[IM] Inslapen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carantona

Re: Inslapen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:09

Sterkte Snoevie...

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:23

Sterkte Russel.
Jouw paard klinkt heel bijzonder en wat fijn dat hij een baasje had die veel van hem hield en wel zoveel dat hij niet langer heeft hoeven leven dan nodig was. Dat is wat ik liefde voor je paard vind.

Ik heb de afgelopen anderhalf jaar regelmatig gedacht dat ik mijn grote vriend moest laten gaan maar telkens knapte hij weer op. Ik weet dat het er aan zit te komen maar wanneer is nog steeds de vraag. hij heeft nu goede dagen en mindere dagen maar nog steeds plezier in zijn leven, zolang hij dat heeft mag hij blijven. Maar dat neemt niet weg dat de onzekerheid over hoe hij telkens weer is als ik kom, soms flink aan me vreet. de dierenarts weet dat ik het me weleens afvraag en zegt ook tot nu toe telkens weer dat het nog niet nodig is. Hij weet ook wat voor mij de grens is.
Ik hoop dat ik ook op het juiste moment de keuze voor mijn paard kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:46

Je moet je hart volgen, je weet het gewoon....en dan moet je sterkt zijn...je weet nl dat hij nooit meer kans op herstel heeft, dat het aflopende zaak is. Je kunt je er op voorbereiden en dat scheelt.
Plotseling lijkt mij zo akelig.

Sterkte met het proces van beslissing neming.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:41

@Mickey een DA die je paard door en door kent zal je helpen beslissen als de tijd daar is. Daar ben ik zo ontzettend blij mee, mijn DA kende Botijo al jaren en wist precies hoe hij in elkaar zat.
Ik toch wilde naar een kliniek om Botijo te laten scoopen en een longtelling te laten doen en heb dat ook gedaan ondanks dat mijn DA zei dat het overbodig was.
Dat werd een vette (en dure ) desillusie omdat de DA me niet echt serieus nam omdat Botijo alles voor mij deed als ik hem dat vroeg
Er werd een longscopie gemaak en uit die telling zou blijken hoe het met hem gesteld was.Hij moest in een zware zandbak rondjes draven tot zij het genoeg vond en daarna tegen mijn paard zei ; stel je niet zo aan ! toen hij begon te hoesten en proesten.Ik werd behoorlijk geirriteerd en vertelde haar dat een PRE alles voor zijn baasje doet dus ook als hij niet meer kan, toch doordraven. dat kan niet als hij echt zo ziek zou zijn als jij denkt was haar antwoord. Het zou allemaal wel meevallen met hem want hij zag er zo goed uit....Ìk voelde me net een klein verwend kind met haar pennypony effe aandacht kwam trekken
Na 2 weken kreeg ik de uitslag en het bleek heel slecht te zijn, zijn longen waren nog maar 30% , ze bood haar excuses aan en ik kreeg het recept voor een veel te hoge dosis ventopulmin cortisone en een vernevelingmasker om hem 's nachts op de doen . Een PRE mag nooit de normale dosis vent/corti hebben want dan gaan ze helemaal over de rooie
Nou als ik iets verschrikkelijk vind is het een paard met hulpmiddelen op de been te houden dus heb ik Frans meteen gebeld.
Hij moest een beetje lachen en zei; ja meisje sommige mensen willen graag horen dat hun paard niet doodgaat en gaan hier heel ver in, daar moeten klinieken gehoor aan geven.
Ik heb met Botijo nog een paar maanden mogen genieten maar de dag die kwam en Frans heeft me hier het juiste advies gegeven. Daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor.....

Sorry voor het lange verhaal maar soms moet ik het nog een keer opschrijven
Ik wens je veel succes met het nemen van een hele moelijke beslissing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:50

Ja Painted Black zo is het. Sommige paarden gaan door het vuur voor hun baas, Da's moeten meer luisteren naar de eigenaren...

Ook mijn DA zei, hoe ver wil je gaan...je moet waken voor de iniemienie verslechterings signalen die geleidelijk gaan....als paarden alles doen voor hun eigenaren zullen ze ook altijd zich opperbest willen laten zien....

Ik zag de dag er voor dat hij in zijn eentje in de schaduw ging staan en niet met de rest in de zon...dat zou hij nooit zo doen...ook ging hij die dag voor het eerst van de kudde afstaan, toen zag ik dat hij ziekte symptomen begon te laten zien....op dat moment wordt je ook cool in je hoofd, je weet dan, NU moet ik gaan handelen, wachten is niet fair....

Nogmaals succes Mickey met je groeiproces naar afscheid nemen...

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:50

Mijn DA kent hem ook goed en is ook altijd heel eerlijk in wat hij vindt tov mijn paard.
Ik heb ook gezegd tegen de dierenarts dat ik hem alleen medicatie of pijnstilling wil geven als het in het belang van het paard is. Als het in het belang is van mij om hem langer bij me te houden dan wil ik dat niet.
Mijn paard heeft jaren van alles voor mij gedaan, als hij mij nodig heeft om hem te helpen bij het laatste stukje wat hij zelf niet kan, dan is dat iets wat ik voor hem moet doen.
Mijn paard heeft spat in zijn achterbenen en we kunnen alleen nog recreatief rijden. Hij loopt ook niet kreupel en speelt ook geregeld. Maar de laatste tijd vind ik het opstaan echt steeds moeilijker gaan. Ik zie wel dat mijn paard er inmiddels zelf ook in berust dat het moeilijk gaat en hij heeft ook zo zijn eigen manier gevonden om weer op te kunnen staan. Als hij eenmaal staat is het ook goed en zie je er ook niets aan. Hij glanst nog volop.
Ik houd hem ook heel goed in de gaten en ik film soms ook de momenten van het opstaan zodat ik voor mezelf kan zien of het zoetjes aan slechter wordt. Hij staat op een pensionstal dus ik zie hem niet de hele dag. Gelukkig heb ik een stal-eigenaresse en stalgenootjes die mij ook op de hoogte houden van wat zij zien en merken als ik er niet ben.
Zolang de blik in zijn ogen nog zin in leven uit straalt, vind ik het goed.

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:53

Mijn merrie was pas 10 jaar oud had een zware blessure en was het leven niet meer dragelijk voor! Ze was zo weg echt heel vredig ook en ging ook rustig liggen maar Kyara was ook echt klaar op deze wereld na bijna 2 jaar veel pijn en medicatie.
Wij hebben haar wel zelf vast gehouden tot het einde!

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:57

Ik heb een aantal jaar meegemaakt met een shetland hengstje van 3 jaar met een gebroken been.
Hij had 2 spuiten gehad en probeerde nog steeds op te staan. Hij wou absoluut niet weg. De 3e spuit die veel te laat werd gegeven
maakte aan deze doodsstrijd een einde.

VRESELIJK !! Ik heb er de ergste nachtmerries van gehad en nu af en toe nog steeds.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:34

Dat is toch echt te wijten aan onderdosering (dus: gewicht niet goed ingeschat), zodat er te weinig roes en narcose is ingespoten.
De laatste spuit (dat is de overdosering waar ze, eenmaal al liggende op de grond aan overlijden), is niet TE LAAT gegeven, de eerste twee doseringen moet iets bij misgegaan zijn.
Indien juiste dosis van spuit nr. 2 gaan ze echt totaal neer en zijn a.h.w. bewusteloos, dus kan niet zijn dat een dier daar nog zo "wakker" bij blijft dat ze proberen op te staan.

Dat is echt knoeiwerk van de DA geweest.

Het komt overigens wel vaker voor dat men het bij Shetlanders onderschat, omdat ze zo klein zijn spuit men helaas gauw te weinig middel.

Heb trouwens zelf (voor iemand anders) ook een Shethengstje moeten laten inslapen, dat ging zonder problemen, dus ligt absoluut niet aan methode , maar aan geklungel van de betreffende DA.

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:44

terpentijn schreef:
Dat is toch echt te wijten aan onderdosering (dus: gewicht niet goed ingeschat), zodat er te weinig roes en narcose is ingespoten.
De laatste spuit (dat is de overdosering waar ze, eenmaal al liggende op de grond aan overlijden), is niet TE LAAT gegeven, de eerste twee doseringen moet iets bij misgegaan zijn.
Indien juiste dosis van spuit nr. 2 gaan ze echt totaal neer en zijn a.h.w. bewusteloos, dus kan niet zijn dat een dier daar nog zo "wakker" bij blijft dat ze proberen op te staan.

Dat is echt knoeiwerk van de DA geweest.

Het komt overigens wel vaker voor dat men het bij Shetlanders onderschat, omdat ze zo klein zijn spuit men helaas gauw te weinig middel.

Heb trouwens zelf (voor iemand anders) ook een Shethengstje moeten laten inslapen, dat ging zonder problemen, dus ligt absoluut niet aan methode , maar aan geklungel van de betreffende DA.

Naja het duurde veel te lang de tijd tussen de 1ste spuit en de 3e spuit. Daarnaast hadden we te maken met een jong en fit dier.
Dat bedoel ik te zeggen met Te Laat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:02

Juist als het paard jong en fit is pompt de vloeistof goed door t lijf. Dit is gewoon een slechte actie van de DA geweest

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:04

Goed, het is vandaag gebeurd; twee van onze paarden ingeslapen. We hebben een graafmachine laten komen on een groot gat te graven, de buurman heeft ze geschoten, en ik heb ze gebloed (wslk niet écht nodig, maar wél zo zeker).
Goed verlopen, ze zijn beide als een blok omgevallen. Naar mijn mening is dit mits vakkundig uitgevoerd de beste en snelste methode.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:22

Sterkte, Kuggur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:24

Kuggur, sterkte...

Sterk hoor om zo mee te werken..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:59

Bedankt. Het is inderdaad erg naar om te doen, maar ik vind dat het tot je verantwoordelijkheden als paardeneigenaar hoort ook hier goed voor te zorgen.
Omdat er hier de mogelijkheid is het zó thuis te doen bespaar je de paarden veel stress.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:55

Sterkte kuggur, een hard besluit om 2 paarden tegelijk te moeten doen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:54

Je hebt helemaal gelijk! Thuis is voor hun zonder stress en jij hebt het gevoel dat je zelf tot het laatst toe zeggenschap en verzorging hebt gehad..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:13

Knap dat je het zelf kan Kuggur,sterkte gewenst.

Ik ben overal bij,maar ik ben blij dat ik een fijne dierenarts heb die tegen die tijd het inslapen uitvoert.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 03:10

Mijn merrie is op de kliniek ingeslapen, volgens m'n DA had ze het record snel inslapen :')
Na alleen de kalmerende spuit zakte ze al weg en was eigenlijk al heen voordat de rest geheel ingespoten was. Maar die van mij was ook wel wat ouder en was sowieso geen vechter.