Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BarbaraNova schreef:Met cremeren heb ik niets, al mijn dieren liggen in mijn tuin, helaas kon dat niet met mijn paard, anders had ik dat ook gedaan...
Ibbel schreef:Ach, als we het over morbide verhalen hebben... Ik heb de as van mijn beide ouders met mijn eigen handen gemengd.
Ze wilden samen uitgestrooid worden, en crematoria mogen echt níets met as doen, dus die mochten niet mengen. Tja, en wat doe je dan? Zij wilden samen. Dus ik heb ze gemengd.
Deel ligt in de wei onder een stel walnotenbomen, dus de noten die ik daarvan eet, zijn gegroeid dankzij de as van mijn ouders.
Overigens moet je ingeslapen dieren idd goed diep begraven, het euthanasaat is na 2 jaar nog aantoonbaar in de resten - roofdieren die een kadaver opgraven gaan er dan nog steeds zelf ook dood aan.
anjali schreef:@Ibbel: Mag je de as wel overal uitstrooien dan, want het euthanasaat (en andere schadelijke stoffen) zit daar dan toch ook in? Mensenas wordt ook overal uitgestrooid trouwens of tattoos mee gezet. Dat lijkt me dan ook allemaal niet zo gezond en milieuvriendelijk.
Roodvos schreef:Ik heb mijn paard laten cremeren en de as in mijn tuin begraven. Tussen de wortels van een fruitboom. Jaren eerder heb ik mijn kat, op een andere plek, onder dezelfde boom begraven.
GabberGill schreef:Ik heb in ieder geval mijn emotionele gebeurtenis met paard op de vuilstort kunnen delen.
Is ook niet iets wat heel snel ter sprake komt
Ibbel schreef:Als je een eigen wei hebt, dan kan dat. Als je een eigen tuin hebt, dan kan dat. Maar ook dat zijn weer oplossingen die niet voor iedereen kunnen.
TS had al eerder een paard laten cremeren en zit met een bak as waarvan ze niet weet wat ze ermee moet doen, vandaar dat ze die keuze bij dit paard niet ook gemaakt heeft.
Ik vermoed trouwens dat je de as ook bij het crematorium kunt laten om te laten verstrooien.
Bij mensen kun je iig aangeven dat je de as niet terug wilt en dan zorgt het crematorium voor uitstrooien op zee of vanuit de lucht. Betaal je uiteraard voor. Op zee zonder dat je zelf meegaat is relatief goedkoop, vanuit een vliegtuig (waarbij je sowieso zelf niet mee kunt - open deur in een vliegtuig is geen goed idee voor leken) is het duurste.
Ibbel schreef:Als je een eigen wei hebt, dan kan dat. Als je een eigen tuin hebt, dan kan dat. Maar ook dat zijn weer oplossingen die niet voor iedereen kunnen.
TS had al eerder een paard laten cremeren en zit met een bak as waarvan ze niet weet wat ze ermee moet doen, vandaar dat ze die keuze bij dit paard niet ook gemaakt heeft.
Ik vermoed trouwens dat je de as ook bij het crematorium kunt laten om te laten verstrooien.
Bij mensen kun je iig aangeven dat je de as niet terug wilt en dan zorgt het crematorium voor uitstrooien op zee of vanuit de lucht. Betaal je uiteraard voor. Op zee zonder dat je zelf meegaat is relatief goedkoop, vanuit een vliegtuig (waarbij je sowieso zelf niet mee kunt - open deur in een vliegtuig is geen goed idee voor leken) is het duurste.
BarbaraNova schreef:Ik heb best een dingetje waar ik wel eens wat mee zit, mijn ex en ik zijn uit elkaar en krijg nu eindelijk een huurwoning toegewezen na 4 jaar nog verplicht samen onder 1 dak te hebben gezeten....maaarrrrr dit was ons huis voor bijna 14 jaar dus er liggen echt een lading huisdieren...ik vindt het echt rot om ze soort van achter te laten. Ik ga daar niet meer komen, niet dat ik er nu wat mee doe maar je hebt ze dan toch soort van bij je...ben echt gestoord aan het worden hoor...hoe gek kan je het verzinnen...
anjali schreef:Het is altijd moeilijk een geliefd wezen (mens of dier) aan de dood te moeten verliezen. In het oude Egypte (van de farao's) maakte men mummies , zowel van mensen als van dieren. Als je genoeg geld had kon je die in een piramide doen samen met allerlei spullen die de overledenen op hun reis naar het hiernamaals nodig zouden kunnen hebben.