[IM] Wat doen jullie met de rijspullen na het overlijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:56

Het meeste gebruikte ik al voor mijn andere paard, toen mijn oudje op pensioen was en niet meer gereden werd.
Alleen het halster waar hij in gestorven is, heb ik een tijd niet gebruikt. uiteindelijk weer wel, maar ik vind het een raar gevoel om mijn jongere paard te zien in het halster waarin mijn oudje is gestorven.

Ook het deken waar hij in is gestorven, heb ik gewassen en opgeborgen.Eerst had ik het enorm moeilijk om hem te wassen, maar hij was vol modder dus ik kon niet anders. Ik was (of ben) van plan om het te gebruiken voor mijn paard, maar bewust of onbewust heb ik het nog steeds niet over mijn hart gekregen om hem op te leggen. Ik heb genoeg andere dekens en eigenlijk vind ik het een raar gevoel om het deken waar mijn ene paard in is gestorven, te gebruiken voor mijn andere paard.
Ik ben wel van plan om het ooit eens te gaan gebruiken, want het is een mooi en goed deken...
Maar nu na 3 jaar ben ik er eigenlijk nog steeds niet overheen...

Ik heb ook 2 zadeldekjes met zijn naam op, en deze heb ik nooit voor een ander paard gebruikt. Ook niet toen hij nog leefde. Ik heb ze gewassen en bewaar ze nu op mijn kamer. Ergens vind ik het wel zonde, want de dekjes zijn helaas bijna niet gebruikt... Maar ik kan het niet over mijn hart krijgen om ze te gebruiken

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:58

Bij mij is nagenoeg alles overgegaan op mijn nieuwe (lease)paard, tot mijn grote verrassing paste bijna alles hem. In het begin met wat hartzeer, maar wat Dyonne zegt klopt wel: langzaam vervaagt wat van haar was. Wat ik nog niet heb kunnen opbrengen is het weghalen van de plaatjes 'Fjord, feel the difference' etc van mijn kast (ik heb nu een PRE).

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:59

ikke schreef:
Gewoon bewaren en waar mogelijk hergebruiken. Mocht het niet passen (dekens bijvoorbeeld) kun je die altijd nog wel verkopen. Ik heb zadeldekjes die al drie paarden langs hebben zien komen.......

biscaya schreef:
Ligt eraan of je nog verder wil in de paardensport..

Daar ga ik dan wel even vanuit.

dan ben bij ook wel onnozel zuinig :+

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 02:27

Ik heb alles gelaten zoals het was. Zijn dekens hingen nog op het dekenrek, zijn hoofdstel nog in de kast. Z´n voerbakjes die klaar stonden heb ik laten staan. Ik kon het niet aan om dingen te veranderen en weg te doen.
Van de zomer heb ik, ruim een jaar later zijn spullen uitgezocht, wat dingetjes weggegeven, wat spulletjes verkocht, maar alles waar een mooie herinnering aan zit heb ik bewaard,
Een halfjaar nadat mijn paard plotseling overleed, overleed m´n vader ook heel plotseling. Ik heb samen met me zus een tattoo ontworpen en ga hem half december zetten. Zodat ze voor altijd bij me zijn.
Indy z´n manen en staart liggen nog ongewassen en onaangeraakt in de kast. Ik heb ook niet alles afgeknipt, want ik vond dat hij voldoende moest "meenemen"

Afbeelding

DatBenIkNou

Re: Wat doen jullie met de rijspullen na het overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:19

Dat herken ik wel. Onze merrie had een prachtige, dikke staart. We hebben daar alleen een stuk tussenuit geknipt (tenminste heb ik stalgenoot laten doen, ik kon het niet) en hebben daar 2 prachtige armbanden van laten maken. Wij wilden ook dat ze nog 'knap' van ons wegging, dus met staart.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:25

Hier 5 jaar terug afscheid genomen van mijn maatje, veel van zijn spullen her gebruikt.. Hoofdstel hangt hier in mijn kast, en ook zijn wedstrijd shabrak kan ik gewoon niet weg doen.

Halster wou ik nou t schieten niet meer hebben, die heb ik aan de manege gegeven...

Hier verder een ring laten maken van zijn haar en staat er een nagemaakte mlp met zijn haar in mijn vitrine kast

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:40

Ik heb in April 2013 afscheid moeten nemen van mijn maatje. Zijn dekens heb ik op de brandstapel gegooid. zijn halsters heb ik bewaard en die hangen netjes aan een haakje aan zijn 'zadelkast'.
Zijn zadel, heb ik in de verkoop,daar ik geen eigen paard meer heb maar ook omdat mijn bijrijdpaard een eigen aangemeten zadel heeft. Zijn hoofdstel gebruik ik nu voor mijn bijrijdpaard incl de borstels en de zadeldekjes.

Voordat hij werd ingeslapen heb ik samen met een vriendin,zijn staart afgeknipt. Een klein stukje heb ik laten gebruiken voor een armband die ik heb laten maken en het overige heb ik bewaard en ligt opgeborgen.

Edit, bitten en andere spullen zoals transport beschermers verkoop ik.
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 21-11-15 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:03

Vorig jaar hebben wij ons paar moeten laten inslapen, we hebben alles bewaard.
Helaas is er de komende jaren geen mogelijkheid voor een ander paard, maar ondanks dat bewaren we alles. In de hoop dat veel spullen zoals zadel(wintec isabell werth), dekens, beenbeschermers e.d. zullen passen op het paard dat ooit gaat komen.

Het hoofdstel, halster en touwhalster zullen niet gebruikt worden voor het andere paard, die krijgen een mooi plekje. Dat moet nog steeds gebeuren want nog niemand heeft het over z'n hart kunnen verkrijgen de spullen aan te raken. Alles wat niet iedere dag gebruikt werd, lag altijd al mooi opgeslagen en de rest zat in de kist die voor haar box stond. We hoefden alleen maar de kist naast de andere opgeslagen spullen te zetten, alles zit er nog in.

Alleen heb ik het veelzijdigheid zadel verkocht omdat twee zadels wel overdreven is en in de weg lag.
Spullen die niet van haar waren zoals voertonnen hebben we wel verkocht/weg gegeven maar zelfs dat niet allemaal.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:05

Begraven, duuh.

Kidding, natuurlijk.
Zweepjes gaan gewoon weg, een cap gaat ook weg die is dan niet meer veilig, zegmaar alles dat stuk is gewoon weg, maar bijv goede lekker zittende schoenen of zo die nog niet kapot zijn verkopen we of doen we naar een goed doel, en chaps e.d. die te klein zijn verkopen we.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:37

Toen mijn pony overleed heb ik het meeste in de eerste instantie schoongemaakt en thuis opgeruimd omdat ik er niet aan toe was het weg te doen. Toen heb ergste verdriet weg was heb ik dingen waarvan ik wist dat ik ze niet meer ging gebruiken weggegeven, dekjes, peesjes en uitrijdeken. De rest heb ik bewaard, deels emotionele waarde en deels omdat ik wist dat ik nog niet klaar was met de paarden. Toen m'n zus en ik later ons paard verkochten hebben we ook in de eerste instantie alles schoongemaakt en bewaard maar omday mijn veulen veel kleiner wordt dan dat paard hebben we bijvoorbeeld nu wel haar dekens verkocht

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:19

Mijn fjord is inmiddels al meer dan 5 jaar geleden overleden en heb alles verkocht kwa spullen behalve haar halster. Heb ik ook nooit meer gewassen en wou er altijd iets mee doen.. Mijn vader heeft dit gemaakt en nu hangt het aan de muur.
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:26

Mijn zadel ga ik inruilen op een springzadel voor de andere paarden, mijn hoofdstel wordt nu gebruikt door een van mijn andere paarden, het halster had ik schoongespoten mee terug gekregen en wilde ik aanvankelijk ook voor dat paard gebruiken maar het blijft toch gevoelsmatig het halster van de slacht. Ik heb het weggegooid, ik kan het ding niet meer zien!

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:33

Wat een verdriet lees ik in veel berichten, het is zo herkenbaar...

Mijn paard is 21 oktober overleden. Ik heb veel spullen verkocht. Als ik ooit toch een ander paard wil kopen, koop ik nieuwe spullen. Haar halster hoofdstel en borstels heb ik nog, maar ik kan er moeilijk naar kijken. Die bewaar ik denk ik. Komend jaar gaan we naar een ander huis, misschien heb ik dan de moed om er een mooi plekje in het zicht voor te maken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:36

Een stukje is overgegaan op mijn andere paard.
Een groot deel is verkocht of weggeschonken.
Het enige dat ik echt nog apart hou, is haar zadel...

Haar zadel is haar zadel en dat mag op geen enkel paard terecht komen :)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:53

Mijn paard heb ik afgelopen 22 november in moeten laten slapen heel onverwachts.

En wat ik met mijn spullen moet doen, ik heb werkelijk geen idee. Ene kant wil ik ze graag verkopen, maar dan is het voor mijn gevoel zo definitief en ik twijfel of ik dat op dit moment aan kan. Maar de spullen houden heeft in mijn ogen dan ook weer weinig zin omdat er geen paard meer komt.
De spullen liggen nu opgeslagen.

Ik kreeg wel een mooie tip van iemand, dat mocht ik de spullen toch verkopen dan kan ik van dat geld een mooie sieraad laten maken van een stukje staart wat ik van haar heb. (ik heb de hele staart in de opslag liggen, foutje van de dierenarts, wilde echt maar een klein stukje en niet alles.)

Enige wat ik me afvraag is wanneer de leegte en het verdriet minder wordt, mijn hele leven lijkt wel ontregelt sinds zij er niet meer is.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:26

Ik word al eng op me maag,bij het idee dat ik ooit afscheid moet nemen van me grote vriend..
Zijn spullen zou ik nooit verkopen of weggeven..
alles blijft..weliswaar opgeborgen..
ik zou constant in huilen uitbarsten bij elke blik op zijn stal/spullen.

Sterkte voor de mensen die nu in deze moeilijke situatie zitten

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 17:02

Laurapalmer schreef:
Ik word al eng op me maag,bij het idee dat ik ooit afscheid moet nemen van me grote vriend..
Zijn spullen zou ik nooit verkopen of weggeven..
alles blijft..weliswaar opgeborgen..
ik zou constant in huilen uitbarsten bij elke blik op zijn stal/spullen.

Sterkte voor de mensen die nu in deze moeilijke situatie zitten

:(:) :(:) ;(

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:13

Rienn schreef:
Mijn paard heb ik afgelopen 22 november in moeten laten slapen heel onverwachts.

En wat ik met mijn spullen moet doen, ik heb werkelijk geen idee. Ene kant wil ik ze graag verkopen, maar dan is het voor mijn gevoel zo definitief en ik twijfel of ik dat op dit moment aan kan. Maar de spullen houden heeft in mijn ogen dan ook weer weinig zin omdat er geen paard meer komt.
De spullen liggen nu opgeslagen.

Ik kreeg wel een mooie tip van iemand, dat mocht ik de spullen toch verkopen dan kan ik van dat geld een mooie sieraad laten maken van een stukje staart wat ik van haar heb. (ik heb de hele staart in de opslag liggen, foutje van de dierenarts, wilde echt maar een klein stukje en niet alles.)

Enige wat ik me afvraag is wanneer de leegte en het verdriet minder wordt, mijn hele leven lijkt wel ontregelt sinds zij er niet meer is.

Veel sterkte gewenst! Wat een verdriet he... Naar mijn idee wordt het gemis alleen maar groter tot nu toe, alles gaat gewoon door, maar je leven is niet meer hetzelfde, zo zonder je paardenliefde. Rationeel kan ik het allemaal bedenken, maar het is zo'n gemis.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:15

ik heb bijna alles bewaard. komt mooi uit, want mijn nieuwe pony past het meerendeel

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:20

Ik verzorgde de paarden nog jaren toen ze met pensioen gingen en in die jaren heb ik langzaam aan al mijn paardenspullen weggedaan. En toen ze overleden had ik dan ook alleen mijn cap nog en een jas voor bij de paarden.

Niet zo handig achteraf, want nu rijd ik sinds kort een ander paard en kan ik weer op jacht naar rijbroeken, jodphurs en chaps :')

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:21

Wij hebben alles (behalve het zadel) herbruikt. Dit omdat a) de paardensport duur is en b) de nieuwe pony paste heel veel. Ik heb nooit gedacht: "Oh nu krijgt Rimska Lieselot haar dekje."
Wel dacht ik heel vaak: "Deze kleur stond Lies wél leuk. En bij jou niet Rim." Dus veel dingen die op Lies gebruikt werden worden daarom niet op mijn huidige paard gebruikt.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:28

Ik gebruik nu al veel van de spullen die eigenlijk van mij oudere merrie zijn. Het is moeder/dochter en in eigenlijk alles dezelfde maat. Ik weet niet of ik dat met het halster ook kan, maar hoofdstel gaat denk ik netjes de kast in en alleen met bijv fotoshoots om bij haar dochter. Die wil ik gewoon netjes houden en was haar moeder. Binnenkort komt het afscheid en zie er best wel tegenop..

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:42

Niet helemaal vergelijkbaar, maar verzorgpony die verkocht werd.. Had er voor een verzorgpony veel spullen voor, ik had alleen geen eigen zadel. Hoofdstel, verschillende dekjes, halsters, peesjes.. Dekjes was ik niet zo moeilijk mee. Peesjes en het bijpassende dekje eerst ook niet, maar toch besloten die nog even te houden. Vind ze veel te mooi. Halsters ook geen problemen mee.. Maar het hoofdstel. Gekregen voor sinterklaas aantal jaren terug, altijd super mooi gebleven.. En toen ging ze weg. Kon het eerst niet over mn hart krijgen die weg te doen. Vond het echt verschrikkelijk.. Na anderhalf jaar in de kast hangen toch verkocht. Vond het super zonde dat hij in de kast hing. Aan de ene kant jammer dat ik hem niet meer heb, maar aan de andere kant heb ik nu een jongetje heel blij gemaakt met een roze hoofdstel voor zn pony.
Eigen spullen allemaal gehouden, dat is gewoon van mij.

Iedereen die het nodig heeft hier sterkte! :(:)

Mooi lijstje is die met dat halster zeg!

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:53

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:08

Ik heb vrij snel 90% verkocht, en een aantal dingen die 'speciaal' waren (qua herinnering) bewaard in een doos, met het idee er ooit nog wat moois van te maken.....