[IM] Inslapen: Erbij zijn of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:58

Ik ben er ook bij geweest, maar ik heb er toch best nare herinneringen aan overgehouden. Vooral de eerste tijd overheerste dat echt. De dierenarts deed het zo snel dat ik niet eens bewust een laatste knuffel heb gegeven en ik schrok behoorlijk van het stuiptrekken. Maar toch zou ik het de volgende keer weer doen, ik wilde zeker weten dat ze dood was.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:01

Allereerst heel veel sterkte!!

Hoe graag ik het ook zou willen, ik zou het niet kunnen........ Wél heb ik gelukkig iemand die er wel voor mij bij wil zijn. Eigenlijk vind ik tegenover m'n beestjes dat ik het zou moeten kunnen, maar heel egoïstisch gezegd kan ik het echt niet aan... :o
Laatst moest er bij ons een pony worden ingeslapen. Als je dan hoort dat het niet lukte en ze er heel erg tegen vocht, wordt ik gewoon al gek van de gedachte.......
Een paar jaar terug had een pony bij ons naast het bedrijf koliek. Dit is niet goed afgelopen. Het meisje bleef er maar mee lopen, dierenarts meerdere keren erbij geweest, maar het dier storte op een gegeven moment zo ter aarde....... Ik heb daar écht heel lang nachtmerries van gehad, dat beeld krijg ik gewoon niet meer weg.
Ze krijgen 2 spuiten. Je zou er ook voor kunnen kiezen om alleen bij de eerste te zijn en dan weg te gaan!?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:03

Ik wil er liever nog even niet aan denken, maar ik zou er ook bij blijven. Ik weet van mijn paard dat ze toch wel steun in mij vind en ik wil haar dan een zo waardig mogelijk afscheid geven die op een mooie en rustige manier gaat.

Je ziet bij ge-euthanaseerde dieren inderdaad dat ze nog stuiptrekkingen kunnen hebben, of dat ze nog een aantal keer adem lijken te halen als stuiptrekking v.d. ademhalingsspieren, niet zo mooi om te zien, maar het dier zelf is toch echt overleden.

Kentaro: dat kan zeker!

Bij dieren die al lang aan het vechten zijn, duurt het inderdaad langer voordat de spuit (de laatste) echt effect heeft.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:05

Allereerst: heel veel sterkte.
Ik krijg al kriebels als ik hierover na moet denken. Ik hoop dat als het zover is, ik sterk genoeg kan zijn om erbij te zijn. Ik wil niet dat mijn meisje haar laatste moment moet doorbrengen met een vreemde, ik wil dat ik bij haar ben. Ik durf alleen niet te zeggen of ik het op dat moment ook echt aankan. Ik hoop het.....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Inslapen: Erbij zijn of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:08

Mijn paard had geeneens stuiptrekkingen. Hij stond te grazen, kreeg de eerste spuit, kreeg de tweede spuit. Ik heb hem een kus boven z'n ogen gegeven en hij viel zo om, met het gras nog in z'n mond.
Hij was meteen weg en heeft niet meer bewogen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:24

Ik ben er ook bij geweest toen mijn merrie 2 jaar geleden werd ingeslapen en heb er absoluut geen spijt van. Ze gaf zelf aan dat mijn man en ik er allebei bij moesten blijven, ze hinnikte zachtjes en keek op (ze lag toen al en kon niet meer opstaan) toen mijn man even wegliep, dus dat was wel duidelijk.
Het inslapen is helemaal niet eng en ging heel rustig.

Dus ik zou er bij blijven, tenzij je vantevoren weet dat je heel erg gaat panieken in zulke situaties, want daar help je je paard natuurlijk niet mee ....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:13

Ik zie dat het je eerste bericht is op bokt, dus kan niet terugkijken naar wat je al geprobeerd hebt/behandeld hebt ivm spat. Maar 1 van mijn paarden kreeg dat ook (door trap ander paard) toen ze18 was, en ik heb later zelfs nog met haar gesprongen, tot haar 29ste nog gewoon bereden. Ondanks dat destijds het advies inslapen was. En ik ken meerdere succes verhalen, kijk anders even op het "spat topic" op bokt.

Voor wat betreft je vraag, erbij blijven bij inslapen, dit is het laatste wat je voor je paard kunt doen, en (let op mijn mening ) ik vind dat je dat verplicht bent aan je paard, liefst ook in zijn eigen vertrouwde omgeving, en niet in een kliniek of zo. Schrikbeelden van "vechten tegen de spuit" dat kan idd als je de goedkope optie kiest (een goede DA doet dit sowieso niet !) maar laat hem/haar precies uitleggen wat hij gaat doen en wat je kunt verwachten.

Los van dat je bij spat (naar mijn ervaring) meer opties hebt, je paard is er altijd voor jou geweest, het minste wat je kunt doen is er voor hem/haar te zijn in de laatste minuten.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:27

Heb het (gelukkig) nog nooit meegemaakt, dat mijn paard ingeslapen moest worden, maar ik zou er ook bij willen blijven. Het lijkt mij het beste als het paard met een vertrouwd iemand erbij ingeslapen word. Het zou voor mijzelf ook 'goed' zijn, gewoon om te zien dat het rustig is gebeurd. Dat is toch wel het laatste wat je voor het dier zou kunnen doen.

In ieder geval heel veel sterkte!

summerHF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:05

Wij hebben ervoor gekozen om er bij te zijn, het ie in ieder geval iets wat ik nooit meer mee wil maken! maar ben toch blij dat ik er bij ben geweest. ik denk nu, als ik er niet bij was geweest dan had ik er nu waarschijnlijk spijt van gehad!

voor mij heeft het 2 kanten gehad...

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:14

Ik ben er niet bij geweest ..ik kon het niet en moest op dat moment ook mijn zoontje steunen..

Mijn man is er wel bij gebleven maar had het er heel moelijk mee..

Zelf was ik zo over mijn toeren dat ik ook bang was dat ik mijn verdriet op de pony over zou brengen en dat wilde ik niet...

Wel heb ik haar horen vallen ben wel in de buurt gebleven maar kon niet kijken heb haar ook niet meer na haar inslapen gezien..

Hier heb geen spijt van heb haar liever in gedachten hoe ze was en heb nu geen beeld van haar dat ze dood was...

lycil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:55

ik zelf zou er bij blijven, het is toch je maatje, ik zou die niet alleen dood laten gaan ikzelf zou het gevoel hebben dat ik dr toch nog een beetje gesteund heb

vievi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:25

ik vond het heel moeilijk,maar ik ben er toch bij gaan liggen met haar hoofd in mijn armen todat de da zei dat ze er niet meer was. toen ben ik wel meteen gegaan en heb haar daarna niet meer gezien. ben nou toch wel echt blij dat ik bij haar gebleven ben. het was het laaste wat ik voor haar kon doen. denk dat ik er echt spijt van had gekregen als ik er niet bij geweest was. sterkte alvast!

Mariekeduijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:40

Ik zou er bij zijn. om verschillende reden en vooral omdat ik vind dat je je paard dat wel verschuldigt bent. en tja, lijkt mij wel heel zwaar maar het is wel je paard en tja, je maatje zeg maar die kun je niet op zoon moment alleen laten

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:36

Ik zou er inderdaad ook bij willen zijn!
Sowieso al om je paard er niet alleen voor te zetten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:33

Ik zou er zeker bij willen zijn, en ik raad je ook zeker aan om te doen. Het is absoluut geen naar gezicht oid. Mijn eigen merrie heeft een ongeluk gehad en hebben ze in laten slapen zonder dat ik er bij was. Mijn merrie brak haar been terwijl ik op stage was en toen hebben ze haar in laten slapen zonder dat ik het wist. Uiteraard was ik heel "blij" dat ze deze keuze gemaakt hebben en het paard niet langer dan nodig hebben laten lijden, maar tot op de dag van vandaag heb ik er nog steeds heel veel moeite mee dat ik niet degene was die tot op het laatste moment bij mijn paard was en dat doet nog steeds zeer. Daarom raad ik je zeker aan om er bij te zijn, anders ga je vast spijt krijgen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:34

Absoluut er bij blijven! Je kan beter spijt hebben van dingen die je wel hebt gedaan, dan van dingen die je niet hebt gedaan en niet meer kunt doen.

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:35

Of je er bij wil zijn kan alleen jij beoordelen.

Soms is het beter om er niet bij te zijn.
Want de laatste herinering,is vaak de herinering die je het beste onthoud.
Zodat je laatste herinering de levende herinering is.

Maar als je er wel bij bent weet je zeker hoe het gegaan is.
En kan je hem of haar nog zijn lievelings hapje geven.
En zorgen dat hij/ zij een mooi laatste moment heeft.

En wat heel erg helpt,(klinkt raar)
Geloven dat er een hemel is.
Ik persoonlijk vind het een mooi gedachte, dat alle verleden paarden allemaal gezond boven over een oneindige weiland galoppeeren.

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:17

Ik zou er ook bij willen zijn,hoe moeilijk het ook is!
Heel veel sterkte met alles!

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:20

Cayenne schreef:
Absoluut erbij zijn. Je krijgt er misschien spijt van wanneer je dat niet bent geweest.
Ik ben er ook bij gebleven, heb hem tot het allerlaatste moment vast gehouden, zelfs toen hij omviel.
Ik zou het zo weer doen! Het was voor mij echt een stukje verwerking.

Helemaal mee eens ik heb het ook gedaan. Heb zelfs het geluk gehad dat een vriendin zelfs nog afscheidsfoto's voor me heeft gemaakt. Bokker Saskur van de beroemde Vince kennen de meesten wel denk ik.

zomertaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 18:31

Bedankt voor alle reacties, dat heeft me echt geholpen..
uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om er toch bij te blijven.
Om haar gerust te stellen en omdat ze erg op me gericht was.
Tot het laatste moment heb ik haar gerustgesteld en alles ging heel vredig.
Ik heb haar nog een laatste knuffel gegeven. Het was overigens niet alleen spat waardoor
ze zoveel pijn had maar ook zware slijtage. Ik weet dat dit het beste is wat we voor haar
hebben kunnen doen..

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:34

Heel veel sterkte met het verlies van je paard.

zomertaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 18:41

Mist schreef:
Ik zie dat het je eerste bericht is op bokt, dus kan niet terugkijken naar wat je al geprobeerd hebt/behandeld hebt ivm spat. Maar 1 van mijn paarden kreeg dat ook (door trap ander paard) toen ze18 was, en ik heb later zelfs nog met haar gesprongen, tot haar 29ste nog gewoon bereden. Ondanks dat destijds het advies inslapen was. En ik ken meerdere succes verhalen, kijk anders even op het "spat topic" op bokt.

Voor wat betreft je vraag, erbij blijven bij inslapen, dit is het laatste wat je voor je paard kunt doen, en (let op mijn mening ) ik vind dat je dat verplicht bent aan je paard, liefst ook in zijn eigen vertrouwde omgeving, en niet in een kliniek of zo. Schrikbeelden van "vechten tegen de spuit" dat kan idd als je de goedkope optie kiest (een goede DA doet dit sowieso niet !) maar laat hem/haar precies uitleggen wat hij gaat doen en wat je kunt verwachten.

Los van dat je bij spat (naar mijn ervaring) meer opties hebt, je paard is er altijd voor jou geweest, het minste wat je kunt doen is er voor hem/haar te zijn in de laatste minuten.

Bedankt voor je reactie,
ja we zouden niet zomaar een paard laten inslapen als we niet alles geprobeerd hadden.
Ik ben erbij gebleven, ik twijfelde door een nare ervaring met een ander paard maar het ging heel vredig
en ik ben blij dat ik dit nog hebben kunnen doen.
Het was helaas niet alleen spat waar ze last van had..
een eerdere hoefbeenbreuk en artrose werden haar teveel..

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:43

Zeker erbij willen zijn, ze hebben mij omgedraaid toen ze omviel maar god wat heb ik een spijt dat ik niet ben blijven staan.. ;(

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:46

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken en vind dan dat ik erbij er dan moet/wil zijn om steun te bieden.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:51

veel sterkte ts, fijn dat ze zo rustig is heengegaan