[IM] overleden paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: overleden paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:44

Mijn merrie is overleden door een ongeluk en dat gebeurde op een zaterdag. Ze werd dus pas op maandag opgehaald en heeft tot die tijd bij iemand achter op het terrein gelegen.
Mijn ruin is op een avond ingeslapen en de volgende ochtend kwam het Rendac.
Die is dus snel weggehaald.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:30

Wij hebben nu ook een pony aan de weg liggen onder een zeiltje...Donderdag avond onverwachts ingeslapen en ze wordt pas maandag opgehaald..Heb gepraat als Brugman bij de Rendac maar er was niet eerder plek dan maandag. Dat vind ik toch wel naar eerlijk gezegd. De pony merkt er niets meer van maar toch...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:01

Ik heb 3 paarden door de Rendac op laten halen. Niet het fraaiste, maar hoe moet het anders.
De Rendac doet het trouwens heel netjes met paarden. En ze worden bijna altijd binnen 24 uur opgehaald. Minder fijn is dat ze aan de openbare weg moeten liggen ;(

Paarden die door de Rendac opgehaald worden, worden overigens 'vernietigd'. Dit zijn meestal paarden die niet (meer) geschikt zijn voor consumptie.

Mijn laatste paard is naar de slager gegaan.... ook niet leuk....
Paard was afgekeurd en overgenomen door de verzekering. Ik heb het paspoort teruggekregen met een stempel erin van de slachterij en een stempel en handtekening van een DA dat het paard daadwerkelijk geslacht is. Dat had de transporteur die werkt voor de verzekering geregeld. Vond ik heel netjes.

Sterkte trouwens met het verlies van je paard. Het doet altijd pijn. Schrale troost, maar het verdriet slijt na verloop van tijd.

rocymaxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:15

Sterkte TS,
Hier in Spanje is ook een soortement "Rendac" Mijn dierenarts heeft dat allemaal voor me geregeld toen ik mijn paard moest laten inslapen, mijn paard is gecremeerd en dat staat ook gewoon op de faktuur.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:49

Ik weet niet of je zoveel details wilt weten, maar er is ooit een excursie geweest naar de rendac vanuit bokt.
Daar staat alles tot in detail vermeld wat er met de kadavers gebeurt.

http://bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=16&t=762876&

Als je niet alle details wilt weten ook niet aanklikken hoor, dan staat er denk ik al genoeg in grote lijnen hier in dit topic :)

Heel veel sterkte !
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 24-01-11 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:55

"De activiteiten van Rendac bestaan uit het ophalen, verwerken en (laten) vernietigen van dierlijk restmateriaal en kadavers op een zodanige manier dat veilige, bruikbare en duurzame bio-brandstoffen ontstaan.

De dierlijke restmaterialen en kadavers die Rendac ophaalt en verwerkt, vallen volgens de Europese destructiewetgeving in de categorie 1 of 2-materiaal. Dit is dierlijk restmateriaal dat uit ethische/maatschappelijke overwegingen of uit het oogpunt van volksgezondheid dienen te worden vernietigd."

Zo staat het in ieder geval vermeld op de eigen website.

Marina30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 20:20

@Nadita

Mijn verzorgpaard is ingeslapen in het begin van het land.
en toen had Rendac haar daar opgehaalt.
ze hoefte gelukkig niet aan de kant van de weg te liggen. :D

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:32

Ja de rendac verwerkt kadavers, als je je paard wilt laten cremeren zijn daar andere adressen voor.
Ik snap ook wel dat mensen voor de Rendac kiezen, cremeren is bijna 20 keer zo duur.

Wanneer een dier overlijd is het alleen zijn lichaam nog, de herinneren en zijn geest gaan verder.
Zelf heb ik 1 ouder paard en laatst op een evenement wat info ingewonnen bij een dierencrematorium dat daar stond met een stand, Volgens mij heeft bok daar ook een excursie bij gedaan. Ik vind dat wel een fijn idee en ja wat hebebn ze al die jaren wel niet gekost, dan nemen we de kosten voor crematie ook maar voor lief.

Heel veel sterkte nog, het is best moeilijk ook na een wat langere tijd. Je hebt vast een mooie foto die je kan neerzetten en leuke herinneringen die je vooral kan bewaren.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:04

Mijn paard is 2 weken geleden overleden. Ik heb toen serieus de afweging genomen om te cremeren. Maar voor mij is het maar een lichaam. Zijn ziel was er al lang uit. Dit paard, wat ik 18 jaar heb mogen hebben en wat mijn 1e eigen paard was, zit in mijn hart. Hoe oud ik ook worden mag, dat plekje is voor hem. Ik heb ook gekozen voor de Rendac. Welliswaar de speciale paardenophaalservice. Dat ging heel respectvol. Wat er daarna gebeurd is met zijn lichaam, daar hecht ik geen waarde aan. Ik vond het mooi dat hij op een waardige manier uit zijn stal is gehaald (hij is daar ook gestorven, redelijk onverwachts).
De pijn blijft nog wel even en dat had voor mij niet minder geweest als ik hem had laten cremeren en een potje as op de schouw had kunnen neerzetten.

Ik vind het nu nog moeilijk om met een glimlach aan hem te denken, het verdriet is nog te groot. Als het mij weer zou overkomen, doe ik het weer op dezelfde manier.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:31

Aukelizzy schreef:
Wij hebben nu ook een pony aan de weg liggen onder een zeiltje...Donderdag avond onverwachts ingeslapen en ze wordt pas maandag opgehaald..Heb gepraat als Brugman bij de Rendac maar er was niet eerder plek dan maandag. Dat vind ik toch wel naar eerlijk gezegd. De pony merkt er niets meer van maar toch...

ja dat is zo maar dat gaat toch stinken uiteindelijk. ik vind dat wel heel hard voor de baasjes van het paard / pony of wat voor dier ook.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:03

Dhani schreef:
Aukelizzy schreef:

ja dat is zo maar dat gaat toch stinken uiteindelijk. ik vind dat wel heel hard voor de baasjes van het paard / pony of wat voor dier ook.

Dat is ook niet leuk maar daar kom je op het punt dat de Rendac een verwerkingsbedrijf is geen speciaal dieren crematorium o.i.d.

Mijn ervaring is echter wel dat ze bijna altijd binnen 24 uur komen en, je bij inslapen zelfs kan aangeven dat je het dinsdagmiddag zou willen als je paard dinsdagochtend de wereld verlaat.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:01

Cayenne schreef:
Met mijn paard zijn ze heel netjes omgegaan. Hij is niet naar de weg gesleept want ze kwamen hem uit het land oppikken waar hij was overleden. Ze hebben het s'ochtends vroeg gedaan en het is heel waardig gegaan. Ze hebben zijn halster (had hij nog om) en de deken afgedaan en netjes opgevouwen. De bloemen die erbij lagen hebben ze naast het halster gelegd en het hek naar het land weer afgesloten. Ze namen ook echt de tijd want ze zijn een dik kwartier bezig geweest.
Het Rendac bellen is overigens wel het moeilijkste telefoontje dat ik ooit heb moeten plegen, maar ze snapten het volledig (en ik maar janken aan de telefoon :o )

Hier de zelfde ervaring.
Ze zijn super respect vol met hem omgegaan het heeft 20 min geduurd en ze hebben hem niet in de vrachtwagen laten vallen maar netjes neergelegd