[IM] Inslapen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Inslapen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:16

Ik wil graag weten over ervaringen van het inslapen van je paard.

Gaat dit altijd gepaard met doodsstrijd van het paard? Stel het paard heeft een sterk hart, zal hij dan altijd tegen de medicatie vechten?

Wat kan ik verwachten?

Graag positieve maar ook negatieve ervaringen.

Paard wordt in de wei ingeslapen met weidemaatjes erbij.

Mag ook via pb..

MarjanB

Re: Inslapen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:20

Bij oude merries van de buren ging het rustig. Maar die waren beide 'op' met jonge sterke paardeb heb ik geen ervaring

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:20

Ik heb mijn paard onlangs laten inslapen!
Het ging allemaal heel netjes het enigste wat mijn paard niet deed was gaan liggen, wij hebben haar dus uiteindelijk wel om moeten duwen, toen zij eenmaal lag was ze na de spuit meteen weg!
Wel heb ik gevraagd voor een overdosis omdat ik met andere paarden wel heb meegemaakt dat ze bleven vechten.
Heel veel sterkte.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:23

Geef duidelijk aan bij de DA hoe je paard is (karakter en gezondheid), dan past de DA eventueel de hoeveelheden aan.
Doodsstrijd is absoluut niet nodig, dat zie ik persoonlijk als een fout van de DA.
Paard waar ik bij was dat het insliep was er zelf ook klaar voor, die omarmde het juist, ging heel rustig.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:31

Mijn ervaring is dat als de DA niet bezuinigd op het verdovingsmiddel en het uiteindelijke middel voor het inslapen het eigenlijk altijd rustig verloopt.
Bij mijn eerste paard ben ik niet bij het inslapen zelf aanwezig geweest (wel ervoor en er na) mijn moeder is er toen bij gebleven en zij zegt dat het rustig is gegaan.
Bij mijn tweede paard wat ik in heb laten slapen is het helemaal rustig gegaan, maar zij kon ook niet meer opstaan. Ze gaf een diepe zucht en was weg.
Een paard waar ik voor zorgde had haar kogel uit de kom, na 6 weken gips direct weer uit de kom toen ze zich verstapte dus haar ook inlaten slapen, zij had wel wat stuiptrekkingen maar is niet gaan vechten.
Verder nu door mijn man (DA) verschillende paarden zien gaan, en ik heb er geen een zien vechten.
Sommige paarden stuiptrekken nog een beetje maar ik heb er dus geen een gezien die weer wil gaan staan oid.
Nou zegt mijn man ook dat je inderdaad gewoon ruim voldoende middel moet gebruiken, en dat er dan niets aan de hand is.
De paarden die ik nu heb zullen ook allemaal ingeslapen worden wanneer de tijd daar is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:36

Hier ook een paard wat rustig is ingeslapen. Paard was ook op. En gaf zich gewoon over.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:40

Wij bieden ook een inslaapservice aan en hebben dus veel ervaring met het laten inslapen. Als een paard een "doodsstrijd "aan gaat, ligt aan de zuinige dosering van de veearts. In al onze gevallen is het zeer rustig en waardig gegaan. Ik blijf het een fijne en waardige manier vinden om afscheid te nemen van je paard.

Ps, veel sterkte met de beslissing!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:42

Mijn paard stond nog te grazen en viel na de uiteindelijke spuit zo om, met gras in z'n mond en al. Hij heeft er helemaal niets van meegekregen. Het ging erg mooi en waardig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:42

Niet zuinig doseren en niet te snel willen gaan. Echt wachten tot als de narcose helemaal inwerkt. Maar er zijn veel DA'en die het net een tikkeltje sneller willen doen om de "lijdensweg" voor de eigenaar te verkorten en dan ontstaan er fouten. Als het goed en degelijk gebeurt, is inslapen een heel serene en rustige manier van gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:47

Ik heb het echt heel wisselend meegemaakt Russel. Paarden die echt vochten ondanks hoge doses, en paarden die heel rustig gingen liggen, of eigenlijk heel gecontroleerd neervielen.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat jij zelf van te voren (en niet pas op dat vreselijk heftige moment dat het echt moet gaan gebeuren) met je veearts overlegt hoe je het wilt hebben.
Je kunt eerst laten sederen en dan pas de dodelijke injectie erin doen, maar je kunt ook door middel van slechts 1 injectie laten inslapen.
Heel belangrijk dat jij je er "goed" bij voelt, hoe het gebeurt.

Overigens kan het gebruik van een schietmasker ook nog een optie zijn.

Ik wens je alvast heel veel sterkte.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:08

Mijn paarden kregen eerst narcose en daarna de dodelijke injectie. Ze hebben er niets van gemerkt.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:20

Er zijn verschillende manieren van inslapen. De ene manier heb ik nooit gezien dus pin me er niet op vast, maar volgens mij krijgt het paard daarbij eerst een slaapmiddel of verslapper waardoor het gaat liggen, daarna pas de dodelijke injectie. Naar ik begrepen heb zorgt dit soms voor strijd.
Toen we mijn paard lieten inslapen was hij kerngezond qua hart ed, alleen vreselijk bevangen. Hij kreeg eerst een sufmaker waarbij hij nog wel wakker was en kon eten etc, vervolgens een enorme overdosis narcosemiddel. Hij gaf éen snuif, klapte toen om en voor hij de grond raakte was hij al dood. De pluk gras waar hij aan bezig was stak nog uit zijn mond, zo snel ging het. Een leuk gezicht is het nooit, maar mijn paard is zich er niet meer dan een seconde van bewust geweest dat er iets aan de hand was.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:46

Wat naar voor je, dat je paard ingeslapen moet worden :(:) Ik heb het nu 3x meegemaakt met eigen paarden en alle drie is het hetzelfde gegaan. Eerst kregen ze een versuffer/spierverslapper. Dat vond ik altijd het rotste stuk, omdat ze merken dat ze "om gaan vallen" en daar tegen proberen te vechten. Door de hoge dosering kunnen ze er niet tegen vechten en werden de paarden heel gecontroleerd omgetrokken, dat deed ik samen met de dierenarts. Vooral dat stukje vond ik altijd naar, omdat het toch zo'n groot dier is en ze eventjes kijken van: wat overkomt mij nou. Vanaf het moment dat ze liggen was alles rustig. Ik ben erbij gaan zitten, bij het hoofd en heb ze alle drie huilend en aaiend laten gaan. Ze gingen steeds zwaarder ademen en kreunen en toen waren ze weg. Dat laatste stuk maken ze eigenlijk al niet meer echt mee, ze zijn dan al onder "narcose". Veel sterkte!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:48

Ik heb het nu twee keer meegemaakt en beide keren was de pony meteen dood, zonder vechten of wat dan ook. Dat deel met spierverslappers etc herken ik niet, dat is bij mijn pony's nooit gedaan. Ze kregen en spuit en waren meteen weg. Voor ze de grond raakten, waren ze al weg. Zonder stress.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:51

Ik heb beide meegemaakt maar de merrie die zo vocht, dat paste gewoon bij haar. :) dat heb ik niet als naar of traumatisch ervaren. De andere paarden gingen gewoon vrij rustig, soms trapt er een nog wat bij het vallen maar feitelijk merken de paarden daar niks van.
Neem de tijd, niet te weinig spul geven en zorg voor steun.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:51

Zorg dat je dierenarts niet in een keer aan komt met de T61 spuit. Dan loopt je echt veel risico op vechten. Dus eerst een roesje, daar wordt je paard rustig van, dan een narcosemiddel, je paard valt hierbij om en dan pas de T61. Dit laatste is het dodelijke middel.

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:04

Eigenlijk heb ik nog geen nare ervaringen met inslapen (altijd heel erg, maar ik bedoel dat hert dier nog even vecht om te blijven leven).
Het is natuurlijk altijd even vreselijk als je paardje moet worden ingeslapen om welke reden dan ook. maar ik heb nog nooit gezien dat een dier daar pijn van lijd. Eerst krijgt het gewoon een verdoving zoals bij een operatie en daarna word het dodelijk spuitje gegeven.
Heel véél sterkte

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:15

Helaas heel veel goede maar ook 1 slechte ervaring. De slechte ervaring was een fout van de veearts door geen infuus aan te leggen. Nu sta ik erop dat de veearts eerst een infuus naald aanbrengt waardoor hij eerst een roesje zal spuiten, dan de narcose en dan de overdosis. Als je paard geopereerd zou moeten worden gaan de begin fases precies het zelfde als in laten slapen. Vraag om een flinke dosis middelen waar de veearts bijwijze van een olifant mee plat zou kunnen krijgen. Sterkte ermee

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:35

Bah!! vervelende beslissing moet je gaan nemen. :(:)
Wij hebben al meerdere paarden/pony`s moeten laten inslapen met als 1 positieve kant, dat ze allen op respectabele hoge leeftijd waren. (wij hebben al ruim 35 jaar paarden en pony`s hobby matig)
Maar 1 heeft er een strijd geleverd en de rest ging allemaal "prettig". Sommigen thuis en een aantal op de kliniek.
Het paard wat heeft gevochten was alleen maar een fout van de da. Feitelijk beschrijft Cookies wat er toen bij ons min of meer gebeurt is. We troffen al een da waar we niet echt blij mee waren maar het gebeurt dan altijd in een weekend en we hadden domweg geen keus op dat moment. We waren al de hele dag in touw met haar en het regende pijpenstelen de hele dag, totaal ontzet/emotioneel/doorweekt van alles en nog voor dat we konden overleggen had die kl**tzak al een spuit recht in het hart gegeven. Hij vond voor verdoven niet nodig want ze lag toch al was later zijn verweer. We waren woest en hebben gelijk afscheid genomen van die praktijk. De praktijk eigenaar is later nog wel min of meer zijn excuus komen aanbieden maar bleef het een hele goeie da vinden met name voor het boeren vee. Tja en zo heeft hij onze pony dus ook behandeld.
En alle andere keren zijn ze allen eerst een beetje versuft, daarna roesje en vervolgens het definitieve middel. In alle rust en goed overleg wanneer en hoe wij het wouden hebben.

Er zijn ook mensen die ze liever laten slachten/schieten maar dat is iets wat ik niet kan op brengen maar ben er zeker geen tegen stander van.
Wat ik ervan lees en hoor gaat dit tegenwoordig ook precies zoals de eigenaar het wil hebben, alleen kan ik dit niet opbrengen om naar te kijken.

Ik wens je veel sterkte!!

even iets anders,
Ik vind het filmpje uit je onderschrift top !!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:17

VSW --> IM

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:21

Waratje schreef:
Geef duidelijk aan bij de DA hoe je paard is (karakter en gezondheid), dan past de DA eventueel de hoeveelheden aan.
Doodsstrijd is absoluut niet nodig, dat zie ik persoonlijk als een fout van de DA.
Paard waar ik bij was dat het insliep was er zelf ook klaar voor, die omarmde het juist, ging heel rustig.

Hier ga ik ook in mee. Het zou geen doodstrijd mogen zijn.
Mijn pony ging heel rustig en snel maar deze was op en zwak en kon ook niet veel hebben.

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:31

2 weken geleden mijn paard in moeten laten slapen.
Ik vond ondanks de verschrikkelijke beslissing dat het heel netjes gebeurde. Eerst een narcose spuit, hij is toen voorzichtig neergelegd en vervolgens de echte spuit. Een diepe zucht kwam er nog uit en was toen zo weg.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:47

Als je je paard wil laten inslapen moet je dat HEEL goed met de DA of VA die dit gaat doen bespreken.

Er is IK ZEG DIT MET NADRUK voor nodig: 3 injecties (geen 2!!!!!).

De eerste injectie is een roesje, het paard wordt suf (vergelijkbaar als jij opeens een zware Valium Pil inneemt). Het paard laat zich makkelijk van A naar B brengen. De inslaapplaats.
Tweede fase, het paard is suffig en krijgt een verdovings-spuit. Hiervan gaat het paard liggen/door de hoeven/valt om .
Derde fase: het paard is door de hoeven gezakt en ligt suffig op de grond, sommige paarden proberen dan soms nog te trappelen en op te staan, maar dat is een natuurlijk instinct, als er genoeg ingespoten is, is dit instinct uitgedoofd. Als je paard trappelt in deze fase is er niet genoeg spierverlammend spul ingespoten.
Dan komt de doodsspuit: een overdosis die overigens niet in het hart gespoten wordt, maar gewoon in een beenader . Dit is een overdosis slaapmiddel, het paard "valt in slaap" m.a.w. gaat naar de andere wereld., doordat deze overdosis een hartstilstand veroorzaakt, waar het gedrogeerde paard niets meer van merkt.

DA's die het in slechts 2 fases doen gebruiken een ouderwets en zeer omstreden middel, waartegen de paarden kunnen gaan vechten. Of willen besparen op hun kosten voor het middel.
Dat geldt overigens ook voor honden.

Gevechten tegen inslapen is tegenwoordig echt niet meer nodig.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 29-06-13 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:51

Terpentijn, klopt helemaal. Zelfs de volledige narcosespuit (de tweede) moet rustig en sereen verlopen. Een paard dat klaargemaakt wordt voor een operatie mag ook niet trappelen en vechten en terug willen rechtstaan, dan is er gewoon onvoldoende ingespoten. Met een goede dosering zakt het paard bijna vredig door zijn benen en kan je het dier zo "omleggen".

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:08

Bij mijn paardje prikten ze mis en kwam er een fontein aan bloed uit. Ben er zelf niet bij geweest en hoorde dit later verder was ze snel weg was ook helemaal op.