[IM] Vaarwel lieve Valley...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stephany

Vaarwel lieve Valley...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 15:26

Naam: Grand Valley of Goldmountain
ras: KWPN/EASP
Geboren: 28 juni 2002
Overleden: 12 augustus 2007

Onze lieve Valley is niet meer....hij mocht maar 5 jaar worden, het verdriet is groot en heeft nog geen plekje kunnen krijgen....We zijn er echt kapot van, ik wist dat het pijn doet om een dier waar je van houdt te moeten laten gaan, maar dat het zoveel pijn zou doen...
We hebben toestemming voor dit topic.

Hij is 3 jaar van ons geweest, we hebben hem als 1 jarige, heel mager, schimmelinfectie, slechte hoeven, weggekocht bij een fokker, we kwamen voor een ander paard, maar zagen deze kleine zwarte man staan, zijn ogen waren zo aandoenlijk en mooi, we hebben hem erbij gekocht...na heel wat opstartproblemen i.v.m. zijn lichamelijke gezondheid, veel dierenartskosten, groeide hij uit tot een heel mooi en groot zwart/bruin paard, hij was wel een leuke ondeugd, maar nooit vals of trappen/stijgeren, hij was een schat van een paard.
Ik had een enorme klik met dit paard, helaas is hij naar een vriendin van mij gegaan omdat mijn dochter vanwege gezondheidsproblemen niet meer zelf kon rijden.
Maar we volgende Valley nog wekelijks, hij stond niet ver van ons en als mijn vriendin geen tijd had verzorgden wij hem, ook gingen wij naar zijn wedstrijden kijken. Hij was nog voor een heel groot deel in ons leven, dat hadden we ook afgesproken bij de koop, we wilden Valley niet uit het oog verliezen, daarvoor was hij te belangrijk en ook aan ons gehecht..
Hij deed het heel goed met springen, dressuur ook, maar springen was zijn passie....
Toen werd hij plotseling dit voorjaar verplaatst naar een stal in Overijssel, mijn vriendin kon Valley niet meer betalen omdat haar relatie voorbij was, en de man waar hij naar toe ging *als tijdelijke oplossing* heeft zelf een paar paarden en zijn dochter rijdt wedstrijden.
Hij bood aan om Valley totdat hij verkocht zou worden, bij hem zou kunnen blijven staan.
Zijn dochter is voor een paar maanden met Valley verder gegaan en hij deed het goed op springwedstrijden....
Maar ik was er toen al niet happy mee....onze lieve Valley zo ver weg, dan rijdt je daar niet even naar toe...ik baalde er dus al enorm van...maar het was net anders.
Enfin het was een tijdelijke oplossing en Valley zou verkocht worden, op de dag dat dit gebeurde, 9 augustus (hij was ntb de dag daarvoor nog klinisch en rontg. goedgekeurd, zij het wel met een 2-tje voor zijn benen), kreeg hij daar (hij stond toen in Noord Holland) een zware koliekaanval, wat de rede daarvan is, is nog onduidelijk.
Hij had daarvoor nog nooit koliek gehad, maar het zag er ernstig uit, dus de mensen daar met hem in de trailer naar de kliniek in Utrecht, daar hebben ze hem binnen een paar uur geopereerd, hij bleek een darmverdraaiing te hebben....
Hij heeft toen nog 3 dagen geleefd, ik, mijn dochter en mijn vriendin zijn elke dag naar hem toegegaan, hebben uren in de stal gezeten, met hem gepraat, geborsteld, vertroeteld en hij vond het fijn...je zag hem genieten en opknappen als wij kwamen.
Hij stond daar op de IC en aan een infuus met darmverslappers, pijnstilling en antibiotica, ook moesten ze elke dag 10 tot 20 liter vocht uit zijn maag halen, zijn darmen wilden niet meer op gang komen....en toch merkte je bijna niets aan hem...
Als wij kwamen was hij weer die ondeugende Valley, knabbelen aan je kleren likken van je handen etc. en vooral veel kroelen, je merkte wel dat hij niet zichzelf was, maar dat hij het zo zwaar had was niet aan hem te merken...wij waren eigenlijk de laatste dag positief over zijn herstel.
De dierenarsten vertelden ook dat hij van karakter zeer sterk was, echt een bikkel, de meeste paarden laten in dit soort omstandigheden veel meer merken dat ze zoveel pijn hebben....en dat had hij ook...mijn arme jongen heeft ontzettend veel pijn gehad....
Volgens de DA heeft hij gewoon puur op karakter die laatste dagen nog geleefd...
We waren net die zondagmiddag weg toen we een telefoontje kregen dat het slecht ging hij had weer een aanval gehad, het was nu erop of eronder...
Of nog een operatie om het eventuele afgestorven stuk darm eruit te halen, maar dat was een groot risico aangezien Valley lichamlijk al erg verzwakt was door de pijn en zijn eerste operatie....of inslapen... Huilen
Mijn vriendin was net 2 dagen niet meer de eigenaar dus kon de beslissing niet nemen, alhoewel ik persoonlijk nog wel die operatie had laten uitvoeren, er was immers een hele kleine kans dat hij het zou halen...maar de vrouw waar hij dus net 1,5 dag stond heeft hem na overleg met de artsen in Utrecht toch besloten hem in te laten slapen....
Het verdriet hier en ook bij mijn vriendin was heel groot, toen we hoorden dat hij zou worden ingeslapen....ik had die middag gelukkig wel een stukje van zijn staart meegenomen wat ik nu als aandenken heb, en zijn talloze foto's en video opnames...
Het is vandaag precies een week geleden en ik ben er nog steeds stuk van Verdrietig ...ik had hem zooooo heel graag een goed leven gegund, hij was nog zo jong en levenslustig, ik zit ook nog met zovel vragen, hoe en waarom...hij had nooit wat aan zijn buik gehad, hij was na een moeilijke lichamelijke start zo opgebloeid tot een mooi groot en krachtig paard van 1.73.
Rust zacht, lieve, lieve Valley...waar je nu ook bent....we zullen je nooit vergeten.
Ik hoop dat je bij je andere familieleden ergens in de paardenhemel heerlijk geniet van je vrijheid en het samenzijn....
Je was veels te jong om heen te gaan, we missen je allemaal ontzettend, maar het is niet anders...
Je bent voor altijd in mijn hart....

Afbeelding

Afbeelding

Nikka

Re: Vaarwel lieve Valley...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:19

Heel veel sterkte.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 22:24

Dank je wel!....ik zal het hard nodig hebben, het doet zoveel pijn....

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:26

goh wat erg sterkte met dit grote verlies, zo jong nog

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:27

Heel veel sterkte toegewenst!!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:29

Mijn paard is in April aan een volledige draai van de dikke darm geopereerd. Ik realiseer me zo langzamerhand steeds meer hoeveel mazzel hij heeft gehad. <5% overleeft het. Ik herken veel van je verhaal kort na de operatie. Als ze zo lijden is er soms geen andere wijze meer. Ik zat ook vol met vragen en ook dat ik mezelf de schuld gaf maar ze hebben mij verteld dat het gewoon pure pech is als ze dit krijgen.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 22:45

Dank je wel....je hebt zeker veel geluk gehad, de arts in Utrecht vertelde ons ook dat maar een klein percentage dit overleefd...maar het is erg moeilijk te aanvaarden dat zo'n mooi groot en vooral jong paard zomaar een darmverdraaiing krijgt en dat het dan afgelopen is...

MamaSnoopy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:52

oh wat vreselijk Verdrietig
Die kolieken...... Boos!
Kreeg een brok in mijn keel toen ik je verhaal las
Het is wel heel fijn voor hem geweest dat je bij hem was......even troosten en kroelen
Misschien wilde hij niet aan jou laten zien dat hij veel pijn had en dat je hem moet herinneren aan een lief en sterk karakter.
Gelukkig heb je nog iets van hem......een plukje haar, alsof je het voelde dat het wel eens mis kon gaan

Ik kan me heel goed voorstellen dat je met vragen zit
Het is inderdaad heel raar dat hij ineens die zware koliek kreeg.
Het is moeilijk te achterhalen waardoor dat dan kan komen. Je krijgt er je paard niet mee terug maar je zou toch de oorzaak willen weten, alhoewel dit er veel zijn.
Konden paarden nou maar praten Knipoog

Ik wens je heel veel sterkte Ach gut

R.I.P. VALLY

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 23:01

Dank je wel voor je lieve meeleven, dat doet mij goed...
ja het was net of ik het toch voorvoelde, mijn vriendin zei nog, we hebben geen plukje haar nodig, je ziet hoe sterk hij is...maar achteraf ben ik blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb...
Ja die koliek...wat is het toch een vreselijke aandoening waar veel paarden aan overlijden.
De Da vertelde ons wel dat de darmen bij een paard eigenlijk ook niet gunstig liggen ter vergelijking bij een mens of een kat en hond.
Bij ons liggen de darmen helemaal klem zeg maar, een paard heeft veel meer ruimte in zijn buik waardoor zijn darmen meer kunnen bewegen en daarom zijn ze ook gevoeliger voor het wegschieten/verdraaien van de darmen....hij zei dat elk paard het in principe zou kunnen krijgen en ze niet altijd weten wat de oorzaak is.

Maar Valley toonde zich inderdaad zo krachtig, vandaar toch die hoop bij ons, de meeste paarden schijnen in zo'n geval meer te laten merken dat ze het zwaar hebben...want zoals de DA al opmerkte, deze vorm is de ergste vorm van koliek en daarom ook de meeste pijnlijke voor een paard. Verdrietig

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 23:11

Jeetje ik ben er stil van.

Heel veel sterkte voor jou en iedereen die er bij betrokken is.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 00:15

Hee Stephany.... ik kom hier via het andere topic. Heel veel sterkte met je verlies Ach gut .

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 00:20

heel veel sterkte met je verlies...ik weet hoe het voelt om je paardje te moeten verliezen..mijn meisje is pas een maand geleden ingeslapen...maar de pijn en verdriet zit er nog steeds..ook al weet ik dat het goed was....
Denk aan de mooie momenten die je samen hebt gehad..nogmaals veel sterkte!!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 00:27

Altijd naar om zoiets te horen en zo jong, heel veel
sterkte de komende tijd.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 00:44

Verdorie wat erg, nog maar zo jong en daarvoor nooit koliek gehad. En dan net sinds een paar dagen geen inspraak meer hebben in wat er gebeuren gaat. Heel veel sterkte Ach gut

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 06:30

* Och Stephany wat triest, een hele dikke knuffel en heel veel sterkte voor jou, dochter Stephany en je vriendin Ach gut Ach gut Ik denk aan jullie.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 07:18

Heel veel sterkte met dit verlies

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 07:58

Wat lief al dit meeleven, het doet mij goed...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:21

Hee steph,

Ook jou wil ik veel sterkte wensen met je grote verlies.
Ik weet precies hoe je je voelt. De onmacht, het verdriet, het zal moeten slijten.
Ik weet ook wel dat het over zal gaan maar dat kost tijd.
Meis heel veel sterkte

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:27

Heel veel sterkte!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:31

Meis nogmaals heel veel sterkte de foto's komen zo snel mogelijk naar je toe .

karen_ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:34

Afstand doen van je paard om wat voor reden dan ook, zeker als een groot deel van je hart nog aan het paard toehoort, is nooit leuk. Het is heel pijnlijk, dat weet ik uit ervaring.
Om daarna er achter te komen dat je de controle verliest over beslissingen over leven of dood is hartverscheurend....
Ik vind het heel erg fijn voor Valley dat jullie zo dicht bij hem waren. Dat kan niemand hem meer afnemen....
Ik zeg sterkte met een brok in mijn keel.....

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:45

Ach Stephany, wat naar allemaal, heel veel sterkte voor jullie en voor je vriendin natuurlijk. Fijn dat jullie nog bij hem konden zijn.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:36

Stephany, heel erg veel sterkte Ach gut !
Fijn dat jullie iig nog wel bij hem konden zijn... Vriendjes zijn?

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:55

wat erg voor hem en jullie!
wel super dat hij door jullie uiteindelijk een fijn leven heeft gehad. heel veel sterkte!!

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 15:06

Heel erg bedankt voor alle lieve woorden, het is ECHT een steun..