[IM] Hoe leef je toe naar het moment dat hij er niet meer is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

Re: Hoe leef je toe naar het moment dat hij er niet meer is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:42

Heel veel bij der zijn, knuffelen, lekkere dingen geven,
Stel dat ze iets doet wat normaal niet mag lekker laten gaan.
Foto's maken, plukje staart, manen knippen.

in ieder geval heel veel sterkte en mn ibox staat open!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:54

Er zo veel mogelijk proberen te zijn, lekker poetsen/wassen en de dingen doen die jullie het leukste vonden.
Zelf hebben wij onze pony op 5 augustus in moeten laten slapen en we hebben haar de dagen ervoor lekker verwend met extra slobber (was ze echt super gek op)en in een groot groen weiland laten grazen, gewandeld en verder nog foto's gemaakt.

Veel sterkte de komende tijd!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:12

Wat moeilijk voor je!

Ik heb veel geknuffeld, nog wat laatste ritjes & foto's+filmpjes gemaakt, stukje manen&staart afgeknipt en héél veel maar dan ook echt schandalig veel lekkere dingen gegeven!
Quentin stond me soms echt stomverbaasd aan te kijken zovan huh?? alwéér zoveel lekkers?!?!?! :))
Waar hij vroeger zn voerbak met zn leven verdedigde, kon ik hem de laatste dagen gewoon bij zn eten weghalen. Denk dat ie gewoon echt propvol zat haha!
Probeer jezelf niet te gek te maken door bij alles te denken 'dit is de laatste keer dat ik dit doe' of door te denken 'ik wil nog 1x dit n nog 1x dat doen...' daar ga je aan onderdoor!!

Maar doe wel álles wat je nog graag zou willen doen zodat het op de dag zelf ook goed is en klaar is.

ik hoop voor je dat je net zoals ik beide keren heb gehad, op de dag zelf een soort rust over je heen krijgt, dan is alle ellende voorbij, het is achter de rug en je hoeft er niet meer over na te denken en je bent er niet meer dag&nacht mee bezig.

nu, 10 dagen nadat mijn grote vriend weg is gegaan, kan ik gewoon zijn spullen opruimen en eigenlijk al vanaf de dag zelf was ik overtuigd dat het écht de juiste beslissing was.
tuurlijk had ik het de afgelopen dagen soms nog ff moeilijk, maar wat een verademing vergeleken met de laatste dagen dat Quinnie nog leefde.
Hoop dat het voor jou net zo zal zijn.

Heel veel sterkte!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:27

Ik heb 14 dagen de tijd gehad om afscheid te nemen. Hij stond in die tijd op pijnstillers zodat hij lekker los kon.
Ik heb een grote pluk haar uit zijn staart gehaald en daar een mooie armband van laten maken. Iedereen heeft afscheid van hem genomen. De laatste twee dagen waren echt alleen voor mij.
Ik heb hem gewassen zodat hij mooi weg ging met een roos aan zijn halster.
Het was een hel waar ik door heen ging maar o wat ben ik blij dat ik die 14 dagen heb gehad. Ik heb geen foto's meer gemaakt omdat hij erg achteruit was gegaan kwa uiterlijk.
Doordat hij fotomodel was heb ik hele mooie foto's.
Doe wat jij voeld wat goed is en geniet daar van.
Sterkte.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:44

Ik heb 1,5 week de tijd gehad om afscheid te nemen.
Ik heb een fotoshoot gedaan.Was ook echt een pracht middag. Vanaf t moment dat de fotograve er was ging de zon schijnen en was t echt alsof t ons gegund werd om mooie fotos te maken.
We hebben zijn laatste les gereden en dat was ook t afscheidsmoment voor mn instructrice en lesgenoten.
Verder kon ik nog een laatste buitenrit met m maken en hebben we m, met zn alle, vreselijk vertroeteld.
Heb een stuk uit zijn staart geknipt en bij http://www.paardenhaarsieraad.nl een armband van laten maken.
Ik heb toen ook een topic geopend en daar zijn laatste dagen bijgehouden, [VVDD] Afscheid nemen....

Heel veel sterkte deze aankomende dagen/weken.
Zorg dat je een datum heb waar je naar toe kan werken...dat was voor mij echt een heel "fijn" gevoel.
De eerste dagen was er geen datum bekend en dan denk je echt bij alles "Is dit de laatste keer ...".

Nogmaals heel veel sterkte en zorg dat je alles nog doet (wat mogelijk is).

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 01:16

Hoi!
Twee weken is nog best lang. (ik heb dat ook gehad en de tweede week was heel zwaar).
Zoals iedereen al schrijft: maak foto's en knip een stuk van de staart (evt. manen).
Verwen je paard ontiegelijk, want dat heeft ie vast verdient.
Doe met hem wat hij nog kan en wat jij wilt en probeer het ook echt te beleven.

Ikzelf heb heel veel moeite gehad met het maken van foto's omdat ik de reden van deze foto's gewoon vreselijk vond. Ook het afknippen van staart vond ik erg. Ik wilde hem tot op het laatst zien zoals hij was.
Maar bedenk wel... als je het nu niet doet, dan kan het nooit meer en als je het uiteindelijk niks vind kun je foto's en staart altijd nog weggooien.
En als je de achterkant van de staart knipt zie je het amper.

Verder zou ik proberen er veel over te praten, dat lucht toch een beetje op (zeker ná de dag). Desnoods hier op bokt. Iedereen leeft met je mee en weet hoe moeilijk het is!
Probeer gewoon de laatste dagen lekker samen te zijn. Afscheid nemen is bijna niet te doen. Je paard begrijpt echt niet wat er aan de hand is, dus die helpt je er niet bij, die denkt gewoon van..... hé baas: heb je nog wat lekkers? Dus daarover heb ik geen advies.
En op de bewuste dag: dan moet je klaar zijn met alles: geen foto's meer, geen uitgebreid afscheid, dat moet je daarvóór al hebben gedaan, die dag zou ik echt proberen om je paard zo rustig mogelijk te laten gaan. dus: naar de slacht? dan net doen of er niks aan de hand is, verstand op nul, zodat hij ook geen angst kent en jij ook zelf als laatste het rustige en vertrouwde beeld van je paardje voor ogen ziet.
m.b.t. in laten slapen heb ik zelf geen ervaring, maar ook dan lijkt het me dat je het beste voor je paard even verstand op nul kunt zetten, zodat het niet in paniek raakt.

Dit is zoals ik het heb beleefd en het doet nog heel erg pijn, maar weet dat je deze beslissing alleen maar voor hem neemt omdat je van 'm houdt.
Heel veel sterkte!

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 04:09

Dankjewel voor de lieve reacties en uitgebreide ervaringen en verhalen.

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:03

Ten eerste, heel veel sterkte! :(:)

ik zou heel veel foto's, filmpjes etc. maken, en extra lief voor hem/haar zijn!
Veel lekkers maken, en zolang mogelijk bij hem/haar zijn.
genieten van wat je nog kan doen met je paard, en als het kan een fotoshoot.

Ikzelf moet misschien ook afscheid nemen van een paardje.
vorigeweek werd me verteld dat hij het misschien niet red.
ik heb hem nu een hele week gedaan, en volgendeweek ook nog.
het is niet zeker dat hij het niet red, dus ik hoop op het goede.
maar ik probeer gewoon zowiezo heel erg te genieten van alle momenten en veel foto's en filmpjes maken.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:17

jeetje sterkte!

en zoals iedereen zegt heel veel met jee paard dingen doen

Nachony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:23

Nadat ik eerst de tranen de vrije loop heb gegeven ben ik op zoek gegaan naar mooie en dierbare foto's die zowel voor mij een betekenis hadden maar ook voor de mensen die voor Nachony iets hadden betekent. Vervolgens op zoek naar mooie, speciale gedichten. Daarvan heb ik voor iedereen persoonlijk een afscheidskaart gemaakt met daarbij een uitnodiging op op zijn afscheidfeest te komen. ik schrijf nadrukkelijk feest want dat wilde ik: geen snotterpartij maar een afscheid waarbij iedereen iets lekkers voor hem mee kon nemen. datum gepland: laatste avond voor zijn sterven. Die avond was prachtig! Hoop mensen die afscheid kwamen nemen van Nachony en inderdaad...iedereen had iets lekkers mee. Zelfs twee mensen die een paardetaart hadden gemaakt. Ik ben geeindigd met zijn allerlaatste biertje. Daar was hij zo ontzettend gek op en daarmee waren we ooit in de krant beland: Nachony in de kroeg, bij de tap aan het bier, in een glas.
De volgende dag heb ik Nachony inlaten slapen maar alles was precies verlopen zoals ik voor hem wilde dat het zou verlopen.
ik ben er van het begin tot het eind bij gebleven.
Ik heb toen een stukje staart afgeknipt.

Jij voor straks heel veel sterkte, het gaat niet makkelijk worden.

Veel liefs, Irm

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:21

Genieten inderdaad.... genieten van wat nog kan en van de tijd die je nog hebt.

Ik heb uiteindelijk meer dan een maand moeten wachten doordat het bij de verzekering niet rond kwam. Het afwachten tot het moment dat de beslissing door de verzekering genomen was, was slopend. Maar emotioneel kan je het dan op de een of andere manier toch ook nog wel een beetje op afstand houden.
Toen eenmaal de beslissing genomen was, hadden we nog een week...
Toen ben ik gewoon zo veel mogelijk naar hem toe geweest, uitgebreid poetsen en knuffelen en vooral gewoon genieten :+:
Zo moeilijk! Maar zo waardevol...

Sterkte :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:23

1001 foto's maken, en alle tijd die je hebt doorbrengen op stal.
Dat is wat ik deed in de laatste weken, maar je kan je gewoon niet voorbereiden op wat komen gaat helaas....

Zorg voor dierbare herinneringen...

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:29

het is heel moeilijk om naar dat moment toe te leven,
mijn paard was ook erg ziek, toen we te hooren kregen dat hij niet lang meer had zak je even door de grond heen (ik toen wel in iedergeval) maar ik ben veel naar hem toe gegaan, lekker geknuffelt, veel foto's gemaakt en wel 1000 keer gezecht hoeveel ik wel niet van hem Hielt,.
Het moment is en blijft moeilijk.

veel sterkte.

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:22

... ik kom net terug van de stal, de laatste dag die ik samen met mijn paard heb gehad, vanavond brengen we haar weg
en heeft ze nooit meer pijn... 7 dagen afscheid kunnen nemen, heel veel foto's gemaakt, maar vanmiddag... kon alleen maar janken
(en nu weer)

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:40

Hou in je gedachte dat je paardje straks geen pijn meer heeft.
Ik zou tegen je willen zeggen dat de pijn en het verdriet minder wordt en dat zal ook vast wel, maar dat duurt wel een hele tijd.
Voor mij is het nu 3 weken en ik huil nog regelmatig (maar ben een jankert hoor)
Mijn paardje staat haar op te wachten, ze zullen het hardstikke leuk hebben.
Je hebt het beste voor je paard gekozen. Heel, heel veel sterkte!

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:52

Dank je, nou janken mag hoor. Zou niet goed zijn als het niet zo was. Helaas is dit al mijn derde paard dat naar de paardenhemel gaat (in 10 jaar tijd), dus ik hoop dat die andere twee lief zijn voor haar. Misschien klinkt het heel cru, maar morgen ga ik me storten op het zadelmak maken van een 3-jarige van de eigenaar van de stal. Als ik thuis blijf zitten wordt ik gek (ben ook nog eens werkeloos) en ik wil voorlopig nog geen nieuw paard, dus dan maar zo.
Mijn lieve vriendinnetje blijft toch wel bij me, en ik laat ook sieraden maken van haar staartharen. En hangertje voor aan een ketting en een slavenarmband. Vanmiddag was ik bezig haren uit haar staart te halen, en dat voelde ook zo raar. Pfff, ik zou willen dat deze dag er al op zat.

We brengen haar naar mijn DA en daar wordt ze opgehaald door de slager (Nijkerk). De DA krijgt daarna haar benen om ze nog te bekijken.
Ze heeft namelijk een vorm van spat die bij 0,1% van de paarden voorkomt, en ik vroeg of ze het interessant vonden om dat nader te bekijken. Misschien leren ze er wel weer iets van, waar een andere paardeneigenaar iets aan heeft. En ik weet dat zowel mijn DA als de slager met respect om gaan met mijn lieverd. Ik kies bewust voor de slager omdat ik inslapen veel te lang vind duren. Heb dat 1 x gedaan, maar nooit meer.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:55

Ik heb hooguit 3 dagen gehad om afscheid te nemen. Geknuffeld, gepoetst en lekker verwend. Toen ze lag de staart afgeknipt en daar heb ik een hele mooie ring van laten maken. Tevens hangt hier ook een ingelijste foto aan de muur. Had haar 10 jaar :(

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:20

Heel veel sterkte Heureka :(:)

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:58

Kom net thuis van het wegbrengen. Morgen brengt de da zelf haar weg en is er bij. Dat stelt me echt gerust.
Hij heeft ook gezegd dat het echt de juiste keuze is. Ze wilde de laatste week ook niet meer draven, ook niet in de wei.
Dat zegt genoeg. En ik heb al het mogelijke gedaan in de afgelopen 4 jaar :(:) .
Als iemand op zoek is naar een da die voldoet aan de criteria: deskundig, betrokken en respect dan moet je maar een pb sturen
(als het al niet duidelijk is over wie ik het heb).

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 10:50

Ons paard is dinsdag overleden... Het blijkt zo dat er geen manier is om naar toe te leven. Iets zwaarders als dit heb ik nog niet meegemaakt...

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:49

sb300786 schreef:
Ons paard is dinsdag overleden... Het blijkt zo dat er geen manier is om naar toe te leven. Iets zwaarders als dit heb ik nog niet meegemaakt...

Denk aan de mooie momenten, die heb je nog. Ik weet wat je doormaakt (zie boven), vandaag is de eerste dag dat mijn lieffie er niet meer is... :(:)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:35

Pffff sterkte, het is ook niet om voor te bereiden, het is gewoon ontzettend moeilijk.
Tegen mij zeiden ze: alle seizoenen moeten eroverheen voordat het iets slijt..en dat klopte.

BlixtsnabbBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:42

Ik heb het ook meegemaakt. Ik zou hem nog twee weken laten lopen maar het ging ineens zo hard slechter dat het veel sneller kwam dan verwacht. Het is heel vervelend gegaan en daar ben ik eigenlijk nog kapot van.

Heel veel sterkte met het verlies.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:10

Nogmaals heel veel sterkte met dit grote verlies!