Hart luchten oude fjord plotseling overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rideltje1992

Hart luchten oude fjord plotseling overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 22:46

Hallo allemaal

Ik wil toch even me hart luchten na het plotseling overlijden van mijn fjord.

2e kerstdag 2024 word mijn nachtmerrie werkelijkheid. Ik werd gebeld om 20 over 8 in de avond dat mijn fjorden merrie dood in der stal lag. Mijn wereld storte in. Mijn lieve ridel waar ik bijna 14 jaar voor gezorgd heb was er ineens niet meer.

Ze werd ouder vooral de afgelopen maanden. Begon ze wat gewicht te verliezen maar niet heel dramatisch. Gelijk op 18 plus er bij gezet naast fibrebeet. Ze leek weer wat aan te komen. En dit had ook niemand zien aankomen. Met de voorrondes die dag was niks aan haar te zien en at ze gewoon zo als anders. Natuurlijk ze werd ouder. Lag wat meer en rende niet meer zo als vroeger. Ze was rustiger. Soms vroeg ik me af of ze nog wel gelukkig was. Ze stond sinds 2 jaar met pensioen en ik was meer bezig met me andere ponys. Tuurlijk kreeg ze altijd lekker de eten en der poegstbeurten. En deed ik er alles aan dat ze goed en pijnvrij oud kon worden.

Maar nu spookt er zo veel door mijn hoofd heb ik iets gemist ? Kon ik er iets aan doen?

Ik sla bijna nooit een dag over behalve die dag door kerst. Er werd op stal voor haar gezorgd kwa eten en drinken.

Ik voel me zo schuldig. Had ik alarm moeten slaan dat ze soms wat meer lag en wat afzondere van de groep? Heeft de 18 plus waar ze 3 weken op stond iets verkeerds gedaan? Kwam ze aandacht te kort? Ongelukkig ? En voor al wat is er gebeurd? Ze lag er vredig bij en leek geen strijd gehad te hebben. Toch vraag ik me het af wat er is gebeurd en hadden ze op stal iets kunnen zien ?

Bedankt voor het lezen. Ik moest het kwijt. Ik mis haar vreselijk. Mijn lieve riddelleke ze is 28 en 8 maand geworden.
Afbeelding

marfries

Re: Hart luchten oude fjord plotseling overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:57

Veel sterkte met het verlies van je Rideltje. Neem jezelf niets kwalijk, al snap ik dat je dat toch doet. Zij heeft een mooie hoge leeftijd bereikt, en was tot 2 jaar terug nog actief. Je zegt dat je steeds goed en met liefde voor haar gezorgd hebt, en dat het je opviel dat ze iets anders was de laatste weken. Dat kan haar overlijden veroorzaakt hebben, maar het kan er ook los van staan. Daar kom je nu niet meer achter, tenzij je sectie wilt laten doen.
Ze lijkt rustig overleden te zijn met een hogere leeftijd en zonder erg te lijden in haar laatste tijd.
Is dat niet wat we allemaal voor onze paarden wensen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:59

Achteraf is het altijd wel aan te wijzen. Ja, ik denk dat de signalen die je opnoemt allemaal aanwijzinkjes zijn geweest.
Had dat iets gedaan als je dat wel zo had opgemerkt? Heel eerlijk? Nee, ik denk het niet.

Het leest alsof ze gewoon aan d'r einde was, zoals sommige mensen ook zomaar opeens er niet meer zijn omdat het lichaam er klaar mee was.

Maak jezelf niet te veel verwijten, zonder dat is het al vervelend genoeg en zeer waarschijnlijk zijn die verwijten onterecht.

Mag ik je een welgemeende virtuele knuffel geven en je veel sterkte wensen met dit verlies?
Rouwen mag, verdriet is terecht maar verwijt jezelf niks....

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 23:00

Bedankt voor je berichtje. Ja ze was wel wat anders. Maar altijd vrolijk voor eten en rende nog een stukje naar het gras toe. Als dat er iets mee te maken heeft had ik toen wel aan de bel moeten trekken en het kunnen voorkomen ?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:07

Oh wat erg ! Ik kan me voorstellen dat haar plotse overlijden je overvalt! Maar je mag je echt niet schuldig voelen hoor !!! Je hebt jaren goed voor haar gezorgd , meteen ingegrepen toen ze wat magerder werd. Uit je tekst spat je liefde voor haar. Dus, echt jezelf niks verwijten! Ik hoop dat je straks de kracht vindt om je te verzoenen dat ze oud is mogen worden en heengegaan is zonder lijden.
Ik heb 2 weken voor kerst mijn 31e jarige merrie moeten laten inslapen dus ik voel echt met je mee hoor. Het gemis is enorm.
Heel veel sterkte ! :knuffel:

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:09

Rideltje1992 schreef:
Bedankt voor je berichtje. Ja ze was wel wat anders. Maar altijd vrolijk voor eten en rende nog een stukje naar het gras toe. Als dat er iets mee te maken heeft had ik toen wel aan de bel moeten trekken en het kunnen voorkomen ?

Ach, achteraf is makkelijk terug kijken en zeggen dat ze zich mss op sommige puntjes anders gedroeg. Het kunnen voorkomen had je volgens mij niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:12

Rideltje1992 schreef:

Dat is lastig te zeggen vanaf het beeldscherm. Misschien wel maar zeer waarschijnlijk niet.
Het is niet alleen de vraag of het zo is maar zelfs als je dat wel had gemeld, hoe groot was dan de kans geweest dat de dierenarts iets alarmerends gevonden had wat hij bovendien op had kunnen lossen voor je.
Die kans is vrij klein.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:13

Ik denk dat, als je 14 jaar voor een paard gezorgd hebt en ze is ruim 28 jaar geworden, je jezelf absoluut niets hoeft te verwijten maar je juist heel erg trots op jezelf mag zijn. Ze heeft het goed bij jou gehad. Heel veel sterkte.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:15

Sterkte.

Weet je? Iedereen gaat dood. Het houdt een keer op. 28 is een mooie leeftijd en zo te horen voor de pony een mooie dood.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:16

Ach wat naar! Gecondoleerd.
Ik herken je gevoel, toen mijn hondje heel plotseling overleed heb ik weken lang nagedacht of ik toch geen kleine signalen heb gemist. Ik heb mezelf helemaal gek gemaakt. Maar dat helpt je niet en daardoor voel je je alleen maar slechter.

Ik weet zeker dat je hebt gedaan wat je kon en dat je haar heel veel liefde hebt gegeven.
Veel sterkte!

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 23:16

Ja dat denk ik ook. Maar het blijft in je hoofd spoken. Ik heb gevochten voor haar. Een blessure jaren geleden wat de kliniek dacht niet meer goed kwam. Maar het kwam goed door mijn inzet zeiden ze. Hoefcatrol later duren ijzers zooltjes demping alles zo dat ze geen pijn had. En dat had ze niet. Geen stap kreupel meer gelopen jaren en tot het einde niet. Dure supplementen ik heb er alles aan gedaan die jaren. Maar voelt als ik juist de laaste maanden gefaald heb.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:19

Wat een mooi einde.
Voor jou plotseling en daardoor hard.
Maar voor je pony?

Ja ze kreeg zo te horen ouderdomskwalen.
Noem eens iemand van 80 die er geen enkele heeft?
Maar dat is niet meteen levensbedreigend.
Dus ook niet bij pony's.

Zo te horen had ze nog kwaliteit van leven genoeg.
Aandacht genoeg.
En zonder lijdensweg zo ineens over de regenboogbrug mogen rennen.

Mooi op die leeftijd.

Dus voel je niet schuldig.
:knuffel: sterkte

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:22

Fjorden zijn enorme krachtpatsers en laten vaak maar weinig merken als ze echt wat onder de leden hebben.

Ik denk dat ze het zeer goed heeft gehad bij jou! Al snap ik je schuld gevoel en de wat als? Dit is trouwens zeer normaal en hoort bij het rouwproces omdat gevoel te hebben.

Probeer terug te kijken op de mooie momenten. De meeste paarden worden alleen met goede zorg oud. Zo te lezen heeft ze tot op het einde nog genoten van eten en liefde om haar heen. Daar doe je een Fjord groot plezier mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:25

Ouder worden is onvermijdelijk en onomkeerbaar. Op een gegeven moment is de draad van het leven op.

Ik denk dat je er niets aan had kunnen veranderen. Laat de gedachte en je schuldgevoel los!
Dat ze zo oud is geworden komt mede door je goede zorgen!

Sterkte!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:28

Ik zou zelf ook zo wel willen gaan, mooie leeftijd en dan ineens ertussenuit piepen zonder al te gekke dingen. Ik vond mijn cavia's dood in het hok 2 weken na elkaar. Dames hadden ook een hoge leeftijd bereikt. Hoe vreselijk die ontdekking ook was, ik kon daar wel vrede mee hebben. Want alternatief is vaak in moeten laten slapen omdat er wel kwalen bij komen door de leeftijd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:31

Rideltje1992 schreef:
Ja dat denk ik ook. Maar het blijft in je hoofd spoken. Ik heb gevochten voor haar. Een blessure jaren geleden wat de kliniek dacht niet meer goed kwam. Maar het kwam goed door mijn inzet zeiden ze. Hoefcatrol later duren ijzers zooltjes demping alles zo dat ze geen pijn had. En dat had ze niet. Geen stap kreupel meer gelopen jaren en tot het einde niet. Dure supplementen ik heb er alles aan gedaan die jaren. Maar voelt als ik juist de laaste maanden gefaald heb.

Welkom bij de club van 28+ Die club is niet zo groot en jij behoort tot dat selecte gezelschap dat een pony zo ver gekregen heeft.

Het is mij ook één keer gelukt maar twee keer heb ik het verloren en moest ik ze veel eerder laten gaan.
Je hebt geen garantie. je doet je best, je stinkende best, alles wat mogelijk is, maar ergens stopt het. Dan zijn er geen opties meer en als je dan weer op dat kruispunt staat, wens ik je de wijsheid van de juiste beslissing toe.

fransje23 schreef:
Ouder worden is onvermijdelijk en onomkeerbaar. Op een gegeven moment is de draad van het leven op.

Ik denk dat je er niets aan had kunnen veranderen. Laat de gedachte en je schuldgevoel los!
Dat ze zo oud is geworden komt mede door je goede zorgen!

Sterkte!

Amen...

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:37

Heel veel sterkte met het verlies van je mooie Fjord.

Omdat dit topic beter op IM past ga ik het daarheen verplaatsen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:21

Rideltje1992 schreef:

Nee, dat denk ik niet. En zelfs als het een aandoening was die je met medicatie had kunnen rekken, had je dan liever gezien dat ze langzaam aftakelde? Maar misschien was haar hart gewoon op?

Denk dat veel paardenmensen het met me eens zijn als ik zeg: het moeilijkste aan paarden houden is dat we vaak "God" moeten spelen en zelf over leven en dood moeten beslissen, omdat paarden maar zelden vanzelf doodgaan. Die beslissing is je nu bespaard gebleven, als dat een kleine troost kan zijn.

Veel sterkte gewenst!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:26

Veel sterkte met je verlies ! Y;(

Voor jou verdrietig en plotseling, maar voor je pony op deze mooie leeftijd een vredige dood.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:41

Ik zal heel eerlijk zijn, ik hoop dat mijn paard zo sterft, dat ik die niet ga zien aftakelen totdat ze niets meer kan en ik de beslissing moet nemen.
Voor een dier is dit de mooiste dood. Oud, vrolijk en feitelijk niet versleten, en dan gewoon houd je hart er mee op.

Het vervelende is alleen dat het altijd op een verkeerd moment komt. Want je kunt nu niet zelf beslissen over het moment. Maar 28 is oud hoor. Dus je mag eigenlijk heel blij zijn dath et paard het zo lang heeft volgehouden.

Sterkte er mee.

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:55

Heel veel sterkte met het verlies van jouw fjord. Als ik het zo lees, heb jij altijd alles gedaan voor haar. En wat anderen ook al schrijven, zijn de meeste fjorden echte bikkels, die niet alles aangeven. Weet dat 28 jaar een heel respectabele leeftijd is, al wil je ze altijd langer bij je houden.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:26

Veel sterkte TS.

28 jaar + 8 maanden is een prachtige leeftijd.

18 plus is topvoer dus dat zal het zeker niet geweest zijn, je hebt alles gedaan wat je kon, en je hebt het goed gedaan ook.

Ze is rustig en vredig gaan slapen, heel mooi als het zo kan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:35

Wij waren er natuurlijk niet bij. Maar zoals jij het omschrijft zouden er bij mij ook echt geen alarmbellen zijn afgegaan. Ik heb een paard van diezelfde leeftijd en als dit de dingetje zijn waar ze mee kampen (of verleden tijd bij jou) mag je in je handen knijpen. Het is al een rete stoere leeftijd. Daar hoort nu eenmaal een bepaalde mate van achteruitgang bij. Zelfs die stoere sterke paarden moeten er ooit aan geloven.

En hoewel ik me je verdriet maar al te goed kan voorstellen.
Kan ik alleen maar hopen dat mijn oudje hetzelfde doet. Gewoon een goed leven hebben en dan omkukkelen en weg. Want het altenatief vind ik nóg spannender. De zorgen, de extra achteruitgang, het omschuiven van grenzen, het moeten beslissen wanneer het genoeg is.

Maar evengoed heel veel sterkte. Een fatsoenlijk einde maakt het niet perse makkelijker voor jou om afscheid te moeten nemen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:08

Sterkte, voel je niet schuldig. De natuur heeft beslist.

Zelf een 30 jarige op die manier af moeten geven. Dag er voor nog een bulk voer voor hem gehaald (at alles geweekt
). De volgende ochtend at hij alles op en ging naar de wei. Na 2 uurtjes liep hij naar de stal en daar stierf hij ineens en vond ik hem.
Ik heb het er ook moeilijk mee gehad dat ik niet bij hem was op dat moment, maar nu is het goed zo.
Ik heb nog een Fries van ruim 24.... Ik hoop dat ook voor hem de natuur gaat beslissen op een moment dat het eigenlijk gewoon nog echt goed met hem gaat.

Het is echt goed zo, je paardje heeft goede zorg en liefde gehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:14

Voel je niet schuldig, ze heeft een prachtige leeftijd behaald en is zo te horen in een keer zonder lijdensweg gegaan. Zoals anderen ook al aangeven, op een gegeven moment is het lichaam op en er is niks wat je er nog aan kunt doen dan. Heel veel sterkte met het verlies en koester de mooie momenten.