[IM] ervaringen met cremeren/crematoria gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onne

Re: ervaringen met cremeren/crematoria gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:56

Ik vond ook dat ze het netjes deden, ook ik heb de as hier thuis.
Veel mensen zien niet eens dat het een as urn is.
Ik heb een klein beetje in een ketting, heb de kettig gekregen van vrienden van ons.
Ik heb er ook totaal geen spijt van gehad, we mochten alles wat we maar wilden, heb hem ook nog in de oven zien liggen. ( helemaal heel en egaal )
Kreeg zelf nog het advies om z'n voorpluk af te knippen, kon ik dit zelf niet , dan deden hun dit voor mij.
In de oven haden ze nog een paars kleed onder zijn hoofd gelegd en een kaarsje erbij.
We kregen echt alle tijd die we nodig hadden.
Ik was in totaal 1300 en een beetje kwijt, en echt ik zou het zo weer doen, maar het blijft een persoonlijk iets.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:59

Als de tijd daar is wil ik mijn pony ook laten cremeren, ook ik zit in het Noorden van 't land en naar alle crematoria is het best een eindje rijden.
Eigenlijk wil ik er ook nog helemaal niet over na denken, maarja het zal toch een keer zo ver komen. Alleen bij het idee al moet ik janken :'(

evalien77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:38

|( pfff nou ik er weer over schrijf. bijna n jaar terug al. mis hem nog zo. ik was 1735 euro kwijt, dus vind zo n verzekeing niet echt duur als het inderdaad 100 per maand is. heb hier ook n urn staan, maar dus hartstikke leeg haha. kan het gewoon niet. hij is wel mooi 'n paardenhoofd met zijn aftekeningen erop. ;(

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:13

Niet duur?
Dan heb je in 18 maanden de crematie betaald.. Normaal gesproken geniet je er toch langer van :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:55

Hij had het over 100euro per jaar extra he, niet per maand!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:06

Oo dacht al

evalien77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:25

um schreef het verkeerd bedoelde die 100 euro per jaar haha.
:D

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:34

Zit er ook een crematorium voor paarden in de Achterhoek? Ga eens kijken of ik een 14 jarig paard nog kan verzekeren voor crematie. Zit bij EFO. Vind dit een goed topic. De moeite waard om nu al over na te denken. Tegen de tijd dat t gebeurd is heb je al genoeg aan je hoofd. Ik las ook dat iemand het paard door Rendac naar het crematorium heeft laten brengen?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:58

He bah. Je kon tot 12 jaar een crematieverzekering afsluiten. Hij is 14. Zit al wel 9 jaar bij EFO zonder ooit wat gehad te hebben. Hoop dat ze mn verzekering om willen zetten naar alleen een crematieverz.... Of erbij... Maar zal wel niet. 100 Per jaar idd.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:02

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:50

Oke thanx,.. bij EFO kan het niet waar ik bij zit, alleen tot 12 jaar..

Zag dat er 1 zit in Bentelo, heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb een rondleiding aangevraagd voor volgende week.

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:39

Ik heb ook al eens gevraagd hier, of ze ervaring hebben met het crematorium in Bentelo!
Zie dat jij een rondleiding hebt aangevraagd!

Ben heel benieuwd!Kan wel wat dingen vinden op internet over Bentelo, maar is altijd fijn als je wat ervaringen van mensen hoort!
Ik blijf het topic nu ckers volgen! :D Hoop dat je je reactie over de rondleiding op bokt wil zetten! ;)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:48

Ik wist niet eens dat er 1 zat in Bentelo.

Zal ik zeker doen als ik geweest ben! Denk dat het toch een week opschuift, want het is niet ver van mn werk in Enschede, heb nu een weekje vrij. Wacht nog even hun antwoord af.
Heb je anders interesse om mee te gaan? Weet niet waar jij woont?

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:07

Dat is samen met een pension voor honden en katten!Ken die mensen wel, ze komen namelijk vaak spul halen bij ons in de Dierenwinkel voor de honden en katten!
Eigenlijk nog nooit wat aan hun gevraagd over het crematorium! :o

Ik weet niet wanneer je er heen wilt, ik werk namelijk best veel!Zoiezo elke dag!
Ik woon zelf in Enter, dus best dichtbij!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:25

Het kon s'avonds om 18.00 uur als ik het goed gelezen heb. Werk zelf in Enschede tot 17.00. Kan je wel even pben als ik antwoord van ze heb. Kun je altijd nog zien wat je doet?

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:22

Is prima!:D Laat maar horen

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:06

Nuttig topic dit!! Misschien zelfs iets om een Wiki van te maken?
Mijn ruin wordt volgend jaar 21. Ik had hem in de verzekering tot 1 jaar geleden maar omdat ik er een jong paard heb bijgekocht wat ik ook wilde verzekeren (en gezien zijn leeftijd) heb ik hem toen eruit laten halen.
Nu vraag ik me af of ik hem nog apart kan laten verzekeren voor een crematie. Ook ik zou mijn lieve dikke maatje niet op willen laten halen door de Rendac en zoals hier ook eerder beschreven, zou het helpen bij een eventueel afscheid/verwerking dat hij op een waardige manier gaat. Heb zo veel met hem meegemaakt.. zware depressie te boven gekomen omdat hij er altijd voor me was/is. Ik zou momenteel de kosten niet op kunnen brengen voor een crematie..

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:54

ja kan wel, als je googlt heb je er verschillende. Hangt weer van de leeftijd af wat je per jaar betaalt.
HIerboven werd er ergens 1 genoemd en die was rond 350 per jaar voor mijn paard van 14 als ik nu in stap.
Mijn eigen verzekering EFO heeft het ook voor 100n en 150 per jaar maar daar zitten wel weer wat addertjes onder het gras volgens mij. ALs ie gewoon zo (zonder acute ziekte oid) doodgaat vergoeden ze het ook weer niet zag ik... en zo nog wat dingen,..

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:33

Ik heb gegoogled maar overal is toelatingsleeftijd max.18. Jib wordt volgend jaar 21 dus gerichte tips zijn welkom. Ik wil dus alleen een crematieverzekering zonder iets erbij. Paard is verder goed gezond.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:33

zie idd dat die hierboven tot 19 was, dacht 23, maar vanaf 23 premievrij,...
mij werd nu al aangeraden vanuit die hierboven om een levensverz. te nemen en dan zelf een UV te regelen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 09:58

Mijn Tinkerhengst is op 7 september jl overleden, een uurtje na het inslapen opgehaald (in Friesland) door crematorium Westerhout uit Beverwijk ( http://www.paardencrematoriumwesterhout.nl/ ), waar hij in zijn geheel (speciaal paardencrematorium) de oven in is gegaan. Hij was niet verzekerd, 't kost wat, maar het was in mijn ogen voor hem de enige juiste manier.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:53

Gecondoleerd met je paard.... Wat naar...

Is het precies zo gegaan als hoe je gehoopt had? Heeft het je het gevoel gegeven dat het zo goed was? Ik vind het heel mooi als mensen dit voor hun paard over hebben. En het helpt je natuurlijk ook wel een stuk met je eigen verwerking.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:01

Ik lees ook even mee. Interessant topic. Ik heb al heel lang besloten om ooit mijn paarden ook te laten cremeren. Hopelijk duurt het nog heel lang, maar het is wel handig om alvast wat dingen te weten.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 00:13

Qizz schreef:
Gecondoleerd met je paard.... Wat naar...
Is het precies zo gegaan als hoe je gehoopt had? Heeft het je het gevoel gegeven dat het zo goed was? Ik vind het heel mooi als mensen dit voor hun paard over hebben. En het helpt je natuurlijk ook wel een stuk met je eigen verwerking.

Dank je wel. Het gemis is groot, ik jank niet meer iedere dag, maar denk wel meerdere malen per dag aan hem.
Ik ben heel tevreden met hoe het crematorium het heeft gedaan. Het enige is dat ik een soort van luxeprobleem heb. Ik heb zijn as opgehaald, een deel zit in een prachtige blauwe urn, een heel klein beetje is verwerkt in 2 handgemaakte glaskralen voor aan mijn Pandora armband, 3 kleine beetjes as in ashangertjes (1 voor mij, 1 voor zijn verzorgmeisje, en 1 voor een mede-verzorgmeisje). Probleem is nu dat ik nog zo'n 25 kilo as heb, zit in een curverbox, maar het is wel heel erg veel. Een deel ga ik uitstrooien op het landje van mijn andere paarden, een deel in Friesland waar hij 5 jaar heeft gewoon, en ik ben bang dat er dan nog steeds heel wat over is ;) Ik raak het wel kwijt hoor, want de boer waar mijn andere paarden staan heeft 73ha.
Zou er geld zijn voor nog een paardencrematie, mijn oudste is 21 jaar maar rent nog bokkend door het land, dan zou ik een deel van de as meenemen, niet meer alles. Ik moet er wel bij zeggen dat Drum een tinker was van het zwaarste type (Vanner, 1.59m en zo'n 800 kilo). http://boktimg.nl/upload/9687/grotefoto-gujbcizg-g.jpg

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:11

Mijn lieve oude welsh pony is ook vorige maand opgehaald door Westerhout in Beverwijk. Voor het inslapen hebben we gebeld, want ik wilde m niet aan de weg hebben liggen. Ze gingen direct weg en zouden er 3.5 uur later zijn. Woon ook in het noorden, in Groningen.
Ik had me heel lang geleden hier al een keer op voorbereid, en wist dat als de tijd daar zou zijn dat ik Beverwijk zou bellen. Ik ben zeer tevreden over hoe het allemaal gegaan is. Ik heb gekozen voor de afscheidsruimte, omdat ik de volgende dag perse wilde zien dat hij daar was. Hij was gebalsemd en er zat een zakje om de neus omdat de longen leeg liepen. Hij lag er heel mooi bij. Ik had bij het ophalen in mijn emotie gevraagd of ze hem met zn gezicht van de deur weg wilden leggen, want hij stond altijd met zn achterwerk naar de deur. Dit hadden ze heel netjes gedaan. Ik mocht afscheid nemen zolang ik wou (had ik natuurlijk al gedaan de hele vorige dag, maar goed, mooi idee) en ik kreeg een hele rondleiding en het hele proces werd me uitlegd. We hebben toen samen een urn uitgekozen. Ik heb gekozen voor een grote gedenksteen met een grote "bak". Zo kon in hem in zn geheel meenemen. Tevens heb ik idd ook een ketting met as gedaan. Het ophalen zelf ging ook super netjes en respectvol. Ik mocht helpen bij het hoofd en die mensen namen hun tijd met alles voor hoe ik het wilde. Ik was ook heel rustig nadat ik daar geweest was. Het was ook een super mooi complex, met een schitterende middeleeuwse inrichting en grote poorten. De eigenaar zelf was ook heel aardig en begripvol. Bij het ophalen hebben we het zelfs zo kunnen regelen dat we alles ophaalden bij NIC Assen, waar hij stond met een stand ter promotie en voor sponsers. Dat scheelde ons een enorme rit naar Beverwijk weer. Ook super aardig dus.
Ik was 2000 euro exact kwijt. Dit komt tevens door de grote gedenksteen en de ketting en het ophalen weegt er ook in. Maar al met al zou ik het zo weer over doen. De meest respectvolle manier van heengaan vind ik. Sylva staat nu in de woonkamer in een mooi grote bak met de steen erop en het ziet er gewoon uit als een luxe meubilairstuk. Ik heb tevens een mooie stuk "papier" gekregen met een mooie tekst erop, met hoefafdrukken op het strand van een weglopend paard en een overlijdensverklaring erbij met de datum. Die hangt ingelijst aan de muur boven zijn urn. Sommige dingen, zoals de ketting, vond ik wat "duur" voor zn eigen goed, maar ik snap ook dat het betaald moet worden en er toch een soort van terugwinning van kosten moet zijn voor het waarmaken van het hele gebeuren. Het cremeren zelf vond ik meevallen in verhouding tot de prijzen van vroeger.
Iedereen die zn paard reeds verloren is, veel sterkte.
Ik weet zelf als geen ander hoe erg het gemis is van zo'n dier, ook al was het zoals bij mij zijn tijd en heeft hij een schitterende leeftijd van 36 jaar bereikt. Na 14 jaar het hebben van zo'n dier is er een vreselijke leegte.