Wauw, wat veel lieve berichten van jullie, dankjewel daarvoor.
Ook nog veel die haar nog herinneren.
Als antwoord op de vraag wat er is gebeurd:
Ik werd op maandag ochtend 1 juli gebeld door mijn staleigenaar dat er iets mis was met Lotje. Ze stak 1 been helemaal uit naar opzij en stond erg scheef. Ze kon wel erop lopen zei hij. Ik ben er gelijk naartoe gegaan en Lotje was inderdaad ontzettend atactisch. Als ze liep ging ze hartstikke schuin. Ze was echter wel alert, vrolijk en begroette mij. Ze had goede eetlust, stond gewoon te grazen. Als je haar met rust liet had ze niet door dat er iets aan de hand was, wij zagen dan alleen dat ze scheef stond.
Ik heb haar krachtige pijnstillers en ontstekingsremmers gegeven met de hoop dat als er iets qua zwelling in de zenuwbaan zou zijn, dat ze zou verbeteren. Helaas werd ze alleen maar erger. Als ze gericht naar iets wilde lopen (dus niet rustig stap voor stap tijdens het grazen maar echt gericht naar een voerbak oid), kon ze dit niet recht vooruit, alles werd een rondje. Dit zag er niet goed uit en heb ik raad gevraagd aan mijn collega artsen, want mijn onderbuikgevoel was niet goed. Maar om de beslissing te nemen wilde ik toch eerst bevestiging hebben van anderen. Helaas kwamen mijn collega's met dezelfde conclusie, waarschijnlijk een tumor, hier is helaas niks meer aan te doen. Mijn collega's hebben dit vaker meegemaakt en de paarden werden alleen maar slechter dus dat was de teken om niet te lang te wachten en de beslissing te nemen.
We hebben mijn verzorgster afscheid laten nemen, we hebben Lotje nog 1 appeltaart gevoerd (krijgt ze normaal op haar verjaardag maar die hebben we maar 2 dagen naar voren gehaald). Lotje was tot het einde nog vrolijk en naar mijn idee had ze geen pijn, haar lichaam functioneerde helaas niet meer...
Ik heb de euthanasie inderdaad zelf uitgevoerd. Als paardenarts ontkom je hier niet aan in je beroep en voer ik deze altijd uit bij patiënten op een manier hoe ik zou willen dat het gedaan wordt. Dus was het voor mij alleen maar logisch dat ik dit ook voor Lotje en mijzelf zou doen. Ze is vredig gegaan.