[IM] Spijt van paard naar Rendac

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scotty92

Spijt van paard naar Rendac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 13:15

Ik heb mijn eerste paard laten cremeren. Een enorm bedrag en bijbehorende hoeveelheid as waarvan ik niet weet wat ik ermee moet doen.
Nu is mijn tweede paard overleden en ik was overtuigd dat als ze opgehaald werden door de Rendac, ze met meerdere dieren tegelijk verbrand/gecremeerd werden. Nu ging ik toch eens googelen en ik lees allerlei nare dingen en nergens vind ik wat er nou echt gebeurd . Ik heb hier dus echt nachtmerries/slapeloze nachten van. Ik heb zo’n spijt! Weet iemand wat er precies gebeurt nadat je paard is opgehaald?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:20

Laatst bijgewerkt door Brainless op 04-06-24 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:21

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:23

Tja de vraag is of het nog zin heeft om dit te willen weten. Je paard is al opgehaald inmiddels. Mijn paard is opgehaald door de rendac en dat is prima wat mij betreft. En nee de rendac is geen crematiebedrijf.

Ze gebruiken het dier om er nog dingen uit te halen die nog gebruikt kunnen worden. Ze worden onderdeel van de circulaire economie/kringloop Daarom is de rendac ook dusdanig goedkoper dan een crematie laten uitvoeren. Dat kost alleen maar en verspilt bronnen (werk-uren en veel gas/energie) en dat moet betaald worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:24

Wat in de linkjes staat dus. Nee het is niet leuk maar hij krijgt er niks meer van mee. Voor een kadaver maakt het niet of het gecremeerd wordt of wordt verwerkt en vernietigd bij de Rendac. Je kan zelfs stellen dat er bij de Rendac nog wat goede dingen mee gebeuren. Met die zak as die je thuis hebt gebeurt niks meer, heeft je alleen veel geld gekost.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:25

Ik heb er gewerkt dus je kan mij pben.

Hoewel het plaatje echt precies is zoals het is. Maar als je vragen hebt dan stuur mij maar een berichtje.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 04-06-24 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:26

Wat je op laat halen is niet meer jouw paard. Slechts een verpakking waarin ie geleefd heeft.
IMO maak je jezelf gek met dit soort dingen op te zoeken. Het is nutteloos want je kan de klok niet meer terug draaien en je helpt jezelf niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:29

Voor het paard is het belangrijk hoe zijn leven is geweest en het moment van inslapen.
Wat daarna komt merkt het paard niets meer van en doe je alleen voor jezelf.

Zo heb ik mijn paard individueel op laten halen door de rendac, dik voor betaald want wilde geen grijper.
Had hij er wat van gemerkt, nee, maar ik wel en daar heb ik het voor gedaan.
Maar ik begrijp dus ook goed dat mensen zeggen dat geld bespaar ik mij liever.

Dat is dus ook betreft cremeren of wat er bij de rendac gebeurt.
Het is je eigen gevoel die daar iets van vind, je paard, daar maakt het niets voor uit.

Dus aub kwel jezelf niet met nare gedachten erover. :knuffel:

EllyC

Re: Spijt van paard naar Rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:57

Ik zeg altijd, zorg goed voor ze bij leven en zorg dat ze goed dood gaan.
Alles wat daarna gebeurd, krijgt het paard niets meer van mee.
Hoe je wilt dat je paard opgehaald wordt, is dus helemaal des eigenaars.

Zelf vind ik crematie vreselijk duur en geef dat geld liever uit aan een goed doel. Maar als iemand dat wel graag wilt, ook prima natuurlijk.
Ik heb een paar weken geleden mijn paard door de Rendac op laten halen. Ging niet helemaal fijn, woensdagavond voor hemelvaartsdag moeten laten inslapen. Diezelfde avond Rendac gebeld, bandje ingesproken. Vrijdagochtend nagebeld maar kwam er pas om half 10 doorheen. Bandje daar wist men niets van en paard werd dus niet voor vrijdag ingepland maar pas voor maandag.
De stank was toen al niet te harden (was heerlijk warm weer). Gelukkig hadden ze nog een gaatje gevonden en was hij eind van de middag ineens weg.
Daar was ik blij om maar schrok wel weer heel erg dat ie er ineens niet meer lag.

Wat ze dus daarna met hem gedaan hebben doet mij niets. Hij krijgt er tenslotten niets van mee.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:01

Scotty, de vreselijke waarheid is dat jouw paard al weg was voor de rendac kwam. Zij hebben alleen het stoffelijk overschot opgeruimd en daar nog iets nuttigs mee gedaan, hoe erg dat ook moge klinken.

Ik heb om die laatste reden mijn eerste pony met HKO laten slachten en de opbrengst aan het dierenasiel gedoneerd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:03

Slacht vind ik ook "fijnste" oplossing, maar kan natuurlijk niet altijd.
Wat is HKO, Foxy80?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:07

Hoefkatrolontsteking ;-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:08

Crematie kost (veel) brandstof, en geeft CO2- en fijnstof-uitstoot -> niet goed voor het milieu.
Rendac maakt biobrandstof van de kadavers die ze binnenkrijgen -> wel goed voor het milieu.

Ik vind dat een mooi idee, dat na de dood van een dier er wat nuttigs met de resten gedaan wordt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:15

Ooit in een ver verleden zijn er diverse excursies geweest naar de slacht, Rendac en een paardencrematorium vanuit Bokt.

Ik had laatst op FB ook een discussie hierover. Iemand bleef maar beweren dat het een crematorium was.
Dat ik echt dacht joh Google gewoon eens en je antwoord staat op de website.

[BM] Verslag Excursie Rendac in Son

Alle informatie is zo makkelijk op te zoeken tegenwoordig. Het stikt hier op Bokt van de topics over overlijden en de verschillende routes die je daarna kan nemen.
Je had dit dus kunnen voorkomen door je in te lezen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:28

Slachten is echter voor veel paarden onmogelijk als ze uitgesloten zijn voor slacht.

Je moet dan wel Rendac of individueel laten cremeren

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:31

Popstra schreef:
Slachten is echter voor veel paarden onmogelijk als ze uitgesloten zijn voor slacht.

Ook al zo'n misverstand. Slachten kan altijd. Paard kan uitgesloten zijn voor menselijke consumptie.
Na de slacht gaan de resten dan overigens ook naar de Rendac, of evt naar een dierentuin, als consumptie voor dieren wel nog kan.

Aanvulling: enige reden dat slacht niet toegestaan is als transport niet mogelijk is om medische redenen.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:34

Popstra schreef:

Je moet dan wel Rendac of individueel laten cremeren

Is het niet zo dat je altijd kan slachten. Alleen is het vlees niet altijd geschikt voor consumptie?

Ah poster boven mij was mij al voor

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:05

Heel soms zie je de lampen in je huis even een seconde feller branden, dat is jouw dier!

Dat zij mijn dierenarts altijd tegen de kinderen als een dier werd ingeslapen en hij uitlegde dat bij de rendac energie van wordt gemaakt.

Zelf vind ik dat ook een mooie gedachte.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:08

Scotty92 schreef:
Ik heb mijn eerste paard laten cremeren. Een enorm bedrag en bijbehorende hoeveelheid as waarvan ik niet weet wat ik ermee moet doen.
Nu is mijn tweede paard overleden en ik was overtuigd dat als ze opgehaald werden door de Rendac, ze met meerdere dieren tegelijk verbrand/gecremeerd werden. Nu ging ik toch eens googelen en ik lees allerlei nare dingen en nergens vind ik wat er nou echt gebeurd . Ik heb hier dus echt nachtmerries/slapeloze nachten van. Ik heb zo’n spijt! Weet iemand wat er precies gebeurt nadat je paard is opgehaald?

Waarom bel je Rendac niet gewoon om te vragen wat ze nou precies doen met een opgehaald paard?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:12

Eleeke schreef:
Heel soms zie je de lampen in je huis even een seconde feller branden, dat is jouw dier!

Dat zij mijn dierenarts altijd tegen de kinderen als een dier werd ingeslapen en hij uitlegde dat bij de rendac energie van wordt gemaakt.

Zelf vind ik dat ook een mooie gedachte.

dat is wel een hele mooie uitleg.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:18

Lieser schreef:
Scotty92 schreef:

Waarom bel je Rendac niet gewoon om te vragen wat ze nou precies doen met een opgehaald paard?

Die hebben wel meer te doen. Het staat op de site wat ermee gebeurd

Slachten kan overigens altijd, als het niet voor menselijke consumptie mag dan gaat het naar de dierentuin.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:20

StalNollie schreef:
Die hebben wel meer te doen. Het staat op de site wat ermee gebeurd

Ze hebben gewoon een 0900-nummer op de website staan voor als je nog vragen hebt. Dus is bellen geen probleem. Klantvriendelijk juist.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:38

Pff wat ben ik blij dat ik dan niet aan de telefoon zit bij de rendac om alle tere zieltjes gerust te moeten stellen die erachter komen dat de rendac geen creamatorium is, ze liever hun paard terug willen en het nooit hadden gewild als ze dit hadden geweten…. Er is plenty informatie te vinden op het internet over wie ze zijn, wat ze doen en hoe het eraan toe gaat. Het is dus niet zo dat je dit vooraf niet had kunnen weten.

Ik heb mijn paard dood in z’n stal gevonden in de nacht terwijl ik hem in de avond om half 10 stuiterend naast mij binnen heb gehaald. Die stuiterende schimmel was mijn maatje. Dat grote witte dier dat ik ‘s nachts om kwart voor 1 de stal zag liggen was gewoon een groot wit paard. Hij zag er puntgaaf uit maar ik herkende hem niet als de “mijne” de ziel was eruit. Dit is gewoon een heel groot (dood) wit paard met dezelfde uiterlijke kenmerken als mijn paard die had. Niet meer niet minder. Het lichaam gaat dood, de geest niet. Ik voel mijn paard regelmatig maar niet als ik naar foto’s of toen naar zijn lichaam keek.

Al die afscheidsceremonies, crematoria en alle andere dingen die zo belachelijk veel geld kosten zijn er alleen omdat mensen vol in emotie bereid zijn om heel veel geld te betalen om hun verdriet af te kopen. Voor het dode dier heeft het geen enkele meerwaarde helaas..

Ts, ik zie dat je 19 bent. Is dit de eerste keer dat je dit meemaakt? Heb je vaker overleden dieren of mensen gezien?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:00

DuoPenotti schreef:
Voor het paard is het belangrijk hoe zijn leven is geweest en het moment van inslapen.
Wat daarna komt merkt het paard niets meer van en doe je alleen voor jezelf.

Zo heb ik mijn paard individueel op laten halen door de rendac, dik voor betaald want wilde geen grijper.
Had hij er wat van gemerkt, nee, maar ik wel en daar heb ik het voor gedaan.
Maar ik begrijp dus ook goed dat mensen zeggen dat geld bespaar ik mij liever.

Dat is dus ook betreft cremeren of wat er bij de rendac gebeurt.
Het is je eigen gevoel die daar iets van vind, je paard, daar maakt het niets voor uit.

Dus aub kwel jezelf niet met nare gedachten erover. :knuffel:

Hier precies hetzelfde gedaan om dezelfde redenen.

Ik vind het juist wel fijn dat mijn paarden na overlijden nog van betekenis zijn geweest. Als mijn huidige paarden gaan dan zal ik opnieuw dezelfde keuze maken.

Maar TS, het is nu al gebeurd. Troost je met wat je hebt kunnen doen voor je paard bij leven. Dat is het belangrijkste.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:05

pluisje88 schreef:
Pff wat ben ik blij dat ik dan niet aan de telefoon zit bij de rendac om alle tere zieltjes gerust te moeten stellen die erachter komen dat de rendac geen creamatorium is, ze liever hun paard terug willen en het nooit hadden gewild als ze dit hadden geweten…. Er is plenty informatie te vinden op het internet over wie ze zijn, wat ze doen en hoe het eraan toe gaat. Het is dus niet zo dat je dit vooraf niet had kunnen weten.

Ik heb mijn paard dood in z’n stal gevonden in de nacht terwijl ik hem in de avond om half 10 stuiterend naast mij binnen heb gehaald. Die stuiterende schimmel was mijn maatje. Dat grote witte dier dat ik ‘s nachts om kwart voor 1 de stal zag liggen was gewoon een groot wit paard. Hij zag er puntgaaf uit maar ik herkende hem niet als de “mijne” de ziel was eruit. Dit is gewoon een heel groot (dood) wit paard met dezelfde uiterlijke kenmerken als mijn paard die had. Niet meer niet minder. Het lichaam gaat dood, de geest niet. Ik voel mijn paard regelmatig maar niet als ik naar foto’s of toen naar zijn lichaam keek.

Al die afscheidsceremonies, crematoria en alle andere dingen die zo belachelijk veel geld kosten zijn er alleen omdat mensen vol in emotie bereid zijn om heel veel geld te betalen om hun verdriet af te kopen. Voor het dode dier heeft het geen enkele meerwaarde helaas..

Ts, ik zie dat je 19 bent. Is dit de eerste keer dat je dit meemaakt? Heb je vaker overleden dieren of mensen gezien?

Misschien even de openingspost lezen?
Verder, hoe jij (of anderen) er emotioneel mee omgaan hoeft geen maatstaf te zijn voor de rest. En voor mij geld ook dat op het moment dat het dier (maakt niet uit of het een kat of een paard is) dood is, is de connectie met lichaam er niet meer maar de "spirit" (misschien niet helemaal de juiste omschrijving) blijft altijd aanwezig.
Maar goed, een ieder heeft het recht om daar op zijn eigen manier mee om te gaan. En ik denk dat als je het infonummer van de Rendac belt dat ze je gewoon te woord staan.