[IM] Indian First Moon 31-08-2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nevaya

Indian First Moon 31-08-2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 01:50

Veels te vroeg.

Je hebt maar 4 jaar en 7 maanden mogen worden, het spijt me.

Het begon 5 maanden geleden omdat ik het paardrijden zo miste kwam ik bij jou uit. Je was een vos en ondanks dat ik het meestal niet op vossen heb, was ik meteen verkocht. 3 maanden lang heb ik je verzorgt en door omstandigheden heb ik je daarna mee genomen. Toen begon alle pijn en ellende, niet alleen voor mij, maar vooral voor jou. Je was 3 dagen bij mij en toen stond je ineens op 3 benen. Ik wist zeker dat het niet goed was en heb hulp ingeschakeld, je bent dezelfde dag nog verhuist naar een andere stalling en de veearts en hoefsmid zijn gelijk geweest. Het was een hoefzweer, dachten we. Hier heb je een zware behandeling voor gehad, maar dit mocht jou niet helpen.

We begonnen met een maand rust, zware pijnstillers en ontstekingsremmers om je te redden. Je knapte op dus alle moed die we bij elkaar verzamelt hadden om je goed te krijgen, leken niet voor niks te zijn. We begonnen weer met wat licht werk en dit pakte je goed op, je ging vooruit! Na 2 weken begon je ineens toch wel heel erg slecht te worden, zonder echt een goede aanleiding. Dit bracht weer twijfels naar boven. Alles wat je op zo’n moment kan doen hebben we voor je gedaan. Maar je bleef slechter worden en er kwam geen verbetering meer in. Je wilde niet meer lopen want je benen wilde je niet meer dragen, tot grote frustratie van jezelf. Je geest wilde maar al te graag en je vocht letterlijk voor je leven, alleen je lichaam had het al op gegeven.

Binnen 1 week was je zo ontzettend mager geworden, dat het echt zeker was dat het totaal foute boel was. De veearts bevestigde dit. Je vacht werd dof, je ogen straalde niet meer en eten ging ook niet meer van harte, ondanks dat we de lekkerste dingen voor je hebben gehaald om je maar aan het eten te krijgen. Gister keek ik naar je en wat de veearts zei, kwam hard aan, ondanks dat het niet geheel onverwachts was. Je was op en je kon niet langer meer vechten, ook al was je nog zo’n sterk paard. Je rug was stuk, je benen waren ook niet meer wat ze ooit waren geweest, je urine liet je lopen omdat het te veel moeite was om goed te gaan staan. We hebben je zware pijnstillers gegeven en vandaag het mooiste afscheid wat je maar kan wensen genomen.

Tot het einde ben ik bij je gebleven uit liefde voor jou. Heb je nog geknuffeld en een allerlaatste kus gegeven. Daarna heb ik je laten gaan.
Hoe zwaar het afscheid ook was, dit was het beste voor jou en ik weet zeker dat je het nu goed hebt en lekker kunt genieten zonder alle pijn.

Allerliefste Oen, je bent mijn steun en toe verlaat geweest de laatste maanden. Overal heb je me doorheen gesleept, ik wil je hier voor ontzettend bedanken. Het is beter zo, hoe moeilijk het ook is.

Indian First Moon 31-01-2007 – 31-08-2011

Nog wat foto’s van de laatste dag samen met mijn lieve Oen.

Afbeelding

Afbeelding

http://i52.tinypic.com/2ni8gtl.jpg

http://i53.tinypic.com/u21c1.jpg

Je allerlaatste knuffel van mij
http://i52.tinypic.com/jqgi13.jpg

Klaas en Herma, ook jullie wil ik bedanken voor alle steun, goede hulp en verzorging van Moon. Hij en ik zijn jullie heel erg dankbaar, al kan hij dat helaas niet meer laten zien.

Het gaat je goed lieverd, je hebt keihard gevochten en nu is het genoeg. Geniet maar lekker van al het geluk wat je nu hopelijk hebt. Je hebt het namelijk echt verdient om weer jezelf te kunnen zijn, zonder alle pijn.

Ik zal je missen, je knuffels, kusjes, begroetingen, steun, liefde en je gekke bekken.

Moon, bedankt voor alles

Nanne

Re: Indian First Moon 31-08-2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:53

Heel veel sterkte!

En je mag trots zijn op jezelf dat je de juiste beslissing hebt genomen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:54

Jeetje, wat jong.... Zijn ze er nog achter gekomen wat het precies was? Heel veel sterkte in elk geval...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:11

wat een pech en ellende zeg!
maar wat was het nu,waarom was hij ineens zo mager?

heel heel veel sterkte het is niet niks om zo kort te mogen genieten van zo`n jong paard ;( :(:)

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:30

goh veel sterkte ,
erg jong idd schrik er van ,
maar goed gaat soms nou emaal zo
veel succes

Zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:00

Hey meid,
Ik wilde je langs deze weg ook nog maals heel erg veel sterkte wensen met het verlies van moon.
Je mag trots op jezelf zijn dat je de juiste beslissing heb genomen voor je ventje :(:)
Een hele dikke knuffel van mij

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 13:16

Bedankt voor alle reacties. Moon had artrose in 2 benen, in zijn voorbeen ook een bot woekering daar stak het een stukje uit, wat een bult vormde op zijn been. De hoefzweer was naar binnen gegaan en had een deel kapot gemaakt. Zijn benen waren ook helemaal opgezwollen waardoor hij haast niet kon lopen, ondanks de zware pijnstillers. In zijn rug zat het ook niet goed, als je er overheen gleed met je hand met lichte druk zakte hij helemaal in(Toen stond hij ook onder de zware pijnstillers), hier heb ik alleen geen foto's van laten maken, dus ik weet niet precies wat het is, zijn benen zeiden namelijk al genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:31

Sterkte met het verlies, ook ik vind dat je Moon hier aan heb goed gedaan.
Verder kan ik er niet veel van zeggen omdat ik weet wat jij allemaal voor je paarden hebt gedaan.

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:50

hey meis,

Ook via deze weg heel veel sterkte.
je hebt alles gedaan wat je maar kon, meer kon je niet doen
hij was op en kon en wou ook niet meer. het is beter zo.

hij is vanaf vrijdag zo snel en hard afgetakeld, er was geen redden meer aan.
je hebt in ieder geval nog een mooie laatste dag met hem gehad,
ik ben blij dat ik die laatste dag erbij heb mogen zijn en hopelijk jou en ik hoop ook moon heb kunnen steunen.

hij had er vrede mee, er is geen rede dat je je hoeft te verontschuldigen dit was de enigste goede keus die je hebt kunnen maken voor hem.
en dat vind ik heel erg sterk van je dat je dat hebt gedaan.

nogmaals heel veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:00

wigke89 schreef:
hey meis,

Ook via deze weg heel veel sterkte.
je hebt alles gedaan wat je maar kon, meer kon je niet doen
hij was op en kon en wou ook niet meer. het is beter zo.

hij is vanaf vrijdag zo snel en hard afgetakeld, er was geen redden meer aan.
je hebt in ieder geval nog een mooie laatste dag met hem gehad,
ik ben blij dat ik die laatste dag erbij heb mogen zijn en hopelijk jou en ik hoop ook moon heb kunnen steunen.

hij had er vrede mee, er is geen rede dat je je hoeft te verontschuldigen dit was de enigste goede keus die je hebt kunnen maken voor hem.
en dat vind ik heel erg sterk van je dat je dat hebt gedaan.

nogmaals heel veel sterkte

Voor dat ik nog meer pb's krijg, dit is wat ik bedoelde.
Nog maals sterkte met het verlies

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:28

Jeetje wat een verhaal. Bah je hoort nog geen afscheid te moeten nemen van zo'n jong beestje... maar je ziet inderdaad op de foto's al hoe mager hij is.

Heel veel sterkte met het verlies

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:00

Heb het al vaker gezegd.. dit is iets wat jullie geen van beide verdiende.
Heeel heeel veel sterkte, maar we moeten er vrede mee hebben dat het voor Moon het beste was..
Maar makkelijk is het niet..

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:06

Jeetje zeg, dit verdienden jullie allebei niet.
Heel veel sterkte, en blijf je vooral de mooie momenten met hem herinneren!

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 11:20

Bedankt voor alle lieve reacties

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:59

Heel veel sterkte!

In het topic werd gevraagd waarom het paard zo mager werd, het antwoord hierop is: Pijn...
De pijn vreet energie en daar worden ze (in zeer korte tijd) mager en dof van. Jammer genoeg heb ik het vorig jaar zelf mee moeten maken, ik wist ook niet dat het zó snel kon gaan.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:01

Sterkte! Wat ontzettend verdrietig :(:)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:03

Heel veel stertke met dit verlies. Je hebt de juiste beslissing gemaakt als ik het verhaal zo lees :j

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:06

pfff ik las het ik herken mijzelf!! Ons paardje is 3 jaar en 8 maand oud ongeveer en ze wilde 2 weken geleden ook niet meer op haar linker achterbeen staan en we hebben haar pijnstillers gegeven en maandag ging het nog heel slecht met haar dierenarts weer geweest en weer een dosis pijnstillers. Nu staat ze ook te wiebelen op haar andere achterbeen en begint ze daar mee te trekken i.p.v. haar andere slecht been.De dierenarts heeft demoed bij ons ook opgegeven en denkt dat wij haar ook in moeten laten slapen. Ze word ook steeds magerder. Maar om die keuze te maken vind ik echt zo moeilijk! Heeel veel sterkte met het verlies!!!

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 23:23

Bedankt voor alle reacties en de steun. Hier heb ik heel veel aan.

@Pieteritus1: Dat antwoord is juist, ik wist zelf ook niet dat dit zo snel kon gaan, maar ik heb het met eigen ogen zien gebeuren en schrok heel erg toen hij ineens zo erg aftakelde. Het was ook van de een op de andere dag..

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:07

Heel veel sterkte, hij was inderdaad nog veel te jong om te gaan. Maar jij hebt wel de juiste beslissing genomen, voor je paard gekozen en niet voor jezelf en daar heb ik respect voor!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 08:15

Wat een drama!
Dat je je paardje zo kort hebt gehad zegt niets over de liefde die je kunt voelen voor een paard. Ik heb mijn paard Rizanta 'maar' 6 maanden gehad, ik heb nog nooit zo kort een paard gehad maar wat heb ik van haar genoten, ze was echt mijn alles.
Wat afschuwelijk dat zo'n jong paard al zo kapot kan zijn. Respect hoor voor je beslissing en je goede zorg :(:) En heel, heel veel sterkte dit ben je niet zomaar 'kwijt' .

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:01

Aw lieve moon die even bij ons op stal stond..

Wat liep ze inderdaad pijnlijk, dit is echt beter voor haar, sterkte!

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 13:03

NeverGiveUp schreef:
Aw lieve moon die even bij ons op stal stond..

Wat liep ze inderdaad pijnlijk, dit is echt beter voor haar, sterkte!

Het was een Ruin.
Welke stal was dat? Zeldert?

Iedereen nogmaals bedankt voor alle steun.

Lorrelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:34

Uit respect voor Moon, gecondolleerd, maar dit klopt van geen kanten.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:40

Ruin, kan ook