[IM] Chendo mijn jaarling ihengst s helaas overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:33

He wat naar zeg.
Ik moet zeggen dat ik het daarom ook liever staand heb (al kan er altijd wat fout gaan natuurlijk).

little_king

Re: Chendo mijn jaarling ihengst s helaas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:37

En dat heb ik dus 2 keer mis zien gaan en daarom wil ik juist weer liggend.
Het maakt dus niet uit wat je doet er is altijd risico.
Maar die 300 kg lijkt me ook geen verkeerd gewicht. Gewoon enorm dikke pech.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:37

Heel veel sterkte en wat een ontzettend triest verhaal.

Hier de andere kant van een dubbele dosis verdoving, die bij mijn pony helemaal geen effect had.
Ik wil je wel aanraden om (als je gekalmeerd bent) toch het gesprek met de veearts aan te gaan, of iemand anders te sturen om het verhaal te horen.
Wellicht dat er toch meer aan de hand was.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:35

Het zou mogelijk ook aan het hart van de pony gelegen kunnen hebben.
Ik ken iemand die z'n hengst netjes in een kliniek onder narcose ging laten casteren, gezonde volwassen hengst, maar toen hij de narcose had gekregen stond zijn hart ook ineens praktisch stil!
ze hebben 'm toen gelijk weer uit de narcose gehaald, maar het hart had toen al zo'n klap gekregen dat hij het uiteindelijk toch niet heeft gered...

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:40

Jeetje wat erg! veel sterkte.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:48

Vreselijk . Je vriend zo van je afgenomen .
Toch je wilt er nu niet aan . Maar zou met de DA gaan praten en hem aansprakelijk stellen .
Hij is de deskundige en had beter moeten weten . Als de fout daar ligt .
Zodat hij in elk geval schuld bekent en met een schadevergoeding komt .
Chendo krijg je er helaas niet mee terug . Maar hopelijk wel een schadevergoeding zodat wanneer je eraan toe bent op zoek kunt naar een ander paard .

sharonaida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:55

Jeetje wat een naar verhaal!

Heel veel sterkte met het verlies

chendo26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 17:52

Dank jullie wel allemaal voor het medeleven, Chendo was een paar weken daarvoor door een andere veearts behandeld en deze schatte hem toen op ongeveer150 a 200 kg, het was geen grote Merens, en daarbij was hij vrij klein. Naar mijn mening heeft de eerste injectie die werd toegediend de spierverslapper al een inpact gehad, de arts zei dat het na 5 tot 15 minuten zou gaan werken hij zou wat suf en wankel zijn. Maar na 2 minuten zakte Chendo al door zijn benen, toen werd de infuus aangesloten, dat was een 2 literfles die er in korte tijd op een klein beetje na er helemaal in is gegaan, het was dat mijn zoon vroeg of het bedoeling is dat alles erin ging, op dat moment schrok de veearts en ontkoppelde het infuus. Achteraf als je terug gaat denken, realiseerde we ons allemaal dat hij niet eens een stethoscoop bij zich had, normaal ben ik super op mijn hoede maar door de zenuwen heb ik daar niet opgelet, de operatie was nog niet eens begonnen en Chendo was al verloren.Ik vermoed dat de spierverslapper te heftig is geweest, daar hij vrijwel meteen instorte, het hart en longen zijn ook spierweefsel dus ook daar heeft het naar mijn mening invloed op gehad. De veearts had op dat moment geen verklaring voor het overlijden en ik ben meteen daarna weggelopen dus heb hem niet meer gesproken.Een volwassen Merens weegt normaal tussen de 350 en 500 kilo, en de injectie die de andere arts enkele weken daarvoor had gegeven gaf absoluut geen problemen en de inwerking daarvan was wel rond de 8 minuten vandaar dat wij zeker zijn dat hij veel te veel heeft gekregen, ik had bijwijzen van spreken net zo goed aan mijn buurman of ieder ander kunnen vragen om de castratie te doen, er zijn grove fouten gemaakt hoe jevhet ook draait of keert. Ik ga ook zeker dat gesprek een keer aan als ik daar aan toe ben, ik denk trouwens niet dat hij nogmaals een castratie zal uitvoeren, althans dat hoop ik niett.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:02

Wat vreselijk :( Ik had tranen in mijn ogen toen ik je verhaal las, en dat gebeurt niet snel...
Heel veel sterkte Y;(

Heel mooi dat hij zo'n mooi cadeau heeft achtergelaten bij zijn kudde.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:05

Hart niet op voorhand gecontroleerd, gewicht niet nagekeken en anesthesie in handen van onervaren mensen geven kan je idd wel slordig noemen.

Maar 150-200kg? Een (grote maat) shetlander weegt 150 kg. Paarden worden heel vaak verkeerd geschat.
Dat ze snel neergaan bij castratie is vrij normaal. Het infuus had niet binnen 5 minuten leeg moeten zijn.
En verder blijft de reactie op anesthesie nogal verschillend. Grote paarden die bij pony-dosis al bijna omvallen, of veulens die bij trekpaarddosis nog rond stuiteren. Allemaal mogelijk.

Chendo heeft waarschijnlijk idd teveel gekregen. Of dat door verkeerde schatting of onbekende overgevoeligheid komt kunnen we nu niet meer weten.
Feit blijft dat het een trieste afloop is van wat routine had moeten zijn.

Yowusz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:16

aah wat erg..

Heel veel sterkte met dit verlies!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:22

Wat vreselijk zeg!

Ik moet zeggen dat ik 150-200 kg voor een merens wel weinig vind om de reden die Thioro aangeeft..
Maar dat neemt niet weg dat Chendo dus niet meer leeft, en er iets is fout gegaan zij het door teveel medicijnen zij het misschien inderdaad door een slecht hart. Maar je paard krijg je er niet mee terug.

Ik zelf ken een paard wat ze schatten op 700 kilo die bij 200 kg verdoving al staat te wankelen op zijn benen voor routine onderzoek.

Hier een lijstje wat ik vond op internet:
Shetlander: 200-250 kg
Shetlander mini: 100-175 kg
Welsh pony: 300-350 kg
New Forest pony: 350-400 kg
IJslander: 350-400 kg
Arabier: 400-450 kg
Haflinger: 450-600 kg
Fjord: 450-600 kg
Licht rijpaard/draver: ongeveer 500 kg
Normaal rijpaard/tuigpaard: 550-700 kg
Fries: 500-700 kg
Tinker: 500-800 kg
Belgisch trekpaard: 700-1000 kg

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:05

Echt verschrikkelijk....wil je sterkte wensen..maar dat zijn niet de juiste woorden..

Vorig jaar is mijn paard geopereerd aan soft palate displacement. Ze is 1.84cm en bij het eerste onderzoek wat 2uur duurde kreeg ze een roesje (2ml dopamine) wat goed ging. Maar ikzelf vond het al heftig om een mijn paard op haar benen te zien wankelen. 2e keer andere kliniek maar zelfde arts (andere assistent) spoot 4ml...we moesten alles doen om haar niet omver te laten vallen, zelfs wakker spuiten want dit was geen doen om zo (staand via laser) te opereren.
Mijn paard reageert dus heel heftig op een "roesje" de echte verdoving voor deze operatie kreeg ze in druppelvorm via de scopie in haar keel, een plaatselijke verdoving dus. Op de 2e kliniek heb ik haar ook op de weegbrug gehad; 758kg...terwijl mij al jaren wijs was gemaakt door verschillende da's dat ze tegen de 900kg aan zou wegen (weeglint gaf 870kg aan)...ik had dit ook niet verwacht, maar het is ook echt een imposant paard.

toen ik mijn 2 mini's liet castreren was ik ook best nerveus. Ik heb ze voor 50kg dopamine laten geven en verder het infuus wat ik zelf bediende, we hebben ze doelbewust "net onder" gehouden, je merkt aan de hartslag en het stadium vd castratie of je meer bij moet geven, daarna gelijk minderen. Castratie per mini duurde zo'n half uurtje waarbij er nog een halve fles over was.

Ik heb ook eens geassisteerd bij de castratie van een lusitano hengst in de wei (1.58cm ongeveer), waarbij mijn taak ook het infuus was, en ook die fles was niet leeg daarna. Als de DA echt gaat snijden en afknijpen dan moet je de druppeltjes wat sneller laten lopen op aanwijzen DA, gelijk daarna minderen is mijn ervaring dan (met dus 3 paarden)

Kan goed begrijpen dat je een gesprek (nog) niet aandurft, maar als ik jou was zou ik hem een brief/email schrijven. Dan loop je niet het risico dat je iets vergeet te zeggen of te vragen, en moet hij ook duidelijk antwoorden

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:22

Ik verplaats dit topic van MD naar IM.

Maar bovenal wil ik je heel veel sterkte wensen! Dit is toch niet wat je verwacht bij een castratie.

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:46

wat ontzettend stom en erg dat het zo erg is misgegaan

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:16

jeetje ontzettend veel sterkte de komende tijd.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:06

Wat verdrietig. Ik zou toch met de veearts om tafel gaan. Zijn kant van het verhaal aanhoren. Als het echt zijn fout is geweest en hij geeft dat toe kun je misschien iets met schadevergoeding. Ik neem aan dat hij daar voor verzekerd is. Misschien geeft het je juist wel rust.
150 kilo voor een jaarling vind ik wel heel weinig en ondanks dat ik je hengst niet gezien heb denk ik dat hij met 250 a 300 kilo niet zo verkeerd heeft gezeten.

Mijn hengst is sinds 3 weken ruin. Hij was binnen een minuut super suf en na de spuit met narcose lag hij binnen een halve minuut op de grond.dat ging echt super snel.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:05

Jeejtje zeg hoe kaan een DA zo een fout maken?
Enorme sterkte ermee

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:54

moonfish13 schreef:
Wat vreselijk zeg!

Ik moet zeggen dat ik 150-200 kg voor een merens wel weinig vind om de reden die Thioro aangeeft..
Maar dat neemt niet weg dat Chendo dus niet meer leeft, en er iets is fout gegaan zij het door teveel medicijnen zij het misschien inderdaad door een slecht hart. Maar je paard krijg je er niet mee terug.

Ik zelf ken een paard wat ze schatten op 700 kilo die bij 200 kg verdoving al staat te wankelen op zijn benen voor routine onderzoek.

Hier een lijstje wat ik vond op internet:
Shetlander: 200-250 kg
Shetlander mini: 100-175 kg
Welsh pony: 300-350 kg
New Forest pony: 350-400 kg
IJslander: 350-400 kg
Arabier: 400-450 kg
Haflinger: 450-600 kg
Fjord: 450-600 kg
Licht rijpaard/draver: ongeveer 500 kg
Normaal rijpaard/tuigpaard: 550-700 kg
Fries: 500-700 kg
Tinker: 500-800 kg
Belgisch trekpaard: 700-1000 kg

Ik wil je ten eerste heel veel sterkte wensen!!
Dit lijste hierboven klopt alleen niet, een fjord van 600 kilo heeft zware obisitas
Een fjord hoort tussen de 400 en 500 te liggen
Mijn fjordenmerrie van 1,46 (helaas afgelopen woensdag overleden) was prima op gewicht met 420 ze heeft ooit 500 gewogen en dat was te zwaar. Op het einde van haar ziektebed woog ze 375 en natuurlijk veelste weinig.

Het zou dus best kunnen zijn dat haar lieve manneke minder dan 300 woog