[IM] Dag lieve Helion ik ga je zo missen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madelon31

Dag lieve Helion ik ga je zo missen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 17:15

Dinsdag 19 augustus zal ik mijn grote vriend naar de eeuwige groene weides laten gaan Huilen
Vorige jaar is er HKO fase 4 geconstateerd maar daar heeft hij nog een jaar lang goed mee gelopen. We zijn zelfs weer naar het strand en bos geweest zonder problemen.
Begin mei ging het mis...hij kwam nog steeds niet door zijn wintervacht (ook niet met de nodige middelen) ging weer kreupelen en ging zelfs invallen van de pijn.
Naar de da en foto's laten nemen en daar werd in eerste instantie gezegd dat in vergelijking tot zijn foto's van vorig jaar het niet echt verslechterd was (de foto's van vorig jaar waren bij een andere kliniek genomen en had ze meegenomen).
Advies: Inspuiten van het gewricht zou wel eens kunnen helpen. Nou gedaan...paard op rust na 3 weken nog geen verbetering.
Wij weer terug naar de kliniek en opnieuw werd er een kreupelheidonderzoek gedaan en dat was echt zielig om te zien. Hij was echt zooo erg kreupel echt niet leuk meer.
De da die mij toen hielp bekeek de foto's nog een keer en kwam terug met een andere diagnose dan zijn collega. (hij had de foto's van vorig jaar niet gezien). Hij zei dat het paard op was er zat al een gaatje in zijn straalbeen hij zag artrose kortom zijn advies was het is gewoon einde verhaal voor mijn vriend.(zo grof zei het het niet hoor).
Nou daar was ik natuurlijk nog helemaal niet klaar voor en mocht hem van hem best nog wel even op de pijnstillers zetten tot ik er wel klaar voor was.
Nou met een dubbel gevoel en een doos pijnstillers weer naar huis. Waarom zei zijn collega nog inspuiten van zijn gewricht en liet zij op mij overkomen dat het nog niet zo heel ernstig was?? Verdrietig
Toch maar weer contact gezocht en gevraagd waarom ze mij kosten laten maken voor iets wat toen eigenlijk al duidelijk was dat het niet meer goed kon komen?? Maar goed daar krijg je toch nooit gelijk in want ze vallen elkaar onderling niet af natuurlijk.

Helion op de pijnstillers gezet en zichtbaar knapte hij op..hij werd weer voller en kon weer mee galoperen in de wei maar dat kwam wel door de hoeveelheid pijnstillers.
Langzaam ben ik deze gaan afbouwen en voormijzelf een limiet te stellen aan de hoeveelheid pijnstillers.
Ik vond dat 1 zakje per dag een maximum moest zijn waarop hij goed moest blijven lopen.
Nou loopt hij daar nu de ene dag super op en de andere dag zie je dat hij moeite heeft met meekomen.
Eigenlijk moet ik naar 2 zakjes per dag om hem helemaal pijnvrij te laten lopen..maar waar trek je dan de grens??
Heb nog een thermografie laten doen en ook daar kwam ook uit dat het hele rechterhoef gebied vol zit met artrose en ook deze man zei dat ik nooit meer op dit paard kon rijden en dat ik naar het paard moest kijken hoe hij het deed.

Nou het moet voor hem frustrerend zijn als hij niet met de kudde meekan en er achteraan moet stappen omdat draven pijn doet. Wil ik hem dat aandoen?? Een rusthuis heb ik overwogen maar zonder pijnstiller kan hij niet en wat als het daar ook weer erger word en ik moet hem alsnog laten inslapen?? Dan is hij op vreemd gebied en moet dan daar zijn laatste adem uitblazen nee dat wil ik niet.
Daarom heb ik gekozen om het in mijn vakantie te doen dan kan ik op mijn tempo met mijn verdriet omgaan en hoef ik even niet aan werken te denken.
Maar ik vind het nog steeds heel moeilijk en twijfel nog steeds maar als alles weer naar binnen moet kan ik hem niet die beweging geven die hij voor de artrose nodig heeft. En maak ik hem dan gelukkig??

En volgens mij ben je er nooit klaar voor dus ook niet over 2 maanden of een jaar. Het houdt mij dag en nacht bezig en ben van binnen kapot van verdriet. Ik kan moeilijk mijn hele gezin opzadelen met mijn verdriet de hele dag want ik kan wel de hele dag over hem praten.
Hoe hebben jullie jezelf voorbereid op deze keuze(als er een keuze was dan??)

Deze foto's heb ik van mijn dochter kado gekregen ze zijn genomen op 23 juli 2008.
Mooie herinnering aan hem op een plaats waar hij het liefste was "Het Strand"

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

monica08

Re: Dag lieve Helion ik ga je zo missen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:19

Wat erg! Op zulke momenten wil je de klok gewoon stil zetten en nooit meer vooruit zetten.. Heel veel sterkte, het is een prachtplaatje om te zien!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:21

sterkte meid, ik denk dat het een goede beslissing is voor jou maar ook voor helion. Natuurlijk zal het pijn doen en wellicht vraag je je af of je het goede doet maar het is belangrijk dat je voor jezelf en voor het paard grenzen stelt. Daar moet je je aan vasthouden om ook om te kunnen gaan met het verdriet. Het is een mooi paard en je zult vast vele mooie herinneringen van hem behouden. Sterkte ermee en wees niet boos op jezelf.
Laatst bijgewerkt door opgeheven op 14-08-08 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:21

Wat een prachtig paard en wat verschikkelijk dat het zo moet aflopen..

Heel veel sterkte toegewenst!

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 17:39

Montignac schreef:
sterkte meid, ik denk dat het een goede beslissing is voor jou maar ook voor helion. Natuurlijk zal het pijn doen en wellicht vraag je je af of je het goede doet maar het is belangrijk dat je voor jezelf en voor het paard grenzen stelt. Daar moet je je aan vasthouden om ook om te kunnen gaan met het verdriet. Het is een mooi paard en je zult vast vele mooie herinneringen van hem behouden. Sterkte ermee en wees niet boos op jezelf.

Ik hou mij aan deze woorden vast....Ergens moeten we blij kunnen zijn dat we dit voor onze beesten kunnen doen

Verder bedank voor de lieve woorden jullie Knipoog

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:02

Veel sterkte!
ik weet wat je meemaakt
bij mijn paard van 6jaar is ook HKO vastgesteld maar dan graad 2
wij zijn vanales aan het proberen om haar niet te laten maken, maar ben echt bang dat er een moment gaat komen dat ik dezelfde beslissing moet nemen! Verdrietig

Heel veel sterke!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:05

Ik zie dit toevallig, ik wil je allereerst heel veel sterkte wensen. Ik had het er vandaag met een vriendin over, dit soort keuzes maken is een zware last maar soms ook een voorrecht omdat je je paard zo een hoop ellende mag besparen. En ik had een vraag, is dit de Helion van Oscar?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:14

Heel veel sterkte met je dappere beslissing Ach gut
Eind 1997 ging mijn paard tobben met d'r benen.
Afgekeurd door de dierenarts en eerst op pijnstilling gezet om alles even op een rijtje te krijgen.
Het was al snel duidelijk dat ze geen paard-waardig bestaan zou hebben en is ze thuis door de dierenarts ingeslapen.
Dat was het laatste wat ik voor kom betekenen.

Ik vroeg me trouwens ook af of je paard Helion is van Oscar.
Laatst bijgewerkt door Kabouterdans op 14-08-08 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 22:15

ja dit was idd de Helion van Oscar. Ik heb goed contact met haar hierover gehad gelukkig en veel aan haar woorden gehad Ach gut

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:18

Zo bedoel ik het ook helemaal niet, ik herkende alleen de naam toevallig. Sterkte en wees zuinig op de mooie herinneringen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:20

Zoiets is altijd een hele lastige beslissing Scheve mond. Klinkt alsof je deze weloverwogen hebt genomen Lachen

Je hebt nog een mooi setje foto's kunnen nemen van hem op het strand Lachen

Heel veel sterkte komende periode Lachen.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 22:22

Nee ik ook niet hoor.. Knipoog weet niet hoe je het opvatten?? Bloos

Ik wil alleen maar zeggen dat ik nog steeds contact met haar heb en dat zij mij volledig steunt met mijn beslissing. Meer niet hoor Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:25

ik daxcht even dat jij bedoelde dat ik bedoelde ( Knipoog ) alsof Mo er helemaal niets vanaf wist. Te veel tussen de regels door gelezen dus.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:25

Als twee lieve bruine ogen vragen
Help me, ik voel me niet fijn
Mag je dan omdat je voelt dit is het einde
Egoistisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort
Dit komt nooit meer goed
En hij krijgt steeds meer pijn
Mag je dan omdat je hem niet kan missen
Egoistisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed
En je zonder hem naar huis toe moet
Met een halster in je hand
En je hart vol pijn
Dan probeer je jezelf te overtuigen
Ik mocht niet egoistisch zijn.

Al die tijd met zijn tweetjes
Elke dag samen was een feest
En in al die jaren
Is hij zelf niet één keer
Egoistisch geweest...

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 22:28

Levi mooi gedicht he!! Heb dat zelfde gedicht 5 jaar geleden ook voor mijn hond heel mooi Ach gut

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 22:30

Lielle schreef:
ik daxcht even dat jij bedoelde dat ik bedoelde ( Knipoog ) alsof Mo er helemaal niets vanaf wist. Te veel tussen de regels door gelezen dus.

Nee zo bedoelde ik dat niet Clown maar ben wel blij dat ze mij hierin steunt. Ach gut

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:30

Lieve Madelon ( en Melissa niet te vergeten!)
Als er 1 iemand GOED voor haar paarden is ben JIJ het wel! Ik weet uit ervaring dat je écht álles voor ze over hebt, en ik vind het een zeer moedige en dapper besluit. Maar ik weet ook dat je nu je hart volgt, je kan ook niet leven dat Helion met pijn blijft leven. In mijn ogen neem je de juiste beslissing al is hij nog zo moeilijk. Vergeet niet dat hij de laatste jaren van zijn leven een geweldig tehuis bij jullie heeft gehad meis! Ik wens je héél véél sterkte de komende tijd, en ik spreek je snel!
Dikke kus,Eer.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:31

madelon31 schreef:
Levi mooi gedicht he!! Heb dat zelfde gedicht 5 jaar geleden ook voor mijn hond heel mooi Ach gut

Loslaten wat je lief is doet verrekte pijn.
Maar als ik dat gedichtje weer even zie weet ik dat het goed is zo.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:32

Meis................. heel, heel veel sterkte met je verlies....

hij was en blijft een fijn paard!!!

dikke kus

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 22:34

Dank je eer..ook mede dankzij jou hulp hebben we helion gekocht. en ik zou je nog steeds bellen he!! Koe
Maar het gaat nu wel weer goed hier. Knipoog Hoop dat bij jou ook alles lekker loopt.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 22:39

KiWiKo schreef:
Meis................. heel, heel veel sterkte met je verlies....

hij was en blijft een fijn paard!!!

dikke kus

Dank je wel Kim..en nu ik je zo hier zie besef ik mij ineens dat ik nog in de schuld sta bij je Bloos Bloos Bloos
Schaam me diep maar er echt nooit niet meer aan gedacht maak het goed met je. Bloos Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:41

tis dat jij me eraan herinnerd Lachen ............... ik was het allang vergeten...........

maargoed, ga jij maar eerst over je verlies heenkomen.......... en ik zie je vanzelf wel weer een keer ergens en dan maken we dat straatje recht.......

sterkte!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:57

heel veel sterkte
heb nog een mooi gedicht.
zelf gemaakt.
ik hoop dat je het mooi vind

afscheid

het is tijd om afscheid te nemen,
tijd om te gaan.
je hebt pijn, ik zie het aan je ogen
en voor jou ziekte bestaat geen medicijn.
ik wil je niet langer laten lijden
omdat ik je niet wil missen,
dat zou egoistisch zijn.

ga nu maar slapen en sluit je ogen voorgoed,
ik blijf bij je tot je hartje het niet meer doet.
nog een laatste snoepje een knuffel en een zoen,
dat is alles wat ik nog kan doen.

maar vergeet nooit lieve schat,
ik blijf altijd van je houden.
je zit diep in mijn hart.
dag lieverd, dag schat
tot ziens

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:00

Wat een pracht van een paard, hij kijkt heel wijs uit zijn ogen.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, maar jij kiest voor Helion, dat hij eindelijk pijnvrij is, en dat is het mooiste wat je ooit voor hem kunt doen. Sterkte Ach gut

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 23:01

Nou de waterlanders zijn weer gaan lopen...heel mooi en erg toepasselijk dank je Vriendjes zijn? Ik zet hem in mijn hyves