[IM] Wanneer beslissing inslapen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marel

Wanneer beslissing inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 18:49

Lastig onderwerp wat denk ik voor veel paardeneigenaren een zware dobber is: wanneer laat je je trouwe viervoeter inslapen?
Deze vraag gaat steeds meer een rol spelen nu mijn paard ernstig tekenen gaat vertonen van ouderdom. Mijn 20 jarige ruin is ruim 2 jaar terug geopereerd aan een tumor. Afgelopen winter is hij ernstig gaan vermageren en was niet dik te krijgen. De DA dacht mogelijk aan uitzaaingen, al was zijn bloed nog goed. Hij begon ook steeds minder goed te lopen waardoor ik hem een aantal maanden op de pro dynam heb gezet. De dierenarts vond hem nog fit genoeg, dus gunden we hem nog een lekkere oude dag zonder pijn. Nu, op de wei, begint hij wat bij te komen. Een aantal dagen kreeg ik een telefoontje van de boer, hij zou steeds vaker gaan liggen en niet meer makkelijk opstaan/lopen (door drukke studie heb ik er ook niet iedere dag zicht op). Ik ging die avond naar hem toe en vond hem inderdaad wat stijf, maar hij oogde nog redelijk fit. Wel kijkt hij de laatste maand(en) wat matter uit zijn ogen. Vanochtend belde m'n verzorgster, hij liep rechtsachter behoorlijk kreupel en hield zijn been omhoog. Ik ben weer naar hem toegegaan, en hoewel hij het nu wel belastte zag het er niet goed uit.
De lastige vraag is, hoe lang moet je nou doorgaan met het geven van (steeds zwaardere) pijnstillers. Ik zie dat hij nog wel geniet van zijn leventje, aandacht en eten nog fantastisch vindt en hij is nog attent zat. Anderzijds heeft hij duidelijk pijn (dieren hebben een enorm hoge pijngrens wat inschatten lastig maakt) en gaat hij toch stukje bij beetje achteruit. Met veel verdriet vraag ik mij dan af in hoeverre ik mijn paard nog recht aan doe. Ik weet dat dit mijn beslissing is, ik vroeg me alleen af waar bij anderen die grens ligt, hoe worden inschattingen gemaakt?
Ik hoop het hiermee voor mijzelf iets makkelijker te maken..

lundi

Re: Wanneer beslissing inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:53

Jeetje wat een moeilijke beslissing........hier moet je zelf helemaal achter staan,je kent je paard zelf het beste!
Maar eens zal je de knoop moeten doorhakken,nu is hij nog attent en heeft nog eetlust,maar zodra dat niet meer zo is ...ben je misschien al te laat met je besluit!
Ik neem aan dat je een lijdensweg absoluut aan je paard wil besparen!
Ik wens je heel veel sterkte,je staat echt voor een moeilijke beslissing,misschien eens met je dierenarts overleggen!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:32

ik zou tot dat besluit overgaan als mijn paard veel pijn heeft en het dus een echte lijdensweg voor hem zou worden. of wanneer mijn paard zelf aangeeft dat hij niet meer verder wilt, dus niet meer vrolijk is, geen eetlust meer heeft en er niks meer aan vindt.
in jou geval zou ik er nog even mee wachten. als hij door de pijnstillers geen pijn heeft en voor de rest nog vrolijk is, waarom zou je hem dan laten inslapen. maar als de pijnstillers niet genoeg meer werken en hij dus veel pijn heeft, zou ik ermee stoppen. of als hij dus geen zin meer heeft in het leven. sommige paarden kunnen dat heel goed zelf uitmaken. een van de paarden bij mij op stal (ook al oud) had een tumor in zijn lever, maar ze deden er niks aan (kon ook niet) hij liep nog vrolijk door. maar op een dag stopte hij met eten en was hij niet meer vrolijk. toen hebben ze hem laten inslapen en dat ging heel vredig en rustig. hij vechtte niet tegen de verdoving. het leek wel of hij wist dat zijn tijd gekomen was en op deze manier is het natuurlijk het mooist.

in ieder geval heel veel sterkte met je eigen beslissing en overweeg het goed en stel vooral je paard voorop en niet je gevoelens, ook al is dat soms moeilijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:57

Verplaatst: MD-->OMG

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:05

Ik denk dat ik dat besluit zou nemen als mijn dier zou gaan lijden.
Ik zou er dan wel zeker van moeten zijn dat het dier niet meer beter zou kunnen worden, wat denk ik in jullie geval ook zo is.
Het zal een zware en nare beslissing worden om je paard af te geven, maar om het dier te laten lijden is ook niet goed.
Ik weet zeker dat je de juiste beslissing wel zult vinden en wens je veel succes, en vooral, als straks de tijd gekomen is om je besluit te maken, heel veel sterkte.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:49

Wanneer de kosten niet meer opwegen tegen de baten, dan zou ik mijn paard in laten slapen. M.a.w. wanneer mijn paard geen paardwaardig bestaan meer zou kunnen lijden. Is er hoop op verbetering van je paard?
Als ik je verhaal zo lees en als er geen hoop op verbetering is, had ik het dier waarschijnlijk in laten slapen. Om 'm een hele lijdensweg te besparen.
Sterkte met je beslissing!

Citaat:
(dieren hebben een enorm hoge pijngrens wat inschatten lastig maakt)

Geen enorm hoge pijngrens, wel een enorm vermogen om pijn te verbergen.

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:37

Hallo Allemaal

Ik heb gister mijn 17 jarige kwpn-er Iwan in moeten laten slapen. Sinds vorige week woensdag was hij ziek. De veearts dacht toen aan lichte zandkoliek. Afgelopen vrijdag kwam wederom de veearts om te kijken hoe het ging, we dachten toen dat het geen koliek kon zijn omdat mijn paard hele tegenstrijdige symptomen had. Zo wilde hij bijvoorbeeld juist niet liggen, maar ook niet lopen en eten. Hij werd heel bleek in de mond en er is bloed afgenomen om te kijken of er iets uit kwam. Met behulp van medicatie leek het afgelopen weekend weer wat beter te gaan. Hij liep meer en was wat actiever dan eerst. Tot zondag, toen plaste hij 3 keer rode urine, ik voelde dat er iets niet goed was. Ik heb maandagochtend de vee arts opgebeld en die vertelde dat de rode bloedlichamen van Iwan maar de helft waren van wat deze moesten zijn. Hij verloor dus ergens bloed, maar hoe dit kwam was niet duidelijk. Ik ben eind van de middag (maandag 7-5) met Iwan doorgestuurd naar de kliniek Lingehoeve in Lienden. Mijn paard stond te tollen op zijn benen en dreigde steeds om te vallen (door het inwendig bloedverlies). Toen we daar aankwam werd al heel snel duidelijk dat er niks meer voor hem gedaan kon worden. De darmen dreven in vocht en hij had een tumor diep in zijn buik waar ze niks aan konden doen. Op dat moment heb je geen keus om wel of niet in te laten slapen. Dus ik heb hem moeten verlossen van zijn pijn en ziek zijn.
Ik heb hem een hele mooie tijd kunnen geven en ik heb er alles aan gedaan, hem verlossen van zijn lijden was het laatste wat ik voor hem kon doen. Ik ben er bij gebleven en het ging allemaal heel rustig en snel. Het is beter voor hem en daar moet je vooral aandenken bij zo'n beslissing. Wat is het beste voor mijn paard en niet wat is het beste voor mij...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:22

Ik heb het zelf niet meegemaakt, en ik hoop dat mijn paarden mij de beslissing uit handen nemen als het eenmaal zover is dat ze moeten gaan. Wat ik me wel kan voorstellen is dat je, omdat je er zo dicht opzit, de objectiviteit verliest die een buitenstaander wel kan hebben, en de neiging hebt om te lang door te gaan.

Als een paard niet meer overeind kan komen, of er duidelijk geen zin meer in heeft, ben je dan niet eigenlijk al te laat? Als het aantal goede dagen groter is dan het aantal slechte dagen, kan ik me voorstellen dat je hem nog even bij je wilt houden. Maar als het geleidelijk aan minder wordt, zul je toch een keer een beslissing moeten nemen.

Heel veel sterkte de komende tijd....

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:33

dolor schreef:
ik zou tot dat besluit overgaan als mijn paard veel pijn heeft en het dus een echte lijdensweg voor hem zou worden. of wanneer mijn paard zelf aangeeft dat hij niet meer verder wilt, dus niet meer vrolijk is, geen eetlust meer heeft en er niks meer aan vindt.

In dit geval zou iemand er naar mijn idee te laat mee zijn. Als een van mijn paarden ziek zou worden dan hoop ik hun lijdensweg voor te zijn (mits er geen kans op verbetering is), en ook niet de eerste stappen ervan mee te maken.

Ik kan begrijpen dat je het heel moeilijk vindt Mar, Flame is natuurlijk al zo lang bij je en staat hoe dan ook altijd paraat en heeft er altijd zin in. Moeilijk om dan te bepalen wanneer het moment daar is.
Zeker als je je bedenkt dat hij vorig jaar nog met gemak een cross heeft uitgelopen. Wat denk je, is dit een van zijn vele Up en Downs, of gaat het nu blijvend echt steeds beetje bij beetje slechter?
In het laatste geval zou er toch goed overnadenken, of je het inslapen uit te stelt dmv pijnstillers, of de echte toeslag van de ziekte voor wil zijn door hem te laten gaan.

Maar gelukkig zie ik jullie van de week Ach gut

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 00:13

Ik heb mijn paard eind jan. naar de slager gebracht. Hij was 24 jr en had versleten achterbenen. Ik wist vooruit, dat als het niet meer zou gaan, ik hem helaas geen weiland met pensioen kon bieden.

Volgens de foto's van de da in Utrecht zou hij veel pijn moeten hebben. Gezien zijn levenslust kon ik daar eigenlijk niet veel van merken. Toen hij dus afgelopen Jan. steeds stijver uit stal kwam en meer bokjes begon te geven tijdens het rijden( volgens mij uit onmacht), Sjagrijnig werd tijdens poetsen, was voor mij de maat vol. Hij mocht naar de eeuwig groene weiden.

Ik typ dit rustig, terwijl de tranen weer over mijn wangen stromen.

Vickyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 00:19

Ik zou doen wat jou het beste lijkt.. het is joun paardje,, en joun maatje..

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 00:21

Het is heel moeilijk om hèt moment te bepalen, met name als een paardje heel langzaam achteruit gaat. Wij hebben gisteren onze 38-jarige pony die we ongeveer 22 jaar hebben gehad laten inslapen. De laatste jaren was ze wel wat magerder dan normaal en had ze een dikke vacht, maar voor de rest ging het prima. Ze was vrolijk, rende zo af en toe nog gezellig een rondje mee met de andere paardjes en gaf niet de indruk pijn te hebben. De afgelopen maanden zagen we haar hard achteruit gaan. Ze werd nu echt heel mager en haar vacht liet los. Ze kreeg nauwelijks een nieuwe vacht weer en kreeg korstjes op haar lijf. Je kon zien dat ze daar last van had. Dat was voor ons het moment om te beslissen dat het mooi was geweest: haar lichaam was op. Het was heel moeilijk, maar ik heb er geen spijt van. Het is goed zo........

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:15

Splash ging ook steeds verder achteruit. Het begon met niet meer springen op wedstrijd en later thuis niet meer, terwijl ze dat geweldig vond. Toen alleen nog gaan dressuren en af en toe buiten rijden, maar op een begeve moment begon ze door haar been te zakken. Toen is ze afgekeurd door de DA en heeft ze dik anderhalf jaar in de wei mogen genieten van de aandacht, het eten en de rust.
Tot ze opeens in de wei lag en niet meer overeind kwam, ze was heel erg mager geworden en had geen krachten om zelf op te staan, we hebben haar naar een schuur gebracht en geprobeerd overeind te krijgen. De DA was er intussen, natuurlijk konden we er een infuus in stoppen om te kunnen onderzoeken wat ze had en de kans dat ze dan weer opkrabbelde was niet heel groot.
Was het eerlijk voor haar om dat te doen? Nee, dat denk ik niet. Ik heb de moeilijkste beslissing uit mijn leven genomen, maar ook achteraf denk ik dat het een goede beslissing is geweest! Wat is er mooier dan een lange tijd weer echt paard zijn in de wei en ondertussen lieve mensen om je heen en dan zo te gaan?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:17

Roxx schreef:
Dat was voor ons het moment om te beslissen dat het mooi was geweest: haar lichaam was op. Het was heel moeilijk, maar ik heb er geen spijt van. Het is goed zo........

Zo herkenbaar Ja

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:25

Ik heb ervaren dat het je gevoel is wat zegt: nu is het op.
Toen mijn oude paard"op"begon te raken en steeds meer nare kwalen kreeg ben ik in eerste instantie nog naar Utrecht gegaan om te kijken wat er aan de hand was en wat hun mening was. Ze vonden daar dat hij nog best een poosje in de wei kon. Half blind, atactisch en last van narcolepsie....Ze wilden hem niet in laten slapen, het paard was nog te goed.
De weken daarna waren een hel voor mij, ik had geen bevestiging gekregen maar voelde gewoon dat mijn paard zo niet meer gelukkig was. En om dat gevoel gaat het. Ik ken mijn eigen paard het beste, ik had hem ook al 13 jaar. Met buikpijn ging ik naar stal, bang voor wat ik weer aan zou treffen. Ik voelde gewoon aan hem dat hij dit niet meer wilde. Zo zielig, in de wei liep hij tegen de draad en kon de drinkbak niet meer vinden.
Op een avond ston ik onder de douche en ineens was het glashelder: we stoppen hiermee. 4 dagen later is hij op een goede en vredige manier ingeslapen. Ik mis hem na 2 jaar nog steeds verschrikkelijk maar heb er wel vrede mee.
Wat ik ermee wil zeggen: je doorloopt fases en wil je vasthouden aan mensen die vinden dat het nog wel kan. Maar luister naar je eigen gevoel en naar dat van je paard. Dan weet je echt wanneer het klaar is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:38

Tja,wanneer neem je de juiste beslissing om je paardje te laten inslapen?Soms is de keuze heel erg moeilijk,je twijfelt soms enorm.Een hafje had [waarschijnlijk] koliek,veearts er gelijk bij gehaald.Injectie gehad tegen koliek,bleek na 1 uur niet te helpen.Weer veearts gebelt en hij zei door de telefoon 'laten inslapen'!!Hij zag haar niet eens toen ik hem op dat moment belde.Toen ik zijn woord inslapen herhaalde,stond de pony op en rende er keihard vandoor.Dus veearts afgebelt om weer te komen kijken.Het leek opeens goed te gaan met haar,maar toen we na een half uur naar huis wilden,ging ze weer liggen en raar doen.Weer veearts gebelt,en hij zei dat als hij weer zou komen ik de consequentie's wist,n.l. inslapen.Ik vertelde dat wat hij zei tegen mijn vriendin en raar of niet,de pony hoorde dat,stond op en ging er alweer vandoor.Toen de veearts voor de 2de keer aankwam stond de pony bij het hek.Ze wilde niet lopen en stond met de voorbenen gekruist.Iets was er niet goed met haar,maar wat wist ik niet.De veearts raadde mij aan de pony echt te laten inslapen,en ook de mensen die er ook bij waren raadde me dat aan.Ik twijfelde,ik wilde haar nog de nacht laten doorbrengen om te kijken of ze het alsnog zou redden.Maar het zou wel kunnen dat ze dan die nacht pijn zou lijden,maar ook zou ze weer beter kunnen zijn de volgende morgen?Ik vond het zo moeilijk,vooral omdat het leek dat de pony niet wilde inslapen.Ze hinnikte zachtjes tegen mij,alsof ze wilde zeggen 'doe het niet,laat me niet inslapen'.Op het sterke aanraden van de veearts en het risico dat ze een pijnlijke nacht zou kunnen hebben, heb ik haar laten inslapen.Ze kreeg de prik,viel neer en de veearts luisterde of ze dood was.Hij zegt ze is dood en ging naar huis.Mijn kennis zat bij de pony en voelde haar hart nog kloppen,dus ik ook voelen en ja hoor,de hartslag was er nog steeds.Gelijk weer de veearts gebeld,die kwam terug na 5min.maar net toen hij aankwam hield het hart ermee op.Ik heb tot op heden nog steeds spijt en een schuld gevoel,dat ik het advies van de veearts ben opgevolgd.Maar ik dacht altijd dat een veearts het beter weet dan ik,maar nu twijfel ik daar dus aan.Sorry voor het lange verhaal,maar wilde dit even kwijt.Laat je pony NOOIT te snel inslapen,geef haar een kans,hoe moeilijk het ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:02

OMG --> IM.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:05

Ik heb het niet meegemaakt met een paard maar met mn rat. Ik hield zielsveel van haar, maar na 1 1/2 jaar kreeg ze een tumor. Ik had allebei mn andere ratjes er wel aan laten opereren maar bij deze besloot ik het niet te doen. (operatie is zo'n €80,- voor een beestje van krap €10,-) Ik heb voor mezelf afgesproken dat wanneer ze niet meer speelde, at en/of dronk ik er een einde voor haar zou maken. Helaas ze bleef vrolijk, ze klauterde, ze speelde, ze at en ze dronk. Ook had ze geen pijn. Wel sprong ze steeds vaker mis als ze weer bezig was. Maar ja ze probeerde het nog een keer en nog een keer net zolang totdat het wel lukte. Op een gegeven moment wist ik dat ik niet egoistisch mocht zijn. Al die tijd had ik gehoopt dat ik haar zou vinden in de kooi. Dat ik niet degene was die de beslissing moest nemen. Toch uiteindelijk had ik tegen mezelf gezegd dat het genoeg was. Ik heb haar de hele nacht gehoord, alles wat ze deed. De volgende dag eerst gewerkt, naar huis Luna meegenomen gewoon los op schoot terwijl ik in mn auto reed. En haar laten inslapen. Zelfs bij de da twijfelde ik nog, ik kon nog terug maar deed het niet. Toen de da met mij de opties aan het bespreken was draaide ze haar om. Heel de bobbel onder dr vorpootje was kapot gegaan en er zaten korsten op. Al die tijd als ik haar wilde omdraaien werd ze kwaad dus ik deed het niet. Toen ik dit zag wist ik dat het goed was, was ik nou maar eerder naar de da gegaan. Ze kreeg een spuitje om te slapen en ik mocht in een andere kamer zitten met haar terwijl de da andere mensen en dieren ging helpen. Daarna kwam de da voor het dodelijke spuitje en ik moest weer wachten, ondertussen was ze dus dood. Toen ik thuis kwam heb ik alle spullen gelijk opgeborgen. Kooi naar zolder, voer ed weggegooid en Luna begraven in de tuin.
Toen ik 's avonds ging slapen lag ik de halve nacht wakker gewoon omdat het zoo stil was in mn kamer. Het is nu al maanden geleden gebeurd maar ik hoor haar nog steeds in mn kamer. Vlak voordat ik LUNA wil roepen besef ik dat ze er niet meer is Huilen

Het is een lang verhaal, maar ik hoop dat je een keuze zal maken. Achteraf ben ik boos op mezelf geweest dat ik niet veel eerder naar de da ben geweest. Wees verstandig en maak de goede keuze. Iets waar ik laat achter kwam.

Krullie_HVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:45

Heey ,

Ik heb het zelf mee gemaakt met mijn hond. Hij was wel heel erg ziek, maar hij kon nog gewoon lopen en hij wou nog eten. En hij stond nog elke dag vrolijk bij de trap als je naar beneden kwam of bij de deur als je terug kwam uit school of bij je paard vandaan. En toen op een dag kon hij gewoon niet meer opstaan, hij wou nog wel maar hij kon gewoon niet meer. We moesten hem optillen om hem naar zijn voerbak te brengen, want hij wou nog wel eten, maar we konden hem ook niet meer uitlaten enzo. En om een rotweiler nou helemaal naar buiten te tillen is een beetje zwaar. Maar het allermoeilijkste was,hij wou nog wel maar hij kon gewoon niet meer. En op dat moment hebben wij besloten om hem in te laten slapen. Nu hij er nog niet heel veel last van had en nog gewoon vrolijk was en hij nog gewoon zich zelf was, behalve dan dat hij niet meer kon lopen. Maar juist op dat moment waren we wel alle pijn voor en zou hij er nooit last van hebben. En voor je zelf is het dan ook makkelijker, want je kan hem dan nog gewoon onthouden zoals hij was en niet zoals hij zou zijn als hij echt onwijs ziek zou zijn.

Maar ik zou gewoon als ik jou was goed kijken naar wat je paard aangeeft en dan op de hand daarvan je besluit maken. Heel veel sterkte daar mee

><><><Mandy

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:01

Ten eerste sterkte met hetgeen wat je gaat beslissen.
Ik heb mijn paard afgelopen januari moeten laten inslapen, dit kon echter niet anders, ivm met botsplinter die in de weg zat, en in een pees stak. Helaas konden ze botsplinter niet werwijderen en zou hij altijd pijn hebben/ kreupel zijn etc. Nou dan is de keus snel gemaakt natuurlijk, ondanks het feit dat hij pas 5 was.

Tsjaa in jouw geval, het is lastig natuurlijk. Oudere paarden hebben natuurlijk hun mankementen, maar in hoeverre ga je daar in mee.
Als jouw paard altijd een mooi leven heeft gehad en er nu duidelijk een stuk slechter aan toe is, wat is dan eerlijkheid.
Voor wie laat je hem dan leven, om jezelf een plezier te doen....
Probeer voorjezelf op een rijtje te zetten, wat jij denkt dat het beste is voor je paard.
Wat zou jij tegen iemand zeggen/ aanraden die in dezelfde situatie zou zitten?
Ik ga hier niet vanaf de computer zeggen, wat ik denk dat het beste voor je paard is, jij kent je paard het beste en het is (helaas) aan jou om die beslissing te maken...

Nogmaals sterkte!

IndoradoRedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:11

Onze hond had eem hersenbloeding gehad. Dat was toen goed gekomen, maar er bleven rare dingen bij hem hangen. Een jaar of 2 later had ie het weer. Hij schreeuwde als een zeehond van de pijn en viel steeds om en rolde de hele tijd en draaide om zijn as heen. Zijn ogen stonden heel raar.... We hebben hem toen in laten slapen. Mijn moeder vond het eerlijker voor hem om hem in te laten slapen, hij had een goed leven gehad en hij had te veel pijn om hem in leven te houden. Leven was voor hem niet leuk meer, omdat hij niks anders deed als in zijn mandje liggen om dood te gaan. We hebben afscheid genomen.Het is goed zo..

Succes en heel veel sterkte met je beslissing.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:00

Hmz, zo'n beslissing neem je meestal niet 1,2,3. Zeker niet als je op zich nog merkt dat je paard wel nog aangeeft het leven leuk te vinden.
Zelf hebben we precies een maand geleden onze 20-jarige merrie moeten laten inslapen. Het begon met mager worden. We hebben toen haar bloed laten onderzoeken en daaruit bleek dat er van alles mis was. We hebben toen in overleg met de DA geprobeerd of ze van ander voer, een bejaardenrantsoen, op zou knappen. Drie weken later wilden we dan weer een bloedonderzoek laten doen. Maar nog geen twee weken later merkte ik al dat ze begon 'af te takelen': ze liep stijver, werd nog dunner en had minder eetlust op het laatst. In die tweede week was ze op een ochtend er zo slecht aan toe dat we haar hebben laten inslapen, ze was op, ze kon niet meer. Volgens de DA had ze waarschijnlijk een tumor en was ze zichzelf van binnenuit aan het vergiftigen.

Zelf geef je aan dat je paard kreupel loopt en wat matter uit zijn ogen begint te kijken. Ook vertel je dat je hem pijnstillers geeft. Persoonlijk zou ik (denk ik) gaan overwegen om hem in te laten slapen. Want uit je verhaal kan ik opmaken dat er meerdere dingen zijn waaruit blijkt dat je paard zich niet meer top voelt. Maar goed, die afweging zul je zelf moeten maken. Jij kent je paard het beste en waarschijnlijk heb je zelf al een gevoel over wat de beste beslissing is voor je paard. Denk er nog eens over na, overleg met je DA en/of anderen die je paard goed kennen. Sterkte met de beslissing, het zal niet meevallen. Ach gut

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:06

ja wanneer... dat is idd zóóó moeilijk!
mijn pony werd op een gegeven moment steeds magerder en kreeg melanomen bij/rond zijn penis. op het laatst was hij echt supermager en zag er vooral sjielug uit, maar hij draafde nog van de wei naar stal en andersom, at volop, was altijd vrolijk, dronk/at/mestte prima, rolde nog en stond dan binnen mum van tijd weer op z'n benen en in overleg met de DA heb ik ervoor gekozen hem zolang hij nog zo vrolijk was, nog goed at/dronk/mestte en nog stevig genoeg op zijn benen stond hem lekker te laten lopen in de wei, met 2 vriendjes.
een paar maanden later was hij uiteindelijk 's nachts gaan liggen in stal en kon toen niet meer op staan. die ochtend was ook echt heel duidelijk dat het klaar was. de vrolijkheid was weg, de spankeling in zijn ogen was weg en het was zéér duidelijk. ik heb hem toen in laten slapen, uiteindelijk op zn 30e.
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 19-05-07 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:10

Veel van wat ik hier lees is zo herkenbaar...helaas!!Ik kan alleen maar iedereen die voor deze zo moeilijke beslissing staan,ze heel veel wijsheid en sterkte toe wensen.Deze beslissing is nooit makkelijk,maar denk aan hetwelzijn van je geliefde dier.Nogmaals ik ken jullie diepe gevoelens die heel zwaar zijn,dus heel veel sterkte Ach gut Ach gut .

christel1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:28

Afbeelding

Zoals je kunt zien heb ik afgelopen woensdag mijn 5 jarig paardje moeten laten inslapen, hij had een zware peesblessure waar niets meer aan te verhelpen was, het begon linksvoor bij de platte pees, maar omdat hij alle pijn daar wilde ontzien is hij zijn rug al die tijd zwaar gaan forseren, als je zijn rug vast hield kromp hij 20 cm in, ik ben bij 4 klinieken in nederland geweest maar allemaal gaven ze mij het advies om hem te laten inslapen, de kans dat hij op zijn voorbenen terecht zou komen was enorm groot (toen ik nog op hem kon rijden zijn we 4x over de kop gegaan) dus ik had ook geen keus om hem op een wei te zetten en daar lekker oud te laten worden. De dagen voor afgelopen woensdag waren enorm zwaar, maar hij zakte zelfs in zijn stal 3x door, dus was de keuze ook weer terecht, hij had de laatste dag ook veel pijn, ik vindt dat je moet kiezen voor je paard en natuurlijk niet voor jezelf, ik heb enorm veel verdriet maar mijn paard heeft nu rust geen pijn meer.

Kies voor je paard Verdrietig