Mijn koningin Genève is niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Re: Mijn koningin Genève is niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 07:18

Wat onwijs verdrietig dat je je liefste hartenpaard niet oud hebt mogen zien worden, ook voor Isolde. :(:)
Heel veel sterkte met het verwerken van dit grote verlies.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 07:20

Bedankt allemaal, wat een medeleven. <3
We zijn er echt kapot van. Ik heb een enorm schuldgevoel, alsof ik een moordenaar ben omdat ik de instructie heb gegeven om de dodelijke injectie toe te dienen. Ik weet rationeel wel dat haar laten doorleven met pijn veel erger is en dat is iedereen met me eens, maar voor mijn gevoel heb ik haar laten vermoorden. Ik hoop dat dit gaat slijten.
Ik heb wel honderd keer sorry tegen Gen gezegd en haar minstens zo vaak bedankt voor alles.

Ik zag DSLD genoemd worden, dit is waar het peesweefsel op getest wordt. Het voelt zo oneerlijk voor Gen dat zij als enige in haar nabije familie ellende kreeg. Ik zag recent nog een foto van haar moeder en haar halfzus die keurig op de benen staan en dat staat haar vader ook. Over een tijdje heb ik hopelijk een antwoord van het lab, maar helaas krijg ik haar er niet mee terug..

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 07:23

Heel veel sterkte met het verlies van Gen. Ik heb met veer plezier de veulentopics gevolgd, en de liefde voor haar spatte ervanaf

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 11:07

Heel veel sterkte.
En wat een mooi verslag zeg!
Prachtig met die drie nakomelingen samen.

Op de foto’s is zelfs wel te zien dat ze moeite heeft in de achterhand. Ik denk dat jullie echt het beste hebben gedaan door haar de rust te geven.
Het leven is hoe dan ook eindig, misschien is die gedachte troostend. Ze heeft het zo te zien heel erg goed gehad bij jullie.

Nogmaals sterkte met het verlies.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 11:17

Rocamor schreef:
Ik heb toevallig vandaag nog aan jullie gedacht...

Je prachtige zwarte klavertje vier is een blaadje kwijt. Een black beauty mist nu.

Ik hoop dat voor jullie de tranen van verdriet snel mogen worden vervangen door de glimlach der herinnering.

Mooi geschreven

Sterkte TS met dit verlies

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 12:36

Heel heel veel sterkte!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 12:49

Wat ontzettend verdrietig dat jullie nu toch al afscheid van haar hebben moeten nemen. Maar het klinkt wel als de enige optie die als waardige optie voor haar was. Door laten lopen met geen zicht op verbetering en alleen maar meer pijn, dat had ze toch zeker niet verdiend.

Heel veel sterkte.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 13:42

Heel veel sterkte met het verlies!

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 13:51

Ook via deze weg wil ik je nog een hele dikke knuffel geven <3 ze is en blijft de koningin! Je weet me te vinden!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 15:59

Ohw nee….wat triest….haar kindjes achter latend in jullie goede handen.
Heel veel sterkte gewenst met dit zware verlies Y;(

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 20:34

Wat een mooie woorden om terug te lezen zo, bedankt iedereen! <3

Gistermiddag heb ik de uitslag van de autopsie al ontvangen en ik heb besloten om ook op internet volledig open te zijn: Genève is positief getest op DSLD/ESPA. Ik heb meermaals te horen gekregen dat het geen KWPN-aandoening zou zijn, maar de uitslag liegt er niet om. De symptomen in haar tussenpezen waren niet te missen, maar ook in haar nekband werd ophoping van proteoglycanen gevonden. Dit betekent dat ze waarschijnlijk op vrij veel plekken in haar lichaam pijn kreeg omdat de bindweefsels beschadigd zijn geraakt. Ik mis Genève verschrikkelijk en de egoïst in mij had haar nog veel langer willen houden op nog hogere hoeveelheden pijnstilling, maar deze uitslag bevestigt dat ik de goede keuze heb gemaakt om haar te verlossen.

De uitslag geeft een antwoord, maar roept ook veel vragen op, waarvan een groot deel (nog?) niet beantwoord kan worden. Dit gaat bijvoorbeeld om erfelijkheid, en daarom blijven de jongens alledrie hun hele leven bij mij. Ik wil niet riskeren dat ik nu een paard verkoop dat gezond lijkt (net zoals Gen haar eerste ruim tien jaar, zij zou in de eerste tien jaar geen positieve testuitslag hebben gekregen omdat deze ziekte eerst nog niet zichtbaar is) en dat deze alsnog vroeg kapot gaat aan een aandoening als deze. Ik heb manen met haarzakjes van Gen ingevroren en ik houd nadere onderzoeken voor genetische markers in de gaten.
Ik krijg mijn beste vriendin er niet mee terug, maar mocht haar data kunnen bijdragen aan waardevolle inzichten voor toekomstige paarden, dan zou ik het heel mooi vinden om daarmee te kunnen bijdragen aan onderzoek. Vooralsnog moet ik er alleen helaas wel mee leren leven dat mijn koningin er niet meer is.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:35

Heel veel sterkte! :knuffel:

Hopelijk vind je toch troost in de jongens en zijn zij niet aangetast.
Wat houd DSLD net in?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:38

Dus toch. Dan weet je dat je je koningin een boel extra leed hebt bespaard.

Ik hoop echt dat je klavertje drie nog zeker 25 jaar in volle gezondheid bij je mag zijn

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:29

Oh wat verdrietig dit. Twee keer heb ik het topic over haar prachtige zoon meegevolgd.. Maar dit is echt schrikken. Wat mooi hoe je haar beschrijft. Ik wens je heel veel sterkte toe. :knuffel:

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 23:19

Oh ik lees dit nu pas. Wat verdrietig, heel veel sterkte!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:01

Heel veel sterkte met het verlies van jouw black beauty.
Wat goed dat je onderzoek hebt laten doen en 'fijn' dat er een uitslag is, al roept het nog zo veel vragen op! De aandoening heeft nog veel te weinig bekendheid en het lijkt soms wel alsof artsen het niet zo willen noemen, zelfs al staat een paard nagenoeg met de kogels aan de grond. Verbaast me niks dat er wordt gesteld dat het bij kwpn niet voorkomt, ondanks dat je ze gewoon ziét voorbij komen.

Hopelijk komt er gauw een test zodat je meer duidelijkheid krijgt over je knappe jongens. Duim voor je dat ze de dans ontspringen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:06

Echt goed dat je dit onderzoek hebt laten doen, dan weet je ook dat je de enige juiste keuze hebt gemaakt want DSLD is heel erg pijnlijk en wordt alleen maar pijnlijker. Ik heb wel meer KWPNers gezien waarbij ik het vermoeden had dus dat het niet bij KWPNers voorkomt geloof ik ook niet. Alleen DSLD is nog vrij onbekend en zelfs dierenartsen herkennen het niet altijd.

Heel goed dat je haar nakomelingen houdt en ik hoop niet dat zij het geerft hebben.

Overigens dat schuldgevoel is enorm herkenbaar, dat gevoel je paard te hebben vermoord..het enige wat ik kan zeggen is dat het slijt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 11:40

Heel veel sterkte met het verlies van je prachtige paard!
De uitkomst van het onderzoek toont mede aan dat je de juiste, maar oh zo vreselijk moeilijke keuze hebt gemaakt, en dat je paard langer lijden bespaard is gebleven.
Je paard heeft ontzettend geboft met zo'n lieve eigenaar.

Ik zou wensen dat iedere fokker zo verantwoordelijk omgaat met zijn/haar paarden en nakomelingen!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 21:35

Bedankt voor jullie lieve woorden, dat doet me goed. <3

Afbeelding

Wij werden verrast door mijn lieve stalhoudster en haar lieve buren met deze mooie herinneringen. Ze hebben 's avonds laat na het inslapen stiekem nog een hoefafdruk gemaakt en een stukje staart gevlochten voor mij, echt zo ontroerend. <3
De rest van Genève haar staart heb ik nog, Isolde wil er graag een armband van. Het gemis van Gen wordt voorlopig nog niet minder, maar het is fijn om de tastbare herinneringen zo dichtbij te hebben.
Laatst bijgewerkt door Imaginaerum op 28-10-25 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 21:44

Wat een mooi paard met een lieve uitstraling. Heel veel sterkte met dit grote verlies.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 21:57

Ik lees het nu pas, heel erg veel sterkte met dit verlies.

Heel goed dat je onderzoek hebt laten doen en dit ook gewoon deelt. Ik hoop dat het onderzoek bij jouw koningin bijdraagt aan meer onderzoek op erfelijkheid van deze toch nog vrij onbekende progressieve ziekte.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 22:00

Wat een prachtig gebaar :+:

Wat goed dat je haar postuum hebt laten testen en zelfs nog materiaal hebt bewaard voor als het genetisch onderzoek later verder is.
Je krijgt haar er niet mee terug, maar wie weet draagt je beslissing van nu in de toekomst wel ergens aan bij.
En het is goed om te weten dat je de heren in de gaten moet houden, omdat het mogelijk overgedragen is.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 23:20

Wat een lief en mooi kado….

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 00:18

Prachtig geschreven over je knappe en fantastische merrie. Vrij beknopt in vergelijk met de 11 jaar die je met haar maar toch vol gevoel en liefde. Je hebt de enige juiste keuze gemaakt die een liefhebbend baasje zou kunnen maken. Heel veel sterkte. Y;(

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 22:17

Sterkte! :( ik voel je pijn en verdriet.

Ik vermoed dat mijn KWPN merrie hetzelfde had, ook flinke erfelijke problemen aan de pezen, maar vooral aan de voorbenen. Zou dat ook kunnen?
Heb ik eerder dit jaar met 15 jaar moeten laten inslapen :'( helaas konden artsen er niets meer voor betekenen en werd met vervroegd pensioen steeds slechter. Pijnvrij op de wei was niet meer mogelijk. Echt zo zuur...