[IM] Mijn kanjer Milka

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Mijn kanjer Milka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 18:24

17 jaar geleden zag ik je voor het eerst. Ik reed op mijn fietsje en zag daar in het weiland een

veulentje van amper 2 maanden baldadig ronddartelen. Ik stapte af en ging bij het hek staan

kijken hoe jij je moeder aan het vervelen was. Toen kreeg je mij in het oog en kwam naar het

hek toe gedarteld. Een flink stroomdraad scheidde ons en ik wist dat als ik je wilde aaien dat

ik over het stroomdraad heen moest leunen. Maar ik moest en zou je aaien dus ik beet mijn

tanden op elkaar, leunde met uitgestrekte hand over het stroomdraad en liet de schrokken

over mij heen komen. En het was het waard, want ik had je neusje aangeraakt! Het was

liefde op het eerste gezicht. 2 jaar later ging ik rijden op de kleine manege waar jij stond

en daar stond ik ineens weer oog in oog met jou. Mijn hart smolt wederom en je begroete

me hinnikend. Toen kwam het moment dat je ingereden werd en terwijl je amper de basis

onder de knie had zou ik, een snotneus van 9 jaar, wel even op jou, een groen en wild paard

klimmen. En dat heb ik geweten. Wat heb jij mij een rodeo gegeven! Als nog onervaren

ruiter vloog ik van je rug af en klapte met volle vaart met mijn rug tegen de bakrand waarna

ik 2 minuten buiten westen ben geweest. Naar horen zeggen ben jij in volle galop terug op

mijn afgerend en toen ik bij kwam had je jou zachte neusje tegen mijn wang gedrukt.

In plaats van dat ik bang was geworden voor jou, zag ik een uitdaging die ik met beide

handen greep en klom eigenwijs weer bovenop je. Een half jaar later kreeg ik het nieuws

te horen dat je verkocht was en mijn wereld stortte in. Ik was ontroostbaar en haatte de

wereld en alles en iedereen. Een paar dagen later, kwam mijn moeder mij vertellen dat zij

degene was die jou had gekocht. (Mam, je bent een kanjer! <3 ) Ik gilde, ik brulde, ik jankte

van blijdschap. Je was van mij! 30 november 1999 was je echt, maar dan ook echt van mij!

We genoten samen met volle teugen en haalde de meest gevaarlijke dingen uit, dat niet

altijd goed af liep! Zo klapten we samen een keer door een hindernis heen en kwam je met

je hele gewicht bovenop mij terecht. Je moet hebben geweten dat je mij zou verbrijzelen

als je op zou staan, want je richtte jezelf heel lichtjes op waardoor ik mijzelf onder jou uit

kon trekken. Pas toen ik stond, kwam jij overeind. Ook kwam daar een keer het moment dat

we voor het eerst gingen buiten rijden. Je was nog nooit op de weg geweest. Maar in plaats

van dat ik een zadel en hoofdstel omdeed en er iemand naast liet lopen, klom ik zonder

zadel en hoofdstel op je rug en liep zo de weg met je op. Wij hadden schijt aan de wereld. Ik

vertrouwde je. De wereld van het buitenrijden ging open voor ons en elke dag trokken we de

wijde wereld in en verkenden de hele omgeving.

Ook hadden we veel momenten waarop we vochten met elkaar. Hoe vaak heb ik niet

jankend en stampvoetend geschreeuwd dat ik je naar de slacht ging brengen. Maar ik was

net als jij eigenwijs en volhardend en zou je nooit opgeven.

Toen kwam het geweldige moment waarop de betuwelijn aangelegd ging worden en het

nog 1 grote lange zandbak was tot aan Geldermalsen! Oh wat hebben wij veel kilometers

afgecrosst op volle snelheid daar op het zand. Weet je nog die keer dat je zelfs een volbloed

arabier eruit racete die 3 jaar lang met succes op de racebaan had gelopen? Zelfs dat paard

liet je in een stofwolk achter. Je was een winnaar, een paard dat niet van verliezen hield al

zou je er dood bij neervallen.

Jarenlang genoten we van elkaar en hebben we zelfs nog 5 onderlinge wedstrijdjes gereden

die je alle 5 hebt gewonnen. Wij waren een team, een team waarbij verliezen geen optie

was. In de zomer samen heerlijk zwemmen, het zoelense bos onveilig maken en zelfs nog

een keer door de binnenstad van Tiel gereden. Gewoon omdat het kan. En omdat we overal

schijt aan hadden. Ook was je er voor me als ik eens ruzie had met een vreemde. Zo heb

je eens flink uitgehaald naar een scooterrijder die expres steeds vlak langs ons crosste. Zo

jammer dat je miste. Of die ene keer dat je iemand in zijn arm greep toen hij schreeuwde

naar me. Ik was jou vrouwtje, dat pikte je niet. Helaas begonnen op den duur de klachten

bij jou en werd je voor het eerst hoefbevangen. Gelukkig waren we er op tijd bij en had het

geen schade aangericht. Maar helaas werd je 2 jaar later weer bevangen en hoorde ik ook

dat je artrose had. In een lichte vorm wel eens waar, maar het was een klap in mijn gezicht.

Helaas werden je klachten met de jaren steeds erger waardoor we op den duur eigenlijk

niet meer reden, alleen nog lekker wandelden en speelden. Tot vorige maand mijn intuitie

steeds sterker op me in begon te werken dat het einde eraan kwam. Ik liet de dierenarts

komen en deze bevestigde mijn gevoel. Je was op. Je had pijn en zou niet meer pijnloos

kunnen leven. Altijd was je een winnaar, maar de artrose heeft het helaas van je gewonnen.

15 jaar lang hebben we genoten, goede tijden gehad, tijden waarin we vochten met elkaar,

maar altijd bij elkaars zijde gebleven. Geen paard is als jij, geen band zoals wij.

Je bent het allermooiste dat mij ooit is overkomen.

Nu is het genoeg en mag je na al die jaren trouwe vriendschap naar de eeuwige weides, en ik

weet zeker dat je op mij zult wachten daar. Want zo trouw ben je. Het is genoeg, ik wil niet

meer dat je pijn lijd en je laatste jaren af moet sluiten in helse omstandigheden.

Ik heb je beloofd dat ik degene ben die erbij is als je je laatste adem uitblaast en die belofte

ben ik je nagekomen. Want dat verdien je. Je bent een winnaar, een vechter, een kanjer en

mijn beste vriendin. Rust nu zacht lieve meid, je hebt het verdient.

May Angels lead you in. Because that’s what you are, my Angel.

18-05-1996 - 09-04-2014

<3 <3 <3

Vero

Re: Mijn kanjer Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:28

Leuk filmpje
Sterkte :(:)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:30

Wauw.. tranen in mijn ogen.. Wat een bijzonder paard was Milka, vast en zeker nog meer voor jou, zo te lezen hadden jullie een hele bijzondere band.
Je hebt een hele dappere keuze gemaakt, respect voor jou daarvoor, je paard is je vast dankbaar dat je haar meer pijn hebt voorkomen.
Heel veel sterkte met dit grote verlies :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:30

heel mooi geschreven.... heel veel sterkte.
Is het allemaal "goed" gegaan voor jouw gevoel net? Ik hoop dat je haar het rustige einde hebt kunnen geven wat jij haar gunde.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:33

wauw mooi geschreven!

Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies van dit mooie paard! Y;(

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:33

wat een mooi verhaal en wat heb je het mooi verwoord, je mag ontzettend trots zijn op je kanjer. Heel veel sterkte Y;(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:34

flikweert schreef:
filmpje doet het niet

maar als ik het begrijp ging ji op een paard rijden die nog niet ingereden was?????

Wat is dat nu weer voor een rare opmerking? Vind het zielig voor haar dat ze haar paardje kwijt raakt en dan komt er zo'n opmerking voorbij...

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:34

sterkte met het verlies!
wat mooi om te zien/lezen wat voor band jullie hadden echt prachtig.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 18:36

Ze is zo vredig en rustig gegaan. Met de kalmeringsspuit was ze al bijna weg. Ze was echt op..

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:36

ah, met tranen in m'n ogen zitten lezen! Ontzettend veel sterkte :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:40

Sterkte! Je hebt de juiste keus gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:44

flikweert schreef:
filmpje doet het niet

maar als ik het begrijp ging ji op een paard rijden die nog niet ingereden was?????

Ze heeft net haar paard in laten slapen en dit is het enige wat jij te melden hebt? 8)7

Heel veel sterkte de komende tijd. Ondanks dat het de juiste beslissing is zal de klap nog heel hard komen. Wat had jij een ontzettend bijzondere band met dit mooie dier.

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:49

wauw, wat een verhaal en heel mooi geschreven,
milka was een bijzonder paard, veel sterkte met het verlies van je topper. :(:)

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:50

kleiduiker schreef:
flikweert schreef:
filmpje doet het niet

Ze heeft net haar paard in laten slapen en dit is het enige wat jij te melden hebt? 8)7

Dit is wat er ook meteen in mij opkwam ja..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:51

Bah, wat vreselijk voor je :(:) heel veel sterkte.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:57

Sterkte. Prachtig filmpje!

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:57

wauw wat een ontzettend bijzonder verhaal :(:) Wat vreselijk dat je haar nu moet missen Y;( Heel erg veel sterkte. ze is uit het oog, maar niet uit het hart Y;(

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:08

Ik herken de band die jij omschrijft met Milka heel erg in de band die ik met mijn merrie heb.

Gestoorde dingen uithalen die eigenlijk niet kunnen, maar gewoon doen.

(in mijn geval keihard door de polder heen crossrn, auto's die met 60 rondrijden inhalen in volle gallop, een parcours van 1.30m springen ondanks dat ze zelf maar 14cm groter is. Bokkend en al ringsteken zonder zadel. Enz enz.)

Ik wens jou heel veel sterkte met het verlies. Ergens kan ik een beetje in jou verdriet komen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:09

Ach flikweerd, gelukkig waren we niet allemaal verantwoordelijke volwassenen op 9 jarige leeftijd. Geen moment spijt gehad. Ook nu niet.

Bedankt iedereen verder! Ik heb er ontzettend veel vrede onder.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:18

ts ik wil je nogmaals heel veel sterkte wensen!
jullie hadden zo te lezen echt een hele hechte band en gelukkig dat milka vredig is heengegaan.
toch duidelijk een teken dat ze er zelf ook achter stond en dat ze op was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:19

Fijn dat je er vrede mee hebt, betekend dat je absoluut de juiste beslissing hebt genomen maar wat zal je haar ontzettend missen. Sterkte de komende tijd.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:20

Wow... Mooi geschreven en veel sterkte!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:23

Heel veel sterkte gewenst, wat een mooi leven samen en wat een avonturen......
Fijn dat het zo rustig gegaan......

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:31

Babeth schreef:
Ach flikweerd, gelukkig waren we niet allemaal verantwoordelijke volwassenen op 9 jarige leeftijd. Geen moment spijt gehad. Ook nu niet.

Bedankt iedereen verder! Ik heb er ontzettend veel vrede onder.

Zo is het! Heel veel sterkte, ik begrijp hoe je je voelt. Mijn hond is 25 april precies 1 jaar van mij vandaan en ik had ook een sterke band met hem, alleen is hij onverwacht opeens gestorven. Hopelijk heb jij nog goed afscheid kunnen nemen, al neemt dat de pijn absoluut niet weg. Nogmaals veel sterkte. :(:)

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:41

Jeetje.... Tranen in mijn ogen... Super mooi geschreven! Klinkt echt alsof jullie een super band hadden! Heel veel sterkte!