[IM] Gio. The one who never saw the world.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:45

Ik vind het schandalig dat een meid van 14 jaar op dat moment ''de verantwoording'' had!
De eigenaar is hier erg nalatig geweest en heeft waarschijnlijk ook geen ervaring met veulens fokken.

Jij kan hier niets aan doen TS sterkte met het verlies :(:)

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:56

Ik hoop heel erg dat de eigenaresse zich voor een volgende keer heel goed gaat verdiepen in het geboorteproces, want ze heeft, bij het zien van de voetjes, tegen TS gezegd dat het veulen er binnen twee uurtjes wel zou zijn... Dat geeft wel aan dat er geen kennis van zaken is geweest!! :(

Ik vind het sneu dat TS zo`n vervelende ervaring heeft gehad en ik heb ook ernstig medelijden met de merrie... :(:)!

eslixapie

Re: Gio. The one who never saw the world.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:12

Wat naar zeg... Heel veel sterkte met het verlies

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:19

ik sluit me aan bij MiniBoots

maar veel sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:26

Echt heel erg sneu voor je TS... Nu weet je voor de volgende keer in ieder geval dat een bevalling niet zo lang mag duren.. Maar het is niet jouw schuld!

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 19:06

VivaLaVida schreef:
Echt heel erg sneu voor je TS... Nu weet je voor de volgende keer in ieder geval dat een bevalling niet zo lang mag duren.. Maar het is niet jouw schuld!

Nou zo lijkt het anders wel nu. En dit was de eerste keer dat ik überhaupt zo iets meemaakte.
De eigenaresse heeft ervaring met paarden fokken. Ze hebben er 23. Een paard van haar heeft 2 uur met de voetjes buiten rondgelopen toen ze moest bevallen. Toen is er een prachtig paard uitgerold. Dus waarschijnlijk dacht ze dat dit weer zou gebeuren.
Dus bedacht voor de steun enzo, maar ik weet niks van fokken af.

En ik stond er niet alleen voor. De eigenaresse liep af en toe eens heen, en als er wat was kon ik bellen. Zelf was ik best vaak bij de merrie.

Maar ik wil toch even reageren op een paar mensen die ook ervaring hebben met bevallingen. Die normaal 15 à 30 minuten duren. Dat gebeurde nu niet. Om dat hij dood was, en bij de paarden van de eigenaresse gebeurd het allemaal niet zo snel. Nu dacht ze dus ook van niet, maar omdat hij dood was kreeg ze hem er niet uit. Als ze leven strekken ze mee. Nu hing het hoofdje slap, en klem. Maar dat was voor ons onduidelijk.

Alsnog bedankt voor de steun, voor mijn part had ik Gio er om 8.15 's ochtends er al uitgetrokken. Maar de eigenaresse zei dat ze het zelf moest doen. Terwijl Gio een uur later dood bleek.

Ik zit hier nu weer te janken, om Gio maar ook om sommige reacties hier. Ik heb niks kunnen doen. Ik smste om de paar minuten dat ze weer lag enz. Maar toen kreeg ik terug dat gedult een schone zaak was. Ik verwijt mezelf nu heel erg dat het mis is gegaan. Sorry.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:19

Lieve meid, ik kopieer even een stukje van je tekst:

Ik belde Natascha (de buurvrouw en eigenaresse) snel op om te zeggen dat ik eindelijk voetjes zag. Ze kwam er meteen aangefietst. Maar toen stond Vickie weer op, Frodo was een beetje aan het klieren en ik was niet te laat om hem weg te jagen. Maar Natascha zei dat binnen 2 uurtjes het veulen er wel was. Gelukkig maar, want de hele dag wachten is niet niks. Ik ging samen met haar langs de wei zitten, tot ze weer ging liggen. Toen ze lag moest ik maar even heen sluipen. Het halve hoofdje was er al uit! Ik was helemaal blij. Ik ging bij haar hoofd zitten en aaide haar zachtjes. Ze perste af en toe wat, maar niet hard genoeg. Of nouja, eigenlijk wel. Uren verstreken weer, en Francina kwam kijken. We zaten samen bij haar hoofd. We praten zachtjes over Vickie, en over het toekomstige veulen. Maar er gebeurde niet veel, ze stond weer op. Het ging even niet. Om 10 uur 's avonds toch maar de dierenarts erbij, ook al dachten we wel dat het goed kwam. Gewoon, even voor de zekerheid.Niks zekerheid.
Hij kwam aan, en vrijwel meteen zij die dat het misschien wel dood was. Toen bekroop me een onheilspellend gevoel. Francina en ik wisselde blikken. Dit was niet best. Hij pakte touwen en houtjes, om Vickie een handje te helpen. Toen gebeurde het. Ik hield Vic vast, Francina, mijn vader, Natas en de DA trokken het veulen er uit.
Plof.
Dood.

Dat het hier helemaal fout is gegaan is wel duidelijk en aangezien je zelf geen ervaring hebt kan ik het jou ook niet kwalijk nemen.
De eigenaresse natuurlijk wel. Maar als er een hoofdje uit is, ook al is het maar half, moet je tekenen van leven kunnen zien; en moet het niet al te lang meer duren voor een veulen eruit is. Heb je niet gekeken of je tekenen van leven zag toen het hoofdje eruit was? Het maakt nu niets meer uit, maar voor een evt. volgende keer..

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:26

Wat vervelend Lisa, sterkte!

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:27

Ik vind het persoonlijk erg ongepast om hierover te gaan discussiëren. TS Heeft een erg nare ervaring meegemaakt en om nu alles te gaan analyseren, haar het gevoel geven dat ze er iets aan had kunnen doen, het schiet me een beetje in het verkeerde keelgat.

Heel veel sterkte! :(:)

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 19:28

@ Tosadog, Tekenen van leven?
Hij wordt toch nog door de merrie "bedient"?
Ik vroeg of ze al ademden, maar de eigenaresse zij dat dat nog niet het geval was, en dat het veulen nog niet echt leefde ofzo.Wel een beetje, maar de merrie regelde alles nog.

Maar ik kon het ook niet al te best zien. Zoals ik al zij, dit was de eerste keer dat ik dit heb meegemaakt. Maar dat zijn slappe excuses.

Sorry voor de korte reacties, heb het ffe moeilijk nu.

Kippensoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:38

Linde_ schreef:
Ik vind het persoonlijk erg ongepast om hierover te gaan discussiëren. TS Heeft een erg nare ervaring meegemaakt en om nu alles te gaan analyseren, haar het gevoel geven dat ze er iets aan had kunnen doen, het schiet me een beetje in het verkeerde keelgat.

Heel veel sterkte! :(:)

Helemaal mee eens. Zeker als jullie hebben opgemerkt dat TS nog redelijk jong is. Dan heeft de dood van een veulen een heel andere betekenis dan voor volwassener mensen. TS voelt zich hierdoor ellendig, en ze heeft nogsteeds het gevoel dat het haar schuld is. En die tips maken het er nu niet beter op.
Vertellen hoe het in het in het vervolg beter kan is goed, maar doe dat later. Je bezorgt TS nu eigenlijk alleen nog maar meer pijn. Bewaar het tot later, wanneer ze beter in staat is je tips in ontvangst te nemen en ze in het gevolg goed gebruiken :)

Lisa, niet bedoeld om je als kleuter te schetsen. I hope you understand.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 19:42

Jipster10 schreef:
Helemaal mee eens. Zeker als jullie hebben opgemerkt dat TS nog redelijk jong is. Dan heeft de dood van een veulen een heel andere betekenis dan voor volwassener mensen. TS voelt zich hierdoor ellendig, en ze heeft nogsteeds het gevoel dat het haar schuld is. En die tips maken het er nu niet beter op.
Vertellen hoe het in het in het vervolg beter kan is goed, maar doe dat later. Je bezorgt TS nu eigenlijk alleen nog maar meer pijn. Bewaar het tot later, wanneer ze beter in staat is je tips in ontvangst te nemen en ze in het gevolg goed gebruiken :)

Lisa, niet bedoeld om je als kleuter te schetsen. I hope you understand.

Wel een beetje, Jip. Het is ffe hard nu, maar wel de waarheid. Over een paar dagen lees ik ze even rustig door. Maar bedankt voor alle steun etc.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:53

Ik vind dat je heel volwassen omgaat met alle reacties in dit topic TS! Daar heb ik veel bewondering voor en dat wilde ik je even laten weten. Daarom wil ik ook niets anders zeggen dan alleen heel veel sterkte met je verlies en ik hoop dat je deze nare periode gauw achter je mag laten!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:00

Ik begrijp dat de TS de beste intenties had en simpelweg de kennis en de leeftijd niet had om zelf in te grijpen.
Maar mochten jullie in de toekomst nog willen fokken, probeer er dan voor te zorgen dat je beter op de hoogte bent, al was het maar om de eigenaresse van de paarden op haar verantwoordelijkheden te wijzen. Of zorg dat er iemand met veel ervaring aanwezig is.
De hele geboorte van een veulen zou alles bij elkaar maar zoiets van een max 45 minuten mogen duren tussen breken van de vliezen en het veulen dat er helemaal uit is. En jij beschrijft dat er reeds op de middag dingen uit de merrie hingen (wat erop wijst dat haar water al gebroken was.) Zo'n bevalling moet dus vooruit gaan en is helemaal niet te vergelijken met de bevalling bij een mens.
Wanneer het mis gaat is het al zeer moeilijk om een veulen te redden, zelfs wanneer je direct de DA belt bij de minste twijfel.
Volgens mijn DA heb je maar een tijdspanne van een klein uurtje om eventueel in te grijpen en het veulen te redden. Maar eer je dan gebeld hebt en de DA dan ook effectief aanwezig is, ben je vaak al te laat. Dus de kans dat je het veulen had kunnen redden zal inderdaad niet groot geweest zijn.
Je merrie kan je kwijt zijn op een tijdspanne van een uur of 3. Dus wat dat betreft hebben jullie waarschijnlijk nog 'geluk' gehad.
Nu is het te laat uiteraard. Een zeer harde les om te leren, sterkte. :(:)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:09

Ik ga ook geen discussie aan hoor, zeer zeker niet. De TS is al genoeg geschrokken denk ik zo.
Ik heb het alleen vetgemaakt om aan te geven dat wanneer een hoofdje al uit de merrie hangt, het veulen al zelfstandig moet ademen, de merrie regelt dat dan al niet meer. (Zoals TS van de eigenaresse hoorde) Heel jammer dat de eigenaresse hier naar mijn mening veel te nochalant mee is omgegaan.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:11

Ademt hij dan echt al zelfstandig?!?
Jezus he, ik kan mezelf wel voor men kop slaan. *slaat zichzelf*
Natascha zij nog dat het niet zo was. Ik vroeg het nog. Oh jeetje. Wat erg.

* :oo *

*zit in put, komt er over 2 jaar weer uit*

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:14

Meis het is niet jouw schuld hoor! De eigenaar had niet moeten beslissen om jou verantwoordelijk te maken, dat zou je als paardeneigenaar nooit moeten willen! De eigenares had hele andere keuzes en prioriteiten moeten hebben, dát is wat hier fout is gegaan in mijn ogen... Je moet jezelf niks kwalijk nemen, je hebt alles gedaan wat binnen jouw kennis lag :(:)

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:18

Tja dat is waar. Maar nu dit naar boven komt.
Pfoehee, wat ontzettend jammer. Ook al was hij al minstens 10 uur dood.
Ik ben echt sprakeloos.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:25

Inderdaad, er is veel te laat ingegrepen met vreselijke gevolgen, maar TS, dat is absoluut niet jouw schuld. Echt meid, je hebt gedaan wat je kon met de kennis die je had! Jij hebt de merrie gesteund, en anderen van wie je dacht dat ze er verstand van hadden om advies gevraagd. Wat had je nog meer kunnen doen? De mensen die beter hadden moeten weten en zich schuldig zouden moeten voelen zijn de volwassene(n) in dit verhaal, niet jij.
Ga jezelf alsjeblieft geen verwijten maken :(:) jij kan hier niets aan doen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:29

:(:) Heel veel sterkte.
Idd, je vertrouwde op mensen waarvan je dacht dat ze het wisten, jij hebt echt gedaan wat je kon.

T enige advies wat ik je wil geven is gewoon in te gaan lezen als er zoiets op stapel staat.. Ik doe dat eigenlijk altijd, ben een nieuwsgierig mens, en t helpt wel. Al had je er in deze situatie weinig aan kunnen veranderen denk ik, boeken gaan niet over specifieke situaties en je vertrouwt op iemand die al zoveel jaar ervaring heeft.

Nogmaals, heel veel sterkte en jij kon er echt niks aan doen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:31

Je hoeft jezelf helemaal niets te verwijten.
Het is gewoon niet eerlijk dat dit op jouw schouders terecht is gekomen. In 95% van de gevallen was er helemaal niks fout gegaan en had de merrie het wel in haar eentje klaar gekregen.
Maar jij hebt gewoon pech dat het nu wel mis ging en dat er niemand in de buurt was die wel de kennis en ervaring had om de juiste inschatting te maken. Maar dat is zeker jouw schuld niet!

Weet je wat je kan doen, als je je weer een beetje beter voelt?
Er is veel op internet te vinden over veulen-geboortes en ook leuke filmpjes op youtube, of live webcam's op marestare etc...
Veulentherapie!!! (Helpt hoor :(:) )
En tegen dat er misschien volgend jaar een nieuw veulentje is, weet jij perfect wat er aan het gebeuren is en of dat wel/ niet zo hoort te gaan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:37

Wat zijn sommigen hier weer fijn bezig :n
TS is een jong meisje, had geen enkele ervaring met paarden bevallingen en naast de vervelende ervaring die ze mee heeft moeten maken is haar nu ook een fijn schuldgevoel aangepraat... Ongelofelijk hoe hard sommigen kunnen zijn en de hele gebeurtenis nog even tot in den treure uit moeten melken en dingen herhalen die nu al 10 keer gezegd zijn.

TS, de geboorte van een veulen is iets prachtigs of hoort het in ieder geval te zijn. Het is heel naar dat je eerste ervaring met een bevalling zo naar is geweest. Laat je hier alsjeblieft geen schuldgevoel aanpraten, jij hebt hier geen enkele schuld aan. De eigenaresse had wellicht eerder in kunnen grijpen, gezien de ervaring die zij blijkbaar wel heeft.
Hopelijk kun je het een plekje geven, heel veel sterkte.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:41

@ amyz En Luckystory,
Bedankt voor de tips. En over ongeveer 3 weken (?) komt er nog een veulen. Van de moeder van de merrie in dit topic. Hopen dat dit wel goed gaat, ik ga me eens verdiepen in veulens etc. Just in case.

edit,
Ik wil toevoegen, dat ik niet geheel alleen was. Francina (Et_zoe op bokt) kwam ook in de avond, en die heeft Vic ook enorm gesteund.
Laatst bijgewerkt door Frodo op 31-05-11 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:47

TS sterkte, jij kan hier helemaal niets aan doen.
Een geboorte hoort als je 14 bent een mooie belevenis te zijn, waarvan je kan genieten.

Vind de eigenaresse wel heel erg nalatig.
Iemand met 23 paarden had kunnen weten, dat dit verkeerd aan het gaan was.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:48

Frodo_ schreef:
@ amyz En Luckystory,
Bedankt voor de tips. En over ongeveer 3 weken (?) komt er nog een veulen. Van de moeder van de merrie in dit topic. Hopen dat dit wel goed gaat, ik ga me eens verdiepen in veulens etc. Just in case.

Dat zal zeker ooit nog wel eens van pas komen. is het niet nu, misschien wel in de toekomst. Kennis is nooit verloren. ;)
En ik duim alleszins voor jullie dat alles binnen enkele weken wel gewoon goed gaat en dat er dan wél een prachtig veulen in de wei loopt!