Op 19 december 2014 heb ik Judy laten inslapen. Het ging niet meer, eind augustus liep ze een blessure op waarvan ze niet meer kon genezen. De eerste periode was er nog veel hoop op herstel, de kliniek was in de eerste instantie heel positief, maar naarmate de maanden vorderden en Judy kreupel bleef kon ik helaas niet anders meer dan besluiten haar te laten gaan.

Een van onze laatste momenten samen
We hebben super mooie jaren gehad en altijd heel veel gedaan. We hebben duizenden kilometers gereden buiten, in het bos, en tijdens endurance wedstrijden. Niets was haar te gek. Ze ging voor mij door het vuur en ik voor haar.
Op 1 april 2002 zag ik haar voor het eerst. Als jong meisje had ik gereageerd op een advertentiekaartje van de supermarkt, waarin verzorgpony's aangeboden werden. Tot 2009 heb ik voor Judy en haar moeder Irena daar gezorgd. In die jaren was Judy vaak ziek en hoefbevangen, maar steeds kwam ze er bovenop. In 2009 kon de boer waar ze stonden niet meer voor de ponys zorgen, en heb ik ze meegenomen.
Irena is via mij naar een ander liefdevol huisje gegaan waar ik nog regelmatig langs ga. Op het moment dat ik beide ponys mee nam was Judy zwaar hoefbevangen en zou ze worden ingeslapen. Bijzonder genoeg ging ze de dag voor de inslaap-afspraak, weer lopen. Toen heb ik met haar afgesproken dat ze mocht blijven zolang ze zou blijven lopen.

Dat heeft ze waargemaakt. In 2009 en 2010 zetten we de revalidatie voort en in 2011 loopt Judy haar eerste endurance wedstrijd goed uit. We hebben verschillende klasse 1 en 2 wedstrijden goed uitgereden en Judy was klasse 3 startgerechtigd. Helaas heb ik haar daar nooit meer in kunnen uitbrengen. Maar niet alleen endurance. Ook trec trainingen, strand, vrijheidsdressuur, grondwerk, zwemmen, tuigloos rijden... niets was te gek.

Afgelopen zomer heb ik een fotoshoot gehad samen met Judy. Onder het mom van, nu is ze op haar allermooist en zo wil ik haar nog 100 jaar herinneren. Helaas wist ik toen nog niet dat het afscheid al zo dichtbij was...

Judy is helaas maar 22 jaar oud geworden. Rust zacht lieverd, tot op het allerlaatst ben je heel bijzonder geweest...