[IM] Spijt van paard naar Rendac

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Re: Spijt van paard naar Rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:40

Laat me raden.. de rest is opgeruimd met de stofzuiger? ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:54

Ach, als we het over morbide verhalen hebben... Ik heb de as van mijn beide ouders met mijn eigen handen gemengd.
Ze wilden samen uitgestrooid worden, en crematoria mogen echt níets met as doen, dus die mochten niet mengen. Tja, en wat doe je dan? Zij wilden samen. Dus ik heb ze gemengd.
Deel ligt in de wei onder een stel walnotenbomen, dus de noten die ik daarvan eet, zijn gegroeid dankzij de as van mijn ouders.

Overigens moet je ingeslapen dieren idd goed diep begraven, het euthanasaat is na 2 jaar nog aantoonbaar in de resten - roofdieren die een kadaver opgraven gaan er dan nog steeds zelf ook dood aan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:11

BarbaraNova schreef:
Met cremeren heb ik niets, al mijn dieren liggen in mijn tuin, helaas kon dat niet met mijn paard, anders had ik dat ook gedaan...

Ik heb mijn paard laten cremeren en de as in mijn tuin begraven. Tussen de wortels van een fruitboom. Jaren eerder heb ik mijn kat, op een andere plek, onder dezelfde boom begraven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:38

pluisje88 schreef:
Laat me raden.. de rest is opgeruimd met de stofzuiger? ;)

Nee... 1 is deels ingeademd en 1 is vast komen te zitten (was iets minder gemalen dan gepland :') )

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:47

Ibbel schreef:
Ach, als we het over morbide verhalen hebben... Ik heb de as van mijn beide ouders met mijn eigen handen gemengd.
Ze wilden samen uitgestrooid worden, en crematoria mogen echt níets met as doen, dus die mochten niet mengen. Tja, en wat doe je dan? Zij wilden samen. Dus ik heb ze gemengd.
Deel ligt in de wei onder een stel walnotenbomen, dus de noten die ik daarvan eet, zijn gegroeid dankzij de as van mijn ouders.

Overigens moet je ingeslapen dieren idd goed diep begraven, het euthanasaat is na 2 jaar nog aantoonbaar in de resten - roofdieren die een kadaver opgraven gaan er dan nog steeds zelf ook dood aan.

Daardoor zijn er in India bijna geen gieren meer. Ook door Diclofenac wat vooral in overleden koeien zou zitten. Zoals jullie weten mogen koeien in India niet geslacht worden( om religieuze reden). Ze zullen dus op het eind van hun leven wel allerlei medicijnen gehad hebben en daardoor in feite ongeschikt zijn voor consumptie , ook voor de aaseters.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 18:07

foxy80 schreef:
Het is sowieso goed dat het onderwerp van tijd tot tijd nog eens actueel wordt besproken. Hopelijk hebben andere bokkers hier iets aan.

Zeker!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:39

Hahahahahhahahahaaha oke mijn kattenverhaal

Onze pluis werd helaas aangereden. Tranen met tuiten natuurlijk. Ik had een etentje van een vriendin. Surpriseparty 30 jaar. Ik kon daarin niet missen en 20 min voor vertrek zie ik op fb dat mijn kat aangereden is en niet meer leeft. In alle stress pak ik iets om hem op te halen. Een boodschappentas van jumbo is een prima oplossing alleen was hij al stijf en uhm aardig groot. Je raad het al dit ging niet soepeltjes en ik naar huis gelopen met mijn kat in die zak. (Kat in de zak gekocht ofzo)

A fijn het etentje
Afzeggen was geen optie maar die kat moest echt opgelost worden. Vriend was niet thuis dus een drama op alle fronten.

Ik zat aan de keukentafel en dacht ineens aaaaaaah de vriezer is leeg en staat aan. Ook dit raad je al. Kat in mijn vriezer gedaan. Ik weet het heel raar maar het leek de beste optie. Dan zouden we hem morgen kunnen begraven met zijn alle. Ik weet het het mag niet maar he we doen allemaal wel een stoute dingen.

Volgende dag sta ik zieker dan ziek op! Ik kon geen stap zetten. Nou vriendlief met dochter en nog een vriend een topplekje gezocht. Ik lag te slapen en ze komen thuis dus ik kijk op mijn telefoon. Foto van mij pluis in een gat waar nog net zijn kop niet bovenuit steekt.

Ik zeg jooooooo maaaaat dit kan echt niet we moeten hem dieper begraven!

Hij snapt tot op de dag van vandaag niet waarom dit die dus nog dieper begraven moest worden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:25

:')
GabberGill schreef:
Ik heb in ieder geval mijn emotionele gebeurtenis met paard op de vuilstort kunnen delen.

Is ook niet iets wat heel snel ter sprake komt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 08:31

@Ibbel: Mag je de as wel overal uitstrooien dan, want het euthanasaat (en andere schadelijke stoffen) zit daar dan toch ook in? Mensenas wordt ook overal uitgestrooid trouwens of tattoos mee gezet. Dat lijkt me dan ook allemaal niet zo gezond en milieuvriendelijk.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:20

Anjali; zou denken dat dat door de temperatuur bij een crematie wel weg is . Schadelijke medicijn resten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:27

anjali schreef:
@Ibbel: Mag je de as wel overal uitstrooien dan, want het euthanasaat (en andere schadelijke stoffen) zit daar dan toch ook in? Mensenas wordt ook overal uitgestrooid trouwens of tattoos mee gezet. Dat lijkt me dan ook allemaal niet zo gezond en milieuvriendelijk.

Bij cremeren is de temperatuur 800 C.

Officieel mag je as dan ook alleen op uitstrooivelden of in je eigen tuin uitstrooien, en ja, daar zitten soms best nog wel schadelijk stoffen in. Niet zozeer - werkende - medicijnresten, die kunnen die 800 graden niet hebben, maar soms wel bv zware metalen als restproduct van gedesintegreerde medicijnen.

Punt van as is, dat dieren dat niet eten. Kadavers wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:16

Roodvos schreef:
Ik heb mijn paard laten cremeren en de as in mijn tuin begraven. Tussen de wortels van een fruitboom. Jaren eerder heb ik mijn kat, op een andere plek, onder dezelfde boom begraven.

Dat is de reden dat ik voor crematie zou kiezen, dat mijn paard terug thuiskomt. Uitstrooien in haar favoriete weitje onder de treurwilg. Voor mij zou dat closure geven.

En dat is waar het eigenlijk allemaal om draait. Dat je als eigenaar goed kan rouwen. Je kan je door andermans meningen laten overtuigen om het een of het ander te doen, als het achteraf blijft knagen en je altijd met een nare bijsmaak terugdenkt omdat jouw voorkeur eigenlijk anders was, dat lijkt me vreselijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:36

Als je een eigen wei hebt, dan kan dat. Als je een eigen tuin hebt, dan kan dat. Maar ook dat zijn weer oplossingen die niet voor iedereen kunnen.

TS had al eerder een paard laten cremeren en zit met een bak as waarvan ze niet weet wat ze ermee moet doen, vandaar dat ze die keuze bij dit paard niet ook gemaakt heeft.

Ik vermoed trouwens dat je de as ook bij het crematorium kunt laten om te laten verstrooien.
Bij mensen kun je iig aangeven dat je de as niet terug wilt en dan zorgt het crematorium voor uitstrooien op zee of vanuit de lucht. Betaal je uiteraard voor. Op zee zonder dat je zelf meegaat is relatief goedkoop, vanuit een vliegtuig (waarbij je sowieso zelf niet mee kunt - open deur in een vliegtuig is geen goed idee voor leken) is het duurste.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:44

GabberGill schreef:
Ik heb in ieder geval mijn emotionele gebeurtenis met paard op de vuilstort kunnen delen.

Is ook niet iets wat heel snel ter sprake komt

Beest heeft een dubbele crematie gehad … jeetje wat een verhaal…

Ts: probeer het los te laten… het is gebeurd en niet meer te veranderen… het enige wat je kunt doen is in de toekomst anders beslissen…

Sterkte met je verlies

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:45

En ik denk mis gedacht over de grote hoeveelheid.
Een kleine urn is makkelijk uit te strooien maar zoveel? Dat doe je niet even.

Ik moet stiekem ook wel lachen om de verhalen die nu gedeeld worden. :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:17

Ibbel schreef:
Als je een eigen wei hebt, dan kan dat. Als je een eigen tuin hebt, dan kan dat. Maar ook dat zijn weer oplossingen die niet voor iedereen kunnen.

TS had al eerder een paard laten cremeren en zit met een bak as waarvan ze niet weet wat ze ermee moet doen, vandaar dat ze die keuze bij dit paard niet ook gemaakt heeft.

Ik vermoed trouwens dat je de as ook bij het crematorium kunt laten om te laten verstrooien.
Bij mensen kun je iig aangeven dat je de as niet terug wilt en dan zorgt het crematorium voor uitstrooien op zee of vanuit de lucht. Betaal je uiteraard voor. Op zee zonder dat je zelf meegaat is relatief goedkoop, vanuit een vliegtuig (waarbij je sowieso zelf niet mee kunt - open deur in een vliegtuig is geen goed idee voor leken) is het duurste.

Klopt, en daarom is het ook goed dat je best wel wat keuze hebt om dat moment zo in te kleden dat je er als eigenaar vrede mee kan hebben. Meerdere bakken as in huis hebben kan juist op je gemoed wegen omdat je er voortdurend mee geconfronteerd wordt of zelfs voor frustratie zorgen en dan is dat ook geen fijne herinnering. Keuze voor het een of het ander is objectief niet beter of slechter.

Bij crematie heb je inderdaad ook nog wel wat keuzes. Groepscrematie krijg je geen as mee. Bij individuele crematie kan je er ook voor kiezen om een deel in een urne te bewaren en de rest uit te laten strooien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:19

Het is altijd moeilijk een geliefd wezen (mens of dier) aan de dood te moeten verliezen. In het oude Egypte (van de farao's) maakte men mummies , zowel van mensen als van dieren. Als je genoeg geld had kon je die in een piramide doen samen met allerlei spullen die de overledenen op hun reis naar het hiernamaals nodig zouden kunnen hebben.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:00

Ibbel schreef:

Bij het crematorium waar ik mijn paard heb laten cremeren is inderdaad ook een strooiveld. Dat kan je zelf doen of het laten doen.
Ik vind dat zelf dan weer niets omdat ik geen binding heb met die plek.

Als begraven in eigen tuin niet had gekend dan zou ik de as (stiekem) begraven hebben op een stil plekje in het bos waar wij graag samen heen gingen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:43

Weet niet of je mijn verhaal las, maar de hoeveelheid die je aan as hebt is niet stiekem te begraven denk ik. Weet niet wat jij meekreeg toen je die van jou liet cremeren maar ik was oprecht can slag over hoeveel het was

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:41

Ik heb best een dingetje waar ik wel eens wat mee zit, mijn ex en ik zijn uit elkaar en krijg nu eindelijk een huurwoning toegewezen na 4 jaar nog verplicht samen onder 1 dak te hebben gezeten....maaarrrrr dit was ons huis voor bijna 14 jaar dus er liggen echt een lading huisdieren...ik vindt het echt rot om ze soort van achter te laten. Ik ga daar niet meer komen, niet dat ik er nu wat mee doe maar je hebt ze dan toch soort van bij je...ben echt gestoord aan het worden hoor...hoe gek kan je het verzinnen...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:43

Daar heb ik inderdaad over nagedacht. Mocht ik nu weg gaan dan wil ik mijn hond die we vorig jaar hebben begraven meenemen naar het nieuwe huis. Weet alleen niet of ik het zelf durf op te graven :o

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:46

Nou ik durf het dus echt niet...daarnaast hebben we nu 850 m2 waarvan heel groot deel tuin is, ik ga naar een huurwoning met een postzegeltje tuin...dus hoop maar gewoon dat als hij wat aan de tuin gaat doen en wel iets tegen komt, hij het even wil laten weten...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:19

BarbaraNova schreef:
Ik heb best een dingetje waar ik wel eens wat mee zit, mijn ex en ik zijn uit elkaar en krijg nu eindelijk een huurwoning toegewezen na 4 jaar nog verplicht samen onder 1 dak te hebben gezeten....maaarrrrr dit was ons huis voor bijna 14 jaar dus er liggen echt een lading huisdieren...ik vindt het echt rot om ze soort van achter te laten. Ik ga daar niet meer komen, niet dat ik er nu wat mee doe maar je hebt ze dan toch soort van bij je...ben echt gestoord aan het worden hoor...hoe gek kan je het verzinnen...

Dit is een aparte wending .Allereerst,spijtig voor je dat je relatie mislukte, en gefeliciteerd dat je een nieuwe woning krijgt.Ik zou hier echt niet mee zitten want de geest of ziel van je dieren bevindt zich toch niet in hun overleden lichaam. Dat is juist sterven, dat de ziel vertrekt. Ik heb ook ooit een woning moeten achterlaten waar onze overleden kat in de tuin begraven ligt of lag. Niets aan te doen!Als de nieuwe bewoners de tuin gaan omspitten vinden ze hem misschien wel ,samen met de rozenkrans die mijn moeder als grafgift heeft meegegeven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:42

Mijn broer heeft de konijnen toen opgegraven (ik weet niet of ze in een kistje/ doosje oid lagen) uit hun toenmalige tuin en ze zijn herbegraven in de huidige tuin.

Mijn ratten liggen nog wel in de tuin van mn ouderlijk huis.
Zei toen ook al gekscherend tegen mn moeder, heb je het de nieuwe bewoners wel verteld :+

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:05

anjali schreef:
Het is altijd moeilijk een geliefd wezen (mens of dier) aan de dood te moeten verliezen. In het oude Egypte (van de farao's) maakte men mummies , zowel van mensen als van dieren. Als je genoeg geld had kon je die in een piramide doen samen met allerlei spullen die de overledenen op hun reis naar het hiernamaals nodig zouden kunnen hebben.

De dierenmummies zijn niet alleen uit dierenliefde. Ja, Egypte was heel goed voor huisdieren, maar... Toch werden er ook miljoenen gemummificeerde honden, katten en andere dieren gevonden met gebroken nekken. Daar zat zelfs een hele business achter.