[IM] Vreselijker kan bijna niet!!!! En ook nog mijn schuld denk i

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jildatjeh

Vreselijker kan bijna niet!!!! En ook nog mijn schuld denk i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 12:32

Ik rij op een manege en daaar rij ik nog maar 1 maanden ofzo! Toen ik voor het eerst daar mijn les had zag ik daar een prik bord!! Ik wou even kijken wat er allemaal op stond!!! Er stond op een briefje dat er een pony dood was gegaan Huilen Huilen Ik ging niet huilen ofzo wand ik had die pony nog nooit gezien maar hij lag nog naast het hok en dat zag er heel zielig uit!!! De volgende les mocht ik op een heel leuk klein schimmeltje!! Die was heel leuk alleen halverwegen de les moest ik afstappen omdat hij kreupel begon telopen! Toen zij ze dat ik hem maar op stal moest zetten wand ze zouden hem deze week niet meer gebreuken!!! De volgende week keek ik op het prikbord en daar stond op dat dat kleine schimmeltje doood was gegaan wand er was iets met zijn voet ofzo! Precies weet ik niet!!! Ik kan het nog steeds niet geloven wand elke week als ik daar weer ben denk ik weer dat het mijn schuld is wand ik was de laatste die erop had gereden en het was de eerste keer ddat het gebeurde dat kreupel lopen!!!! Ik zal je nooit missen!!!

Ik heb toestemming van de manege

reacties mogen graag!

Anoniem

Re: Vreselijker kan bijna niet!!!! En ook nog mijn schuld denk i

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:42

Is niet jou schuld hoor. Ieder paard kan kreupel raken op ieder moment. Of jij er nu op rijd of een ander of dat hij in de wei staat.

Wel vervelend dat er al 2 paarden zijn overleden op korte termijn Scheve mond

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:43

heej, je moet t jezelf echt niet gaan verwijten! Je rijdt pas 1 maand op die manege dus ze hoeven niet van jou te verwachten dat je gelijk expert bent op paarden gebied!
Voor zover ik kan zien heb je ook helemaal niets fout gedaan?! Als je in de les rijd val je onder verantwoordelijkheid van de instructrice, die ook niets fout heeft gedaan.
Paard kreupeld, kan gebeuren. Is uit de les gehaald en niet op doorgereden. Lijkt me normale reactie.
Ga jezelf nou niet op zitten vreten. Soms heb je gewoon pech!
Het is echt niet zo dat van dat half uurtje dat jij erop gezeten hebt hij 'ineens' dood is gegaan!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:45

Zo, die manege maakt snel moeilijke beslissingen!

Teneerste is het natuurlijk jou fout niet.
Ten tweede zou ik me afvragen of ik op een manege wil rijden waar de paarden zo makkelijk afgeschreven worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:48

Ik vind het echt heel erg naar voor je, maar ik vind dat het jouw schuld niet is hoor!! Ach gut

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:52

Tuurlijk is het jouw schuld niet! Dat kan iedereen gebeuren dat het paard kreupel gaat lopen. Wel naar dat er op die manege in zo'n korte tijd al 2 pony's zijn dood gegaan..

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:53

Kan natuurlijk ook zijn dat de manege een flink aantal oudere paarden heeft. Toevallig is op de manege waar ik gereden heb ook in korte tijd veel in het paardenbestand veranderd. Veel oudjes zijn toen weg gegaan (als grasmachine of anders). Echter zijn er nu ook veel nieuwe bij gekomen en dat varriert nogal in leeftijd. Tja bij een hoog aantal oudjes is natuurlijk de kans groter dat er een aantal snel achter elkaar gaan. Daarbij worden beginners/nieuwe lessers toch op de oudere paarden omdat deze in veel gevallen wat makkelijker zijn.

Het is niet jouw schuld dat dit gebeurd is. Misschien had die laatste net iets aan zijn been wat absoluut niet meer kon verbeteren en hebben ze daarom zo snel laten inslapen.

Als je wilt beoordelen hoe de manege met de paarden omgaat kun je het beste kijken naar de volgende dingen:
- heeft elk paard een eigen zadel en hoofdstel
- worden ze op rust gezet met ziekte/kreupelheid
- lopen ze niet belachelijk veel uren per dag
- zien ze er gezond uit

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:05

Ik mag het eigenlijk niet zeggen..

Krijg een beetje het idee dat we in het ootje worden genomen Bloos

Als dat niet zo is, dan wens ik TS heel erg veel sterkte en bied ik bij voorbaat mijn verontschuldigingen aan Ach gut

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:07

Tallie_Ho schreef:
Ik mag het eigenlijk niet zeggen..

Krijg een beetje het idee dat we in het ootje worden genomen Bloos

Als dat niet zo is, dan wens ik TS heel erg veel sterkte en bied ik bij voorbaat mijn verontschuldigingen aan Ach gut

Op 1 april moeten we heel voorzichtig zijn ben ik bang Bloos

Heel veel sterkte ook van mij kant.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:12

Dit is echt je schuld niet.

Heb alleen wel vraagtekens bij deze opmerking die je maakt:
Citaat:
Ik zal je nooit missen!!!

Neem aan dat dat een foutje is.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:17

Silence schreef:
Heb alleen wel vraagtekens bij deze opmerking die je maakt:
Citaat:
Ik zal je nooit missen!!!

Neem aan dat dat een foutje is.

Die had ik niet eens opgemerkt.. Klinkt een béétje vaag Nagelbijten / Gniffelen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:21

ik had m al gezien... Koe

beetje sterk verhaal, 1 april.... ben benieuwd....

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:23

denice schreef:

Ten tweede zou ik me afvragen of ik op een manege wil rijden waar de paarden zo makkelijk afgeschreven worden.

Zo, dat is een snelle conclusie! Je zou ook kunnen zeggen dat het juist een goede manege is dat ze de pony zo snel hebben laten onderzoeken. Op veel plaatsen wordt het eerst maar even een tijdje aangezien. Het is heel goed mogelijk dat er een zeer pijnlijk en onherstelbaar gebrek geconstateerd is en dat het daarom zo snel is gegaan.

TS: het is echt jouw schuld niet hoor!

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:54

denice schreef:

Teneerste is het natuurlijk jou fout niet.

Neehoor wand ze hadden allebij iets heel ernstigs en als je dat maar laaat hebben ze juist meer pijn dus dat vind ik niet een goede opmerking!

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:35

hoi Bloos

weetje het is echt super erg Gaaaap

maar je moet je zelf niet de schuld geven Verdrietig

want kijk als jij een stukje loop kan jij ook heel veel pijn in eens in je voet krijgen maar dan gaat je beste vriendin toch ook niet zeggen dat het haar schuld is zo moet je het zien Knipoog

en pony kan al wat last van zn voetjes gehad hebbe voor jij er op ging rijden alleen als die er te veel op loopt kan hij het overbelasten en dan heeft niks met jou te maken op zijn rug dat extra gewicht maakt niks uit Knipoog

kuskus,

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:41

jildatjeh schreef:
Ik rij op een manege en daaar rij ik nog maar 1 maanden ofzo! Toen ik voor het eerst daar mijn les had zag ik daar een prik bord!! Ik wou even kijken wat er allemaal op stond!!! Er stond op een briefje dat er een pony dood was gegaan Huilen Huilen Ik ging niet huilen ofzo wand ik had die pony nog nooit gezien maar hij lag nog naast het hok en dat zag er heel zielig uit!!! De volgende les mocht ik op een heel leuk klein schimmeltje!! Die was heel leuk alleen halverwegen de les moest ik afstappen omdat hij kreupel begon telopen! Toen zij ze dat ik hem maar op stal moest zetten wand ze zouden hem deze week niet meer gebreuken!!! De volgende week keek ik op het prikbord en daar stond op dat dat kleine schimmeltje doood was gegaan wand er was iets met zijn voet ofzo! Precies weet ik niet!!! Ik kan het nog steeds niet geloven wand elke week als ik daar weer ben denk ik weer dat het mijn schuld is wand ik was de laatste die erop had gereden en het was de eerste keer ddat het gebeurde dat kreupel lopen!!!! Ik zal je nooit missen!!!

reacties mogen graag!

Weet je, als het echt zo is vind ik het heel erg, maar wil je voortaan proberen een beetje beter Nederlands te schrijven:

1 maanden?
telopen
gebreuken
wand

en dan laat ik nog de helft zitten. Iemand van jouw leeftijd kan toch wel een beetje beter schrijven?

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 20:24

Netje schreef:
jildatjeh schreef:

reacties mogen graag!

Weet je, als het echt zo is vind ik het heel erg, maar wil je voortaan proberen een beetje beter Nederlands te schrijven:

1 maanden?
telopen
gebreuken
wand

en dan laat ik nog de helft zitten. Iemand van jouw leeftijd kan toch wel een beetje beter schrijven?

IK heb een eigen pony en daar moest ik heen en ik ging met mijn vriendin nog ergens heen dus ik had het erg druk hoor!! en telopen is goed! Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:54

Roxx schreef:
denice schreef:

Zo, dat is een snelle conclusie! Je zou ook kunnen zeggen dat het juist een goede manege is dat ze de pony zo snel hebben laten onderzoeken. Op veel plaatsen wordt het eerst maar even een tijdje aangezien. Het is heel goed mogelijk dat er een zeer pijnlijk en onherstelbaar gebrek geconstateerd is en dat het daarom zo snel is gegaan.

TS: het is echt jouw schuld niet hoor!

Inderdaad, je weet het niet...
Het kan soms zo snel gaan.
Voorbeeld?
Pony bij ons op de manege. We hadden hem al jaren. Was weliswaar oud, maar hij liep nog regelmatig een privélesje aan de longe, of een beginnerslesje.
Op een dag had hij s'ochtends een half uurtje een privélesje aan de longe gelopen, en de rest van de dag met een vriendje op stal gestaan. S'avonds loopt er nog iemand langs de boxen, en ziet dat Baltimore (pony in kwestie) is gaan liggen, en het ziet er niet goed uit. Ze loopt de box in, en ziet aan die pony dat voor hem tijd is om te gaan. Ze vraagt nog, moet het echt, maar de pony geeft een diepe zucht, het is mooi geweest. In haar handen sterft hij.

Een snelle maar mooie dood voor een pony die iedereen kende, vele beginners door hun eerste rondjes heeft geholpen. Iedereen gunde hem zo'n rustig heengaan.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:33

jildatjeh schreef:
en telopen is goed! Knipoog

Dan weet ik niet waar jij Nederlands geleerd hebt...

Maargoed, denk echt niet dat het jouw schuld is...kan iedereen gebeuren.

ook ik heb een beetje mijn twijfels bij dit verhaal..

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:35

Netje schreef:

1 maanden?
telopen
gebreuken
wand

Ze is nog maar 11 hoor..... ik schat dan zo'n beetje groep 7 dus die paar spelfouten maakt toch niet uit. Zeker niet omdat het om een overleden pony gaat en er emoties bij komen.

Ts ik vind het heel erg voor je en het is absoluut niet jou schuld!!!!

en dit lijkt me wel heel erg raar als dit een 1 april grap moet zijn ik geloof dat dan ook niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 00:52

denice schreef:

Ik vind deze reactie bijzonder kort door de bocht. Weet jij wat er aan de hand was met beide pony's? Er zijn genoeg redenen om een pony een lange lijdensweg te besparen, als het vooruitzicht een niet paardwaardig bestaan meer is. Of het nu een zware koliekoperatie zonder kans op slagen is, of een acuut dan wel niet chronisch beenprobleem.

Verder is een manege ook een bedrijf, dat als zodanig gerund moet worden. Waar een particulier beslist om tegen beter weten in alles uit de kast te trekken om een dier te laten behandelen, moet een manege soms hele moeilijke beslissingen nemen. En een manege kan zich niet permitteren om failliet te gaan omdat er 1 pony geopereerd moet worden, of een dermate lange revalidatie nodig heeft zonder dat er ooit kans is op volledig gebruik voor de lessen.
En net als er particulieren zijn die beslissen om een dier te laten gaan, om te voorkomen dat hij in de handel beland en men er helemaal geen controle meer over heeft waar hij uiteindelijk belandt, zo zijn er ook maneges die liever weten dat een dier wat hen altijd trouw heeft gediend op een snelle manier uit zijn lijden wordt verlost, ipv hem het handelscircuit in te sturen of aan vage mensen door te verkopen die er alsnog een slaatje uit willen slaan.

Voor de topicstarter: je hoeft jezelf de schuld niet te geven, hier kun jij niets aan doen. Geen gewoon gezonde pony loopt ineens kreupel omdat jij er op gereden hebt, er zal wel iets serieus mis zijn geweest wat al langer sluimerde en ineens de kop opstak.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:10

Ik ben het volledig met Cassidy eens! Ja

Het is jou schuld echt niet hoor! Sterkte ermee Ach gut

Vraagjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:12

Dat is erg ja. Er is ook een keertje een pony op de manege waar ik rij overleden. Ook door constante kreupelheid. Telkens opnieuw kreupel. Toen is deze (hellaas) naar de slacht gegaan.

Ik wens er heel veel sterkte mee, maar je moet toch bedenken dat het niet jouw schuld is. Als jij iets fout deed had de instructrice dat wel gezegd.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:25

Aller eerst vind ik dat jezelf niet de schuld hoeft te geven van dit voorval. Maar ik vind dit verhaal wel een beetje merkwaardig.

Je zegt toestemming te hebben van de manege om dit te mogen plaatsen op bokt.nl, wellicht had je op dat moment ook kunnen vragen wat de kreupelheid van die kleine pony inhield en waardoor dit werd veroorzaak, want van 'iets' aan z'n voet gaan de meeste paarden niet zomaar dood.

Daarnaast zeg je dat je nog maar 1 maand rijdt op de manege, MAAR je hebt wel een 'eigen' pony? Ben ik nu de enige die de verbanden niet helemaal snapt? Meeste mensen rijden lessen met hun 'eigen' pony, indien deze in bezit en de meeste mensen met een 'eigen' pony kunnen misschien een situatie als deze ook 'medisch relativeren'.......

Citaat:
Voor de topicstarter: je hoeft jezelf de schuld niet te geven, hier kun jij niets aan doen. Geen gewoon gezonde pony loopt ineens kreupel omdat jij er op gereden hebt, er zal wel iets serieus mis zijn geweest wat al langer sluimerde en ineens de kop opstak.

Hier sluit ik me volledig bij aan

Maargoed heel erg off topic

MaRiiit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 23:12

Hee Veel sterkste Knipoog
Ik weet hoe moeilijk het is Verdrietig