[IM] Het verliezen van je beste maatje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emmarosaly

Het verliezen van je beste maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 15:38

Ik denk dat velen van ons het al wel eens hebben meegemaakt; Je grote (of kleine) paardenvriend gaat naar de eeuwige groene weides. Iedereen verwerkt dit verlies op zijn of haar eigen manier. Ik kwam van de week op Facebook onderstaande blog tegen:
http://www.bewustwedstrijdrijden.nl/omg ... -je-paard/

Citaat:
Bijna iedere paardeneigenaar heeft het wel eens meegemaakt. Het verliezen van je paard, je maatje, je alles. En als je het nog niet meegemaakt hebt, dan weet je dat er ooit een dag komt waarop je een beslissing moet nemen of erdoor overrompeld wordt.

Het verliezen van een paard is voor menig eigenaar emotioneel een heftige situatie. Het delen van je verdriet gaat haast niet en er is veel onbegrip bij niet paardenmensen. Hoe ga je daar nu mee om.

Mocht ik ooit mijn beste maatje verliezen, zou ik het fijn vinden als ik hier hulp bij krijg en dit met anderen kan delen. Zo'n training lijkt me dan een goed begin: http://bwr-online.com/omgaan-met-het-ve ... ijn-paard/

Ik ben oprecht benieuwd of er met mij meer mensen zijn die een dergelijke training ook zouden volgen. Uiteraard ben ik me er bewust van dat dit een gevoelig onderwerp betreft en ik wil verder niemand tegen de schenen schoppen. Maar ik ben erg benieuwd naar hoe anderen hier over denken!

* Modjes, sorry als het topic hier verkeerd staat, zouden jullie deze dan willen verplaatsen?

Liefs,
Emma

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Het verliezen van je beste maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:40

Ik vind het zelf nogal overbodig (en best duur voor iets dat iedereen weer anders verwerkt).

Maar als het anderen helpt..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:48

Ondanks dat ik het erg vind als een paard gaat, vind ik dit wel erg overbodig. In ieder geval voor mijzelf.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:52

Sorry.. maar dit vind ik nu echt geldklopperij.
Verwerken van het verlies is iets wat je zelf moet doen, voor iedereen anders en dat kan geen enkele zelfstudie/zelfontwikkelingsmethode etc. bij helpen.
'Het delen van het verdriet gaat haast niet', wordt er gezegd, vind ik wel de grootste onzinregel.. natuurlijk gaat verdriet delen wel, je moet er alleen zelf voor openstaan. Nogmaals, een cursus achter de pc (zonder interactie met mensen) gaat je dan echt niet helpen bij het delen van verdriet bij derden..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:58

Ik ben al meerdere paarden,andere dieren, en mensen verloren aan de dood.Dit is inherent aan het leven op onze planeet.Hoe erg dit ook is zou zo'n cursus voor mij niet helpen.Misschien wel voor anderen.Ik vind voornamelijk steun in mijn geloof in God.Waar de overledenen naar toe kunnen in mijn opinie.En waar ik ze dan later weer kan zien.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:58

Nee, voor mij is dit overbodig. Helaas heb ik ook mijn lieve vriendje gedag moeten zeggen afgelopen november, nadat hij 16 jaar in mijn leven was. Ja, dat doet pijn en ja, ik mis hem nog steeds. Maar dat moet je de tijd geven. Dat geldt overigens zowel voor mensen als voor dieren. Hoe je dat doet en hoe je dat verwerkt verschilt per persoon.

Ook ik ben het niet eens dat je het verdriet niet mag delen. Iedereen in mijn omgeving begreep goed dat dit een moeilijke tijd voor mij is/was. En dan is er altijd bokt nog, daar zitten altijd mensen die juist dit verdriet goed begrijpen.

Maar goed, dat is vaker zo met die online-curssen. Ik vraag me sterk af welke toegevoegde waarde het heeft. Veel informatie is ook gewoon met google te vinden.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:00

Voor mij ook overbodig. Ik zou het afschuwelijk vinden als mijn ponyvriendje het leven zou laten, maar om daar nou een training voor te volgen vind ik voor mijzelf overbodig..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:06

Iedereen verwerkt zijn verdriet op zijn eigen manier. De een wat sneller dan de ander. Sommige mensen kunnen het verlies van een dierbare nooit een plek geven.
Ik heb in mijn leven al heel wat lieve mensen en dieren moeten laten gaan.
Ook mijn lieve paardje wat mijn wereld compleet op zijn kop heeft gezet.
Een curcus had mij niet geholpen.
Mijn vrienden, familie en dieren wel :) wij delen ons verdriet, respecteren elkaars verdriet, geven elkaar steun.
Mijn nieuwe paard heeft me ook geholpen het een plek te geven.
Ik zelf ben een familiemens en put mijn kracht daar uit. Niet van een curcus.
Ik leer mijn kindjes ook verdriet te tonen en hulp/steun te zoeken bij andere familieleden als ze dat nodig hebben. Ik ben er voor ze. En andere familieleden zijn er voor mij.
:)

En zo heeft iedereen zijn eigen manier.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:13

Ik ben helaas mijn maatje ook verloren (nog niet zo lang geleden) en ik denk wel zeker dat het helpt. Ik vond het heel moeilijk om te verwerken en nu 1,5 jaar later heb ik het er nog moeilijk mee (zeker in een niet paarden familie). En ik ken wel meer mensen die daar vast wel baad bij gehad zouden hebben. Ik vind het zeker het overwegen waard; zeker bij een niet paarden- familie of vrienden (dan koop je toch een andere :( )
Laatst bijgewerkt door TequilaRos op 23-04-18 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:13

Ik zou er ook niks aan hebben. Mijn grote maatje is komende augustus 2 jaar dood, maar dat verwerken heb ik gewoon zelf gedaan met heel veel steun van mijn vriend en familie. Het doet soms nog echt pijn, maar inmiddels heeft het een plekje gekregen

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:22

Ik heb het idee dat je hier gewoon reclame komt maken...

Rouwen is iets heel persoonlijk en dat hoeft niemand te "leren"...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:34

maximuss schreef:
Ik heb het idee dat je hier gewoon reclame komt maken...

Rouwen is iets heel persoonlijk en dat hoeft niemand te "leren"...

Leren niet nee, maar begeleiding erin krijgen kan in sommige gevallen geen kwaad, los of t nou om je wandelende tak, hond, kat, paard of mens is. De een gaat er beter mee om dan de ander, en voor sommige mensen kan het heel traumatisch zijn.

Het is aan een ieder te bepalen of ze er baat bij hebben. Heb jij het niet nodig, fijn, maar blijkbaar zijn er mensen die het wel nodig hebben, nou prima toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:37

Ik denk dat je juist bij Malene niet over geldklopperij hoeft te spreken. Zij is een fijn mens en zal altijd proberen om mensen te helpen. natuurlijk zijn de meeste mensen goed in staat om zelf verlies te verwerken maar zo niet dan is het toch erg fijn dat er zo'n mogelijkheid is. Juist omdat je het soms echt geen plek weet te geven want hoe vaak kun je het er met naasten over hebben. Wanneer een mens overlijd is het na een korte periode alweer zo dat mensen vinden dat je gewoon je leven op moet pakken. Laat staan dat je bij mensen bvb drie maanden na een verlies van een dier aan kunt kloppen met je verhalen. Dan denken de meeste toch al snel van Tjezus, het was maar een dier.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:44

Nee ik zou niet aan zo'n training mee doen. Geen idee wat het precies inhoudt maar daar kom je pas achter als je deelneemt.

Iedereen gaat er anders mee maar ik denk dat het vooral tijd kost. Vindt het ook erg duur en ik hoop vooral dat mensen die er voor kiezen er echt iets aan hebben. Maar niets voor mij. Ik heb gewoon tijd nodig om het een plekje te geven en mijn draai weer te vinden. Persoonlijk denk ik wel dat je wellicht meer hebt aan een persoonlijk gesprek met iemand dan zo'n online cursus maar ik kan me ook voorstellen dat mensen die stap moeilijk vinden als het om een dier gaat. Misschien toch wat "schaamte" dat ze er niet overheen kunnen komen. Dat is nergens voor nodig maar kan me er wel iets bij voorstellen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:49

Begeleiding krijg je niet door video's en pdf bestandjes...

Rouwbegeleiding kan heel nuttig zijn als het door deskundige mensen op een persoonlijke manier gegeven wordt... Dat vind ik hier niet in terug...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:53

Ik kom hier als maker van de training zelf even reageren. Bedankt Emma voor het compliment.

Als je het blog leest kun je lezen dat ik tijdens mijn trainingen en clinics veel mensen tegen kom die door het verlies van hun paard op een bepaalde manier niet verder komen.

Helaas heeft niet iedereen familie waar ze op terug kunnen vallen met een dergelijk verlies of komen er door deze soms traumatische gebeurtenis juist andere psychische problemen boven. Ook ik persoonlijk heb dit helaas ervaren toen ik jong was en het heeft me jaren gekost hier uit te komen.

In de training wordt er meegewerkt door een psychologe die een uitleg geeft over de mogelijkheden en fases van rouwverwerking, er komt een dierenarts aan het woord die uitleg geeft over het inslapen en andere mogelijkheden van euthanasie, er zijn verschillende mensen vanuit de paarden sport geïnterviewd die hun hele verhaal vertellen en door middel van de opdrachten leer je om stap voor stap te bepalen wat jouw eigen persoonlijke vervolgstappen kunnen worden. Verder ben ik zelf gediplomeerd mental coach en begeleid ik al jaren mensen met verschillende mentale problemen.

Je kunt deze training zien als een hulpje om weer verder te gaan wanneer je niet weet welke kant je het moet zoeken. Een nieuw paard kan een troost zijn maar uit de ervaringsverhalen blijkt ook dat er mensen zijn die met dat nieuwe paard blijven hangen omdat de vergelijking continue gezocht wordt met het verloren paard.

De training is opgebouwd in vijf modules en je krijgt toegang tot een besloten Facebook groep waar je je eigen verhaal kunt delen en je elkaar kunt steunen.

De mensen die meegewerkt hebben aan de training komen uit verschillende stromingen, hebben hun eigen verhaal en hun eigen verdriet en verwerking en delen dit enorm openhartig.

De training is voor iedereen die denkt er baat bij te hebben en bij voorbaat stellen dat deze training overbodig is of geen waarde heeft kun je mijn inziens alleen stellen wanneer je de training gevolgd hebt.

Ik nodig diegene dan ook van harte uit om zich aan te melden en dan achteraf een recensie achter te laten.

Op 1 mei kun je hem aanschaffen met 50% korting wanneer je hem te duur vind.

En mocht dit voor bokt teveel reclame zijn... dat is niet de insteek. Ik wil met dit bericht nadere uitleg geven over de training omdat uit de reacties onder de op blijkt dat dit niet geheel helder is.

Met vriendelijke groet,

Malene Nootenboom

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:57

maximuss schreef:
Begeleiding krijg je niet door video's en pdf bestandjes...

Rouwbegeleiding kan heel nuttig zijn als het door deskundige mensen op een persoonlijke manier gegeven wordt... Dat vind ik hier niet in terug...

Ik heb even een nadere uitleg gegeven. Bedankt voor je feedback. Ik hoop dat het nu wel naar voren komt.

Mvrgr Malene

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:57

Ik denk dat je al deze ervaringen, verhalen en medeleven hier gratis op Bokt ook wel zult vinden als je behoefte hebt om je verdriet te delen en te bespreken :j

Heel wat ervaringsdeskundigen hier, lijkt me....

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:09

Dusss,
1. Fases van rouwverwerking: letterlijk een ton degelijke info via google. Gratis.
2. Euthanasie bij paarden: idem als hierboven en natuurlijk: vraag het aan je dierenarts...
3. Lotgenoten: facebook, bokt, ed... gratis.

Andere mogelijke trauma's ga je echt niet verwerken met filmpjes en pdf bestanden...

Waar zit dan de meerwaarde van deze "opleiding"?
Laatst bijgewerkt door maximuss op 23-04-18 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:09

Zooist schreef:
Ik kom hier als maker van de training zelf even reageren. Bedankt Emma voor het compliment.

Als je het blog leest kun je lezen dat ik tijdens mijn trainingen en clinics veel mensen tegen kom die door het verlies van hun paard op een bepaalde manier niet verder komen.

Helaas heeft niet iedereen familie waar ze op terug kunnen vallen met een dergelijk verlies of komen er door deze soms traumatische gebeurtenis juist andere psychische problemen boven. Ook ik persoonlijk heb dit helaas ervaren toen ik jong was en het heeft me jaren gekost hier uit te komen.

In de training wordt er meegewerkt door een psychologe die een uitleg geeft over de mogelijkheden en fases van rouwverwerking, er komt een dierenarts aan het woord die uitleg geeft over het inslapen en andere mogelijkheden van euthanasie, er zijn verschillende mensen vanuit de paarden sport geïnterviewd die hun hele verhaal vertellen en door middel van de opdrachten leer je om stap voor stap te bepalen wat jouw eigen persoonlijke vervolgstappen kunnen worden. Verder ben ik zelf gediplomeerd mental coach en begeleid ik al jaren mensen met verschillende mentale problemen.

Je kunt deze training zien als een hulpje om weer verder te gaan wanneer je niet weet welke kant je het moet zoeken. Een nieuw paard kan een troost zijn maar uit de ervaringsverhalen blijkt ook dat er mensen zijn die met dat nieuwe paard blijven hangen omdat de vergelijking continue gezocht wordt met het verloren paard.

De training is opgebouwd in vijf modules en je krijgt toegang tot een besloten Facebook groep waar je je eigen verhaal kunt delen en je elkaar kunt steunen.

De mensen die meegewerkt hebben aan de training komen uit verschillende stromingen, hebben hun eigen verhaal en hun eigen verdriet en verwerking en delen dit enorm openhartig.

De training is voor iedereen die denkt er baat bij te hebben en bij voorbaat stellen dat deze training overbodig is of geen waarde heeft kun je mijn inziens alleen stellen wanneer je de training gevolgd hebt.

Ik nodig diegene dan ook van harte uit om zich aan te melden en dan achteraf een recensie achter te laten.

Op 1 mei kun je hem aanschaffen met 50% korting wanneer je hem te duur vind.

En mocht dit voor bokt teveel reclame zijn... dat is niet de insteek. Ik wil met dit bericht nadere uitleg geven over de training omdat uit de reacties onder de op blijkt dat dit niet geheel helder is.

Met vriendelijke groet,

Malene Nootenboom

Ik ben het er wel mee eens dat het mogelijk is dat je een nieuw paard steeds met de vorige overledene gaat vergelijken en daar dan in vastloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:10

bigone schreef:
Ik denk dat je juist bij Malene niet over geldklopperij hoeft te spreken. Zij is een fijn mens en zal altijd proberen om mensen te helpen. natuurlijk zijn de meeste mensen goed in staat om zelf verlies te verwerken maar zo niet dan is het toch erg fijn dat er zo'n mogelijkheid is. Juist omdat je het soms echt geen plek weet te geven want hoe vaak kun je het er met naasten over hebben. Wanneer een mens overlijd is het na een korte periode alweer zo dat mensen vinden dat je gewoon je leven op moet pakken. Laat staan dat je bij mensen bvb drie maanden na een verlies van een dier aan kunt kloppen met je verhalen. Dan denken de meeste toch al snel van Tjezus, het was maar een dier.

Ik ken die persoon verder niet hoor en zou vermoedelijk zelf ook geen gebruik van de cursus hebben gemaakt, maar wat Bigone hier zegt is een waar woord; Mijn grote liefdes zijn in juni 2 jaar dood en och wat heb ik het slecht en moeilijk gehad, een jaar na dato nog steeds. En ik kreeg juist commentaar van paardenmensen dat ik niet steeds maar foto's moest delen van mijn meiden op fb of het er maar steeds over moest hebben daar, dat kwam vervelend over vonden sommigen en de mensen die er niets van zeiden die verwijderden mij dan gewoon. Maar voor mij was dat de enige manier om mij te uiten en ik kon het wel uitschreeuwen eigenlijk, het zwarte gat was zo verschrikkelijk groot....

Dus als je denkt er baat bij te hebben gewoon doen toch?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:13

@minimelona: ik denk dat dan vooral aan je "vrienden" ligt... Ik heb over dergelijke zaken nog nooit negatieve reacties gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:16

Ik bedoel er mee te zeggen dat het niet eens dierenmensen hoeven te zijn die geen begrip op kunnen brengen voor iemand zijn/haar verdriet. En als ik heel eerlijk ben, weet ik zelf ook nooit wat ik moet zeggen als ik het over een ander lees. Ik voel hun verdriet dan zeker wel, maar heb gewoon niet de juiste woorden ervoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:22

maximuss schreef:
Dusss,
1. Fases van rouwverwerking: letterlijk een ton degelijke info via google. Gratis.
2. Euthanasie bij paarden: idem als hierboven en natuurlijk: vraag het aan je dierenarts...
3. Lotgenoten: facebook, bokt, ed... gratis.

Andere mogelijke trauma's ga je echt niet verwerken met filmpjes en pdf bestanden...

Waar zit dan de meerwaarde van deze "opleiding"?

Ook al vind jij dit niets, daarom niet bij voorbaat afknallen want daarmee veroordeel je indirect de mensen die dit wel van waarde zien.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:27

@ bigone: lange tenen vandaag?
Zooist heeft uitleg gegeven en ik stel een objectieve vraag over de "training"?