[IM] Goodbye my lover, goodbye my friend..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna01

Goodbye my lover, goodbye my friend..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 13:35

Op dit moment, bijna drie en een halve week na dit pijnlijke moment
heb ik de behoefte het van me af te schrijven. Het gemis, is ongelovelijk sterk.
De band die je met je pony kan hebben, de liefde die je voor hem voelt, onbeschrijvelijk..

Carlo was een pony die eigenlijk nooit iets mankeerde, gezond in zijn velletje zat, en de
vrolijkheid zelve was. Sinds Carlo in mijn bezit was (13/06/'11) , hebben we eigenlijk
nooit lichamelijke problemen met hem gehad.

In de winter van 2013 merkte ik dat Carlo behoorlijk afviel, niet gek, dacht ik. Het is winter en
er is natuurlijk minder gras op het land. Extra bijvoeren dan maar.. Dit leek iets te helpen,
maar na een paar weken waren we terug bij af. Ik dacht dat hij misschien worden had, zijn mest nagekeken, wormenspuiten gegeven en klaar. Carlo kwam langzamerhand weer bij en ging steeds
meer richting zijn oude gewicht.

Op 1 februari zijn we verhuisd naar een andere stal, omdat ik ook ben verhuisd naar een
andere stad. Op deze stal merkte ik dat Carlo het veel meer naar zijn zin had, hij kwam nog meer
aan en werd weer prachtig. Hij was weer bijna terug op het niveau hoe hij eigenlijk altijd
is geweest.

In Maart 2014 ontdekte ik een schurftinfectie op zijn hoofd, wat binnen een week eigenlijk
zijn hele hoofd heeft kaalgevreten. We hebben dit behandeld met Hydrocortiderm en het was ook weer binnen een week over.

Op 1 mei gingen de paarden op het land, dus ook Carlo. Na een dag of 3 zagen we dat hij zijn neus en onderlip had verbrand, ook hierbij dacht ik, dit komt vaker voor, het is een Haflinger met een witte bles.. Combineer dit met vochtig gras waar
ook nog eens de zon op staat en de kans is groot dat neusjes verbranden.
Ook dit hebben we weer behandeld met Hydrocortiderm en hij heeft een kapje opgekregen zodat
dit niet verder kon uitbreiden.

Rond 8 mei kwamen we erachter dat Carlo ook mok had gekregen, natte mok wel te verstaan.
We hebben zijn sokken en de kootholte uitgeschoren, en op advies van de DA ook dit behandeld
met Hydro. Omdat het natte mok was, hebben we Carlo ook een paar dagen op stal gehouden en alleen
overdag even een paar uurtjes naar buiten.

Het leek te herstellen en het vooruitzicht werd wat beter.. Carlo werd 2 keer per dag extra bij gevoerd
en het leek weer beter te gaan..

Tot 18/05/'14.. s'Morgens vroeg werden we gebeld door de staleigenaar dat het niet goed ging met
Carlo. Hij stond te wankelen in de stal, leunde meerendeels tegen de stalwand aan om zich overeind te houden en als hij al liep, liep hij ''dronken''. We moesten meteen komen. Toen we om half 9 aankwamen
op stal kon ik het niet verdragen Carlo zo te zien, wat was er sinds eergisteren, de dag dat ik er het laatst was gebeurd? Op 17/05/'14 was zijn bijrijder nog geweest..?

Ik vroeg de staleigenaar waar hij aan dacht, en in eerste instantie, vanwege zijn lichamelijke
toestand dacht hij aan een aantasting van de zenuwen door iets.. Het beste was meteen de DA te bellen, ik heb gevraagd of de staleigenaar dit wilde doen omdat ik zelf zo overstuur was dat ik het niet kon.

Na een kwartiertje was de DA aangekomen, en na kort onderzoek kwam de DA uit op leverbot.
Leverbot is een sluipmoordenaar, iets wat je niet merkt, en wat normaal gesproken eigenlijk alleen
voorkomt bij landbouwdieren zoals koeien en schapen.. Je kunt er niets tegen doen.

Ik vroeg de DA wat er nu aan kon worden gedaan, en hij vroeg mij wat ik wilde. Het enige wat ik uit
kon brengen was dat ik niet wilde dat Carlo pijn had, hij had mij immers ook nooit pijn gedaan.
De enige oplossing was Carlo uit zijn leiden te verlossen.. Ik keek Carlo in zijn ogen, en het was of hij
aan me vroeg of ik hem alsjeblieft wilde helpen..

Pff. ik typ dit met een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen..

Tot kwart over 11 heb ik de tijd gehad afscheid te nemen van mijn grote liefde, en wat was het emotioneel.. Tot het laatste moment ben ik bij hem gebleven, hij kreeg de spuitjes in het weiland, en na
2 spuitjes bleef hij staan, hij bleef me aankijken. Op het moment dat de DA eigenlijk een derde spuit
wilde geven, fluisterde ik in Carlo zn oor, Ga maar, rust maar vriendje.. Het was of hij op mijn woorden
wachtte en hij liet zich vallen.. Ik ben onder hem gaan zitten en heb zn hoofd op mn schoot gelegd..
Het was klaar, mn vriendje was op. Zelfs toen hij zijn laatste adem uitblies, hij lag met zijn hoofd
op mijn schoot, hij bleef me aankijken..

Een geest, zo sterk als een beer.
Een lichaam uiteindelijk toch zo teer.
Een wijsheid, haast niet te bedaren.
Een wilskracht, niet te evenaren.
Maar het vuur in je ogen is geblust,
Ik heb je voor het laatst gekust.
Nu ik weet dat je er nooit meer zult zijn,
doet dat ongelovelijk veel pijn.

Goodbye my lover, goodbye my friend.
You have been the one for me!

Ik mis je, ik zal je nooit vergeten, en ik hou van je.

01/01/'97 - 18/05/'14
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Johanna01 op 11-06-14 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MareVeer

Re: Goodbye my lover, goodbye my friend..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:37

He bah toch, wat oneerlijk.. Ik wil je heel veel sterkte wensen, al heb je daar nu niets aan.
Hij heeft een super vrouwtje aan jouw gehad. Nu op de eeuwige groene weides.

Y;(

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:40

Jeetje wat enorm rot zeg!! Heel veel sterkte!

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:41

jemig wat erg sneu zeg wens er heel veel sterkte mee met grote verlies...

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 13:44

Bedankt voor het lezen van de enorme lap tekst..

liefs

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:48

Heel veel sterkte, knap dat je de beslissing hebt genomen :(:)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:51

Ik weet hoe het is ook al is het voor mij nu 2,5 jaar geleden. Ik wens je dan ook heel veel sterkte met het verlies. Mooi koppie trouwens hoor!!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:57

Waauw heel veel sterkte. Krijg hier toch ook even tranen van in mijn ogen Y;(

galatasaray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:00

jeetje wat erg! sterkte met het verlies!

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:05

Wauw, kippenvel.. Heel veel sterkte meissie.. Y;(

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:11

ach Carlo......goed van je dat je voor Carlo hebt gekozen.....boven op de eeuwige weides met vriendje Nikkels. Sterkte....

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:23

heel veel sterkte bij het verlies.

Ik had kippevel bij het lezen van je verhaal. Mooi verwoord en ik denk dat je een droombaasje voor deze knapperd bent geweest. Al zal dat nu nog maar een kleine troost kunnen bieden.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:23

Jemig, wat een ellende, mijn paard staat ook onder streng toezicht omdat ze zo snel mok doet (natte mok ook) 2 jaar geleden heeft die van mij ook extreme leverbot gehad, ook ik keek ik de ogen van mijn paard, daar was nog vuur in te zien hoe slecht ze ook was, ik ben toch het gevecht aan gegaan en ze is er nu nog.

Eerlijk dat je aan het paard heb gedacht, goed dat je in zijn ogen heb gekeken. Ogen vertellen je alles..

Enorm veel sterkte Y;(

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:24

Kippenvel zo kort maar van elkaar mogen genieten..
Sterkte

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 16:13

Dankjewel allemaal voor jullie lieve reacties!

@ xxsalinaxx, ik wilde heel graag dat ik hem kon helpen, en als er iets was wat ik nog voor hem kon doen dmw van eventuele operatie oid, dan had ik het gedaan. Dat verdiende hij..
Maar helaas kon de dierenarts niet meer voor hem betekenen, hij heeft het waarschijnlijk al een jaar onder de leden gehad, hij kon niet meer.. ;(

@ parador, dankjewel ingrid! Het is zo onwerkelijk.. Hij is inderdaad weer samen met zn "broertje" Nikkels!

Pff.. Heb echt een brok in mn keel,
Had nooit gehoopt al zo snel een topic te moeten openen over mn lieve vriendje..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:18

Veel sterkte met het verlies van je kanjer :(:)

Harvinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:24

Veel sterkte bij het verlies van dit prachtige paardje!
Traantjes rolden over mijn wangen.

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:03

Je verhaal brengt me weer helemaal terug naar het moment dat ik mijn beste paardenvriendje heb moeten laten gaan, alleen dan door een knoop in z'n darmen.
Ik wil je heel veel sterkte wensen de komende tijd en ik hoop dat uiteindelijk alleen de goede herrineringen blijven, al zal je hem natuurlijk altijd blijven missen :(:)

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:23

Johanna01 schreef:
Dankjewel allemaal voor jullie lieve reacties!

@ xxsalinaxx, ik wilde heel graag dat ik hem kon helpen, en als er iets was wat ik nog voor hem kon doen dmw van eventuele operatie oid, dan had ik het gedaan. Dat verdiende hij..
Maar helaas kon de dierenarts niet meer voor hem betekenen, hij heeft het waarschijnlijk al een jaar onder de leden gehad, hij kon niet meer.. ;(

@ parador, dankjewel ingrid! Het is zo onwerkelijk.. Hij is inderdaad weer samen met zn "broertje" Nikkels!

Pff.. Heb echt een brok in mn keel,
Had nooit gehoopt al zo snel een topic te moeten openen over mn lieve vriendje..

Ja ik geloof ook echt dat je er alles aan zou doen meid!
Maar als het al lang in zijn lichaam zit kan je er niks aan doen, machteloos voel je je dan..
:(:)

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 18:21

Dat zeker.. ;(

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 18:29

Ik lees het met tranen in mn ogen,
Heel veel sterkte!

LisaLounda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:24

Veel sterkte met het verlies van je grote vriend!!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:36

Volgens mij had je ook gewoon geen enkele keus meer !
Je hebt aan het welzijn van je paard gedacht en de goede beslissing genomen,
ook al doet jou dat heel veel verdriet |(
Salina heeft die beslissing gelukkig niet hoeven te maken maar was er wel heel erg
dichtbij. Met haar Mirre gaat het nu gelukkig weer een heel stuk beter.
Ik wens je heel veel sterkte met het verlies van Carlo Y;(

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:48

vreselijk! de nachtmerrie van elke paardeneigenaar die zijn paardjes graag ziet! ook ik heb het 3jaar geleden meegemaakt, 2 paarden na 20 jaar verliezen op 1 maand tijd.... vreselijk!
mag ik vragen waarom er aan leverbot gedacht werd? waren de slijmvliezen geel? ook eentje van mij had gelijkaardige symptomen: daling conditie, verbranden neus, suf, geel worden en wiebelen op benen.

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 09:53

Omdat hij wankelde in de stal, niet zelfstandig kon lopen (vriend aan een kant, ik aan de andere) omdat hij anders gewoon leek te vallen, het oogwit was helemaal geel, ondertemperatuur, natte mok, verbrande neus, het extreme gewichtsverlies & de schurftinfectie.

Carlo was idd op het laatst ook heel suf, dat heeft de laatste 2 weken geduurd. Normaal gesproken was hij best pittig af en toe, een echt eigen willetje zowel ohz als aan de hand, op het laatste moment was hij zo mak als een lammetje, wat ik ook al zo vreemd vond.. ;(
Bedankt voor jullie lieve reacties x