[IM] Ons paard wordt ingeslapen, voor de ogen van zijn maatje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:54

UMayDream schreef:
Met 'jij niet dan' bedoelde ik, denk jij dan niet dat ze daar gevoel voor hebben, en niet of jij er ook geen gevoel bij hebt.. :P

:D Leuk misverstand.
Maar even serieus nee, in ieder geval niet op de manier waarop vele posters in dit topic schijnen te denken. Heb je wel eens een peuter geprobeerd uit te leggen dat iemand dood is, en wat dat betekent? Valt niet mee. En die hebben aanzienlijk meer zelfbewustzijn dan paarden.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:37

Helaas hebben wij dit een paar maand ook meegemaakt. Onze oudje was al een week ziek, maar op een morgen was hij op. Kon niet meer. We hebben hem laten inslapen in zijn stal...de ruin was er direct klaar mee, maar mijn merrie heeft echt lang afscheid genomen...het heeft wel 4 weken geduurd voordat ze weer de oude was. Ze is samen met hem op deze pensionstalling gekomen; Hij was 'al' 17 jaar en zij was zelf 4 jaar. Hij heeft haar echt beschermd voor het draad ed.

Mijn advies zou zijn, geef ze en je shet de tijd om afscheid te nemen; het kan maar 1 keer!

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:05

Ik zou m erbij laten.. heb vorige week mijn paardje in moeten laten slapen en merk echt dat ze daarna veel rustiger zijn en niet gaan zoeken..
Sterkte :(

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:22

Mijn oude pony stond bij mijn twee andere paarden. Ik heb ook een tijd gedacht hoe moet dat als ik haar moet laten inslapen? Tot op een dag ze 's ochtend was overleden en ik haar voor het hek vond.
Mijn paarden stonden om haar heen en toen ik afscheid heb genomen stonden ze er nog bij. Wel heel rustig. Zij hebben alles zien gebeuren die nacht en voor hen was het duidelijk.
Toen het tijd was dat ze uit de bak gehaald moest worden, heb ik de paarden in de wei gedaan. Voorheen gingen ze zonder mijn pony niet naar de wei en ook als ik met haar ging wandelen bleven ze haar roepen. Nu niet, ze zijn mooi de wei in gelopen en waren klaar met het afscheid nemen. Ze hebben niet meer omgekeken en haar ook niet geroepen. Ik vond het eigenlijk wel erg mooi dat het zo is gegaan. Ze hadden er vrede mee. Ze wisten volgens mij heel goed dat hun maatje er niet meer was en ook dat ze niet meer terug zou komen. Dus in die zin denk ik zeker dat paarden de dood snappen. Je kunt het ze uiteraard niet uitleggen, maar als ze er mee worden geconfronteerd dan weten ze wel het verschil tussen een (zeg maar) slapende pony of een die is overleden. Ze zullen hier geen diepe existentiële gedachten bij hebben, maar het accepteren zoals het is. Paarden leven erg in het nu, maar dat ze niet in de gaten hebben gehad dat hun vriendin er niet meer was, geloof ik niks van.

Mocht ik zelf voor de keuze staan, zou ik er voor kiezen je pony er bij te laten na het inslapen.

Sterkte voor de komende tijd!

femo

Re: Ons paard wordt ingeslapen, voor de ogen van zijn maatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:36

Ik denk niet dat paarden net zo denken over 'dood' als dat wij doen hoor..

maar het zal wel een natuurlijk instinct zijn dat ze weten dat het igg niet meer dezelfde waarde heeft als toen het paard leefde..

ik zou hem erbij laten. je weet maar nooit.. maar ik ben er stellig in dat dieren net zo denken als mensen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:58

Ibbel schreef:
Typisch staaltje van antropomorfiseren. Want wat gebeurt er bij (kudde-)dieren in de natuur? Die zonderen zich af als ze te zwak worden om de kudde bij te houden (als ze niet eerder al door een roodier zijn gegrepen tenminste). En geen kuddedier die gaat denken: gut, hij/zij kan niet meer meekomen, of die gaat wachten tot-ie z'n laatste adem uitblaast.

Een merrie met een dood veulen blijft er ook even bij staan, duwt twee keer met de neus ertegen en sluit dan weer aan bij de rest van de kudde. Heb zelfs een documentaire gezien waarin een zebra bij haar stervend veulen bleef ondanks de aanwezigheid van roofdieren, pas toen het idd te heet onder haar voeten werd en het veulen helemaal weg was, galoppeerde ze terug naar de kudde.

Ik denk dat niemand hier beweerd dat paarden over de dood denken als mensen (want wij maken het nu ook wel oeverloos moeilijk, met onze taboes), maar ik denk zeker wel dat paarden het besef hebben "dat paard leeft" of "dat paard is dood".

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:06

mijn pony is afgelopen januari overleden niet ingeslapen ze is overleden in een stal en ze had een vriendje die altijd samen liepen we hadden 2 pony's maar ik heb het vriendje van mijn merrie er niet bij gelaten toen ze overleden was en hij had heel veel verdriet er van (hinnikende naar iedereen) hij heeft nu wel een nieuw maatje maar was het erg dat ik hem niet bij haar heb gelaten in de stal en afscheid laten nemen?
je kan het niet meer veranderen maar ik vind het best wel erg dat ik hem er niet bij heb gelaten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:08

Heel veel sterkte, een dier moeten laten gaan is niet leuk. Ik zou zijn maatje erbij laten zodat hij afscheid kan nemen en snapt dat zijn vriendje er niet meer is.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:20

Toen onze pony werd ingeslapen wouden we eerst de anderen er ook niet bij laten.
Helaas bleef onze kleine vechten tegen het spuitje dus heb ik de anderen er ook bij moeten laten.
Pas toen werd hij rustig en liet hij zich gaan. Hebben zijn lichaam nog een tijdje laten liggen totdat de andere 2 er vanzelf bij weg gingen.

Hypic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:42

Hi!

Ik heb zelf mijn pony geheel onverwachts in moeten laten slapen.. zijn maatje was hierbij en heeft daarna een paar dagen niet tot nauwelijks gegeten of gedronken.. Maar iedereen is anders dus misschien reageert jouw paardje wel heel anders! Wat Luna zegt, zo kunnen ze wel afscheid nemen..
Heel veel sterkte!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:47

Wij hebben destijds haar maatje laten kijken. Daarna stoptr ze met het constante roepen.