Bedankt allemaal... Henky had ik stiekem verzorgd paar jaar geleden omdat hij niet werd verzorgd en dat wel nodig had... Hij stond er toen alleen voor en dat kon ik niet aan zien.. En uiteindelijk werd het dan bijn lease pony
Ik denk stiekem dat Henkie het heel goed met je gehad heeft en daar gaat het nu nog om en misschien lukt het nu nog niet maar er komt vast nog een plekje in je hart voor een andere pony en als je hier in de buurt woonde mocht je mijn pony verzorgen. Je hebt het hart op de goede plaats! Heel veel sterkte nog!
Heel veel sterkte... wat een verlies zeg. Ik leef met je mee
Anoniem
Geplaatst: 11-05-16 19:40
Wat een naar verhaal, en dat het dan zo snel kan gaan.
Wel ga ik helemaal met de opmerkingen van de anderen mee: nooit meer tegen dierenartsadvies ingaan en zeker niet met een hoefbevangen pony stiekem gaan wandelen.
Als hij last had van de stoffige stal dan hadden jij en de eigenaar de pony kunnen helpen door het stro en de wanden flink nat te maken (geeft ook de boordnodige koelte aan de ontstoken en toch al zo pijnlijke hoeven) en het stof uit de lucht kunnen sprayen en alleen nat voer en nat hooi geven. Dat had hem namelijk wel geholpen. Maar nooit meer een pony meenemen voor een wandeling als de dierenarts dat verbiedt en je al weet dat hij van de pijn al niet meer op zijn hoeven kan staan. Dat zal het ziekteproces bij hoefbevangenheid namelijk enorm snel laten verergeren (de verbindingen binnenin de hoeven worden door hoefbevangenheid namelijk 'opgelost', dus met elke stap die de pony extra zet zakt het hoefbeen verder door de hoef heen richting de zool) en dan is het al snel einde oefening. Acuut hoefbevangen paarden mogen echt alleen op natte, zachte grond staan en zo min mogelijk bewegen, en voordat je uberhaupt aan bewegen denkt moet hij revaliderend bekapt worden waarbij de hoefwand bijna volledig weggevijld wordt zodat het paard de hoef niet met elke stap verder kapot scheurt.
Ik schrijf het toch maar op, omdat je hier misschien iets aan hebt voor het geval je dit ooit nog een keer meemaakt en je het paard écht wilt helpen. Natuurlijk hoop ik dat je dit nooit meer meemaakt, maar helaas hebben we het niet voor het kiezen.