[IM] Helemaal stoppen na overlijden paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Helemaal stoppen na overlijden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:02

Mijn Tinkermerrie is een week geleden overleden, en ik mis haar echt nog zo erg. Soms lijkt het wel alsof de pijn elke dag een beetje erger wordt Verdrietig
Ik heb naast haar nog een merrie, een schat van een merrie ook, en zij heeft een veulen van 2 weken oud. Van de ene kant geeft het troost dat ik hen twee nog wel heb, maar anderzijds doet het me elke keer weer zoveel pijn om die twee te zien. Dan denk ik steeds "Zo hadden Shak en haar veulen ook kunnen staan" (veulen van haar is overleden tijdens de bevalling, en de merrie is een paar uur later ingeslapen).
En het valt me gewoon zo zwaar. Er zijn wel momenten dat ik van ze geniet, maar veel meer momenten dat het pijn doet.
Ik wil het liefst eventjes helemaal stoppen met de paarden, mijn passie ligt toch bij het fokken, iets wat nooit meer zo spannend en onbezorgd zal worden.
Anderzijds zijn er op dit moment zoveel emoties dat ik misschien overhaaste beslissingen ga nemen.
Wie herkent dit gevoel en hoe zijn jullie verder gegaan na het verlies van jullie maatje?

Suus

Re: Helemaal stoppen na overlijden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:04

Ik herken dit verlies (gelukkig) niet maar ik zou zomaar stoppen hoor. Zoek je plezier in de twee lieverds die je nog hebt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:06

Kijk het een tijdje aan. Ga inderdaad geen overhaaste dingen beslissen, misschien krijg je daar later spijt van. Sterkte Vriendjes zijn?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:27

Je hebt een pb.

Ach gut

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:33

Ik heb je verhaal over je veulen en merrie gelezen, en vind het echt vreselijk voor je!
Het lijkt me erg moeilijk om te genieten van je paard en veulen, maar maak alstjeblieft geen overhaaste beslissingen!

Houd je paard (en veulen) voorlopig nog aan, verkopen kan altijd nog. Denk er eerst nog goed over na en probeer, zoveel als je kan, ervan te genieten!

Sterkte! Vriendjes zijn?

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:05

Natuurlijk doet het pijn, het is ook nog maar zo kort geleden. Ach gut En daar horen ook gemengde gevoelens bij. Je hebt ook heel wat meegemaakt, blijdschap om de geboorte van Kenyi maar intens verdriet om het verlies van je dierbare Shak en haar veulen. Dat is ook niet niks! Dat verwerk je niet van de een op de andere dag...

Gun het de tijd en wellicht als je straks even verder bent en alles wat kunt beginnen te verwerken kun je juiste keuzes maken, dan is het nog vroeg genoeg. Dan kun je ook helder denken. Het is nu zo verwarrend allemaal, neem de tijd en je zult zien straks gaat ook voor jou de zon weer schijnen...

Nogmaals veel sterkte!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:41

Ik ken het, ik had hetzelfde gevoel.
Als ik met Nuut bezig was, dacht ik dit had ik nog met Splash willen doen. En daarnaast een soort schuld gevoel. We zijn nu bijna 2 maanden verder maar ik ben blij dat ik doorgezet heb! Ook voor Splash!

Sterkte Ach gut

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:57

Ik weet precies wat je bedoeld, ben een ong. 7 jaar geleden ook mijn maatje verloren na de bevalling van haar veulen. Het veulen leefde nog wel. Ik ben wel anderhalf jaar gestopt, maar je voelt je er echt geen seconde beter door!! Het veulen heeft nog bijna een jaar geleefd en is daarna ook overleden. Als ik het over mocht doen had ik het veulen gehouden, dan had hij waarschijnlijk nog geleefd.

Maak aub geen overhaaste beslissing, daar krijg je later alleen maar spijt van. Het heeft tijd nodig om het een plaatsje te geven.

Heel veel sterkte!!!!! Ach gut

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:01

HOI,

Ik begrijp goed wat je bedoeld, heb ook een nare ervaring met een merrie met veulen, en ik heb vorig jaar mijn maat verloren!

Ik mis ze nog iedere dag en heb ook nog steeds soms zoiets van ik stop ermee, andere dagen ben ik heel blij met mijn nieuwe paard.

Ik Wens je succes en sterkte

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:29

Mijn eerste post... maar heb al heel lang 'stiekum' meegelezen en ook jouw aangrijpende verhaal.

Nadat ik mijn paard in heb moeten laten slapen stond er 3 weken later een nieuwe op stal.
Een geweldig beest, maar ik was er nog niet aan toe.
Heeft echt even geduurd hoor, ik heb zelfs gedacht "paardrijden is niet leuk, als het een hobby was ging ik eronder uit". Maar paarden zijn een stuk van mijn leven, meer dan een hobby.

Nu tien jaar later, denk ik terug aan die tijd, ik weet nog precies hoe het allemaal voelde, maar weet nu ook dat doorgaan met dat nieuwe beest de pijn van het verlies makkelijker heeft gemaakt. Ik ben heel blij dat ik doorgezet heb ... anders had ik nu heel veel moeten missen.

Als het over is, dan is dat zo... het is ook allemaal niet niks.
Maar neem geen overhaaste beslissingen op basis van emotie, geef jezelf de tijd alles te verwerken en kijk dan rustig of je weer kunt genieten van die twee die daar op je wei lopen.

Sterkte!

(sorry mijn eerste post en meteen een opstel Boos! )

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:10

Is je Shak overleden??! Jeetje wat erg..... Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt met een eigen paardje.

Maar om eerlijk te zijn.....als Sjim overleden is denk ik dat ik helemaal kap met het paardengebeuren. Maar ja dat zeg ik nu, misschien als het zo ver is denk ik er wel heel anders over.

Je moet goed kijken wat je nu wilt. Het is misschien wel goed om eventjes eruit te stappen om alles te kunnen verwerken. Maar helemaal stoppen gaat misschien aan je knagen.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:40

Meid, geef het allemaal even de tijd.... Het is vreselijk wat je voor je kiezen hebt gekregen, de emoties lopen ws ook hoog op.

Ik heb mijn maatje inmiddels bijna 6 jaar terug verloren. 4 maanden lang heb ik alleen maar op de automatische piloot geleefd, werken eten slapen. Naar stal wilde ik niet meer, paarden konden me gestolen worden, want Black was het enige paard waar ik om gaf....

Totdat ik gebeld werd voor een leuk paard, goed tehuis gezocht.... Ik ben gaan kijken en was verkocht. In het begin voelde ik me erg schuldig tegenover Black. Dat andere paard vond ik nl ook wel leuk (al wilde ik dat niet hardop toegeven). Langzaam maar zeker slijt dat gevoel, en nu, ik kan me niet voorstellen niet meer de zorg voor een paard te hebben...

Probeer troost te halen uit de merrie met veulen die je nog hebt staan. Ook al is het moeilijk, zij kan er niets aan doen dat Shak er niet meer is. En al doe je het nu allemaal op de automatische piloot, het gevoel komt terug.....

Heel veel sterkte met het verlies van je kanjer.

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:15

He, ik kan de ervaring niet delen. Wat ik denk is dat dit allemaal te maken heeft met het verwerkingsproces. Een proces dat nog heel lang zal duren. Geef je eraan over en neem geen overhaaste beslissing. Je zult er nog heel veel verdriet van hebben en een manier moeten vinden om er mee om te leren gaan. Door het wegdoen van je andere paardje zal je het misschien proberen te ontlopen maar soms is het goed om er doorheen te gaan. Hoe moeilijk het ook is...je komt er sterker uit. Ik ken echter ook iemand die echt ziek werd van verdriet en besloot om even geen paarden meer om zich heen te hebben. Ongeacht wat je besluit wordt, heel veel sterkte toegewenst.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:21

Ook ik kan niet uit ervaring spreken, maar ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met je verlies. Het is vreselijk om je maatje te moeten verliezen.
Toch zou ik geen overhaaste beslissingen nemen, waar je later misschien weer spijt van krijgt. Dan is het misschien nog handiger om te kijken of iemand anders even voor je lieverds kan zorgen, zodat je even rust krijgt. En heel misschien mis je ze dan toch sneller dan je denkt.

Ik snap heel goed dat de dieren die je nog wel hebt op dit moment het verdriet om Shak en haar veulen niet wegnemen, maar hopenlijk kunnen ze het over een tijd wel verzachten.

Heel veel sterkte!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:38

mijn lievelingspony is 5 maandne geleden overleden. en ze was echy mijn droompony. in het begin wou ik eigenlijk ook helemaal stoppen met de paarden maar ik heb wle even volgehouden en ik ben blij dat ik niet ben gestopt. je kan het verdriet toch niet onduiken. je stopt het alleen iets verder weg als je stopt. maar het is er nog wel.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:08

oww lieverd geef het inderdaad even zijn tijd... je reactie kan ik me heel goed voorstellen maar straks krijg je er spijt van.. probeer het allemaal eerst even rustig op een plekje te krijgen en beslis later nog eens het is nog allemaal zo vers... heel veel sterkte!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:11

Allereerst nog sterkte! Ach gut

Mijn paard is nu precies een week geleden overleden. We hebben nu alleen nog een pony. En hoewel ik telkens geconfronteerd wordt met het feit dat er geen 'Jess én Lady' meer zijn, maar alleen nog 'Lady' ben ik toch blij dat ik juist die kleine nog heb. Bij haar vind ik nog troost en afleiding, anders zou het gemis nóg groter zijn. Ik zou dan ook niet helemaal willen stoppen met de paarden als hobby, maar nu vind ik het nog te vroeg om aan een nieuw paard te denken. Op den duur wil ik er wel weer een kopen, maar pas als ik daar aan toe ben..

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:14

Ik ben tijdelijk gestopt na het overlijden van mijn paard. Maar het begint weer te kriebelen. Het probleem is alleen dat ik geen paard meer heb om te rijden Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 23:35

Allereerst sterkte!

Voor mij was het een troost om te zien en weten dat ik nog andere paarden had nadat mijn fokmerrie was overleden. Ik had nog 2 helemooie nakomelingen van haar waar ik veel troost aan gehad heb.

Ik denk dat je niet overhaast beslissingen moet gaan maken, dan krijg je later spijt!

Aardbeitjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 00:58

Toen mijnes overleed heb ik een verzorg pony gezocht. En toen het mocht van mn ouders hebben we een nieuwe gekocht!
Maar geen enkel paard vervangt boomey:(

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:31

Mijn KWPN merrie is ook onlangs overleden (1 april 2007 na een koliek-operatie en 6 dagen vechten). En wij hebben nu alleen nog een kleine pony (ca. 1.16)! Knipoog
Het is heel raar, geen 'Lekuri én Ramiro' meer, maar alleen nog 'Ramiro'. maar ik ben blij dat ik die kleine nog heb. Toch nog gewoon de stal uitmesten, borstelen, knuffelen, de afleiding EN vooral het dagelijkse ritme!
Ik vind het nu ook nog te vroeg om aan een nieuw paard te denken, het zal voelen als 'vreemd gaan' ofzo, mijn gevoel daarbij is nog niet goed! Daarbij hebben we een behoorlijke rekening van de kliniek gekregen, dus meteen een nieuw rijpaard kunnen we ons niet eens veroorloven. Bloos
Soms denk ik er ook aan om helemaal te stoppen, maar het is nu allemaal te 'vers', de tijd zal het leren. Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:04

Mijn zwarte paard Orlando is nu bijna 3 jaar geleden overleden, en ik ben dus wel tijdelijk gestopt. Ik was bang dat ik ieder paard met hem zou gaan vergelijken. Tot nu toe heb ik hier eigenlijk geen spijt van gehad, want iedere keer dat ik bij iemand op stal kwam had ik weer dat gevoel "zo was het met Orlando ook, maar hij is weg en het zal nooit meer hetzelfde zijn" en dat heb ik nog steeds, zelfs 3 jaar na dato. Het slijt, maar het zal nooit meer hetzelfde zijn.

Ik ben wel weer van plan het terzijnertijd weer op te pakken, maar pas wanneer ik er echt klaar voor ben Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:48

hoe is het nou Elke? Ach gut grijp je niet erg vaak terug naar stoppen met de paarden? dit is niet de eerste keer dat je het zegt hè.... vraag me dan af of haar overlijden niet de enige reden is om te willen stoppen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:09

Allereerst sterkte toegewenst in deze verdrietige tijd....

Vorig jaar april was er iets met mijn paard, in mei wist ik wat het was en heb ik hem daarvoor laten behandelen maar het sloeg niet aan. Na de eerste schrik ben ik gaan nadenken wat ik wilde. M´n 1e impuls was te stoppen zodat ik ook nooit meer geen verdriet om paarden zou kunnen krijgen. Maar m´n gevoel afgaande, wist ik zeker dat ik door wilde en ben al gaan kijken naar andere paarden terwijl Pars nog leefde. De 1e die ik zag, werd het! Dat was wel raar want daardoor stond ik op 20 mei bij de kliniek te huilen om Pars in te laten slapen en op 21 mei stond ik er weer (weer te huilen) om Guillermo te laten keuren. Rare situatie voor iedereen maar voor mij de juiste. Ik ben wel heel blij dat Guillermo nog 2 maanden bij de fokker kon blijven staan zodat ik ruimte kreeg voor m´n verdriet en om Guillermo langzaam te leren kennen.

Probeer alstublieft niets overhaast te doen ....afscheid nemen doet zeer en neem er de tijd voor...
Als ik nu naar mezelf kijk; zeker nu DE datum dichter bij komt, ben ik weer wat emotioneler. Aan de andere kant: ik ben zo blij met Guillermo; ik heb er zoveel plezier mee, dat gun ik iedereen en als je stopt, zou je ook zoiets moois kunnen gaan missen in de toekomst .....

Sterkte.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 19:21

Pellie schreef:
hoe is het nou Elke? Ach gut grijp je niet erg vaak terug naar stoppen met de paarden? dit is niet de eerste keer dat je het zegt hè.... vraag me dan af of haar overlijden niet de enige reden is om te willen stoppen.

inderdaad niet alleen dat, ik wilde idd al eerder stoppen vanwege het rijden dat niet zo goed gaat. En nu had ik in het fokken toch een beetje m'n doel gevonden.
Het is allemaal erg verwarrend en zeker nu Shak er niet meer is, ik weet het gewoon niet..
En de paarden die niet thuis staan/tijd etc... soms weet ik gewoon helemaal niet zo goed wat ik nou precies wil, niet alleen op het gebied van paarden, overigens