Horror euthanasie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:27

Veel sterkte met dit moeilijk afscheid van je zo geliefde paard.
Probeer vast te houden aan het feit dat jij hebt geprobeerd alles voor hem te doen om hem te helpen, zowel bij leven als bij dood.
Jij was er voor hem, en dat telt. Hij was niet alleen en hoorde en voelde je aanwezigheid.

Voor hem is het lijden over, voor jou komt nu de rouw. Laat het toe, maar voel je alsjeblieft niet schuldig. Voor zover het mogelijk was was je er voor hem, de rest lag niet in jouw handen en kon je niet meer veranderen.

Veel sterkte

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:35

Hele grote knuffel :knuffel:

Ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt.

Hier hetzelfde gehad met een hond.
Het duurde zo lang.
Diverse spuiten verder. En hij ging maar niet.
Zo intens naar.

Achter het inslapen stond ik helemaal. Hij was 15.
Maar hoe het is gegaan vind ik nog steeds moeilijk.
Mijn enige troost was dat hij daarna niet meer leed.

Heel veel sterkte.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:38

Zo’n beslissing is niet niks. En dan wil je inderdaad dat in alle rust, zonder stress een paard inslaapt. Wat je beschrijft en meegemaakt hebt is echt heel naar. Ik begrijp heel goed dat dit je bezighoudt! Je had je vriend echt hartgrondig wat anders gegund. En dit verloop is het laatste wat je voor hem had gewild.
Is is onomkeerbaar, je kunt het niet veranderen, daarom is het heel goed dat je dit bespreekt.
Sterkte.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:39

germie schreef:
Heel veel sterkte.

Er zijn hier echt grove fouten gemaakt en jij en ook je dier zijn hier echt de dupe van geworden.

Wat ik me afvraag, de sedatie, ketamine en medazolam zijn in principe geen middelen waar een dier of mens van dood gaat. Waarom kon je het toen niet meer afbreken? Je kunt inderdaad alleen wachten totdat de stof uitgewerkt raakt, maar an sich zijn deze middelen niet dodelijk.

Als er T61 gespoten is terwijl het dier nog bij bewustzijn was en dus aan het vechten was, dan heeft het helaas echt wel meegekregen wat er gebeurd is. Dat vind ik een zeer kwalijke zaak. Ik hoop voor je dat dat niet gebeurd is.

Ik heb zelf gelukkig nooit de keuze hoeven maken, maar dit is echt niet hoe het hoort te gaan.

Pffff ik vind dit een behoorlijk pittig bericht. Is het echt nodig om TS verwijten te maken?
Ik zou werkelijk niet weten wat en wanneer er precies wat gespoten wordt. Heb ook geen 6 jaar gestudeerd om veearts te worden.
Daarnaast ben je al vol emotie en extra als het niet loopt volgens protocol helemaal. Je bent op zo’n moment totaal overgeleverd aan desbetreffende arts.

Nogmaals TS verwijt jezelf niets.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:42

Annet73 schreef:
germie schreef:
Heel veel sterkte.

Er zijn hier echt grove fouten gemaakt en jij en ook je dier zijn hier echt de dupe van geworden.

Wat ik me afvraag, de sedatie, ketamine en medazolam zijn in principe geen middelen waar een dier of mens van dood gaat. Waarom kon je het toen niet meer afbreken? Je kunt inderdaad alleen wachten totdat de stof uitgewerkt raakt, maar an sich zijn deze middelen niet dodelijk.

Als er T61 gespoten is terwijl het dier nog bij bewustzijn was en dus aan het vechten was, dan heeft het helaas echt wel meegekregen wat er gebeurd is. Dat vind ik een zeer kwalijke zaak. Ik hoop voor je dat dat niet gebeurd is.

Ik heb zelf gelukkig nooit de keuze hoeven maken, maar dit is echt niet hoe het hoort te gaan.

Pffff ik vind dit een behoorlijk pittig bericht. Is het echt nodig om TS verwijten te maken?
Ik zou werkelijk niet weten wat en wanneer er precies wat gespoten wordt. Heb ook geen 6 jaar gestudeerd om veearts te worden.
Daarnaast ben je al vol emotie en extra als het niet loopt volgens protocol helemaal. Je bent op zo’n moment totaal overgeleverd aan desbetreffende arts.

Ik verwijt de ts ook niets, ik begin ook met 'heel veel sterkte'. Maar er wordt ook gevraagd naar of het dier echt niets meegekregen heeft. En ik ben dus bang van wel.
En dat is dan heel erg sneu. TS wil het beste, en dan gebeurt er dit. Kan de TS niets aan doen, maar het is niet zoals het zou horen te gaan.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:49

Lieve TS, wat een onwijs nare en verdrietige ervaring heb je moeten meemaken tijdens het laten inslapen van je lieve paard.

Wees niet te hard voor jezelf Y;(
Heel veel sterkte :knuffel:
Laatst bijgewerkt door N4N4 op 16-04-25 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:53

germie schreef:
Annet73 schreef:

Ik verwijt de ts ook niets, ik begin ook met 'heel veel sterkte'. Maar er wordt ook gevraagd naar of het dier echt niets meegekregen heeft. En ik ben dus bang van wel.
En dat is dan heel erg sneu. TS wil het beste, en dan gebeurt er dit. Kan de TS niets aan doen, maar het is niet zoals het zou horen te gaan.

Heeft dit zin? Soms mag je ook gewoon "sterkte" zeggen en het daarbij laten. (:

Lieve TS, wat een verschrikkelijke ervaring. Dit wil je niet meemaken, ik hoop voor jou dat dit in ieder geval heel snel van je netvlies slijt. Is het mogelijk om hulp te krijgen bij de verwerking?

Grote knuffel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:12

Hey TS, bel je da en vraag om een afrondend gesprek. Ik gok zomaar dat die het minstens zo poedersuiker vind als jij en graag je vragen wil beantwoorden. Anders blijf je hangen in de 'misschien' en 'had ik maar'. Daar wordt niks beter van.

Ook, overweeg om dit topic te laten sluiten. Het doet alleen maar meer pijn bij elke reactie. Zeker van degenen die er niet bij waren maar 'zeker weten dat er grove fouten gemaakt zijn'. Ik heb sowieso al moeite met bakrandridders en al helemaal bij zoiets pijnlijks!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:14

germie schreef:
Heel veel sterkte.

Ben jij dierenarts? Dat je dit zo stellig beweerd? Er gaan wel mensen dood aan een overdosis aan ketamine dus ik denk dat als je niet precies weet hoe de situatie was dat je dan heeeeeeeeeel voorzichtig moet zijn met hierover zullke stellige conclusies trekken. Tenzij je zeer terzake kundig bent en het daarom zo zeker weet.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:15

Jemig Germie, waarom zo'n bericht schrijven? 8)7

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:16

troi schreef:
Hey TS, bel je da en vraag om een afrondend gesprek. Ik gok zomaar dat die het minstens zo poedersuiker vind als jij en graag je vragen wil beantwoorden. Anders blijf je hangen in de 'misschien' en 'had ik maar'. Daar wordt niks beter van.

Ook, overweeg om dit topic te laten sluiten. Het doet alleen maar meer pijn bij elke reactie. Zeker van degenen die er niet bij waren maar 'zeker weten dat er grove fouten gemaakt zijn'. Ik heb sowieso al moeite met bakrandridders en al helemaal bij zoiets pijnlijks!

Lijk me ook erg pijnlijk om te doen, maar idd de beste beslissing om er mee verder te kunnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:16

Iets van overleg of closure met de dierenarts is zeker aan te raden. Wat mij een beetje heeft geholpen is dat al toen ze met 'm bezig was de dierenarts zich verontschuldigde dat het zo fout ging. Ze hebben om die reden ook nooit een factuur gestuurd (ook niet voor mijn pony, die op dezelfde dag overleed en wat een euthanasie volgens het boekje was. Toen ze de grond raakte was ze al niet meer bij bewustzijn).

Was er iemand bij je toen het gebeurde, TS? Een stalgenoot of vriendin?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:18

Wat vreselijk om op deze manier afscheid te nemen.... Het valt niet mee om dat een goed plekje te geven in je verwerking.... heel veel sterkte, hopelijk slijt het in de loop der tijd een beetje :(:) Bij Mareentje vond ik het vorig jaar ook niet top gaan. Ik had van tevoren al gezegd van als er een keuze is qua middelen, ga dan aub niet besparen maar doe er alles aan dat het zo rustig mogelijk verloopt.

Ik vond dat ze erg lang bleef vechten, ze stond trillend op het puntje van haar voorhoeven met gebogen voorbenen een poos, wilde niet gaan liggen. Waarbij de veerarts met flink gewicht aan haar halster hing de hele tijd om haar "goed" te laten vallen. Het duurde geen uren ofzo maar wel 10 minuten van angst denk ik. Ze kwam ook een beetje raar te liggen, met 1 voorbeen gestrekt naar voren... zo hulpeloos :o

Ik vond het maar akelig. Toen moest het laatste spulletje nog gespoten worden natuurlijk. En dan kan de veearts en anderen zeggen "ze zijn al weg" en "ze krijgen er niks meer van mee" maar ik geloof er niets van. Zolang zo'n dier nog niet volledig ligt krijgen ze het volgens mij echt wel mee en zijn ze gewoon bang door de roze olifantjes heen -O-

Het voelt als verraad inderdaad.... ook al kan je er niet echt iets aan doen omdat je als eigenaar het juiste hebt willen doen en niet in de hand hebt hoe de DA het verder afhandelt. Ik kan me heel goed voorstellen dat je wilt weten of het op de juiste manier is gedaan.

Je hoopt natuurlijk dat het hele dikke pech is. Dat alles volgens het boekje is gedaan. Dat je je niet schuldig hoeft te voelen dat je niet een andere DA hebt laten komen. Niet doorgevraagd hebt, niet...wat dan ook waardoor het rustiger had kunnen verlopen :(:)

Of aan de andere kant hoop je dat je er iets wijzer van wordt zodat je bij een eventueel volgend dier iets kan doen om dit te voorkomen. Het is gewoon super klöte Y;(
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-04-25 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:19

Ik heb ook moeite met zulke reactie’s zoals die van germie verwoord is. Maar vanwege de andere lieve reacties en soms helaas de ervaringen van anderen en hoe zij daar mee omgegaan zijn: dat kan heel erg helend zijn.

Het is zo belangrijk om hier over te praten en te blijven praten.

Lieve Ts, weet dat je er alles aan gedaan hebt en je liefste maatje geen seconde in de steek gelaten hebt, dat weten ze 100% zeker. Jouw nabijheid en liefde en zorg was het allerbelangrijkste. Je kunt op zo’n moment niks en bent afhankelijk van de dierenarts. Het lijkt mij ook vreselijk voor de arts want niemand wilt dit. Helaas lopen de dingen in het leven soms zo vreselijk oneerlijk. Ik weet dat dat geen troost is. Maar blijf er alsjeblieft over praten. Ik hoop dat nog vele bokkers voor jou willen reageren en dat het je uiteindelijk toch een klein beetje steun geeft. Het verlies van je beste maatje is zo ingrijpend. En de manier waarop ook altijd. Hoe het ook gaat, er is achteraf altijd een terug kijken. Gevoel van “dit wil ik niet” of “had ik maar”. Jouw ervaring is heel erg heftig en verdrietig. Neem de tijd. Misschien voelt het voor jou goed om er met de dierenarts over te praten.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:20

Veel sterkte met het verlies van je paard.

Ik begrijp heel goed dat je je er rot over voelt, maar dit kon je op voorhand gewoon niet weten. Je hebt met de info die je had een keuze gemaakt in het belang van je paard. Hem langer laten afzien was geen optie en laten we eerlijk zijn, ook geen mooie manier om te gaan.
Het komt nog voor dat dieren of mensen angstig worden wanneer ze voelen dat de dood daar is. Een van mijn honden heeft dat ook gehad, ook een paniekaanval op het moment dat ze zou worden ingeslapen. Fysiek was ze op, maar mentaal niet. Je gaat je dan inderdaad vragen stellen zoals: was dit wel het goede moment? Maar uiteindelijk… je doet het voor je dier. Andere dieren van mijzijn zo goed als (of helemaal) gestorven voordat ze konden worden ingeslapen. Ik kan je vertellen: ook dat is absoluut geen prettig zicht en blijft je ook bij.

Dit hoort bij het rouwproces, helaas. Maar nogmaals: je hebt niets fout gedaan, je kon het niet weten op voorhand

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:21

Ketamine trip zeer akelig om te zien. Heb het nu twee keer gezien met een operatie (niet met euthanasie want ik kies bewust wegens deze rede voor slacht)

Sterkte met het verlies, en probeer het toch een plekje te geven.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:23

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de regels voldoet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:28

Kunnen we alsjeblieft ophouden over de berichten van germie? Dat helpt echt niet :o

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:29

Ts heel veel sterkte, rot dat jullie dit zo hebben moeten meemaken.
Heb helaas zelf ook 3 paarden moeten laten inslapen, ken het wel alleen met infuus (zonder lijn, middelen worden er rechtstreeks in gespoten) ook bij de nood euthanasie, juist omdat die aderen vinden als ze onder gebracht zijn vaak lastig is.

Meestal is het een rustgevens/sederend middel in combi met bv pentobarbital, T16 etc die uiteindelijk de euthanasie 'doen'. Maar er zijn tegenwoordig veel verschillende opties hierin.
Ketamine is een narcose middel, dus voor de sedatie.

Maar ook al gaat alles goed wat de VA doet, het biedt nooit garanties. Paard van mijn vriendin is door mijn VA ingeslapen en die sprong ook nog op en viel daarna tegen de kant neer.
Zelfde VA, zelfde methode en zelfde middelen als die van mij. Dus het kan ook gewoon puur pech zijn, hoeft niet te betekenen dat er een fout gemaakt is.
Warina en Jam gingen heel snel en vredig, Uni ging goed liggen, bleef ook liggen maar is heel vaak bijgespoten tot eindelijk zijn ademhaling en hart stopte. Hij is zijn hele leven een vechter geweest, maar gelukkig had mijn VA hem heel goed gesedeerd omdat ze hem goed kende waardoor het wel lang duurde maar rustig verliep.

Elk paard is anders, de ene geeft snel toe, een ander is meer een vechter.
Ook bij mensen gaat het niet altijd vlekkeloos.

Wat wellicht wat troost kan bieden en dat je bewustzijn met ketamine wel echt veranderd, zeker in hogere doseringen lijk je wakker als je er anders op reageert maar krijg je zaken niet meer bewust mee.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:30

Helaas gaat het bij jonge dieren die al wat langer flink zware medicatie krijgen wel vaker niet volgens het boekje. Hebben wij ooit ook wel meegemaakt, alleen is het niet te achterhalen hoe het dier het zelf ervaren heeft met de sedatie die er al in zit. Het schijnt dat de lever overuren maakt, en dat daardoor sommige medicijnen te snel afgebroken worden, die normaal, of bij oudere/ongezonde dieren voldoende zouden zijn.

In elk geval neemt het instinct op zo'n moment beslissingen, en het is erg ingrijpend om mee te maken. De dierenarts (behoorlijk ervaren) had het ook nog niet eerder meegemaakt en dankzij ons verzoek en meedenken konden we haar toch vrij snel onder zeil krijgen.
Ik heb wel een paar weken nodig gehad om het op een rijtje te krijgen, maar er was gewoon geen andere keuze meer. Inmiddels is het wel gesleten, want het alternatief; het dier met allen ellende, medicijnen etc door laten leven was simpelweg geen optie. Overigens is trillen, schokken etc. in zo'n situatie vaak onbewust, onze (hoogbejaarde) hond had nadat ze was overleden nog een tijd spiertrillingen en schokjes.
Heel veel sterkte, je hebt gedaan wat je kon.

Voor ons was deze les wel om stel we moeten ooit nog een jong dier laten gaan, de DA te vragen in elk geval een backup sedatie bij de hand te hebben.

Lucia88

Re: Horror euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:37

Ik reageer eigenlijk nooit maar lieve TS, net als de meesten hierboven schrijven: denk dat je paard er weinig van mee heeft gekregen door de eerste middelen. Laat asjeblieft de reacties hier die verwijten (zowel naar jou als naar DA) los. DA heeft t vast ook niet zo gewild!

Met n paard niet zulke heftige reacties; helaas n konijn gehad die met heel hard gillen t leven liet na een flinke verdoving eerst: afschuwelijk maar waarschijnlijk reactie op t middel toen en niet meer bij bewustzijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:49

Lucia88 schreef:
Met n paard niet zulke heftige reacties; helaas n konijn gehad die met heel hard gillen t leven liet na een flinke verdoving eerst: afschuwelijk maar waarschijnlijk reactie op t middel toen en niet meer bij bewustzijn.

Wat naar ;(

Ben het eens met degene die schreef dat het karakter mee kan spelen. Vechters zullen ook bij een euthanasie eerder vechten. Omdat ze ook blijven strijden als hun lichaam al op is. Hun geest is dat dan nog lang niet. Mijn ruin was er zo eentje. Terwijl mijn merrie, die op dezelfde dag door dezelfde dierenarts werd ingeslapen, al niet meer bij bewustzijn was toen ze de grond raakte.

En nu heb ik een kat met zo'n zelfde mentaliteit. Hij is bijna 19 en hij gaat achteruit. Ik ben zo bang :o |(

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:51

Wat een traumatische ervaring zeg. Moet wel zeggen dat dit precies de reden is waarom ik mijn vroegere paard zelf naar een kleine slachterij heb gebracht. Alles was heel schoon en rustig, mijn paard ging rustig met mij mee en ik ben bij hem gebleven toen de pen in zijn hoofd werd geschoten. Het was meteen gedaan, geen doodsstrijd zoals jij beschrijft.
Ik weet dat veel mensen gruwelen bij het idee om je paard naar de slager te brengen, maar in mijn ogen is dit zoveel dierwaardiger dan een langzame strijd waartegen je paard gaat vechten.

Veel sterkte met het verwerken van deze ervaring.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:53

Koper schreef:
Kunnen we alsjeblieft ophouden over de berichten van germie? Dat helpt echt niet :o

Precies, het is juist meelevend bedoeld. Germie heeft geen rare visie. Het is dus echt meelevend bedoeld. Het is niet gegaan zoals het zou moeten gaan. En er is sterkte gewenst. En nogmaals sterkte ts.
Ik zou zeker eens eens een andere dierenarts vragen en dan in gesprek gaan met deze dierenarts.

mala26

Re: Horror euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:57

O jeetje wat een nachtmerrie dat het zo is gegaan.
Jij kan er absoluut niks aan doen en je hebt de beslissing gemaakt uit liefde voor je paard.

Misschien idd wat hierboven ook al wordt aangegeven een gesprek aan vragen bij je d.a zodat die je vragen kan beantwoorden.

Heel veel sterkte.