[IM] Chendo mijn jaarling ihengst s helaas overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chendo26

Chendo mijn jaarling ihengst s helaas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 10:10

Na een tijdje ofline te zijn geweest door bovenstaande topic, wil ik dit vreselijke verhaal met jullie delen.
Op 25 April j.l is mijn lieve lieve Chendo door een onvergevelijke fout van een veearts overleden.
Chendo was mijn Merenshengst van 15 maanden oud, omdat hij met meerdere merrie's op het land stond en hij langzaam aan steeds meer interresse kreeg in de merrie's om hem heen, begonnen de andere eigenaren zich een beetje zorgen te maken en benaderde mij met de vraag of het geen tijd werd om Chendo te laten castreren. Zelf wilde ik hem zolang als mogelijk hengst houden met oog op zijn bespiering, ik was dan ook op zoek gegaan naar een huis met land zodat hij kon blijven zoals hij was, Chendo had absoluut geen hengsten gedrag naar mensen toe, hij beet niet was absoluut niet dominant en was goed opgevoed, dus daarvoor was het niet nodig, maar goed de tijd begon te dringen en een huis met terrein was niet zomaar gevonden en hem alleen op een stuk land zetten was geen optie voor mij. Dus castreren, ik had verschillende v.a benaderd maar degene waar ik het meeste vertrouwen in had was gestopt met castraties. Ik eindigde bij de lokale v.a die de nodige ervaring had met het castreren van paarden op het land. Afspraak gemaakt en vol zenuwen naar het land op de dag van de afspraak. Daar aangekomen Chendo opgehaald en de v.a liep met mijn zoon een stuk achter mij, ik ving iets op over 300 kilo en hoorde mijn zoon nee zeggen maar ik wist niet waar het overging.De eerste injectie werd gegeven om Chendo een roesje te geven, naar nog geen 2 minuten stond hij te wankelen, toen kreeg mijn zoon de fles met narcose in zijn hand gedrukt en werd Chendo aan het infuus gelegd.
Zelf zat ik bij zijn hoofd om hem toe te spreken en op zijn ademhaling te letten. Plots ging de mobiel van mijn zoon af die op 10 meter afstand lag, zelf kon hij hem niet pakken want hij stond met de fles in zijn hand met het narcosemiddel, dus ik sprong op om dat pokkeding te pakken ik kom terug, en toen grootte paniek Chendo ademde niet meer, ik ben meteen begonnen te reanimeren via zijn neusgat ik was totaal in paniek. Helaas was er niets meer aan te doen, ik heb na 5 minuten gezegd dat de reanimatie gestopt moest worden want de schade aan de hersens zou al te groot zijn, ik ben opgestaan en weggelopen ik was in een diepe shock en kon de v.a niet meer zien. Wat bleek nou de 300 kilo waar hij het over had ging dus over Chendo, Chendo woog bij lange na geen 300 kilo, hij heeft mijn mooie lieve mannetje gewoon een dubbele overdosis gegeven eerst met de spierverslapper, en daarna met de narcose. Hij heeft dus mijn Chendo in principe geeuthaniseerd. Ik was totaal maar dan ook totaal de wegkwijt, voor zo'n in principe simpele ingreep is het zo vreselijk mis gegaan. Ik heb nog heel lang bij hem gezetten in de hoop dat hij weer wakker zou worden, de andere eigenaren en de eigenaar van het land kwamen meteen mijn grootste zorg daarna was en nu wat moeten we nu, mijn man had inmiddels de v.a weggestuurd, de andere paarden stonden te gillen het was een chaos. Er werd meteen door de eigenaar van het land besloten dat Chendo op het land zou blijven hij zou bij zijn kudde blijven en de volgende dag hebben ze hem een mooi plekje gegeven daar ben ik niet bijgeweest dat kan ik niet aan. Zelf heb ik een gedenksteen gemaakt voor mijn verwerking en die heb ik s'middags geplaatst. De v.a wilde daarna een gesprek met mij maar dat heb ik geweigerd dat kon ik niet aan, het idee dat hij excuses zou gaan verzinnen om deze zeer groffe fout te verdoezelen maakte mij woest en mezelf kennende sta ik dan niet in voor de gevolgen ik denk dat ik hem dan iets aan had gedaan.
Chendo heeft wel iets prachtigs nagelaten voor zijn kudde, de plek waar Chendo ligt begraven was eerst afgegraven met een heftruck voor hij erin werd gelegd, doordat ze enkele meters naast het graf ook grond hadden weggeschept werd er een waterbron ontdekt, het risico dat de bron word besmet met lichaamsvocht van Chendo is nihil omdat er een product over hem heen is gestrooit dat het proces versnelt. Dat klinkt niet leuk is het ook niet maar dat word hier nou eenmaal zo gedaan.
Wij wonen in de bergen en beneden op het land hebben we ook een bron die het hele jaar door loopt, nu hebben we er boven ook een het terrein is 17 hectare weide en bos.
Tot de dag van vandaag ben ik niet bij de v.a geweest ik kan het niet opbrengen het verdriet zit te diep, dit had niet nodig geweest, de v.a had na het overlijden van Chendo wel gevraagt of ik autopsie wilde laten plegen, maar dat nee het veranderd niets en dan hadden ze hem bij me weggehaald. Chendo is nu thuis en hij blijft thuis op zijn geliefde land bij zijn kudde.

Sjokki

Re: Chendo mijn jaarling ihengst s helaas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:13

heel veel sterkte..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:15

Wat een naar verhaal zeg...
Heel veel sterkte met het verlies van je paardje...
Kan me voorstellen dat het een vreselijke schok is om zoiets mee te maken, verschrikkelijk!

Maar hoe kan het nou dat een ervaren veearts het gewicht van een paard zo slecht in kan schatten?
Dat is toch vreemd...

Mijn 2 jarige werd mbv een meetlint voor gewicht ingeschat op zijn gewicht voor de castratie en dat is allemaal prima verlopen...
Zonde dat niet alle veearts zo verstandig zijn...

Wat gaat de veearts nu doen, komt er iets van een schade vergoeding?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:18

Dit is toch een paardenliefhebbers' ergste nachtmerrie. Gunst wat voel ik met je mee. Heel veel sterkte met het verwerken van je verlies.

Ik zou als ik jou was, hoe moeilijk het nu ook is, toch de VA confronteren of bv. laten confronteren door misschien de stalhouder/je man/een stalgenoot waar je in vertrouwt: 1) ivm. een schadevergoeding en 2) ivm. de grove fout die hij begaan heeft.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:22

ah gos zeg heel veel sterkte wel mooi dat hij nog steeds bij ze vrienden is.

(een paard mag toch niet begraven worden, of zit ik nou fout?)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:23

NaomiJouke schreef:

Ze woont in Frankrijk, in de bergen als ik het zo lees. Misschien zijn daar de regels anders?

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:24

Wat erg... Y;(

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:25

Wat een grove fout zeg!
Heel veel sterkte Y;(

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:34

Wat een grote fout van de vee arts. Heel veel sterkte, dit had niet mogen gebeuren. :(

Is er geen optie om hem aan te klagen?

chendo26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 10:37

NaomiJouke schreef:
ah gos zeg heel veel sterkte wel mooi dat hij nog steeds bij ze vrienden is.

Nee dat klopt Naomie, maar zoals Molfre al aangeeft, ik woon in zuid-frankrijk, en daar worden gelukkig voor mij de regels nog weleens met de voeten getreden. Er komen verder ook geen andere mensen op het terrein en Chendo ligt op een plekje waar de paarden ook eigenlijk niet overheen lopen, hij ligt precies op de rand van een heuveltje, en de bron ligt daar nu 7 meter naast.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:38

Jeetje wat een nachtmerrie!! Heel veel sterkte! :(:)
Hoe moeilijk het ook is, ik zou toch in ieder geval een officiele klacht ergens neerleggen. Je hebt e je eigen hengst niet mee terug en eenn schadevergoeding oid heb je in die zin ook niet veel aan, maar misschien kun je wel voorkomen dat hij rustig doorwerkt op deze manier en er zo nog meer slachtoffers vallen.....

claudiaax16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:40

Erugg ! En ook nog op mijn verjaardag :( Sterkte

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:43

Dit moet zo vreselijk voor je zijn, echt waar!
Zo een stomme fout maar kan helaas niet meer omgekeerd worden, ik leef echt met je mee. Vreselijk verlies |( :(:)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:44

Wat een heftig verhaal. Sterkte Y;(

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:49

Jeetje..wat heftig. Heel veel sterkte met het verlies van je paardje.

Ik vraag me wel af, hoe weet je zo zeker dat de doodsoorzaak overdosering was? Het werkelijke gewicht zal geen honderden kilo's schelen met het werkelijke gewicht denk ik..en van een beetje overdoseren gaan ze niet meteen dood. Toen mijn (weliswaar KWPN maar toch) hengstje 8 maanden was woog hij al 375 kilo en toen was hij echt heel erg mager. Narcose is altijd een risico bij paarden en er zijn tientallen redenen te bedenken waarom een anestheticum anders werkt dan "normaal". Wat zei de DA hierover? Het is verschrikkelijk en ik begrijp je verdriet volkomen hoor, niemand wenst dit ooit mee te maken maar ik zou wel even oppassen voordat je meteen roept dat het de schuld van de DA is.....

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:53

wat erg... tranen sprongen in mn ogen heel veel sterkte Y;( :(:)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:57

switt schreef:
Jeetje..wat heftig. Heel veel sterkte met het verlies van je paardje.

Ik vraag me wel af, hoe weet je zo zeker dat de doodsoorzaak overdosering was? Het werkelijke gewicht zal geen honderden kilo's schelen met het werkelijke gewicht denk ik..en van een beetje overdoseren gaan ze niet meteen dood. Toen mijn (weliswaar KWPN maar toch) hengstje 8 maanden was woog hij al 375 kilo en toen was hij echt heel erg mager. Narcose is altijd een risico bij paarden en er zijn tientallen redenen te bedenken waarom een anestheticum anders werkt dan "normaal". Wat zei de DA hierover? Het is verschrikkelijk en ik begrijp je verdriet volkomen hoor, niemand wenst dit ooit mee te maken maar ik zou wel even oppassen voordat je meteen roept dat het de schuld van de DA is.....

Ben ik het eigenlijk mee eens, voor euthaniseren is veel meer nodig dan wat overdoseren namelijk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:00

Ook ik ga er in mee dat het niet per definitie een fout is van de DA. Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verwerken van dit verlies.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:01

jeetje wat vreselijk!! Heel veel sterkte.. :(:)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:15

Veel sterkte met dit verlies.

Hoe moeilijk het ook is, probeer toch (desnoods via derden) in gesprek te gaan met de DA.
Persoonlijk lijkt 300kg mij een redelijk correcte schatting voor een merens van 15 maanden. Hoe zwaar schatten jullie Chendo dan? Wel had de DA idd beter een meetlint erbij genomen en de anesthesie beter zelf in de gaten gehouden.

Begraven mag ook in Frankrijk niet. Maargoed, wat niet weet, niet deert. Op eigen terrein ergens achterin, zal er geen haan naar kraaien.

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:18

Wat een verschrikkelijk verhaal, heel veel sterkte!! Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:19

Heel veel sterkte.

Ook ik stel me vragen bij het gewicht. Ik denk dat hij er zeker niet zover naast zat. Misschien had hij een hartprobleem etc en kon geen verdoving aan. Zoiets weet je nooit.

Hopelijk kom je er nog uit met de dierenarts.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:19

Veel sterkte en wat een verschrikkelijk verhaal.

Ik denk trouwens ook niet dat die 300 kilo zo verkeerd geschat is.
Mijn zus heeft ooit haar 6 maanden oud veulen moeten laten opereren. (Koliekoperatie) Dat was een kruising tussen een Lusitano en een New Forest-pony. (Dus ook eerder een klein paard) En als ik het mij correct herinner woog die toen 225 kilo, op 6 maanden dus.
Dus dan lijkt 300 kilo voor een 15 maanden oud veulen van vergelijkbare grootte mij goed mogelijk? Misschien zelfs wat zuinig?
En op een paar tientallen kilo's komt het naar't schijnt niet aan.
Het veulen hier is trouwens ook bezweken door de narcose, zelfs voor de operatie kon beginnen. En kon niet meer gereanimeerd worden.
Hoe zuur het ook is, dat is nu eenmaal een risico bij elke operatie. (Je moet in ene kliniek ook altijd een document ondertekenen waarin je verklaart op de hoogte te zijn van die risico's) Je gaat er dan vanuit dat het jou niet overkomt, tot het zover is natuurlijk. :(
Sommige paarden kunnen er simpelweg niet tegen. Hier werd toen gezegd dat hij mogelijk een aangeboren 'verborgen' hart-afwijking kon hebben waardoor hij gestorven is bij de narcose. Maar er is ook geen sectie gedaan, dus dat weten we niet met zekerheid.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:29

Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verwerken van dit immense verdriet.

Ik ga wel mee met de gedachten van de anderen dat het overlijden niet automatisch een gevolg is van verkeerd handelen van de dierenarts. 300 kilo is een redelijk correcte schatting voor een Merens van 15 maanden. Ik denk dat het (als je er aan toe bent) goed zal zijn om het voorval te bespreken met de betreffende dierenarts. Zo kun jij achterhalen hoe hij heeft gehandeld (nu worden aannames gedaan) en helpt het je misschien om alles beter te kunnen verwerken.

In ieder geval voor nu heel veel sterkte!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:32

Heel veel sterkte met het verlies!
Ik begrijp idd dat je kwaad bent nu vooral op de DA, zo ken ik ok een paard dat tijdens een castratie is overleden bij de narcose, bleek hij alergisch te zijn voor een of ander middel wat ze hem dus ook hadden gegeven..