- Vandaag is het een jaar geleden dat ik mijn allerbeste maatje in moest laten slapen..
Het jaar is voorbij gevlogen, er is zoveel gebeurd..
[IM] Mijn held, mijn kanjer, mijn maatje.. hij is er niet meer..
There is something that I see
in the way you look at me
There's a smile, there's a truth in your eyes
What an unexpected way on this unexpected day
Could it be this is where I belong
It is you I have loved all along..

- De afgelopen dagen waren vreselijk, maar wonderlijk genoeg is de innerlijke onrust, het verdriet en het rotgevoel vandaag een stuk minder. Nog éénmaal een topic voor Val. Mijn lieve Val, die zo dapper en stoer is geweest maar helaas niet heeft kunnen winnen. Nog éénmaal een topic, om alles wat gebeurd is 'af te sluiten' en het rust te geven.
Nadat Val overleed liet ik hem achter.. ik liet zijn lichaam achter. Eenmaal buiten scheen de zon, net zo'n prachtige dag als vandaag. Na de eerste dagen van verdriet begon de rompslomp rondom zijn overlijden.. De verzekering, het afhandelen van alles rondom Utrecht, er zou nog onderzoek op Val zijn lichaam worden uitgevoerd en dat rapport zou ook komen.
De verzekering is een hel geweest, ze hebben totaal niet meegewerkt en ik had niet de energie om ertegen te vechten. Ik heb het gelaten, wat heeft betekend dat ik pas vorige maand alles rondom Utrecht af heb kunnen sluiten. Ik heb vreselijke nachtmerries gehad, wat voelde ik me schuldig.. Ik droomde dat ik hem tegenkwam op een stal en dat ik hem had achtergelaten, met heel veel pijn en verwaardloosd.. Ik droomde dat hij voor mijn neus door zijn benen zakte en ik hem niet meer omhoog kreeg. Ik droomde de meest vreselijke dingen, maandenlang. Uiteindelijk werd dat minder, maar het schuldgevoel bleef. Hoe had ik niet in de gaten kunnen hebben dat mijn paard pijn had en dat er wat aan de hand was..
There were times I ran and hide
afraid to show the other side
Alone in the night without you
But now I know just who you are
and I know you hold my heart
Finally this is where I belong
And it is you I have loved all along..
Rond september had ik nog steeds geen autopsierapport, toen ik nogmaals navroeg hoe dat zat bleek dat het rapport naar de verkeerde dierenarts was gestuurd, namelijk naar de DA die de verkoopkeuring heeft gedaan. De arts die destijds Val had behandeld belde me hierover terug en heeft samen met mij dat rapport doorgenomen. Er viel een last van mijn schouder toen ik van haar hoorde dat het rapport niet afweek van de klinische uitslagen destijds en dat we echt de beste keuze voor Val hebben gemaakt door hem te laten gaan..
Een paar weken nadat Val overleed heb ik Roos gekocht. Roosje, lieve Roos.. Een geweldige merrie, en ik heb van haar kunnen genieten. De enige grote fout die ik maakte, was dat ik dacht dat ik met Roos een nieuwe Val zou hebben, dat alles weer zou zijn zoals het was. Dat was niet zo..
Met de komst van een eigen huis in augustus besloot ik op zoek te gaan naar een ander baasje voor Roos, en die is er gekomen. Ik gun haar het allerbeste, en ik kon haar dat niet geven. Ze woont nu bij Maaike, bokker VanHuisUit en een beter baasje had ik niet voor haar kunnen wensen...
[RIJ-ITP] Valiant, Roos en het afscheid van mijn paardenleven..
Ennu... 20 april 2011.. Mijn paardenleven heeft zich beperkt tot het fotograferen, waar ik zo mijn ei in kwijt kan en waar ik me zo lekker bij voel. Wat mij betreft komt er nooit weer een eigen paard. En rijden.. ach we zien wel hoe het gaat lopen.
Over and over I'm filled with emotion
You're love will rest trough my veins
And I am filled with the sweetest devotion
As I look into your perfect face
Lieve, lieve Val.. Bedankt voor alles wat je me hebt geleerd, voor alles wat we samen hebben beleefd, voor alle liefde die je me hebt gegeven. Ik zal je nooit vergeten en ik weet zeker, nu we een jaar verder zijn, dat ik destijds uiteindelijk de goede keuze voor je heb gemaakt. Ik hou van je..
- Valiant.. 16-4-2002 ~ 20-4-2010