Najaar 2017. Suzy lijkt niet goed uit de zomer te zijn gekomen. Suzy is chronisch ziek, dat weten we. Een beschadigde lever heeft haar al vaker parten gespeeld. Al 4,5 jaar leeft ze in reserve tijd. We hebben ze verwaarloosd opgehaald en alles gedaan wat we konden. Dus we genoten dan ook elke dag van haar reservetijd. Maar toch knaagde het. De winters zijn zwaar voor haar, dat wisten we. Daarom waren de zomers zo belangrijk. Dan legde ze altijd voldoende reserve aan voor de winter.
Maar dit jaar niet. Suzy had geen reserves opgebouwd. Helemaal niets. We hebben ze nogmaals verhuisd naar een weide vol met vers gras. Maar het wondermiddel deed dit jaar geen wonderen. Langzaam kwam de schrik: Haal ze het deze winter wel? Nynke en Suzy, 4 hoeven op 1 buik. Zou ik ze misschien, niet beter samen laten gaan?
In oktober liet ik een fotograaf komen, voor afscheidsfoto’s van Nynke. Toen ze kwam mocht ze Suzy ook op het plaatje zetten. Je weet maar nooit, hoorde ik mijn buikgevoel zeggen.
Vlak na de fotoshoot begon Suzy onverwachts toch op te knappen. Overlegd met mijn vriend, schoonvader en wat paardenvriendinnen. Laat ze nog even lopen, hoorde ik. Als ze haar er nu nog doorsparteld haalt ze de winter perfect. Toen de dierenarts 24 november kwam voor Nynke, heb ik flink staan twijfelen. Zou ik Suzy ook niet halen. Zou ik die 2 dikke vriendinnetjes toch niet samen laten gaan?
Nynke is gegaan, ik wou dat ik kon zeggen mooi en rustig. Maar helaas. Ze heeft flink liggen stuiptrekken en haar hart wou niet stoppen. Suzy stond aan de draad te kijken. Ze had geen uitleg nodig, ze wist genoeg. Wat voelde ik mij zo schuldig. Hoe kon ik het doen, Suzy haar maatje afnemen? Ok, ze stond niet alleen, maar het was echt haar maatje.
En nu? Nu is Suzy op. Suzy leefde voor Nynke en Nynke leefde voor Suzy. Zonder Nynke, hoeft het niet meer voor Suzy. Suzy is gestopt met eten. Ze wil niet meer. Ze gaat sterk achteruit. Die paar dagen hongerstaking was genoeg om de toch al kapotte lever de genadeslag te geven. Haar ademhaling is verhoogd met momenten, ze kijkt naar haar eten maar wil het niet. Ze staat daar, in een hoekje van de wei. Naar de grond te staren.
Wat voel ik mij zo schuldig. Ik had op mijn gevoel moeten afgaan. Ik had ze samen moeten laten gaan. Maar Suzy deed het op dat moment zo goed. Ik had wel verwacht dat ze ging treuren. Maar dat het voor haar echt niet meer moest zonder Nynke? Nee, dat niet... Dinsdag of woensdag komt de dierenarts. Dan mag Suzy naar Nynke. De 2 liefste paarden die ik ooit heb gekend, gaan nooit de baby in mijn buik kennen. En mijn baby, gaat nooit de allerliefste paarden ter wereld ontmoeten. Maar het is goed zo. Suzy mag naar Nynke, want hier op deze wereld, is ze niet meer gelukkig. Sorry Suzy, ik had jou eerder moeten laten gaan.