[IM] Als het moment er is.. wat doe je? wat moet je regelen en ho

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Als het moment er is.. wat doe je? wat moet je regelen en ho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:40

Hoi

Nav mijn topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=989239
wilde ik heel graag weten wat jullie met je viervoeter doen die ingeslapen moet worden?

Breng je em naar de slacht?
Laat je em door Rendac ophalen (cremeren deze paarden ook individueel en krijg je de as?)
Laat je em cremeren?

En wat zijn de kosten hiervan?

Ik zal helaas afscheid moeten nemen van mijn paard, heb dit nooit eerder meegemaakt en vroeg me die dingen zo af.. (hij is niet verzekerd..)

Bewaar je ook iets van je paard? stukje staart oid? en wat doe je ermee? (las iets van mensen die iets van stukje staart sierraden oid laten maken)

brrr het moment komt raar dichtbij Verdrietig

Lauraa__

Re: Als het moment er is.. wat doe je? wat moet je regelen en ho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 00:16

ik weet niets over de kosten ed. maar ik heb nog steeds een pluk staart van me pony die 4 jaar geleden is overleden,

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 00:23

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:45

Ik heb mijn pony laten cremeren in paardencrematorium rotterdam.
Ze zijn ter plaatse van inslapen en nemen hem direct mee. Ik was totaal 1500 euro kwijt. Voor mij was het de juiste keuze.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:49

Ik zou in elk geval een flinke pluk staartharen afknippen. Zo kun je altijd in de toekomst bepalen of je er nog wat mee doet en kun je geen spijt ervan hebben dat je niks hebt afgeknipt.

Ik heb gelukkig nog geen ervaring met het inslapen van een paard dus daar kan ik geen advies in geven. Heel veel sterkte ermee.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:53

Voor de zekerheid een plukje afknippen, ook al wil je er niks mee..Later kun je er spijt van krijgen en dat zou helemaal zonde zijn..Als bij ons wat komt te overlijden gaan ze waarschijnlijk na de slager, en wil ze wel zelf wegbrengen zodat ze niet ergens verkeerd terecht komen..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:59

Als je laat slachten zou ik iemand mee laten gaan die kan beamen dat ie ook daadwerkelijk geslacht is en niet in de doorverkoop is gegaan. Ik weet dat mensen de staart volledig afknippen om de kans op doorverkoop ook kleiner te maken, maar als je iemand mee laat gaan heb je al 'bewijs'. Dan zou je een stukje staart kunnen afknippen om idd een mooi sierraad van te laten maken. Ik heb een sleutelhanger met stukje staart van Jo (die loopt overigens nog gewoon rond).

Cremeren is mij persoonlijk te duur en inslapen hoor ik minder goede verhalen van. Ook het laten liggen en dan naar de Rendac laten gaan geeft mij persoonlijk een minder goed gevoel.

Als het moment daar is voor Jo en ik héb de keus, zou ik persoonlijk voor de slacht kiezen en haar zelf brengen.

Ik wens je heel veel sterkte met de beslissing.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:09

Mijn paard zal worden ingeslapen, als hij zelf niet over gaat.
Ook zal hij een crematie krijgen en weer thuis komen.
Van onze andere paarden heb ik de hele staart en laten prepareren, voor sommige mensen is het een bizar iedee, maar ik heb zoiets van ze zijn weer thuis.
Ik wens je heel veel sterkte toe de komende tijden ook met je beslissing

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:22

ik wil je ten eerste heel veel sterkte wensen met deze moeilijke beslising.

ik heb het zelf nog nooit mee gemaakt maar er wel al over nagedacht.
ik zelf zou hem laten cremeren en een stuk van de staart afknippen het as neem ik mee naar huis (heeft stalgenoot ook gedaan) en dat geef ik een mooi herdenkingsplekje.

ik hoop dat je er wat aan hebt heel veel sterkte mijn PB box staat open

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:30

Heb ook op je andere topic gereageerd. Denk dat je de juiste beslissing neemt hoe moeilijk het ook is.

Wij hebben in juni onze shet in laten slapen, ze kon niet naar de slacht omdat de rit voor haar te zwaar zou zijn.

Vond het aan de ene kant erg fijn om haar thuis in de wei in te laten slapen al heeft het best lang geduurd voordat ze echt 'weg' was. De DA is hier erg goed mee omgegaan en heeft er alles aan gedaan om het voor haar zo rustig mogelijk te laten verlopen.
Aan de andere kant vond ik het vreselijk dat ik haar aan de weg moest leggen tot ze haar kwamen ophalen. Daar heeft ze anderhalve dag gelegen omdat ze bij ons maar 2x per week paarden ed ophalen. Dat was erg moeilijk. Gelukkig heb ik het niet gezien dat ze haar ophaalden, schijnt niet echt prettig te zijn om te zien.

Zou het zo weer doen op deze manier, voor mij is het makkelijker geweest om afscheid te nemen van haar omdat ze uiteindelijk niet meer leefde en ik vond het idee vreselijk om haar levend in de trailer weg te zien gaan en dan afscheid te moeten nemen.

Ik heb niets bewaard behalve natuurlijk foto's die een mooi plekje hebben gekregen. Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Ik begrijp dat dit ondanks dat je nu de keuze hebt gemaakt erg moeilijk is. Ik hoop dat je voor jezelf en Kas een waardig afscheid hebt.

Heel veel sterkte en je mag me altijd een pb sturen natuurlijk.

Ach gut

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:47

Wij hebben onze pony ook thuis laten inslapen en laten ophalen door de dierenambulance (was een shet dus voor jou helaas geen optie, t gaat even om het idee..) dit vond ik een heel mooi afscheid pony was ook zo weg wilde echt niet meer. Na de crematie hebben we de as thuisgekregen met een heel mooi gedicht erbij. Ik kon er op deze manier echt vrede mee hebben, de as hebben we uitgestrooid.
Met je paard kun je dit ook zo doen alleen zal je em dan wel weg moeten brengen. Het is inderdaad niet goedkoop om zo afscheid te nemen maar ik kijk er wel met een goed gevoel op terug.
Heel veel sterkte met alles!!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:56

heel erg veel sterkte alvast met het toekomstige verlies
ik heb nog nooit een paard verloren maar mocht dit ooit gebeuren dan laat ik hem inslapen op de weide of eigen stal of iets dergelijks waar hij zel hele fijn herinneringen heeft

in ieder geval zal hoe het dan ook moeilijk worden maar ik hoop voor jezelf en het paard dat je de juiste keuze maakt mbt de manier die je kiest

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:12

Hallo Ans: Laten slachten weet ik weinig van maar er zijn denk ik genoeg mensen op Bokt die hier wel ervaring mee hebben. 1 van de grote verschillen is natuurlijk dat je geld voor je paard krijgt wanneer je hem naar de slacht brengt en nog 1 is dat je paard niet blijft liggen aan de weg.

Ik heb zelf mijn twee paarden laten inslapen en hier zeer goede ervaringen mee. Alle mensen in mijn omg. met paarden die kozen voor dezelfde oplossing delen deze ervaring. 1 keer heb ik gehoort van een paard die zich verzette en moeilijker was in slaap te brengen. Mijn laatste paard heb ik in febr. laten inslapen en hij ging rustig liggen en na een tijdje overleed hij ook heel rustig op zijn eigen plekje. Het grote nadeel is dat ik mijn paard nog drie dagen heb zien liggen voordat hij opgehaald werd (op zaterdag overleden). Dit is absoluut geen fijn gezicht (iets wat ik je in de zomer niet aanraad). Je moet dus wel praktisch denken en op voorhand Rendac even bellen en vragen wanneer ze kunnen komen als.... Misschien varieerd het ook nog per regio.

Wat ook nog kan. Is je paard laten inslapen, Rendac bellen en de volgende dag halen ze hem individueel op met een voertuig speciaal voor 1 paard. Het gaat dan allemaal heel anders, heel ander zicht als wanneer je paard mee gaat met de rest. De kosten zijn rond de 500,00 euro.

Mijn eerste paard heb ik dus ook laten inslapen maar op een kliniek. In een weitje hebben we dit gedaan en alles ging ook heel rustig. Zo omzeil je wel het probleem dat je nog dagen je paard aan de weg hebt liggen. Heel veel sterkte met de beslissing.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:18

Als je paard (te) ziek is krijg je er geen geld voor, omdat ze het vlees dan niet mogen gebruiken voor consumptie of dierenvoeding.
Dit geld ook als hij bepaalde medicijnen heeft gehad.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:18

Ik heb er een poosje geleden ook al over nagedacht, en zelf zou ik ook zeker willen weten dat ze zou overlijden, dus inslapen of slacht. Bij beiden zou ik bij willen zijn. 1e Omdat ik dus zeker wil weten dat ze niet doorverkocht zou worden, 2e omdat ik daar zelf een fijn gevoel bij heb, dat ze niet alleen is in haar laatste minuten maar weet dat ik er ben.

Slacht maar dan zonder consumptie of laten inslapen en dan op laten halen individueel door Rendac, dat zou mijn keuze zijn. En dan ligt het aan de conditie van het paard of het naar de slacht is of inslapen op stal.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:23

Mijn vorige merrie heb ik zelf naar de slacht gebracht. Die was 10 en kon nog wel lopen. Ik heb wel contact opgenomen met een manegehouder hier in de buurt die voor de verzekering vaker paarden meeneemt om te slachten en die ook de paarden van Duindigt wegbrengt. Hij heeft op het erf van de slachter het paard overgenomen en naar binnen gebracht. Dat kon ik niet. Ik heb haar horen vallen (een plof) en dat was voor mij genoeg. Nog geen jaar later kon haar laatste veulen ook naar de slager, maar ik kon het toen niet meer opbrengen naar de slachterij te gaan. Ik heb toen meteen die manegehouder gebeld om te vragen of hij hem van stal wilde komen halen en wegbrengen en dat is ook gebeurd. Omdat ik wist dat deze man heel integer ermee omging heb ik het zo gedaan.
Ook ik heb verhalen gehoord over euthanasie bij jongere paarden en dat dat echt geenn pretje is, dus mijn keuze voor slachten was wel snel gemaakt. Ik kan me voorstellen dat wanneer mijn nieuwe paard veel ouder is als ze moet gaan hemelen, ik dan wel kies voor euthanasie.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 12:21

Bedankt voor jullie reacties.
Vanavond om 22.00 komt de dierenarts om Kashmir in te laten slapen waar ik en stalgenoten die ik er graag bij zou hebben bij zijn.
Morgenochtend haalt de rendac het lichaam op... hoe en wat heb ik geen idee van, ik wil er ook niks van weten.
Vanavond als hij zijn laatste adem heeft uitgeblazen leg ik een witte roos op zijn lichaam en gaat het zeil erover.
Ook knip ik een grote pluk van zijn staart waar ik later over beslis wat ik ermee wil doen....

Dit is echt de ergste dag uit mijn leven Verdrietig

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:27

Ans heel veel sterkte.

Vwb het cremeren; bedenk dat het in NL heel lastig is om je paard te cremeren. Daarbij komt ook nog dat een volwassen paard niet in de oven past en dus hierin delen in gaat.

Mijn jaarling is destijds ook door de Rendac opgehaald. Ik ben daar niet bijgeweest. voegt niks voor het dier toe en je houdt er zelf geen mooie herinnering aan over.

Nogmaals heel veel sterkte gewenst

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:34

Jeetje, dat is al erg snel joh!
heel veel sterkte vanavond.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 12:38

danneke80 schreef:

Ja het gaat nu idd heel snel..
Het is dat Kashmir zo'n pijn heeft en ik niet wil dat er nog naalden in gestoken worden en nu zijn tijd gekomen is om te gaan..
Anders zou ik het weekend weer moeten overbruggen (ivm ophalen van zijn lichaam) en overdag staat ie alleen op stal omdat de andere paarden wel buiten komen en dat vind ik zielig.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:40

Heb met tranen in mijn ogen je verhalen gelezen.
Ik zou er zelf niet aan moeten denken om een van
onze beessies in te moeten laten slapen...
Heel veel sterkte vanavond!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:40

Ans schreef:
danneke80 schreef:

Ja het gaat nu idd heel snel..
Het is dat Kashmir zo'n pijn heeft en ik niet wil dat er nog naalden in gestoken worden en nu zijn tijd gekomen is om te gaan..
Anders zou ik het weekend weer moeten overbruggen (ivm ophalen van zijn lichaam) en overdag staat ie alleen op stal omdat de andere paarden wel buiten komen en dat vind ik zielig.

Het is verschrikkelijk moeilijk maar tov Kas het eerlijkste.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:43

Jemig, wat een naar bericht.
Ik vind dat je een dappere keus maakt.

Kashmir zou je dankbaar zijn. Knipoog

Ook ik heb onverwachts afscheid moeten nemen van mijn Roos en ze is opgehaald door Rendac en mijn paps was erbij en hij nam echt het petje af voor de chauffeur.
Het werd echt netjes gedaan.
Pa heeft hem dan ook bedankt en de chauffeur werd er sprakeloos van, het was zijn werk immers.
Roos is destijds met de gewone route opgehaald.

Nogmaals heel veel sterkte vanavond. Ach gut

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:44

Ken jou of je paardje niet maar de tranen staan in mn ogen, heel veel sterkte de komende tijd!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:48

Nogmaals heel veel sterkte toegewenst. En zorg voor jezelf en wees er niet bij als rendac komt.