[IM] Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:36

Silly, sanne, ik denk dat jullie elkaar verkeerd begrijpen, en reageren zonder dat er kwaad achter zit.

Ik begrijp silly héél goed waarom ze haar mening heeft.
Maar óók met het slachten kan het misgaan! Een paard hoeft maar net zijn hoofd omhoog te gooien als de slachter de pen indrukt, dan schiet je dus mis.

Zo zijn er van beide kanten dingen die mis kunnen gaan.

Maar silly, niet alle paarden vechten tegen het gaan liggen. Je hoort ook verhalen dat het heel rustig gaat... :)
Zo heeft alles 2 kanten.

Ik plaats dit bericht om het even te sussen, want ik denk niet dat jullie kwaad over willen komen naar elkaar.
Het zal echt allemaal niet kwaad bedoeld zijn van beide kanten. :) Maar probeer wel elkaars gevoelens te begrijpen. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:46

Ik ga hierin mee met Jollie. In principe bij voldoende doseren, moet een paard rustig kunnen gaan.

Maar ook bij het onder narcose gaan voor een operatie, wil je de paarden de kost niet hoeven geven die daarin niet rustig gaan slapen.
Het idee van niet meer op de benen kunnen staan is voor een vluchtdier heel beangstigend.
Bij het onder narcose gaan, doorloopt het paard een aantal stadia, waarin er 1 die van exitatie, oftewel druk worden, vechten. Je wil die fase zo spoedig mogelijk doorlopen en meestal lukt dat door goed te sederen en voldoende hoeveelheid narcose middel toe te dienen.
Echter lukt dat bij sommige paarden gewoon niet. Sommige paarden gaan ook bij het onder narcose gaan ondanks voldoende medicatie gebruiken heel erg vechten.
En dat soort paarden doen dat meestal ook bij euthanasie.

Het is wel zo, dat er in het verleden heel vaak werd bespaard op euthanasie en er te zuinig werd gedoseerd. En dan is de kans op vechten groter.

Maar er speelt nog meer mee, een paard is een gevoelsdier en reageert ook heel erg op het gevoel van de eigenaar/verzorger. En aangezien de meeste eigenaren en verzorgers zich meestal niet zo happy voelen als hun paard wordt ingeslapen, kan dat ook nog extra reactie bij het paard oproepen, op het moment dat hij voelt dat de spierverslappende middelen hun werk gaan doen.

Al met al is het beëindigen van het leven van een dier iets is dat mooi is dat we die beslissing mogen maken voor het dier, om verder pijn te besparen. Maar wat altijd moeite en verdriet zal kosten.
En ook nooit 'gewoon' wordt om te doen, ook niet voor de meest ervaren dierenarts of slachter.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:32

Je hebt helemaal gelijk jolliegirl, het is allebei prima, er kan bij beide dingen misgaan, het is nou eenmaal mensenwerk.
Natuurlijk is het heel erg vervelend als jouw paard nou net degene is waarbij het fout gaat, dat wil je niet meemaken, niet bij euthanasie, niet bij schieten. Het is natuurlijk niet voor niets dat de meeste dierenartsen niet meer schieten, bij weinig ervaring zit daar ook een flink risico aan.

Ik heb zelf ontzettend veel paarden onder narcose zien gaan, ook heel veel ge-euthanaseerd zien worden. Ik heb hier ook uitgebreid over gesproken met een anesthesist. De spookverhalen komen grotendeels door slechte narcose en slechte sedatie van te voren. Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen. Is ook echt heel vervelend, maar is geen reden om iedereen euthanasie af te raden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:36

Nee, maar als iemand bang is voor een rot ervaring, zoals TS, is het best slim om dan naar alternatieven te zoeken. Dan heeft ze tenminste haar best gedaan om ellende te voorkomen en dat is belangrijk voor je eigen gemoedsrust.

Een paard van een vriendin van me is jaren geleden (jaren 80) op de speciale wagen daarvoor geschoten. Doen ze dat niet meer?

Zonnevlecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:05

@ Jolliegirl en Marloez

Dank jullie wel voor jullie berichtje.

Het is een vreselijk verlies.
En waarom in het geval van mijn merrie niet schieten?
Ik heb haar in mijn armen met haar hoofd op mijn schoot laten sterven. Dat is iets wat ik heel prettig heb ervaren. In een liefdevolle omarming heeft ze de injecties toegediend gekregen. Vechten heeft ze zeker gedaan. Echter was onze band zo diep dat ze mij begreep toen ik haar zei dat het goed was. Dat ze mocht los laten. Dat ik goed voor mezelf zal zorgen en dat ze zich om mij geen zorgen hoeft te maken. Ik heb mijn emoties onder controle gehouden, heel warm en zacht voor haar geweest, een totale vrede met de situatie naar haar gegeven. Die merrie ging door het vuur voor me. Pas toen ze de injecties toe gediend had, heb ik het op een brullen gezet.
Daarna heb ik haar zelf begraven in de tuin. Ik ben dan ook niet woonachtig in Nederland. Een destructie bedrijf kennen ze niet en paardenvlees is ook geen normale kost. Volgende week krijgt ze een mooie steen en een nieuwe boom, ik heb gekozen voor een amandelboom vanwege de mooie bloesem in het voorjaar. (We hebben zelfs samen in een vliegtuig gezeten ;) Nee echt heel veel meegemaakt samen.
Haar hoofd is zo mooi. En ik heb haar tot het laatste moment in haar mooie ogen kunnen kijken. Het is een puur emotioneel iets maar een bloederig hoofd had ik niet passend gevonden bij haar (de dubbele open gebroken been flitst nog als een horrorbeeld voor me langs).
Het is verder een vrij informatief topic. Waar mensen met een gezonde verstand en gevoel ideeen met elkaar uitwisselen. Vooralsnog ben ik nog vrij emotioneel over mijn verlies. En dat zal ook wel zo even blijven.

Nogmaals dank voor jullie steunbetuigingen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:07

Prachtig Zonnevlecht!

Soms voel je gewoon dat je een dier kunt laten gaan, en dat het dier toegeeft. Dat is iets wat zeer prettig kan zijn bij zo'n beslissing.

Fijn dat je het zo hebt kunnen afsluiten.
En die boom vind ik prachtig!!