[IM] 16 uur jong mocht je maar worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Judith09

16 uur jong mocht je maar worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 12:49

Gisterochtend super blij,
na een zware bevalling, hartje gemasseerd van the Big Chief (zijn uiteindelijke naam geworden), op de kop gehouden,
water over zijn koppie heen, leek ons het geluk toe te lachen.
Alles was goed gekomen *\o/* . We waren nog trotser op hem dan eerst. Mama liet weinig intresse te tonen dus hebben wij je overal mee geholpen. (waarschijnlijk omdat dit haar eerste bevalling was, ze snapte er niks van en wist niet hoe ze om moest gaan met dit kleine gebakje).

Gisteravond lag je al een poos te slapen, wij dachten doordat je zo flink had rondgehuppelt dat je nu tijd had gemaakt voor een dutje :z . Na een tijd lag je nog steeds te slapen.
's avonds je op stal gedaan met mama, want er werd slecht weer voorspeld en mama hield toch geen rekening met je. Toen bleek dat het helemaal niet goed met je ging. Je hoofdje kon je amper op tillen, zodoende kwamen wij erachter dat mama haast helemaal geen melk had gegeven. De da gebelt en dit kwam doordat ze voor de eerste keer drachtig was en haar uierklieren nog op gang moesten komen. Maar daar konden we niet op wachten we waren per direct melk nodig. De da had gezegt dat we rond half 11 wel konden komen melk halen, maar dat duurde nog TWEE UUR. Dus toen maar lauw water gepakt en wat suiker erin. Helaas had the Big Chief geen kracht meer om te zuigen, we hebben er alles aangedaan en moeder ondertussen ook nog proberen te melken. Al met al kwamen er zoon paar druppeltjes melk uit.
We hadden de hoop opgegeven en jij ook. We hebben je lekker in het hooi gelegt en hierdoor kwam mama ook bij je. We hebben jullie nog even alleen gelaten en rond kwart voor 11/11 uur ben je voor altijd naar de eeuwige groene weide vertrokken. Ook al was je veelste jong hiervoor.

Hieronder nog twee foto's. Het was de bedoeling dat er deze week nog vele bij zouden komen, maar helaas het geluk stond 's avonds niet aan onze zijde

Afbeelding

Afbeelding

bolletje

Re: 16 uur jong mocht je maar worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:51

Wat erg zeg, hoe is het nu met de moeder?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:51

Jeetje, wat een mooiert.. sterkte!

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:52

jeetje wat verschrikkelijk en wat was hij mooi,heel erg veel sterkte met dit zware verlies.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:53

Jeetje, ik las net je andere topic, dat het redelijk ging, maar dus toch niet, wat naar joh. Heel veel sterkte de komende tijd, je hebt gedaan wat je kon.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:54

he wat jammer! Veel sterkte.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:55

ach gossie. Gisteren nog het bevallingsverhaal zitten lezen.
Sterkte met het verlies van de kleine.

Judith09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 12:56

bolletje schreef:
Wat erg zeg, hoe is het nu met de moeder?

Het gaat goed met haar, ze heeft het besef niet gehad volgens mij dat dit veulen van haar was en bij haar hoorde.
Het was haar eerste bevalling, ze wist niet zo goed wat dat kleine gebakje betekende en wat ze er mee moest doen, dus liep ze er maar bij weg. Ze had er geen zin aan om op hem te letten. Zo af en toe kwam ze even kijken als wij er bij waren maar toen hij eenmaal een zacht hinnikje uitbracht, was mama zeer geschrokken. Ze had niet verwacht dat er ook nog geluid uit kwam.
Dus al met al, mama heeft niet eens beseft dat ze mama voor het eerst was geworden.
Ze had het drukker met gras en om bij hem uit de buurt te blijven dan om er voor hem te zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:57

Zo zonde zo had het niet hoeven te gaan, zo zie je maar weer, niet luisteren naar dierenarts maar gewoon naar een ander gaan en melkpoeder halen. Dat was een merrie ook overkomen van iemand van waar ik nu sta die snapte ook niets van dat gebak, maar ze gaven gelijk melk toen het opstond en ging melken bij de merrie om het op gang te brengen en dwong de merrie stil te staan en ze gaven het ook de fles om de paar uur en het veulen heeft het gered, en is nu een hele mooie ruin van 4 jaar. toen ze doorhadden dat de merrie er niets van wou weten en er niets van snapte gelijk melkpoeder gehaald bij de veearts en ze lieten het ook gelijk komen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-05-11 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:58

ach gossiew wat sneu het is zo,n scheetje, misschien wel beter dat de moeder er geen besef van had?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:58

Hmmm, ben ik de enige die het vind dat jullie niet hebben gedaan wat jullie konden? Je controleert eerst altijd of een merrie wel voldoende melk geeft. Dit hebben jullie niet gedaan. Verder houden jullie een veulen de eerste dagen zeker in de gaten. Regelmatig controleren etc. Heb je die tijd niet, vraag het aan iemand anders. Verder, het veulen lag al lang neer, moet toch een belletje rinkelen? Dan hebben jullie het eindelijk door, bellen jullie de DA, zegt dat je pas over 2 uur kunt komen. Tja, andere dierenarts? Koemelk?

Ik heb het idee dat jullie jullie verantwoordelijkheid niet hebben genomen en dat dit verlies vermeden had kunnen worden. Alsnog veel sterkte.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:59

DeMolenhoek schreef:
Hmmm, ben ik de enige die het vind dat jullie niet hebben gedaan wat jullie konden? Je controleert eerst altijd of een merrie wel voldoende melk geeft. Dit hebben jullie niet gedaan. Verder houden jullie een veulen de eerste dagen zeker in de gaten. Regelmatig controleren etc. Heb je die tijd niet, vraag het aan iemand anders. Verder, het veulen lag al lang neer, moet toch een belletje rinkelen? Dan hebben jullie het eindelijk door, bellen jullie de DA, zegt dat je pas over 2 uur kunt komen. Tja, andere dierenarts? Koemelk?

Ik heb het idee dat jullie jullie verantwoordelijkheid niet hebben genomen en dat dit verlies vermeden had kunnen worden. Alsnog veel sterkte.

Dat is ook wat ik ervanvind.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:00

Ach wat erg. Het was echt een prachtig veulentje! Heel veel sterkte voor jullie en natuurlijk ook voor de merrie

Judith09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 13:09

DeMolenhoek schreef:

We hebben dit ook inderdaad gecontroleerd, maar mevrouw gaf een paar spuiten melk en toen was het voor het eerste komende half uur op. De dierenarts die wij hebben gebeld is werkzaam in een zeer groot gebied, vandaar dat we niet bij een ander terecht kunnen. Hier werken een aantal dierenartsen die een groot gebied voor zich nemen, door spoed en het late tijdstip was er niet de mogelijkheid om daar te komen. Er is de gehele dag iemand naar het veulen wezen kijken, want wie kan nou niet zoon klein gebakje geen aandacht geven de hele dag, niemand toch?? Ook omdat de moeder niet naar hem omkeek nog extra vaak naar hem toe gegaan. Gehele dag heeft hij gelopen, daar wordt je als kleintje ook erg moe van. Hij heeft in de tussentijd ook wel weer gestaan en geef toe je gaat er niet de hele avond naast zitten. We hebben om het half uur gecontroleerd 's avonds. Totdat hij naar stal werd gebracht.
Tevens wijkt koemelk erg af van het merriemelk, dat durfde wij niet aan.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:10

Sterkte!! Heel vervelend.. Maar moet toch zeggen dat ik het wel met DeMolenhoek eens ben..

Mijn merrie heeft 19 april ook haar eerste veulen gehad. En die snapte er ook niks van en snapte ook niet dat dat ding wat in de stal lag van haar was. Mijn veulen is om 11 uur savonds geboren en ik ben er net zolang bijgebleven totdat ze het besef kreeg en (met een beetje hulp) het veulen liet drinken. Ik heb zelfs snachts de dierenarts nog gebeld voor advies omdat ze haar veulen niet liet drinken.. Ookal had het tot de volgende middag geduurt. Ik was er bij gebleven en gecontroleerd of het goed ging. Voordat je aan fokken begint informeer goed!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:15

Zullen we TS gewoon sterkte wensen met het verlies van haar lieve veulentje, en niet nu de discussie aangaan. Misschien is dat wat respectvoller via PB. TS heeft niet niets gedaan dus haar nu het verwijt maken dat het haar eigen schuld is dat haar diertje dood is vind ik te ver gaan.

Judith09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 13:17

Zilvermoon schreef:
Sterkte!! Heel vervelend.. Maar moet toch zeggen dat ik het wel met DeMolenhoek eens ben..

Mijn merrie heeft 19 april ook haar eerste veulen gehad. En die snapte er ook niks van en snapte ook niet dat dat ding wat in de stal lag van haar was. Mijn veulen is om 11 uur savonds geboren en ik ben er net zolang bijgebleven totdat ze het besef kreeg en (met een beetje hulp) het veulen liet drinken. Ik heb zelfs snachts de dierenarts nog gebeld voor advies omdat ze haar veulen niet liet drinken.. Ookal had het tot de volgende middag geduurt. Ik was er bij gebleven en gecontroleerd of het goed ging. Voordat je aan fokken begint informeer goed!

Om misverstanden te voorkomen, de merrie liet hem ook gewoon drinken, ze toonde verder geen intresse in hem maar dat liet ze wel toe. Ze hielp hem soms nog mee om hem in de juiste richting te krijgen. Wij krijgen jaarlijks zoon 3 a 4 veulens. Maar die merrie's hebben vaker veulens gehad.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:20

jeetje.......ik had het topic net gelezen waarin je aangaf dat het veulen geboren was.........ben er even stil van......

Ik vind het echt wel heel erg vervelend dat mensen schijnen te vinden dat het jouw schuld is.......

ALSOF HET NOG NIET ROT GENOEG IS!!!!!!!

Ik vind het zo vreselijk sneu..........sterkte

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:22

Jee inderdaad ga ergens anders je 'wijze' mening verkondigen. Respectloze mensen!!
TS kan daar nú niks meer aan veranderen en niemand is alwetend.

Heel veel sterkte!! :(:)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:24

Bonita_Bon schreef:
Zullen we TS gewoon sterkte wensen met het verlies van haar lieve veulentje, en niet nu de discussie aangaan. Misschien is dat wat respectvoller via PB. TS heeft niet niets gedaan dus haar nu het verwijt maken dat het haar eigen schuld is dat haar diertje dood is vind ik te ver gaan.

Op zich heb je daar wel gelijk in, maar anderen kunnen hier wel van leren. Het is gewoon van levensbelang dat een veulen op tijd en genoeg te drinken krijgt!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:27

Een stervend veulen is toch rete-spoed? Of heb ik het mis?

Erg sneu en had wellicht voorkomen kunnen worden, zonde. Sterkte ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:27

StillAngel schreef:
Jee inderdaad ga ergens anders je 'wijze' mening verkondigen. Respectloze mensen!!
TS kan daar nú niks meer aan veranderen en niemand is alwetend.

Heel veel sterkte!! :(:)

Ik ben niet respectloos. Ik zeg gewoon wat ik er van denk. Ik heb haar niet uitgescholden etc, iets dat jij nu wel doet ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:29

Ik ben het met DeMolenhoek eens, een veulen wat langer dan twee uur ligt en niet drinkt moet direct een DA bij, ik begrijp niet dat iemand dan een hele dag gaat wachten met bellen?
Edit: ik vindt het heel sneu, maar vooral voor het veulentje.

Daarbij begrijp ik eigenlijk ook niet waarom er niet gekozen is voor in laten slapen toen duidelijk werd dat het niet ging lukken. Nu heeft het dier een hongerdood gestorven...nee ik begrijp dit echt niet, sorry.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 11-05-11 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:33

yvonnepuntnl schreef:
Bonita_Bon schreef:

Op zich heb je daar wel gelijk in, maar anderen kunnen hier wel van leren. Het is gewoon van levensbelang dat een veulen op tijd en genoeg te drinken krijgt!

En daar heb jij weer een punt ;-) maar ik denk dat de manier waarop anders kan (en eigenlijk moet).

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:34

hoi,

het kan ook zijn dat de merrie in de gaten had dat het veulen al wat onder de leden had en daardoor geen aandacht gaf.
dieren voelen dat aan.
dat gebeurd in het wild ook.

zo ook mijn verzorgpony, die was 5 jaar geleden van een veulentje bevallen.
hij groeide niet echt hard maar hij mocht wel gewoon bij haar drinken.
tot op een dag na 6 weken, toen mocht hij opeens niet meer drinken.
toen heeft hij de hele dag met de fles melk gekregen en uiteindelijk is hij ´s nachts om 7 uur overleden.

hij bleek 12 inwendige punt bloedingen gehad te hebben (onder andere in het hart, de longen, maag en andere plekken) en hij bleek vocht bij zijn longen te hebben.

de merrie had dus in de gaten dat het veulen zou sterven....