o.a. nachtdiensten, veel hectiek, soms hevige irritatie die ik voel en vermoeidheid.
Maar ik heb nog nooit kortaf of nukkig tegen klanten of collega's gedaan. Dat is wat van je verwacht wordt.

Ik voel geen schuld of spijt, boos ben ik ook niet. Alleen verdrietig. Ik heb de goede beslissing genomen.
Dat is het punt niet.

En ik waardeer je reactie zeer zeker wel hoor, ik hoor graag meningen over dit zodat ik ook kan relativeren. Alle reacties hier helpen me daarmee.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:34

Dorine92 schreef:
Sterkte met je paard :knuffel:
Het is moeilijk hoor. Communicatie en gevoeligheid is zo belangrijk bij een dierenarts.
Heb zelf een keer meegemaakt dat ik vrij duidelijk aankaartte dat het van mij niet meer hoefde. Paard was echt oud, kwakkelde al een tijd en kreeg er een ernstige maar behandelbare ziekte overheen. Ik vond niet dat hij die ellende nog moest doormaken, om vervolgens op zn laatste krachten nog aan te sterken, en dan door te kwakkelen met zn daarvoor ook al gammele staat.
Dierenarts had alleen maar oog voor het behandelplan. Ik heb nog 2 keer herhaald dat paard oud was, dat ik het niet zag zitten, maar dierenarts ging nergens op in en uiteindelijk kreeg ik instructies en spul voor de behandeling. En ik heb een grote bek, maar als je daar dan met je zielige paard aan een touwtje staat, ga je dus niet zeggen IK ZAL HET DE VIERDE KEER MAAR EVEN NÓG DUIDELIJKER BRENGEN: MIJN PAARD MOET DOOD.
Maar reken maar dat ik vanaf het moment dat de dierenarts weg ging, tot zijn uiteindelijke dood een jaar later, vooral mezelf voor mn kop wilde slaan dat ik die grote bek niet had. Want ik had gewoon gelijk. Paard moest dood. Hij heeft weinig kunnen genieten van zn laatste tijd, en wel veel moeten doorstaan

Wat een ellende heb jij meegemaakt met je paard. Een heel bijzonder verhaal dit.
Als je moet knokken om een euthanasie voor elkaar te krijgen lijkt me dat enorm frustrerend en verdrietig. En het deed je paard geen goed.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:36

Sterkte met het verlies van je maatje!

Ik zou dit wel bespreekbaar maken maar nog even wachteb, een week ofzo. Hij kan zijn dag niet gehad hebben, maar kan zich er ook helemaal niet bewust van zijn hoe het over komt. En ondanks werkdruk oid is even netjes vertellen wat je gaat doen en iemand sterkte wensen gewoon iets wat erbij hoort…

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:52

sasja0705 schreef:
Ook van mij : sterkte met het verlies van jouw paard.
Ik heb beiden binnen 1 week mee gemaakt. Met mijn eigen (paarden)TA onze beiden paarden laten inslapen.
Zij is een jonge vrouw die ook voor die tijd al eens tegen mij zei, dat euthanasie voor haar zelf een van de moelijkste taken is.
Toen zei kwam hebben wij elkaar belooft " gejankt wordt later" ... zo n beetje gek doen om elkaar vooraf te steunen.
Met de ruin ging het gemakkelijk. Ons merrie kwam 3 keer weer overeind. Het was naar en tergelijke tijd hebben wij gezamelijk gewoon alles gedaan wat moest. Uiteindelijk had zij moeite om nog een bloedvat te vinden voor de finale spuit en zij vroeg of zij in het hart mocht spuiten.
Is dan ook gebeurt. Maar had ik geen ok gegeven had ze gewoon verder gezocht.
Dus alles in overleg, alles met uitleg alles echt "samen" ... en ja daadwerkelijk later samen zitten janken.
Ik ben er super dankbaar voor.

Precies een week later snachts de spoed van de praktijk moeten bellen wegens onze oude teef, die in schok raakte met hoge koorts ( ging al 3 weken behandelijk vooraf) , maar jee wat een hurk.
Hij was al pslissig dat ik om half twaalf snachts belde ( heb je nu nachtdienst of niet?)
Toen was het " kom naar de praktijk"
Eh, sorry dat lukt niet... op eens ook niet nodig want kennlijk de weg naar ons korter als die naar de praktijk.
Toen die er was : even kijken,voelen,luisteren 2 spuiten erin, waar ik pas na 3x vragen antwoord kreeg WAT die nu aan het spuiten was.
Toen opstaan ,spullen pakken en : als de koorts niet zakt of zij niet wakker wordt, dan moeten jullie morgen ochtend naar de praktijk, dan zou het slecht uitzien - en weg was die.
Zelfs manlief was flabbergasted.

Kort : onze hond is die vroege ochtend dan overleden, zonder nog eens wakker te worden.

Die vent had nog niet eens de tijd genomen om even te luisteren naar het verhaal van behandeling ervoor.
Ook niet als ik zei, ik had die dag nog overleg gehad met zijn baas.
Gewoon spuiten erin en weg,zonder een woord.

Dit heb ik dus wel aangekarrt bij de kliniek (zoals ik de kliniek ook bedankt heb voor de paarden), want als je geen nachtdienst wilt draaien, dan moet je het ook niet doen.
Onze hond was redelijk zeker ook met empathie dood gegaan maar hij had tenminste de moeite kunnen nemen om aan te horen of even na te kijken waarom onze hond al in behandeling was ( laptop erbij, want naam en spuiten kon die wel al direkt nog invoeren, dan had ie ook even kunnen kijken...)

Dus ik zou het in de praktijk aanspreken, want ik zie het zo : ook een DA verleeend een dienst aan een betalende klant.
Het moet echt niet zo ultra-meelevend zijn als mijn paardenTA maar een minimum aan empathie en uitleg mag je echt wel verwachten.

Sprakeloos als ik dit lees.
Je voelt je dan zo machteloos.
Zelf ook iets soortgelijks meegemaakt met een kat.
DA reageerde toen ook ronduit hufterig toen ik 's nachts belde omdat onze kat echt ineens heel ziek was.
DA wilde er niet aan:"wacht de nacht maar even af".
Beetje verbluft waren we.
Nog een keer gebeld, werd hij kwaad.
Toen heeft mijn vriend maar eens gebeld en toen was de DA het zat en mochten we langskomen.
Hij vond dat er weinig aan de hand leek, maar onze kat mocht wel in de couveuse voor de zekerheid. We werden behoorlijk afgeblaft door hem. Echt onbeschoft, en de deur uit gewerkt. Ik kon niet eens meer even mijn kat een aai over de bol geven.
Word ik de volgende ochtend vroeg door de assistente gebeld: onze kat was overleden.
Ik ben vol emo en op hoge poten direct naar de kliniek gescheurd en wat daar gebeurde was bijzonder..
Ik kwam echt woest binnen (niks voor mij, ben een hele rustige en vriendelijke persoon normaal gesproken), maar toen kwam die DA van die nacht meteen naar me toe en zei - echt oprecht - "Sorry...het spijt me zo, ik heb de situatie vannacht helemaal verkeerd ingeschat".
En ondanks mijn verdriet (ik stond daar te janken) was ik meteen "om" wat die man betrof.
We hebben daarna bij mijn overleden kat gezeten, koffie erbij, en die man was echt als mens hartstikke oké.
Hij was inderdaad kapot van vermoeidheid geweest, had zn laatste nachtdienst gehad met veel oproepen.
En hij was oprecht, dat merkte je aan alles.

Daarom toch: een fatsoenlijk en niet veroordelend of aanvallend gesprek kan heel goed uitpakken.
Dus daarom denk ik toch maar dat ik over een tijdje eens met de DA van mijn paard in alle redelijkheid en rustig wil napraten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:52

Heel veel sterkte, je maatje verliezen is een enorm nare situatie, zo verdrietig , en zeker als dat ook nog anders gaat dan je had gehoopt of verwacht…

Ik zou het inderdaad even allemaal laten bezinken en dan toch even contact opnemen met de dierenarts die je paard in heeft laten slapen om jouw gevoel te delen, al is het maar met een mailtje als persoonlijk spreken lastig is. Dan heb je het ieder geval geuit wat jouw gevoel hierbij is.

Misschien is de dierenarts zich er niet van bewust hoe zijn manier van doen bij iemand anders over komt, dan is het voor hem ook goed om te weten.

Wij hebben meerdere paarden in laten slapen helaas maar gelukkig nooit dat gevoel gehad, altijd een fijne meelevende dierenarts gehad die alles goed uitlegde en ons de tijd gaf om afscheid te nemen.

Nogmaals heel veel sterkte…

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:55

Sterkte TS.

Zeker aankaarten. Zonder feedback verandert er sowieso niets.

Iets andere situatie, maar wel feedback op een zorgverlener: ik had een enorme hork van een gynaecoloog tijdens de bevalling van ons kind. De bevalling duurde heel lang en hij kon geen enkele empathie voor mijn vermoeidheid tonen (terwijl daar, zo bleek achteraf, door o.a. uitdroging alle reden voor was). Hij was vreselijk bot en ruw. Ik heb daar mentaal echt last van gehad. In mijn omgeving was daar weinig begrip voor, jij leeft, je kind is gezond, wees blij. Ik heb na een week of 6 toch een gesprek aangevraagd met betreffende gynaecoloog om het onderwerp een plek te kunnen geven. Hij was zich van geen kwaad bewust, maar ik kreeg wel excuses. Dat hielp al een heleboel voor mijn gemoedsrust.

Achteraf is door het ziekenhuis contact opgenomen, er waren meerdere vrouwen die soortgelijke meldingen hadden gemaakt. Dat maakte dat de gynaecoloog is aangesproken en dat er meer aandacht kwam voor communicatie tijdens een bevalling.