[IM] Highlander... het is goed zo, rust zacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

P_Tries

Highlander... het is goed zo, rust zacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 21:19

~~ 11-02-1991 -- 21-03-2011 ~~

Afbeelding

Waar zal ik eens beginnen?
Highlander stond al sinds augustus 2010 met een peesblessure, het ging een tijdje beter, maar helaas ook na een tijdje weer een stuk slechter.
Daar ging hij weer, op boxrust en ik mocht ook een tijdje op boxrust met een gebroken knieschijf. Nadat er 3 maanden voorbij zijn gegaan moest ik toch langzaamaan gaan beslissen wat ik wilde met hem, hij werd er niet vrolijker op in z'n stalletje.. en de zomer kwam eraan, dus ja weidegang wilde ik hem niet afnemen! Daar ging ik dan..

Woensdag 16 maart:
Na een dagelijks ochtendwandelingetje met hem belde ik de dierenarts.. Die moest maar komen om zijn pees te scannen. Dit kon niet langer zo, zo gezecht zo gedaan, en voor de volgende dag stond een afspraak met de DA geplant. Toen wist ik nog niet wat ik de dag erna aan zou treffen....

Donderdag 17 maart:
Half 10 op stal, en daar ging ik weer voor de dagelijkse ochtendwandeling met highlander... echter pakte dat heel anders uit dan gepland... Highlander wilde zijn stal niet meer uit, echt stokkreupel. Wat moest ik doen? Dus ik ben gewoon gaan lopen, wellicht had ie gewoon een beetje een slechte dag.. Maar ik ben daar snel van terug gekomen, hij liep veel te slecht. Even aan de poets-paal gezet, maar hij wilde geen van zijn voorvoetjes mee geven, niet meer op te tillen. Het beeld leek op hoefbevangen, maar waar is hij dat nou van geworden?
Om ongeveer 11 uur was daar de dierenarts, highlander uit zijn stal gehaald en gekeken wat het kon zijn. Helaas bevestigde ze mijn vermoeden... hij lijkt wel hoefbevangen! Maar waarvan?
Het zou heel goed kunnen zijn dat hij de ziekte van Cushing heeft. Als je precies wil weten wat dit inhoud moet je maar even googlen, maar kortgezegt is het een tumor in zijn hoofd die hoefbevangenheid en ook andere dingen kan veroorzaken. Komt veel voor bij oudere paarden.
Potverdorie.. daar stond ik dan, tranen in mijn ogen.. mijn grote vriend had zo ontzettend veel pijn! wat konden we doen? Het hem draagelijk maken... en zo gezegt zo gedaan.. Pijnstiller in de bloedbaan, en een doosje pijnstiller die ik hem zelf elke dag een paar keer moet geven. Verder werd hij plaatselijk verdoofd in zijn voeten zodat zijn hoefijzers eraf konden. En nadat deze eraf zijn gehaald kreeg hij een hoefverband. Dit verband moet nat gehouden worden om het voor hem wat draaglijker te maken, en de koeling in de hoeven te regelen.
Maar helaas had het paard nog steeds pijn.

Vrijdag 18 maart:
Pijnstillers gegeven, hoeven gekoeld, bloedverdunners erin... en hopen dat het beter wordt....
De nacht van vrijdag op zaterdag heb ik heel slecht geslapen... veel liggen denken en veel liggen woelen.. daarbij ben ik tot het besluit gekomen dat dit niet langer kon.. het paard heeft pijn, en dit komt nooit meer goed. Hij zal nooit meer onbezorgt van zijn pensioen kunnen genieten op de wei... potverdorie.. wat een beslissing..

Zaterdag 19 maart:
Dierenarts was er om 11 uur... ongelovelijk wat kan een mens veel huilen... Voor highlander de beslissing genomen dat het maandagochtend maar over moet zijn... liever eerder, maar door een bepaalde reden heb ik besloten om het nog uit te stellen tot maandagochtend 9 uur.. Highlander zal zo veel mogelijk pijnstillers krijgen, en de laatste dagen zal ik hem nog eens extra verwennen.

Zondag 20 maart:
Vandaag de laatste dag om helemaal te genieten van me vriendje.. en wat is dat moeilijk ;( Het feit dat je weet dat hij er morgen niet meer is.. dat is ongelovelijk. Maar ik hou in mijn achterhoofd dat het voor hem de beste oplossing is. Er is gewoon geen andere uitweg.. dit paard heeft te veel pijn om nog door te moeten gaan met zijn leven..

Maandag 21 maart:
Dit is hem dan.. de dag. En wat zie ik er tegenop. Vroeg naar stal om hem nog pijnstillers te geven, en zijn hoeven toch nog wat te koelen. Mijn lieve vriendinnetje was er al om hem te verzorgen, en het enige wat mij nog restte was hem knuffelen, poetsen en genieten van de laatste minuten samen. Het moment was daar, en ik heb hem overgedragen mijn lieve vriendinnetje... dat was het dan..... het ga je goed vriend ;( Rust zacht.....

"Of ik nu oud ben, ziek of zwak,
                en pijn verjaagt de slaap,
                Als onrust neemt van mij bezit,
                Doe dan wat onvermijdelijk is,
                ... Laat me gaan...
                de laatste goede daad.

Beslis dan voor mij,
                en wees niet laf.
                Past eigenliefde bij
                de vriendschap die ik je gaf,
                of uitstel tot het beter past,
                bij een verloren strijd?

Ik ben niet bang
                tijdens die laatste gang.
                Jij loopt niet bij me weg:
                Je kijkt me aan,
                je noemt mijn naam,
                je houd me stevig vast.

Vandaag voor het laatst
                groet ik je met mijn paardenstaart...
                wat jij liet doen
                deed je voor mij:
                Je hebt me nog meer pijn bespaard,
                voor zinloos lijden mij bewaard.

Een zwaar besluit?
                nee, huil nu niet
                Een wijs besluit dat werd gegrond
                Op een oud uniek verbond:
                Jij bent mijn baas,
                jij bent mijn vriend????.

Afbeelding

MerleSimone

Re: Highlander... het is goed zo, rust zacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:22

Met tranen in mijn ogen heb ik je verhaal gelezen |(
Ontzettend veel sterkte met zijn verlies, ooit zul je hem misschien daarboven weer tegenkomen :(:)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:23

Heel veel sterkte. Hij is je dankbaar, een leven vol pijn en ellende is geen leven voor een paard.

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:24

Ik heb er geen woorden voor .. wat moet dit ontzettend moeilijk voor je zijn..
Heel erg veel sterkte de komende tijd met dit verlies :(:)

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:25

Lieve Tries, dat heb je mooi omschreven en wat een reeel mooi gedicht. Precies zoals het is...

Heel veel sterkte. Als er iets is dat ik voor je kan betekenen dan zeg je het maar.

Knuffff

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:25

Wat een eerlijke keus...
Hij zal je dankbaasr zijn.. Hij heeft geen pijn meer...

Heel veel sterkte!

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:27

Heel veel sterkte met dit verlies. Respect voor je beslissing. "Lief Hebben Is Ook Durven Loslaten"

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:29

Mooi geschreven Ptries! Knap hoe je het allemaal onder woorden brengt en de keuze die je gemaakt hebt!

Nogmaals heel veel sterkte met het verlies van je grote beste vriend, Ik had het je zo anders gegunt!!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:30

Sprakenloos... Y;(

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:30

heel veel sterkte meis, wat een verdriet, wat een verlies....je grote vriend galopeerd nu zonder pijn over de groene weide...

dikke knuffel

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:33

Heel veel sterkte Tries! Ik denk echt dat je zeker de juiste keuze hebt gemaakt voor hem...
Het zit je ook echt niet mee met je paardenbeestjes... :(:)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:46

Tries.. heel veel sterkte en een dikke knuffel... :(:)

Accepteren kun je zoiets nooit, maar ooit krijgt het een soort van een plekje...
Je hebt de juiste beslissing genomen voor je allerliefste grote vriend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:49

Je hoopt altijd dat ze gewoon dood neervallen, dat je deze keuze niet hoeft te maken. Meid wat moet dit zwaar zijn voor je, respect. En heel veel sterkte bij de verwerking, wat je gedaan hebt is het enige wat je kon doen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:51

Heel veel sterkte met dit verlies. :(:)
Heel dapper van je hoor.

Houden van is ook loslaten,maar dat doet ontzettend zeer ;(

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:54

Heel veel sterkte... Een dapper besluit... :(:)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:41

Ach Patries... wat een ellende, wat een pech en wat een verdriet... één troost is dat je hem gekend hebt en vooral ook....dat hij jou heeft gekend. Dat geluk dat jij zijn baas was, dat jij de beslissingen mocht nemen dat is vandaag gebleken. Jij hebt niet gekozen voor jezelf maar voor je vriend en dat maakt jou het beste wat High zich had kunnen wensen. Afgelopen jaar heb ik virtueel meegeleefd met jou en je twee vriendjes... vanmorgen heb ik bijna elke minuut weg zien tikken tot 9u en in gedachten steeds bij jullie. Ontzettend veel respect heb ik voor de keuzes die je maakt en hebt gemaakt, je weet wat je wil en hoe je het wil en dit bewijst ook weer dat je weet wat goed is voor je dieren. Rationeel denken dat dit de beste keus was kun je wel, maar het gemis en het intense verdriet blijft en zul je mee om moeten leren gaan. Schrijf van je af, maak mooie fotocollages, een borduursel van High lag in de planning begreep ik... Hou je taai meisje....!

Otje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:48

P_tries, heel heel heel veel sterkte.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:54

je hoopt altijd dat je zo'n keuze niet hoeft te nemen, dat zijn geest op een dag hem zelf verlaat.
Maar je hebt de juiste keuze gemaakt, en ik weet zeker dat ze klaar stond, om hem te vertellen, dat jij voor hem deze keus hebt gemaakt. Zodat hij, net als zij, vrij kan zijn zonder pijn. Heel veel sterkte meis

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:24

Heel veel sterkte!

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:31

Heel veel sterkte!
x

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:32

Mooi geschreven Tries, gedichtje past er idd. heel mooi bij.

Met de tijd ga jij dit zeker een plekje kunnen geven, en High zal je herinneren aan een hele mooi en fijne tijd samen!

Nogmaals Sterkte meis!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:56

heel mooi geschreven patries...
nogmaals heel veel sterkte met dit grote verdriet en gemis

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:02

Lieve Patries, Je vriendje is nu zonder pijn in een beter oord... ik vermoed dat hij nu al staat te grazen daar en achter de merries aan is. Echter zijn jullie onlosmakelijk aan elkaar verbonden en evenals dat jij hem nooit zult vergeten, doet hij dat bij jou ook niet..

zoals marco al zei in de auto gistermiddag.. Afscheid nemen bestaat niet..

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:28

Pff sterkte Ptries.... Wat een ellende..

uniekdekje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:30

wat erg voor je!