[IM] overleden paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marina30

overleden paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 22:35

Hallo bokkers,
ik heb een dringende vraag waar ik al een tijdje mee zit,
mijn verzorgpaard is 18 Mei 2010 overleden.
en ze is opgehaald door een vrachtwagen.
en wat doen ze met overleden paarden?
want sommigen zeggen dat ze dan producten maken van paarden.
wees een beetje aardig want ik mis haar heel erg!!!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:36

Ze gebruiken heel veel dingen van paarden hoor. De vacht en de haren en de botten. Tenminste, voor zover ik weet!
Edit: wat de persoon onder mij zegt: Bij Rendac worden ze inderdaad volgens mij verbrand!
Laatst bijgewerkt door Magnummm op 21-01-11 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Re: overleden paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:36

Denk dat ze is opgehaald door een vrachtauto van Rendac. Daar worden de meeste dode dieren heen vervoerd. En komen ze in een grote verbrandingsoven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:38

Ik denk ook dat ze is opgehaald door het Rendac. Dan wordt ze vervoerd naar Friesland en gaat ze samen met andere dieren in een grote verbrandingsoven. Een soort van cremeren dus.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:40

PP >> IM

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:41

Klopt, Rendac noemt het 'collectieve crematie'. Ik had daar zelf wel vrede mee, heb de paarden alleen wel met een trailer op laten halen, daar zit een soort 'slee' in met een lier. Gaat heel netjes.
(Lijkt net of er meerdere tegelijk zijn gegaan, nee hoor, eentje in 2001 en eentje in 2008)
Laatst bijgewerkt door mysa op 21-01-11 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:43

Met mijn paard zijn ze heel netjes omgegaan. Hij is niet naar de weg gesleept want ze kwamen hem uit het land oppikken waar hij was overleden. Ze hebben het s'ochtends vroeg gedaan en het is heel waardig gegaan. Ze hebben zijn halster (had hij nog om) en de deken afgedaan en netjes opgevouwen. De bloemen die erbij lagen hebben ze naast het halster gelegd en het hek naar het land weer afgesloten. Ze namen ook echt de tijd want ze zijn een dik kwartier bezig geweest.
Het Rendac bellen is overigens wel het moeilijkste telefoontje dat ik ooit heb moeten plegen, maar ze snapten het volledig (en ik maar janken aan de telefoon :o )

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:50

Erg he, dat telefoontje, de eerste keer heeft de d.a. dat voor me gedaan, de tweede keer m'n man.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:50

Cayenne schreef:
Met mijn paard zijn ze heel netjes omgegaan. Hij is niet naar de weg gesleept want ze kwamen hem uit het land oppikken waar hij was overleden. Ze hebben het s'ochtends vroeg gedaan en het is heel waardig gegaan. Ze hebben zijn halster (had hij nog om) en de deken afgedaan en netjes opgevouwen. De bloemen die erbij lagen hebben ze naast het halster gelegd en het hek naar het land weer afgesloten. Ze namen ook echt de tijd want ze zijn een dik kwartier bezig geweest.
Het Rendac bellen is overigens wel het moeilijkste telefoontje dat ik ooit heb moeten plegen, maar ze snapten het volledig (en ik maar janken aan de telefoon :o )

Dan heb ik toch echt andere ervaringen met Rendac, maargoed; dan heb ik het ook over koeien :P
Maar wel super fijn dat jij er zo'n goede ervaring mee hebt! Toch nog een beetje een waardig 'transport' in plaats van opgeschept te worden en in een grote bak gegooid te worden!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:53

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:53

Nou, in die grote bak is hij ook gegaan hoor, maar het ging allemaal heel rustig.
Ik was er overigens zelf niet bij, dat beeld wilde ik niet op m'n netvlies hebben ,maar mijn stalgenootjes waren er wel bij.

@Mysa, het ergste van het telefoontje vond ik dat ik moest bellen terwijl hij nog leefde, en dan spreken ze natuurlijk over "kadavers". Pfff, dat was het moeilijkste stuk, maar ze waren heel begripvol.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 21-01-11 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:54

Rendac doet het heel netjes. Ik heb mijn paard ook door hun op laten halen. Heb zelf niet hoeven bellen, heeft de staleigenaresse gedaan, en de Rendac komt daar ongeveer elke week (voor varkens...). Chauffeur was ook een paardenman en heeft mijn paard met respect behandeld.

Marina30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 22:56

ik heb het zelf ook niet gezien en ik was eerst ook niet meer naar de paarden gegaan tot dat ze haar op hadden gehaald want anders kon ik het niet laten om haar te aaien maar dat mocht niet van me moeder omdat ze dan heel koud was. en toen ze overleed was ze nog lekker warm en hadden we nog bij haar gezeten.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:57

Ze worden niet verbrand hoor, ze worden vermalen. En wat er dan overblijft, daar word energie mee opgewekt. Dus uiteindelijk zijn ze zo als een bokker mooi verwoorde een "lichtje in duisternis"..

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:58

@Magnumm; het maakt wel verschil of het om een koe of paard gaat lijkt mij persoonlijk. Onze koeien gaan, in geval dat dat nodig is, ook met een grijper in de bak van de rendac. Een paard KAN ook zo worden opgehaald, maar kan ook (volgens mij op verzoek) met een trailer worden gehaald. dan hoeft ie dus niet met de grijper in de bak, maar dit is wel duurder.

Alle vrachtwagens van Rendac worden geleegd in Son, dat is Brabant volgens mij. In burgum worden geen kadavers meer verwerkt volgens mijn info.

Sterkte nog TS, het blijft altijd moeilijk.

Marina30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 23:01

@caroline_max
dankje

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:03

caroline_max schreef:
@Magnumm; het maakt wel verschil of het om een koe of paard gaat lijkt mij persoonlijk. Onze koeien gaan, in geval dat dat nodig is, ook met een grijper in de bak van de rendac. Een paard KAN ook zo worden opgehaald, maar kan ook (volgens mij op verzoek) met een trailer worden gehaald. dan hoeft ie dus niet met de grijper in de bak, maar dit is wel duurder.

Alle vrachtwagens van Rendac worden geleegd in Son, dat is Brabant volgens mij. In burgum worden geen kadavers meer verwerkt volgens mijn info.

Sterkte nog TS, het blijft altijd moeilijk.

Ik zei toch ook; maargoed dan heb ik het over koeien..
Oftewel; dat vind ik zelf ook een ander verhaal ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:08

Ieh, ik vond het idee van verbranden mooier als dat ze vermalen worden %) maar goed, het lichtje in de duisternis is dan wel weer mooi.
Overigens ben ik ooit eens een aantal dagen op een camping geweest die op een steenworp afstand van de Rendac fabriek lag. Ik zal die vreselijke geur van die schoorstenen nooit meer vergeten. Dat iemand daar bij in de buurt kan wonen zeg!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:14

Er stond toch echt op de factuur: collectieve crematie. Misschien eerst verm....en dan 'cremeren'?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:45

Als je over de A50 rijd langs Son ruik je die geur ook.. niet zo lekker. Ben blij dat ik er niet werk..

Collectieve crematie betekend dat ze met zijn allen tegelijk verbrand worden.. maar dat word bij de rendac niet gedaan. Kijk anders even in het topic van de Rendac-excursie: viewtopic.php?f=48&t=762876&hilit=crematorium+rendac+excursie

lovezico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:10

Mijn pony is ook opgehaalt door Rendac maar rendac verbrant haar en wat doen ze er dan mee?

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:34

ze worden idd vermalen .
heb daar een filmpje van waar je echt niet vrolijk van wordt .
voor mij dus echt geen rendac .

sterkte ts blijft altijd moeilijk :(:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:35

Ze voelen er niets meer van hoor.
Het is inderdaad niet leuk, maar soms zijn andere opties gewoon niet haalbaar ivm kosten.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:36

Cayenne schreef:
Ze voelen er niets meer van hoor.
Het is inderdaad niet leuk, maar soms zijn andere opties gewoon niet haalbaar ivm kosten.

nee dat niet maar het is voor sommige mensen meer het gevoel denk ik .
en het is ook een stuk goedkoper dat zowiezo .

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:38

Mijne is ingeslapen in de paarden kliniek en nadien door Rendac opgehaald, maar ik ben echt blij dat ik hem daar niet hem moeten dagen laten liggen onder een zijl. Want als je paard op de manege sterft, liggen ze toch vaak enkele dagen aan het straat, waar jij dan dagelijks moet passeren. Dat zou voor mij echt veel te hard zijn..