[IM] Vanmiddag totaal onverwacht paard verloren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Re: Vanmiddag totaal onverwacht paard verloren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 08:53

onvoorstelbaar, sterkte.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:13

Ik heb mijn (toen 6 maanden drachtige) merrie ook moeten laten inslapen met een gebroken voorbeen... Tjee wat een ongeloofelijke k.t beslissing was dat... Inmiddels is het 10 jaar geleden maar ik denk nog vaak aan haar en haar ongeboren veulen...

Weet je TS dat zijn ongelukjes, je kunt er niks aan veranderen. In mijn geval is ze waarschijnlijk uitgegleden en in combi met haar zwangere buik is dat denk ik de reden geweest dat het gebroken is maar het blijft gokken. Maar ik zou ook niks anders hebben gedaan. Mijn dieren stonden/staan 24./7 buiten en dan kunnen ze uitglijden al is de kans maar heel klein. Het hoort er bij, maar dat maakt het zeker niet makkelijk of leuk (dit deel dan;))

Heel veel sterkte, ik hoop dat je het gauw een plekje kunt geven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:24

Veel sterkte. Je leest/hoort het wel eens. Het plotseling verliezen van een paard, maar eigenlijk verwacht je nooit dat je er zelf een keer mee te maken krijgt.

Ik heb zelf mijn paard 8 weken geleden verloren aan koliek. Pats, boem weg was die. De leegte, verwarring, verbijstering is enorm. De dood was afschuwelijk..

Nogmaals veel sterkte. Het is een groot verdriet.

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:33

wat naar.. veel sterkte

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:33

Heel veel sterkte.
Ook ik heb het helaas meegemaakt. In februari dit jaar heeft mijn 20-jarige merrie met rennen in de bak haar schouder gebroken en heb ik haar in moeten laten slapen. Juist het feit dat het zo plotseling is gegaan maakt het volgens mij zo extra moeilijk te bevatten.
Nogmaals heel veel sterkte met het verlies.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:43

@baasje_Rinny: foutje van de veearts, die deed het af als een peesblessure. Vond het onnodig om foto's te maken, ondanks dat we er om vroegen. Dus wij stappen en stappen, nog laten dekken omdat we voorlopig toch niks konden. Maar het werd maar niet beter. Toen zijn er alsnog foro's gemaakt en bleek het kootbeen te zijn gebroken. Veel boxrust en nu loopt ze zelfs weer in de sport. Wij hebben ongelofelijk veel geluk gehad, weet niet welk bot jou lieve Rinny gebroken had maar weet bijna zeker dat je de juiste beslissing hebt genomen... :(:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:54

Heel veel sterkte.. Ik weet hoe het voelt, heb enkele jaren geleden ook mijn merrie in moeten laten slapen na een breuk van het pijpbeen.
Ze had gek gedaan op het land, gebokt en haar voorbeen op de grond laten staan. Het was compleet kapot gedraaid en hing alleen nog aan de pezen. Een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje..
Maar nogmaals..heel veel sterkte en heel naar dat het inslapen nog zo lang duurde.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:24

geerke schreef:
wat erg dit...wat is er in vredesnaam urgenter dan een paard met een gebroken been?

Een paard dat ze kunnen redden. Koliek bv.
Sorry, dit is heel onprettig in dit topic, maar de beslissing van gaan naar een onvermijdelijke euthanasie of een paard redden is voor een veterinair niet zo moeilijk.

Overigens heeft mij DA nog telefonisch overlegd met een collega of het been gered kon worden omdat hij het wel heel zonde vond van een 4 jarige en het verder "mooi" gebroken was (pijpbeen, halverwege).

baasje_Rinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 12:45

Hartelijk bedankt voor de reacties. Alle steunbetuigingen doen deugd, en het helpt om herkenning bij anderen te vinden.
Degenen die ook nog verdriet hebben, of ook nog maar zo kortgeleden plots afscheid moesten nemen, ook veel sterkte toegewenst.

Het is inderdaad zo verbijsterend en zo'n schok. Het blijft maar door mijn hoofd malen hoe dat nou kan, en waarom. Vragen waar ik nooit een antwoord op zal krijgen.

Ik heb nog op het forum gesurft, verhalen gevonden van lotgenoten, topics gevonden over het al dan niet laten inslapen bij een breuk. Daardoor vraag ik me minder af of het wel de juiste beslissing is geweest.
Het was haar koot die doormidden was, maar het was een open breuk, er was verbrijzeling, en het was echt geen paard om rustig op stal te staan (ijsbeer).
Ik heb bij haar moeder gezien hoe het is om een paard zes maand lang te laten afzien (omdat er nog een goede kans was), erg zuur om je paard dan alsnog te moeten laten inslapen.

Ik vind het wel moeilijk dat mijn vaste dierenarts niet kon, en het daardoor een piepjonge dierenarts was die ik nog nooit gezien had. Maar waarschijnlijk was de beslissing niet anders geweest.

Wel snap ik niet waarom er bij paarden zo weinig naar pijnstillers gegrepen wordt, was bij haar moeder ook zo, en had het daar achteraf ook moeilijk mee. Kon maar niet begrijpen waarom ik het niet zelf gevraagd heb, en waarom de dierenarts het niet aanbood.
Bij Rinny heb ik het wel meteen gevraagd, maar heeft het onnodig lang geduurd voor ze me konden bereiken. Stom toeval.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:50

Een open breuk en verbrijzeling, meid, dat was voor 99% nooit meer goed gekomen. Je geeft zelf al aan dat het geen rustig stalpaard was dus hoe hard het nu ook is, inslapen is het enigste wat je voor haar hebt kunnen doen, nogmaals heel veel sterkte ook voor je moeder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:10

Een paard met een dergelijk trauma maakt een grote dosis endorfine aan en dat is op zich pijnstillend en kalmerend, vandaar dat ze niet meteen met de pijnstiller aankomen.
Dus wees gerust dat ze zich niet al te ellendig voelde, ook al moest ze lang wachten.

Citaat:
Endorfinen zijn kleine, eiwitachtige stoffen die in de hersenen. Het zijn opiumachtige chemicaliën met een werking die lijkt op die van neurotransmitters, maar technisch gesproken zijn endorfine geen neurotransmitters. Soms worden endorfine ook polypeptiden of neurohormonen genoemd. Endorfine zijn chemische boodschappers die in functie gelijk zijn aan zowel neurotransmitters als hormonen. Endorfine zijn (zoals dopamine) de brengers van aangename gevoelens. Ze zijn ook pijnbestrijders, de natuurlijke morfine van het lichaam. Endorfine en dopamine werken samen. Endorfine worden door de hersenen gebruikt om de gevoeligheid voor pijn te verminderen en openen de weg naar plezier. Endorfine zijn de lichaamseigen kalmerende middelen, in chemische opzicht lijken ze heel erg op morfine. Ze binden zich ook aan dezelfde receptoren in de hersenen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:12

Heel veel sterkte, wat ontzettend moeilijk moet dit zijn. Zo plotseling, en dan zo snel moeten beslissen. Maar hier was bijna niks te beslissen, het kon niet anders... Je hebt je paard een lange lijdensweg bespaard. Nogmaals sterkte!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:21

Wat ontzettend naar om je paard zo te moeten verliezen!!
Probeer wel voornamelijk terug te denken aan de mooie dingen die jullie samen beleefd hebben, je kunt in het verleden niks meer veranderen, dus piekeren ed heeft geen zin!

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:48

Heel veel sterkte!
Je paard hoeft in ieder geval niet meer te lijden, die heeft nu rust, maar voor jou erg akelig dit te moeten verwerken.
Nogmaals heel veel sterkte!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:50

Herkenbaar. Mijn merrie was kerngezond maar klapte achterover de trailer uit op straat. Op slag dood.
Heel veel sterkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:34

Lusitana schreef:
Een paard met een dergelijk trauma maakt een grote dosis endorfine aan en dat is op zich pijnstillend en kalmerend, vandaar dat ze niet meteen met de pijnstiller aankomen.
Dus wees gerust dat ze zich niet al te ellendig voelde, ook al moest ze lang wachten.

Citaat:
Endorfinen zijn kleine, eiwitachtige stoffen die in de hersenen. Het zijn opiumachtige chemicaliën met een werking die lijkt op die van neurotransmitters, maar technisch gesproken zijn endorfine geen neurotransmitters. Soms worden endorfine ook polypeptiden of neurohormonen genoemd. Endorfine zijn chemische boodschappers die in functie gelijk zijn aan zowel neurotransmitters als hormonen. Endorfine zijn (zoals dopamine) de brengers van aangename gevoelens. Ze zijn ook pijnbestrijders, de natuurlijke morfine van het lichaam. Endorfine en dopamine werken samen. Endorfine worden door de hersenen gebruikt om de gevoeligheid voor pijn te verminderen en openen de weg naar plezier. Endorfine zijn de lichaamseigen kalmerende middelen, in chemische opzicht lijken ze heel erg op morfine. Ze binden zich ook aan dezelfde receptoren in de hersenen.

klopt...een natuurlijke pijnstiller....dat wilde ik gisteren ook al uitleggen maar wist de juiste woorden niet.(TS maak je niet druk ze heeft niets gevoelt om dat de endorfinen hun werk deden klinkt ook zo...)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:30

Ja, het is altijd lastig om het over dergelijke dingen te hebben als het allemaal nog zo rauw is.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:32

Alle woorden zeggen niet wat jij nu voelt, sterkte met dit verdriet.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:35

Ach wat verschrikkelijk :(. Het is nooit fijn om een vriendje af te geven, al helemaal niet als het zo onverwacht komt en ze nog niet eens op een vredige manier is heengegaan :(. Ik denk dat dit iedere eigenaar's grootste angst is..
Ontzettend veel sterkte, ik leef met je mee :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:37

Jemig de nachtmerrie voor iedere paardeneigenaar..ik wil je Heel Heel Veel sterkte wensen!

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:47

Ook ik wens je veel sterkte,

ik heb zelf mijn oude merrie op dezelfde manier verloren, ik vond haar met een gebroken been in haar boks, vlak nadat een vriendin van mij ook haar paard had laten inslapen aan een gebroken been.

Ik ken maar 1 verhaal van een gebroken bovenbeen wat goed is gekomen, de reden dat het vaak niet goed komt bij een paard is dat het been relatief slecht doorbloed is doordat er geen spieren in het onderbeen zitten.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:51

Jeetje zeg, wat ontzettend moeilijk. Heel veel sterkte.

lovesRagebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:53

Wat verschrikkelijk zeg !
Heel veel sterkte Y;(

baasje_Rinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 02:58

Allemaal heel erg bedankt voor de steunbetuigingen.

Ik twijfel niet aan dat endorfine-effect, maar ze had zoveel pijn dat endorfine alleen het simpelweg niet voldoende verzachten kon. Haar ogen waren onherkenbaar van de pijn (wat ik herkende van haar moeder), haar spieren totaal verkrampt (goed voelbaar zodra je een hand op haar hals legde), ze had geen enkele interesse in haar omgeving, ze at nauwelijks iets van de koekjes en het krachtvoer.
Je zag haar iets ontspannen toen de morfine zijn werk deed, je zag haar ogen terug ietwat normaal worden, ze keek terug een beetje rond haar, snuffelde aan de dierenarts (wat ze normaal altijd deed). Tuurlijk had ze nog pijn, veel pijn. Maar niet meer zo ondraaglijk als daarvoor.

Omdat ik het er zo moeilijk mee blijf hebben dat ze bijna vier uur lang veel meer afgezien heeft dan nodig was, bel ik maandag met de desbetreffende dierenarts. Niet om hem verwijten te maken (bij het laten inslapen ging hij zacht met haar om, en toonde ook veel begrip voor ons), wel om hem te vertellen hoe moeilijk ik het ermee heb, en hopelijk om hem te laten beloven dat hij een volgende keer anders zal handelen.

Ik wil nu nog geloven dat ze zichzelf meer had kunnen verwonden, en meer pijn bezorgen door (vanwege pijnstilling) wat meer gewicht op dat been te zetten. Al vind ik het erg moeilijk om dat te geloven, aangezien ze zelfs met die morfine geen voet verzetten kon, en niet op dat been kon steunen omdat het doorgeklapt was (haar hoef rustte met de tip op de grond, en de voorkant van haar koot boog helemaal door, steunde niet op de grond, maar was er wel naar gericht).
Hij heeft haar niet eens verbonden of gespalkt.
Mijn moeder was teveel in shock om eraan te denken, maar hij niet.

Hij zal graag paarden zien, hoor, dat kon ik wel merken. Maar ik hoop dat ik hem met mijn verhaal toch iets duidelijk kan maken. Dat er eigenaren bestaan die ook voor een paard wat toch afgemaakt moet worden, nog extra kosten willen doen om hun laatste momenten zo 'comfortabel' mogelijk te maken. Die het er achteraf verdomd moeilijk mee hebben als dat niet het geval was.

Dat ze misschien al een tijdje met dat gebroken been stond, voor mijn moeder haar vond, dat kon niet voorkomen worden. Maar die bijna vier uur ondraaglijke pijn, dat wel.

Misschien zal ik het na een gesprek met die dierenarts iets meer begrijpen. Misschien zijn er goede redenen voor, en kan dat me wat meer vrede geven.
Misschien niet, en dan hoop ik dus op die belofte.

Het lucht op om het hier allemaal eens neer te kunnen schrijven. Dank daarvoor!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 03:23

Stond ze op drie benen of is ze gaan liggen? Een gebroken been doet natuurlijk pijn, maar is niet ondraaglijk zolang je het been kan ontlasten. Door de endorfine kom je in een soort roes. Vaak doet het pas echt verrekte zeer als het been gezet word.

Was het voor de dierenarts meteen duidelijk dat hij terug zou komen om haar in te laten slapen? Of was er nog spraken van behandeling na de eerste visite? Drong hij niet aan om nu actie te ondernemen? Hij had de opties moeten overleggen met je moeder.

Niet om het voor de dierenarts op te nemen, maar er zijn ook baasjes die niet willen dat hij nog morfine spuit en spalkt. Ik zou bijvoorbeeld willen dat een paard direct wordt ingeslapen. Mijn familie weet daarvan en zal die keuze ook maken voor mij als ik er niet direct bij kan zijn. Het is voor een dierenarts moeilijk om in te schatten wat een eigenaar wil, omdat die wensen zo uiteen lopen. Maar om tot een goed besluit te komen had hij beter met je moeder af moeten stemmen en haar ook moeten wijzen op de pijn die het paard heeft terwijl je wacht.

Het wrange is dat je er niets meer aan kan veranderen. Jullie hebben allemaal gehandeld naar beste kunnen op dat verschrikkelijke moment. :(:)