Maandagnacht ging de telefoon, een smsje om half 2.
De merrie die uitgerekend was zou eindelijk der veulentje krijgen waar we al een tijdje naar uitkeken.
Ze was vandaag officieel uitgerekend.
Helaas kon ik er niet naar toe snachts en kreeg iets voor 2-en een sms dat het veulentje geboren was!
Ik zou er gisterochtend zsm naartoe want was zooo benieuwd!
Een fries kereltje genaamd Its Anders (v. Anders)
Toen ik 09.30 gisterochtend bij de stal kwam zag ik een prachtig zwart hoopje veulie liggen alleen had ie zijn tongetje er uithangen.
Vond dit vreemd en ging erheen.
Eenmaal in de stal probeerde hij op te staan en ik schrok... arm diertje had vreselijk kromme voorbeentjes en liep/hipte kruislings met de voorbenen door de stal op zijn kogeltjes, achter stond ie heel wijdbeens en was erg slap.
Na een rondje in de stal was ie bekaf.
Ik meteen telefoon gepakt en overlegd van wat te doen...
Diertje moest drinken hebben, de hele nacht had de eigenaar al gewaakt en ik zou het wel van hem overnemen.
Aangezien Its niet bij de uier kon en geen kracht had te drinken hadden we een bekertje waar hij wat melk uit kon drinken.
De moeder liet het melken gelukkig toe.
Daarna is mijn moeder gekomen en had een fles meegenomen wat Its op een gegeven moment goed begon te snappen en zijn tongetje er goed onder vouwde en echt begon te zuigen.
DA was begin van de middag geweest maar had wat bedenktijd gegeven wat te doen met het veulen, hele dag hebben we het nergens anders over gehad.
Spalken/gipsen/zou het goed kunnen komen ja of nee/wat moeten we etc....
Toen ie zo opgewekt en krachtig leek te worden besloten we hem een kans te geven, ik zou aankomende nacht met regelmaat erheen om hem te voeden zodat de eigenaar zijn nachtrust wat kon pakken.
Met flinke regelmaat al de hele dag door ons over het ventje ontfermd en op een gegeven moment lukte het ons hem bij zijn moeder te laten drinken.
Zijn voorbeentjes over mijn knie gevouwen en koppie omhoog duwen naar de uier en al melkende ging hij zelf drinken.
Daarna heeft ie heerlijk tevreden geslapen maar toen ie wakker werd was ie slapper als een paar uren ervoor.
Zijn ontlasting was goed, maar de plas leek ie gewoon te laten lopen uit zijn buik weg zeg maar.. alsof er niks zat verder.
Uiteindelijk na veel overleggen en info te hebben gezocht/gevraagd de beslissing gemaakt het kereltje niet verder te laten lijden omdat ook zijn toekomst er niet fraai uit zou zien mochten die beentjes ooit rechter trekken.
Gisteravond is hij naar de eeuwige groene weides gegaan...
Al heb ik je maar 1 dag gekend, ik zal je zo missen mannetje... ik had er alles voor over gehad als ik je had kunnen helpen maar helaas, het mocht niet zo zijn Y;)
Its Anders geboren 18-05-2010.... overleden 18-05-2010....
Those we love don't go away
they walk beside us every day.
Unsean, unheard but always near,
still loved, still missed and very dear.

http://img266.imageshack.us/img266/7083/afb1692.jpg
http://img8.imageshack.us/img8/5387/afb1712.jpg
http://img710.imageshack.us/img710/269/afb1642.jpg
Het ga je goed ventje, het is niet eerlijk...