[IM] Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:37

Uit het excursietopic van de Rendac :

''Ze hanteren 3 verwerkingslijnen.
Catagorie 1, catagorie 2 en catagorie 3.
1 en 2 zijn na verwerking niet geschikt om verder verwerkt te worden in diervoer. Hieronder vallen dieren waarvan ze doodsoorzaak niet bekend is (bijvoorbeeld ouderdom) en zieke dieren.

Na het ontvangst in Son gaat het kadaver door een machine die het er allemaal stukjes van maakt die kleiner zijn dan 50 mm.
Dit doen ze omdat alles tot 85 graden verhit moet worden, ook helemaal binnen in, dit is de pasteurisatie.
Hierna gaan ze in de verwerking. Dit is een tank waar alles verhit wordt tot 133 graden voor 20 minuten lang. Op deze tank staat ook een flinke druk (3 bar). Dit is een beetje het idee van een snelkookpan.

De stukken die hier uitkomen worden gedroogd, en vervolgens ontvet.

Bij het ontvetten wordt het verdeeld in 2 dingen, namelijk meel en vet.
Het meel word weggebracht naar engergie bedrijven (eon ed) om te worden verbrand.
Ook de vetten zijn goed bruikbare brandstof.''

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:38

anneliesdj schreef:
Dan zou ik zonder pardon de rekening doorsturen naar hem, hij hoort daarvoor te zorgen, is degene die er verstand van heeft. Dat jullie in paniek als kippen zonder kop rondjes rennen zou daar niets aan af mogen doen. Je hebt hem wel gemeld dat je naar de kliniek ging? Dat moest haast wel anders had hij hem zelf moeten laten inslapen natuurlijk.

Sterker nog, hij was nog aanwezig toen wij met de trailer aankwamen om paard op te pikken en naar de kliniek te rijden :+

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:39

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik weet dat er bij de Kliniek Wellesiek (of ik dat goed schrijf geen idee) uit Nijkerk dierenartsen zijn die bevoegd zijn om te schieten

Zonnevlecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:05

Nog niet zolang geleden heb ik mijn paard, mijn mooie lieve dame, in moeten laten slapen vanwege EN een ongeluk EN een gebroken been. Een dubbele open fraktuur aan het achterbeen. Het was gruwelijk.

Ik kan je zeggen dat ik heel blij ben dat er een veearts vrij vlot kon komen om haar in te laten slapen door middel van injecties euthanasia.
De optie doodschieten had haar 15min eerder om het leven kunnen brengen aangezien er sneller iemand van het dorp kon komen dan de veearts uit de stad...

Ik kan je op het hart drukken dat als je paard je liefde is, en je paard op een moment sterft dat het niet had hoeven sterven, een paard wat nog zo vol in het leven stond en zo nog van alles kon genieten. Een paard dat zoveel liefde en plezier kon geven.. Ik ben zo blij dat het door middel van euthanasia ze van haar pijn verlost was..
Omdat mijn paard in pijn was, had ze veel adrenaline aangemaakt, daardoor is het moeilijk om een paard echt te laten vertrekken / in te laten slapen via euthanasia injectie. Ik zal nooit haar hoopvolle ogen vergeten toen ik haar vond, liggend op de grond. 'Daar is mijn vrouwtje, en mijn vrouwtje kan altijd alles.' Mijn paard had na de eerste injectie absoluut geen pijn meer. Ze had een halve minuut later een tweede nodig om haar hart volledig tot stilstand te brengen.

Het inlaten slapen vanwege een ongeluk is zo abrupt, dat het mij troost dat euthanasia injectie een hele kalme en rustige manier is om een paard te laten sterven.

Ze lag met haar hoofd in mijn schoot terwijl de veearts de injecties toe dienden. 'Ga maar meisje, het is goed. Je hoeft niet meer te vechten, je mag gaan.' Al aaiend en omringd door velen die van haar hielden is ze in alle rust gegaan.

Ik had er niet aan moeten denken dat ze een kogel tussen de oren had moeten krijgen.. De kans was vrij groot geweest aangezien ik 3000km bij Nederland vandaan woon en de voorzieningen voor dieren hier niet al zo ver zijn als in Nederland.
Het voelt als een troost dat ik per toeval een kundige prive veearts hebben leren kennen, die vanwege een vriendschappelijke relatie mij en mijn paard kon komen helpen.

Ik schrijf dit niet om een discussie op te starten over wat beter is, schieten of euthanasia.
Ik schrijf dit omdat mijn allerbeste vriendin na 15jaar niet meer is.
Ik kwam naar dit forum onderdeel 'In Memoriam' om een herinnering te schrijven over het verlies van een zeer bijzonder en machtig paard. En reageer op dit topic omdat mijn paard in deze situatie was.

In eeuwige liefde,
Mijn gezuster, 2 hartezielen op 1 kussen.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:18

ts, goed dat je er nu al over nadenkt :D

Ik heb er geen verstand van verder, en jolliegirl heeft alle antwoorden al gegeven.

Ik ben door jolliegirl & haar topics heel erg veranderd van mening, ik zou mn pony nooit laten slachten want dat is zielig enzoo zei ik altijd, maar ik heb nu besloten dat:
Als mn pony een ziekte heeft, en nog verder fit is, maar niet meer beter word & niet verder kan leven op die manier dan laat ik hem schieten ( en dan eventueel cremeren, dan kan toch ?)
stel dat die zn been breekt, koliek krijgt en ineens helemaal op is, en niet meer op zn benen kan staan dan laat ik hem inslapen. ( en ook eventueel cremeren )

wel 1 ding ik zou er zowieso bij willen zijn en als dat niet kan hem daarna zeg maar dood zien, zodat ik het zeker weet, en hem niet op een paardenmarkt tegen kom.
En ik denk dat ik ook kies voor nijkerk, omdat het niet ver weg is ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:29

Vind het heel fijn/leuk te horen dat mensen hun mening bijschakelen dankzij mijn topics.

Zonnevlecht : tsjonge wat een verhaal zeg...!

Er zit aan alles een voor en nadeel. inslapen kan rustig gaan, maar kan ook een strijd zijn.
Slachten kan rustig gaan, maar als je echt een bang paard hebt (die niets gewent is, onzeker is, pijn heeft) kan het ook wel eens wat lastiger zijn.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 18:30

@ Zonnevlecht;

Allereerst heel veel sterkte. Lijkt me een vreselijk verlies! :(:)

Ik vraag me af waarom je het zo vreselijk gevonden zou hebben als je paard wel geschoten was? Ik denk trouwens dat je minder tegengestribbel krijgt als het paard al ligt (want dat was bij jou het geval als ik dat goed uit je bericht opmaak?). Het moment van door de knieën zakken zou voor mijn pony traumatiserend zijn, en daar zou ze echt tegen vechten.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:54

ik heb laatst met de slachterij gesproken hier in het dorp, zij slachten soms ook paarden, als ik hier een paard door een dierenarts laat schieten, komen zij het paard halen en word deze alsnog geslacht.
Dus die optie is er wel degelijk.
Het blijft dubbel en blijft denk ik ook per paard verschillen, mijn vosje vertrouwd weinig mensen, niemand kan aan zijn oren komen of ff op zijn voorhoofd aaien, een injectie laten zetten, gaat makkelijker bij hem, toen hij is gecastreerd, ging het laten slapen, heel netjes, het wakker worden niet, hij kon nog niet echt staan en wilde vluchten.
Ik denk als hij een geschoten moet worden, dit niet makkelijk zal gaan hierzo, dus dan zal ik bij hem eerder voor de spuit kiezen.
Echter vind ik het ergens ook zonde als een paard verder goed is maar bv een been heeft gebroken, dat hij/zij niet geslacht word.

Blijft lastige materie, komen zoveel emoties bij kijken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:35

Dierenartsen leren eigenlijk niet meer schieten op de opleiding. Oudere dierenartsen doen dit nog wel eens.

Als je paard vecht tegen de narcose, dan is het niet goed gedaan. Een goede euthanasie kost zo'n 100 euro, als je het netjes wilt doen. Meestal wordt er flink op bespaart en dan krijg je van die vecht-verhalen.

Als je het paard eerst netjes sedeert, dan onder narcose brengt en dan het euthanasie-middel inspuit is er helemaal niets aan de hand. Dan gaat je paard niet vechten. Heeft verder ook niets met het karakter van het dier te maken. Alle paarden gaan ook netjes onder narcose als ze voor een operatie gaan, dus dat behoort geen probleem te zijn, MITS de dierenarts weet wat hij doet.
Bij een paard die hypovolemisch is (te weinig volume in z'n vaten heeft, door bijv. bloeding) kan het nog wel eens moeilijk zijn een vat te vinden. Meestal reageren die ook slecht op het euthanasaat. Het duurt dus langer voordat ze weg zijn. Als je een goede narcose hebt toegedient, is dat verder helemaal geen probleem.

Een paard dat ziek of gewond is, mag niet meer vervoerd worden. Een uitzondering in die regelgeving is vervoer naar de kliniek.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:43

Sanne83; Het niet altijd het narcosemiddel wat problemen geeft. Het sederen ook... Een paard wat narcose krijgt, dus spierverslappend, en wat niet wilt gaan liggen, maakt adrenaline aan en gaat in gevecht en kan op die manier door de narcose heenbreken. :)

Dat is vaak het probleem.

Een gewond paard mag wel vervoerd worden, ligt aan de verwonding.
Een peesblesure is ook een verwonding. Koliek is ook ziek. OCD & kreupel zijn is ook een verwonding. En al die soorten paarden mag je alsnog vervoeren, naar zowel de kliniek als het slachthuis.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:45

Wat een indrukwekkend topic. Ik heb zelf in 2004 mijn eerste Fjordenmerrie laten schieten en slachten. Ben nog altijd blij dat ik voor die mogelijkheid gekozen heb. Het is gebeurd bij een slachter in Stadskanaal. Daar ging het op een vergelijkbare wijze als ik lees van Jan van der Veen in Nijkerk. Ook een groot paardenliefhebber waarbij het welzijn van het paard voorop stond.
Ik moet er wel bij vertellen dat mijn man haar weggebracht heeft, ik kon het zelf niet, kan het gewoon niet aanzien. Hij is er bij gebleven totdat het gebeurd was zodat we zeker wisten dat ze dood was. Werd er ook door de slachter voor uitgenodigd om er bij te zijn omdat die onze gevoelens daaromtrent zo goed begreep. Zij slachtten ook liever hun eigen veulens om ze zo een evt. lijdensweg te besparen door bijv. langdurig transport naar het buitenland.
Nu hoorde ik laatst dat deze slachter in Stadskanaal niet meer slacht. Mocht dit idd zo zijn dan zal ik Jan van der Veen zeker in gedachten houden mocht het weer een keer nodig zijn. Is er in dat bedrijf ook een opvolging want hij is natuurlijk ook al 67 jaar?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:49

Hij heeft nog geen opvolger.
Ik ben nu alles aan het leren, maar ik zie mijzelf het bedrijf niet overnemen...Niet in mijn uppie tenminste.... Zou het best wel willen...
Momenteel nog nergens mee bezig dus,maar ik ga me er wel echt voor inzetten dat dit bedrijf niét zal stoppen!
Hopelijk gaat jan er gewoon nog 10/20 jaar mee door :j

Er komt wel een oplossing... :j
Er zal vast wel een van de slachters zijn die er een toekomst in ziet.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:52

Ik moet zeggen dat ik grote bewondering voor je heb. Het is zo als je schreef over Jan, 'paarden doodmaken is niet fijn maar er moet iemand zijn die het doet'. Ik zou het niet kunnen en het ook niet aanzien maar het zou vreselijk zijn als alle slachtpaarden op transport moeten naar Italië en dergelijke, dat is pas verschrikkelijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:55

daar ben ik wel benieuwd naar anneliesdj.

Heb alleen de eerste paar blz. gelezen maar is het antwoord al gegeven op de vraag over het thuis leeg laten bloeden als je thuis laat schieten? Bij de slagerij gebeurt dat wel omdat ze anders alleen hersendood zijn toch?

Mijn paard zal nooit geslacht of geschoten worden en liefst laat ik hem cremeren maar dat ligt aan mijn portemonnee als het zover is (wat hopelijk nog jaaaaaaaaren duurt), ik kies voor een spuitje.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:59

Ieder zn eigen keus :j spuitje, schieten, het kan allebei.

Ehmm het leegbloeden.. tsja kan er niet echt antwoord op geven. Ik zou dit vrijdag eens aan Jan gaan vragen :j

Anita45, dankjewel... Het is voor mij ook moeilijk geweest in het begin,maar het ''went''.
Ik loop daar nu al ruime tijd rond, sommige dingen blijf ik vervelend vinden...
Maargoed... wie leren wilt, moet doen....In de praktijk leer je het snelst en het meest.
Mij wordt niets verplicht, en als ik iets niet wil/durf hoef ik het niet te doen. :)

Ooit komt er een dag, dat ik mijn hand kan opsteken om paarden te schieten en te slachten. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:00

Jolliegirl schreef:
Sanne83; Het niet altijd het narcosemiddel wat problemen geeft. Het sederen ook... Een paard wat narcose krijgt, dus spierverslappend, en wat niet wilt gaan liggen, maakt adrenaline aan en gaat in gevecht en kan op die manier door de narcose heenbreken. :)

Dat is vaak het probleem.

Een gewond paard mag wel vervoerd worden, ligt aan de verwonding.
Een peesblesure is ook een verwonding. Koliek is ook ziek. OCD & kreupel zijn is ook een verwonding. En al die soorten paarden mag je alsnog vervoeren, naar zowel de kliniek als het slachthuis.

Als je alleen een spierverslapper geeft, dan gaat het inderdaad mis ;) Je moet gewoon een goede narcose geven. Daar wordt inderdaad vaak op bezuinigd. Slachten is goedkoper en ook prima (zeker in nijkerk), maar er is geen reden om zo anti tegenover euthanasie te staan. Bij een ziek paard zou ik niet moeilijk doen, een dierenarts laten komen en gewoon je paard goed laten euthanaseren (en dan niet gaan miepen over de prijs ;) )

Er is wetgeving voor het vervoer van zieke dieren. Er mag geen sprake zijn van lijden tijdens het transport. Het ligt er dus maar aan hoe ernstig de aandoening is. Hier staat de regelgeving.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006990/g ... 04-01-2007

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:06

Een koliekpaard naar een slachthuis vervoeren lijkt me niet de goede weg.
Een dergelijk paard kan nooit goedgekeurd worden voor menselijke consumptie (zieke dieren worden niet goedgekeurd voor consumptie) en het is niet de bedoeling om een koliekpaard op die manier wel naar een slachthuis te vervoeren.
Als de dierenarts op het slachthuis zijn werk goed doet, kon dat nog wel eens een melding opleveren aan de mensen van dierwelzijn (vroeger AID). Vervoer van een dier naar een slachthuis valt nl altijd onder de transportverordening en daarin staat vrij expliciet beschreven welke dieren niet geschikt worden geacht voor vervoer.

Vervoer van dieren voor medische zorg is hiervoor uitgesloten, maar een slachthuis staat niet bekend om het geven van medische zorg.
Overigens moet het vervoer van dieren met aandoeningen naar een kliniek het welzijn van de dieren wel worden gewaarborgd.

Slachten betekent letterlijk: doden dmv verbloeding. Alleen schieten is het paard in principe niet dood, maar bedwelmd, oftewel bewusteloos. Alleen schieten en niet verbloeden, is dus niet toegestaan, ook niet bij thuisschieten. In de praktijk zijn de meeste dieren, mits goed geschoten, vaak hersendood, maar er zijn gevallen bekend van dieren die na enkele minuten alsnog weer bijkwamen (met hersenschade uiteraard, maar wel weer konden waarnemen en dus ook pijn lijden).

Noodslacht, dat wil zeggen, die wordt thuis geschoten en verbloed door dierenarts én er wordt een attest ingevuld door de dierenarts en meegegeven naar het slachthuis, mag alleen indien er sprake is van een ongeval. Dier niet op transport willen of kunnen hebben, is geen geldige reden voor noodslacht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:08

Hoho... ;) Ik ben NIET anti inslapen ;) Laat dat eerst even duidelijk zijn voor er misverstanden ontstaan... :)

Er wordt idd teveel op bezuinigd... en dat vind ik belachelijk... heb iets voor je paard over, en betaal er gewoon goed voor.

Thnx die regelgeving heb ik mij rot naar gezocht!
Is wel van 2007 overigens... is alweer een hoop veranderd.

MJ : Een paard met koliek mag idd niet meer voor consumptie, die moeten wij ook direct verwijderen.
De reden waarom weet ik niet. We mogen ze niet verwerken.

Het paard is na het schieten hersendood. Dat iets iets anders dan bedwelmd.
Als jij GOED schiet kan het dier niét meer bijkomen. Gelukkig verbloeden ze in de slachterij direct... dan is dit nooit ter sprake.
En moet er bij thuisschieten een DA aanwezig zijn om dood te verklaren.
Dus deze misverstanden zou je nóóit mogen krijgen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:15

De reden is, dat een paard met koliek ziek is. En we slachten voor menselijke consumptie alléén gezonde dieren.

Nee, een paard is na het schieten officieel niet hersendood, maar bedwelmd. In de praktijk zijn ze vaak wel hersendood, maar het in de definitie zijn ze bedwelmd. De definitie van slachten is dan ook, doden door verbloeding en niet: doden dmv schieten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:18

Marije_jiplover schreef:
De reden is, dat een paard met koliek ziek is. En we slachten voor menselijke consumptie alléén gezonde dieren.

Nee, een paard is na het schieten officieel niet hersendood, maar bedwelmd. In de praktijk zijn ze vaak wel hersendood, maar het in de definitie zijn ze bedwelmd. De definitie van slachten is dan ook, doden door verbloeding en niet: doden dmv schieten.

Oke, ik leer toch echt anders in Nijkerk dat ze hersendood zijn. :)
Maar maakt ook niet uit. Het komt vrijwel op hetzelfde neer, en voor de afhandeling na het schieten maakt het voor mij ook geen verschil in Nijkerk. Wij verbloeden zowiezo altijd.

Ohja over koliek klopt. Had ik me even niet bedacht.
Worden idd alleen gezonde dieren geslacht,gezond vlees.
Alleen lichamelijke problemen,kreupel,ocd,hernia,peesproblemen,ouderdom.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:30

Ik schrijf er ook niet voor niets bij, dat het in de praktijk (meestal) neerkomt op hersendood. En dat is maar goed ook.

Maar de dierenartsen die op locatie mogen schieten, hebben niet altijd even sterk kruit in hun schietmasker en er zijn ook slachthuizen waar ze mbv luchtdruk schieten ipv met kruit en van beiden is de inslag wat minder doordringend dan van het juiste kruit gebruiken (met voldoende kracht).

Het staat ook niet voor niets in de regelgeving dat het verbloeden snel en overmatig moet en dat het dier dood moet zijn gebloed, voordat het weer bij bewustzijn komt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:35

Dat is waar.
Wij schieten koeien met andere patronen dan paarden.
Heeft met de schedeldikte te maken.

Maar ipv een paard wat je schiet, en laat hangen, stopt het hart vanzelf. Mits je goed geschoten hebt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:12

sanne83 schreef:
Dierenartsen leren eigenlijk niet meer schieten op de opleiding. Oudere dierenartsen doen dit nog wel eens.

Als je paard vecht tegen de narcose, dan is het niet goed gedaan. Een goede euthanasie kost zo'n 100 euro, als je het netjes wilt doen. Meestal wordt er flink op bespaart en dan krijg je van die vecht-verhalen.

Als je het paard eerst netjes sedeert, dan onder narcose brengt en dan het euthanasie-middel inspuit is er helemaal niets aan de hand. Dan gaat je paard niet vechten. Heeft verder ook niets met het karakter van het dier te maken. Alle paarden gaan ook netjes onder narcose als ze voor een operatie gaan, dus dat behoort geen probleem te zijn, MITS de dierenarts weet wat hij doet.
Bij een paard die hypovolemisch is (te weinig volume in z'n vaten heeft, door bijv. bloeding) kan het nog wel eens moeilijk zijn een vat te vinden. Meestal reageren die ook slecht op het euthanasaat. Het duurt dus langer voordat ze weg zijn. Als je een goede narcose hebt toegedient, is dat verder helemaal geen probleem.

Een paard dat ziek of gewond is, mag niet meer vervoerd worden. Een uitzondering in die regelgeving is vervoer naar de kliniek.

Sorry, maar daar ben ik het totaal niet mee eens, mijn DA is een hele goede koste me 200 euro en hij heeft hem goed gesedeert en voor 1500 kg aan narcose gegeven en nog was hij aan het vechten.
Dus nee, ga totaal niet mee met jouw verhaal!
Hij euthaniseert veel paarden , is er zeer goed ervaren in en meerdere mensen vertellen hetzelfde verhaal als de mijne zelfs ook bij andere goede DA's.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:20

Voor 1500kg narcose?? lijkt me ook vrij overdreven. Ik kan er verder niet over oordelen, ik weet niet wat jouw paard had, waarmee hij gesedeert is, welke narcose, welke euthanaseermiddel.

Natuurlijk kan er altijd ergens iets mis gaan (ook met schieten!!), maar al die spookverhalen komen toch echt van slechte euthanasieprotocollen. Als je paard thuis ligt te creperen, haal er alsjeblieft gewoon een dierenarts bij.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:08

Nou ja deze discussie ga ik echt niet aan, want je bent er niet bij geweest en ik wens niet afgedaan te worden als een slechte eigenaar die een slechte DA of geen DA erbij haalt.
Vraag me af of je er zelf zoveel ervaring mee hebt, maar vind het zeer kwalijk dat je mensen die verdriet hebben om dit soort dingen op deze manier af gaat kammen.
Mijn DA werkt samen met Jan uit Nijkerk, en is een zeer goede en ja 1500kg omdat hij zeker wilde zijn dat hij zo min mogelijk zou vechten en echt in slaap zou zijn voor hij de fatale zou geven.
Maar ja mijn paard was een enorme vechter, en ze vechten allemaal tegen het gaan liggen en niet tegen de narcose