[IM] Vaarwel liefste pluiskuifpony Zaza

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Vaarwel liefste pluiskuifpony Zaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:10

Afbeelding

Zaza - mijn allereerste paardenliefde.
Als kind was ik nooit bijzonder geïnteresseerd in paarden, alle dieren vond ik leuk. En zo begon ik op mijn 9e met vrijwilligerswerk op de kinderboerderij hier om de hoek. Daar stond een kleine gele pony, Zaza. Eén jaartje ouder dan ik en voor mij dus ook een vast gezicht op de boerderij (ze is er geboren), die ik als kind ook al regelmatig bezocht met mijn ouders.
Ik kan me nog goed één van onze eerste echte ontmoetingen herinneren; ik als kleine gup van 10 jaar oud, die wel even de pony, die net was gewassen, droog mocht stappen op het erf. Met de uitleg dat als ze vervelend ging doen ik haar maar rondjes om me heen moest laten lopen want dan werd ze het wel gauw genoeg zat. En natuurlijk ging mevrouw vervelend doen; altijd uitproberen, zo slim en sneaky als ze kon zijn, maar ze ging nooit echt te ver. Ook een pony van maar 1.15 is dan ineens best indrukwekkend. Maar ik was al verkocht.

Afbeelding
(Jaren terug als 12 jarig meisje, een van de eerdere digitale foto's - als kind had ik alleen een analoge camera dus de meeste foto's van toen liggen hier thuis opgeborgen)

Een jaar later, ik was toen dus 11, ging ik op paardrijden op een manege. Toen ik ouder werd heb ik het nog een aantal keren geprobeerd met bijrijdpaarden, maar dat was nooit voor lang. Ik bleef altijd hangen bij die kleine opdonder. Geen ander paard was net zo slim of leuk. Rijden konden we natuurlijk niet (daar vond ze ook helemaal niks aan), al liep ze in het begin nog wel eens voor de wagen. Maar dat was helemaal niet erg. We wandelden veel en maakten lol, in mijn puberjaren heb ik zo een geweldige tijd gehad samen met de ezeltjes en Marleen (evanescence op bokt).

Een ontzettend karakterpaardje, gevoelig, slim en met humor. Altijd heel eerlijk en zelfbewust en ze hield je duidelijk een spiegel voor. Als je haar geen leiding kon geven dan nam ze die zelf wel. Niet de makkelijkste, zeker niet in het begin (helemaal met mij als onervaren kind) maar wel een geweldige leermeester.
Altijd vrolijk en energiek, ook toen ze jaren terug zwaar hoefbevangen raakte. Het ging slecht, maar Zaza was van mening dat dit echt nog niet het einde was en ze krabbelde er helemaal bovenop.

Afbeelding
(2006/2007, in haar hoefbevangen periode)

Helaas ging het de laatste tijd slechter met haar; ze was benauwd en hoestte veel, iets wat in haar jongere jaren - voor mijn tijd - ook al eens was voorgekomen maar wat daarna eigenlijk weer naar de achtergrond was verdwenen. Afgelopen herfst was ze sterk vermagerd, maar ondanks alles bleef ze vrolijk. Met flink bijvoeren en nieuwe medicijnen kwam ze weer op gewicht en stuiterde ze (letterlijk) de winter door. Zelden heb ik haar zo energiek gezien (en dat wil wat zeggen!). Maar toen kwam het voorjaar, en haar gezondheid verslechterde. Ze kreeg het benauwder en begon weer af te vallen. Ze voelde zich duidelijk niet goed, ze was minder vrolijk en begon zich wat af te zonderen. Zo was ze nooit geweest. De moeilijke beslissing om haar in te laten slapen werd genomen en gisteren is ze heel mooi en vredig heengegaan op ruim 21 jarige leeftijd.

Lieve Zaza, gekke pluiskuif lama-pony, bedankt voor alle prachtige jaren, alles wat je me hebt geleerd. Het is goed zo. Ik ga je missen, maar vergeten zal ik je nooit. :+:

Afbeelding

Afbeelding

Sarah_Elise

Re: Vaarwel liefste pluiskuifpony Zaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:11

Sterkte :(:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:13

Pff,heftig, die laatste les is altijd de moeilijkste...heel veel sterkte..

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:14

erg veel sterkte :(:)

Kimberly520

Sterkte :(:)

S_en_Z

Sterkte. Wat n koppie had ze zeg.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:16

Zaza.... ik vind het zó jammer dat ik haar net niet meer in het echt mee heb mogen maken. Maar het is goed zo :j Ze laat wel een enorme leegte achter, wat ze niet had aan omvang maakte ze qua karakter meer dan goed. Houden van is ook loslaten, en jullie hebben haar het dierbaarste geschenk gegeven wat je een dier kan geven, jullie hebben haar verder lijden bespaard.

Heel, heel veel sterkte lieve Bente :*

Cassidy

Het was een heel mooi dier, sterkte met het verwerken van dit verlies.

Faruba

Ik word altijd verdrietig van dit soort topics,zeker als er nog zo'n mooi verhaal aan vast zit. Heel veel sterkte met het verlies van je maatje.

Was trouwens een vreselijk leuk ding zeg.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:17

Achoss... laatst nog de foto's van haar in het zonnetje zitten bewonderen. Sterkte hoor...

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:21

sterkte met je verlies!
zaza lijkt echt precies op een van mijn oude verzorgponys.. Helaas is die nu ook al heen gegaan :(

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:24

Ach gut, dat ze ineens zo hard uitgegaan is!
Gecondoleerd en heel veel sterkte :(:)
Mooie foto's van jullie samen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:31

Bedankt voor de lieve reacties!
Ik moet zeggen dat het wel wat troost geeft dat het voor haar beter was zo, het inslapen zelf ging vlekkeloos, was heel mooi en rustig. Als ze in haar koppie nog helemaal goed was geweest had ze zich er wel tegen verzet, haar kennende. En niemand had verwacht dat ze de winter nog door zou komen maar we hebben een hele fijne winter gehad nog samen. Het blijft lastig en ze gaat ontzettend gemist worden, zo'n pony kom je niet vaak tegen in je leven.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:34

Heel veel sterkte met het het verlies. Wat een mooie band hadden jullie samen, de liefde straalt er af.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:35

Ook via dit topic wil ik je veel sterkte wensen. Houden van is loslaten en die moeilijke keuze hoort daar ook bij. Je band met Zaza was heel bijzonder en dat was die al overduidelijk toen ik je net leerde kennen: om wie ze was en omdat je met haar bent opgegroeid. Afgelopen winter was een laatste cadeautje voor jullie beide. Het feit dat ze vredig is gegaan is een geruststelling, een teken aan de wand. En verdriet hebben mag, ook al is het goed zo. :*

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 09:30

Bedankt Pauline en Jorieke :) we hebben zeker van afgelopen winter genoten.
Hier nog als het verschrikkelijke sneeuwmonster in januari :+:

Afbeelding

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:31

Ah sterkte! :(:)

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:37

Sterkte met het verlies van je maatje zaza.

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:44

Prachtig verhaal. heel veel sterkte!

britv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:30

Heel veel sterkte met het verlies, wat een prachtig verhaal!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:09

De kleine lieve Zaza! <3
Ondanks dat ik al een tijdje niet meer langs heb kunnen komen, voor een heerlijke ouderwetse wandeling met zijn 3e, mis ik haar enorm nu..
Ze wordt gemist!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 22:13

Bedankt weer allemaal :)

evanescence schreef:
De kleine lieve Zaza! <3
Ondanks dat ik al een tijdje niet meer langs heb kunnen komen, voor een heerlijke ouderwetse wandeling met zijn 3e, mis ik haar enorm nu..
Ze wordt gemist!

Ze bleef toch altijd speciaal hè :j Je moet gewoon snel weer een keertje langs komen, gaan we met Keji op stap!
(En als het een beetje mee zou zitten kan Gijs ook mee, maar dat ligt eraan hoe het de komende periode gaat)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:21

Jeetje ik schrik hiervan! Wat plots! Heel veel sterkte!!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:31

Fiffill schreef:
Bedankt weer allemaal :)

evanescence schreef:
De kleine lieve Zaza! <3
Ze wordt gemist!

Ze bleef toch altijd speciaal hè :j Je moet gewoon snel weer een keertje langs komen, gaan we met Keji op stap!
(En als het een beetje mee zou zitten kan Gijs ook mee, maar dat ligt eraan hoe het de komende periode gaat)

Niet zomaar speciaal! Zij heeft mij toch het meeste geleerd! Tot op de laatste dag!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:49

Zaza ingeslapen.. jeetje zeg, die pony hoorde gewoon op bokt. Echt een geweldig diertje om te zien en zo te lezen ook een geweldig karaktertje.
Fijn dat ze zo rustig en vredig is gegaan.
Maar heel veel sterkte ermee want wat zal dit voor jou zwaar vallen. Zo'n lange tijd, zo'n band. Dikke knuffel. :(:)