'Gelukkig' overleed hij aan het einde van het jaar, en dan heb je altijd de Een jaar in the picture topics, die ik bijna elk jaar voor hem aanmaakte omdat we ook een volgtopic hadden. En gelukkig bleven er mensen in [***]'s eigen topic vragen hoe het nu ging en of we al verder waren met onze training (nee, het paard was dood...) waardoor ik uiteindelijk toch maar dat eindejaarstopic heb aangemaakt en daarvoor alle foto's bij elkaar heb gezocht. Dat was weer een groot tranendal, maar het hielp zo enorm om zijn laatste jaar op papier te zetten, alles waar ik toen al over twijfelde maar ook alles waar ik weer blij me was, dingen waar ik achteraf gezien gelijk in had gehad en dingen die ik fout had gehad. Het was echt een gigantische opluchting toen het eindelijk op papier en met alle foto's op Bokt stond, alsof ik het op die manier eindelijk een plekje kon geven. Het verhaal was af, in plaats van dat er alleen maar een losse kluwen heftige emoties zat op de plek waar [***] ooit in mij had rondgelopen.
Maar ik mis hem natuurlijk nog steeds, ik denk veel aan hem en praat ook nog regelmatig tegen hem als ik aan hem denk en huil ook nog bijna dagelijks om hem, maar dat is dan even een paar minuten in plaats van een paar uur, en dat is niet meer omdat ik helemaal kapot ga maar gewoon omdat ik hem mis, omdat hij zo leuk was en omdat ik hem zoveel meer had gegund. Ik train nu paarden van anderen en dat is een leuke afleiding, maar tegelijkertijd is het ook weer een bevestiging van hoe uniek en geweldig hij was, dus of er ooit nog een eigen paard komt weet ik niet meer.
Ik weet wel dat dat eindejaarstopic wat voor [***] zijn eindelevenstopic was op Bokt mij enorm geholpen heeft om alle emoties een beetje te ontwarren. In het begin voelt het namelijk gewoon als een gigantische bonk emotie waar je niet naar wilt kijken, maar door het op te schrijven besefte ik dat het heel veel verschillende emoties voelde; blijdschap dat ik hem kon laten gaan voordat hij echt kapot ging aan de pijn, verdriet dat hij al pijn had gehad, verdriet dat we niet meer voor hem hadden kunnen doen, boosheid op het universum, op zijn vorige eigenaren, op de hele raspaardenfokkerij met alle genetische ellende, machteloosheid, opluchting dat hij op de allermooiste manier denkbaar is ingeslapen, dat zijn dood echt was hoe hij geleefd heeft, trots dat ik zo'n geweldig paard had gehad en hem geholpen had om zijn allergeweldigste zelf te zijn, booshein op mezelf dat ik niet eerder had gezien dat hij al minder werd, opluchting omdat er nu zo'n enorme last aan mantelzorg van me afviel, boosheid omdat ik daar opgelucht over was,