Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cer schreef:Wat enorm enorm vervelend en naar om mee te maken..
ik denk dat je die vragen niet moet stellen.. het is niet meer van belang. Op het moment dat iemand (of een dier) overlijd is alle bewustzijn weg, het maakt geen enkel verschil of je jezelf dit gaat afvragen, en er is geen goed antwoord. Hij heeft er nu geen last meer van en kan er niet aan terugdenken
heel veel sterkte met dit verlies
Koper schreef:Wat enorm heftig voor jou om mee te maken, en natuurlijk ook voor je paard. Ik had 6 jaar (6 jaar en 1 dag om precies te zijn, gisteren was zijn sterfdag) ook zoiets met mijn paard. Een lastig aan te prikken ader, het duurde een uur voordat hij lag en toen heeft hij nog ruim een uur liggen schoppen en vechten. Het was vreselijk. Ik herken ook precies wat je schrijft over het verraad naar je paard toe wat je voelt, en naar dat je dit nooit wil, en al helemaal niet in zijn laatste momenten op aarde.
Ik weet nog steeds niet wat ik ermee moet. Ze zeggen wel dat alles ergens goed voor is. Maar ik heb nog niet ontdekt wat ik hier nou voor wijze levensles uit zou kunnen halen.
Wat ik wel weet is dat ik heel lang bezig ben geweest met hóé mijn paard gestorven is. Waardoor ik niet toe kwam aan verwerken dát hij er niet meer is. Dat gaat nog steeds niet heel goed omdat het met elkaar verbonden is.
Sorry dat ik geen opbeurende woorden voor je heb. Ik heb ook geen antwoord op je vragen. Ik heb ongeveer dezelfde vragen als jij. Die dus nog steeds onbeantwoord zijn.
Heel, heel veel sterkte. Zorg goed voor jezelf.
Princesj schreef:Allereerst heel veel sterkte.
Ik ben geen dierenarts, alleen ervaringsdeskundige, maar 1 lees 1 ding in jouw verslag wat bij mijn paarden anders is gedaan. Mijn dierenarts zet altijd een infuusnaald in, waardoor alles ingespoten kan worden (deze zit dus vanaf moment 1 en verwijderen zodra het dier overleden is). Hiermee heb je meer zekerheid met betrekking tot een goede toegang tot de ader.
anjali schreef:Gecondoleerd. Jij kunt hier in elk geval niks aan doen. Ik vind wel dat de DA dit verkeerd heeft aangepakt. Want normaliter gaat een euthanasie niet zo. Ik heb helaas deze beslissing ook een paar maal moeten maken. Dat waren wel veel oudere zwaar zieke dieren maar dat zou voor de procedure niet moeten uitmaken. En dat ging steeds heel gemakkelijk als vanzelf. De middelen die jij noemt herken ik niet behalve de ketamine. Eigenlijk hoort de patient gewoon onder narcose te gaan net als voor een operatie. Dan is hij helemaal weg voordat hij het definitieve middel krijgt.Hier is echt het een en ander mis gegaan .Het is offtopic maar ik heb gehoord dat bij de euthanasie van mensen ook wel eens iets dergelijks misgaat. Ja en ook bij de narcose tijdens operaties (bij mensen). In feite is dat allemaal medisch falen maar daar hebben jij en je overleden paard nu niets meer aan.
Earth schreef:Wat vervelend dat het zo is gegaan zeg. 'Gelukkig' hebben paarden een ander bewustzijn dan wij. Het trillen zal ook niet van angst geweest zijn maar een reactie op de medicatie. Ketamine verstoord het motorisch stelsel dus dat kan het trillen veroorzaken. Een paard kan ook niet in die zin vooruit denken dat hij weet dat hij doodgaat. Het is een hele heftige gebeurtenis geweest voor jou, maar ik denk dat het paard blij is dat jij bij hem was. Door op hem te gaan zitten heb je juist laten zien dat hij kalm mocht zijn. Je hebt hem ondanks alles gesteund tot het laatste en dat was het beste wat je kon doen.
Rizette schreef:Is het probleem het niet in de ader spuiten als ik het goed begrijp? Dan was het misschien wijs geweest om alsnog een infuus te plaatsen in dit geval? Toen bekend werd dat de ader moeilijk te vinden was?