[IM] laten inslapen, andere paarden erbij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:37

Wij hebben onze pony in de wei laten inslapen terwijl mijn paard in de stal stond. Toen de pony dood was heb ik mijn paard aan het halster gepakt en hem afscheid laten nemen. Hij snuffelde en ging toen naast Porche grazen.
Het is echt nodig dat paarden de kans krijgen om afscheid te nemen want ze hebben, net als mensen, een band met elkaar en rouwen ook.
De weken daarna bleef mijn paard ook steeds naar de plek kijken waar de pony had gelegen.
Laatst bijgewerkt door veersche op 04-02-11 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:37

Lindy1982 schreef:
Ik heb mijn oude pony van 34, twee weken terug in laten slapen.. en ik zeg echt absoluut niet doen..
Het is een hel en dat wil je ze besparen..

Het hoeft geen hel te zijn. Juist als de paardjes er zijn waar een diertje normaal ook mee staat, dat geeft een stukje rust. Of dat nou met een draadje ertussen is of erbij. Niemand wil alleen gaan, ook een pony niet, die begrijpt er niets van waar zijn vriendjes zijn en gaat dan misschien juist vechten...

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:47

toen onze bonte dekhengst ( die bij ons stond ) ingeslapen moest worden , heeft hij nog even met onze ruin geneust & toen de vearts er was meteen de deuren van de ruin dichtgedaan mischien wat overdreven maar wij wauwden niet dat hij het zag , :(:)

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:00

wij hebben een merrie in moeten laten slapen 1 dag na dat ze een veulen gekregen had.
Het veulen had door de baarmoederwand getrapt en de merrie heeft ons totaal geen teken gegeven dat dit gebeurd was. Ze heeft met waarschijnlijk ontzettend veel pijn haar veulen de eerste biest willen geven dat het veulen de eerste dag goed door zou komen.
De veearts stond er van te kijken dat dit gebeurd was aangezien hij met nog een aantal mensen bij de bevalling waren de avond ervoor (was een hele zware bevalling waar ze met 5 mensen het veulen er mee uit hebben moeten halen) De veearts had de merrie nog onderzocht en kon geen gekke dingen bespeuren.Ze begon ook gelijk het veulen te lekken.De andere dag zag ik dat ze stond te trillen en heb gelijk de veearts gebeld.Die kon niks meer voor haar doen.We hebben haar op een plek gezet waar onze andere merrie's haar niet konden zien, aangezien het bij de andere paarden heel veel stress kan geven en 1 daarvan was hoogdragend.Ze is ook niet gelijk ingeslapen maar alleen daarna de klap dat ze neer viel zal me altijd bij blijven.Ik denk dat je zelf je gevoel moet volgen,jij kent je andere paarden het beste.Ik wens je sterkte met dit moeilijke besluit.

Solmyrkvi

Re: laten inslapen, andere paarden erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:06

ten eerste supermoedig dat je dit besluit neemt.
persoonlijk zou ik de kudde erbij laten
dan weten ze dat ze gegaan is en gaan ze neit zoeken naar haar of verwachten dat ze terug komt. en gewoon op een plek laten staan waar ze op haar gemakt is.
sterkte alvast.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:41

ikkeweer schreef:
Lindy1982 schreef:
Ik heb mijn oude pony van 34, twee weken terug in laten slapen.. en ik zeg echt absoluut niet doen..
Het is een hel en dat wil je ze besparen..

Het hoeft geen hel te zijn. Juist als de paardjes er zijn waar een diertje normaal ook mee staat, dat geeft een stukje rust. Of dat nou met een draadje ertussen is of erbij. Niemand wil alleen gaan, ook een pony niet, die begrijpt er niets van waar zijn vriendjes zijn en gaat dan misschien juist vechten...

Hij stond niet te vechten ivm met zijn vriendjes die stonden maar een klein stukje bij hem vandaan. Hij stond heerlijk te grazen op zijn favo plekje en was heerlijk relaxt..
Oude paarden hebben het snel dat het lang duurt omdat het hart zwakker is dan een jong fit paard waardoor het langer duurt voor het spul door zijn lichaam is gepompt ..

lees eerst mijn topic voordat je zoiets zegt want het was een onwijse HEL en of de paarden er nou wel of niet bij hadden gestaan het had dan op de zelfde manier gegaan alleen waarschijnlijk nog met onrustige paarden er bij..

de paarden konden hem wel zien want de stallen zijn op het pad en de perenboom ook..
er zit misschien 20 meter tussen maar wel gewoon open vlakte

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:42

Hoi,

Dat is een naar onderwerp.
Afgelopen zomer heb ik voor dezelfde keuze gestaan, maar dan was het mijn pony die achter bleef. Ze waren altijd met zijn 2e. Allebei 25+ . Wanneer de een uit de wei ging krijste de ander net zo lang tot ze terug kwam. We hebben dit verhaal aan de dierenarts voorgelegd en die zei gelijk dan houd je de andere pony er toch heel de tijd bij.
Ik moet zeggen dat ik het 'prachtig' vond gaan. De pony die ingeslapen moest worden vertrouwde de Dieren Arts niet. Mijn pony is voorop gegaan en zij aan zij stonden ze daar. Toen de pony de eerste spuit kreeg stond die van mij er klem op. Daarna heb ik ze 1,5 meter uit elkaar gehaald en dat pikte ze goed. Wanneer de pony door haar knieen zakte nam mijn pony gelijk afstand. Ze deed een paar stappen naar achter. Daar heb ik niks van gezegd en haar gewoon laten doen wat ze wilde. Toen ze eenmaal dood op de grond lag heb ik mijn pony laten ruiken. Na een paar minuten liep ze weg en toen was het helemaal klaar. Ik heb ze terug de wei in gezet en ze hinnikten heel anders dan normaal. Het bleef bij een paar hinnikjes en toen ging ze naar de andere toe. Ze wist het zo donders goed.

Mij was het erg goed bevallen om ze erbij te laten zijn. Denk als ik dat niet had gedaan dat ze het niet zo snappen en dat ze dan lang in paniek hebt lopen gillen. Nu kwam er echt een soort van kalmte over de pony van mij.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en Sterkte!

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:45

ik heb zelf in september onze fjord van 33 moeten laten inslapen. Hij kon niet meer zonder hulp opstaan etc en vond het niet eerlijk om hem na al die jaren gezond geleeft te hebben hem dan nog op allerlei middeltjes te zetten om hem 'in leven te houden'. We hebben 1 a 2 weken aangekeken maar toen toch de keuze gemaakt zodat hij niet hoefde te lijden ('s nachts sterven omdat hij niet op kan staan o.i.d.). Het was niet makkelijk maar wel het beste voor het paard en ben blij dat wij het zo hebben gedaan :j

Het inslapen verliep heel goed omdat hij eigenijk al op was. De dierenarts had nog amper verteld hoe de pony vast gehouden moest worden of hij viel al om zonder nog op te willen staan (als jou pony op is zal dat ook zo zijn). dus dat ging allemaal heel goed.

Wij hadden er 1 pony bij omdat de fjord nooit alleen wil zijn en dat hield hem ook heel rustig, de pony die er bij was (hadden we vast aan het halster) was wel overstuur. Hou daar rekening mee. het beste is op een afstandje maar wel zodat ze elkaar allemaal kunnen zien dat maakt in mijn ogen de schok minder erg is voor ze en duiken ze er niet direct boven op wat het voor de pony die inslaapt ook minder stresvol is en daarna kan je ze er nog even bij laten kijken.

Ik hoop dat je hier wat mee kan en sterkte :(:)

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 07:45

Ik heb de andere 2 na het overlijden afscheid laten nemen. Dit voelde voor mij erg goed.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 10:20

Goedemorgen,

Nog bedankt voor alle ideen en sugesties. De dierenarts is geweest en we hebben besloten haar nog even te laten lopen. Helaas heb ik haar vanmorgen gevonden liggend bij het hek, overleden.

Aan de ene kant kon het niet mooier zijn. De andere paarden zijn er bij geweest en zijn nu heel rustig en gaan lekker hun gang. De dierenarts is nog geweest om alles te controleren en nu moet ik de praktische kant van dingen regelen en heel verdrietig zijn. Ze heeft een prachtig leven gehad...

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:23

ik hoop dat ze rustig is ingeslapen en misschien heeft het zo moeten zijn dat de andere paarden er bij moesten zijn.Ik wens je veel sterkte

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:26

Heel veel sterkte Barron. Je kan je voor je paard geen mooier afscheid bedenken.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:29

Yviertje schreef:
Heel veel sterkte Barron. Je kan je voor je paard geen mooier afscheid bedenken.

inderdaad! Sterkte..

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:29

Echt, hoe verdrietig het ook is, maar mooier kan het bijna niet.
Veel sterkte gewenst. :)

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:40

be happy is ingeslapen met zn maatje haitze ernaast
we hebben ze op een stukje grasveld neergezet,happy is tege haitze aangezakt en die is langzaam op zij gestapt
haitze en happy hebben jaren met elkaar op de weide gestaan,zo was hij tot het laatste moment bij hem.
be happy bleef mooi rustig en mn haitze heeft hem begeleid.
happy moest ingeslapen worden omdat hij een zware hersenbloeding had gehad en finaal gedesorienteerd was.
haitze is inmiddels ook niet meer
happy is bijna 30 geworden en haitze 26

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:41

Veel sterkte ermee.
"Gelukkig" is ze zelf gegaan, daar hoopte ik bij die van ons ook op.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:45

Heel veel sterkte, dit is uiteindelijke de mooiste manier waarop het afscheid heeft kunnen lopen, hoe verdrietig het uiteindelijk ook is om je maatje te moeten missen.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:20

Wijziging: had niet verder gelezen :o

Heeel veel sterkte :(:)
toch is dit natuurlijk het mooiste overlijden, hoe erg het ook is.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:22

Ik heb het beste maatje van mijn paard er wel bij gehad en dat was de beste keuze in mijn geval...

Zie voor het verhaal mijn onderschrift...

Maar ik denk dat zoiets echt heel persoonlijk is. Kijk diep in je hart, je kunt zo'n keuze maar 1x maken ;(

Edit: Ook ik had niet verder gelezen... Sorry...

Maar ik zie dat jij je keuze hebt gemaakt en dat dit voor jou de juiste was...

Ik hoop dat het je wat rust geeft...

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 22:53

Geeft niet hoor! Bij mij is het nu plotseling anders gelopen, maar wie weet heeft iemand anders er wat aan. Het is al lastig genoeg om te beslissen en dan is een beetje steun en ervaringen van anderen heel fijn!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:57

Ik heb mijn merrie laten afmaken, met haar veulen van een paar dagen oud erbij, maar die had niets in de gaten wat er aan de hand is, voor andere dieren is dat geen traumatische ervaring oid. en als je paard zelf rustiger is met de anderen erbij zou ik dat gewoon doen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:17

Heel veel sterkte met het verlies.
Je hoeft je in ieder geval nooit af te vragen of je de juiste beslssing hebt genomen.
Wat een bijzonder einde.

Ik ben blij met je topic, mijn pony van 24 is op en ik zal hem op korte termijn moeten laten gaan.
Zo moeilijk om deze besilssing te moeten gaan nemen.
En dan ook nog rekening houdende met mijn andere paard en andere pony's op stal, echt vreselijk deze periode.
Fijn om dan de ervaringen van andere te kunnen lezen.

Nogmaals sterkte en koester de mooie herinneringenen!

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:05

Bij ons op stal stond een oude fries (Obeline) van 20 jaar, waar mijn paard heel gek op was. Ze was buiten gevallen, en is daar ook ingeslapen. Mijn paard stond toen op stal te wachten tot ze naar haar toe mocht, aangezien ze altijd samen buiten stonden.
Ik heb haar dus even bij haar gelaten toen ze net ingeslapen was. Gelukkig leek het alsof ze het begreep, en heeft daarna heel rustig in haar stal gestaan..

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:15

bij ons op de manege worden de pony's/paarden in de bak ingeslapen. Het komt regelmatig voor dat het 'maatje' van de pony die ingeslapen wordt erbij is.
Gewoon los in de bak. Mijn ervaring is dat er eerst op een afstandje wordt gekeken door de pony, alsof er respect wordt getoond voor wat er gebeurd en ze weten dat dit rustig gedaan moet worden. Nadat wij (eigenares/medewerkers) afscheid hebben genomen doen we een stap opzij om te kijken of t 'maatje' er nog bij wil zijn. Er wordt echt afscheid genomen, voorzichtig een stapje dichtbij, blazen in de neusgaten...wachten op reactie, daarna na wat ruiken en om het lichaam heen te hebben gelopen wordt er langzaam afstand genomen.
Ik denk, nee ik weet zeker, dat het goed is om maatjes afscheid van elkaar te laten nemen of dat nu is door er bij te zijn tijdens het inslapen of het afscheid erna dat is voor ieder voor zich om dat te bepalen.
Ik ben iig erg blij dat wij dit op onze manege zo doen, het geeft mij een fijn gevoel....

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:49

Dit is het beste voor iedereen.
Veel sterkte