[IM] Veel te plotseling is het voorbij, dag mijn lieve Evita..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Veel te plotseling is het voorbij, dag mijn lieve Evita..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 13:08

Hoe idioot kan het leven lopen... net 24 was ze en ze had best al wat ouderdomsproblemen (vermoedelijk beginnend cushing, artrose, spat) maar de laatste 2 jaar was daar eigenlijk niks meer van te merken. Ze voelde zich goed, barste van de energie en genoot van iedere dag op het land met haar vriendjes. Zaterdag is ze nog gewoon het land op geweest, een groot feest. Ik had verwacht dat ze aan van alles had kunnen overlijden, maar koliek had ze in de 12 jaar dat ik haar heb nog nooit gehad.

Zondagochtend kwam ik op stal om de paardjes buiten te zetten, ik kwam bij haar stal en toen stond ze te slapen. Ik ben even naar de bak gelopen om te kijken of ik haar kon longeren en toen ik terug kwam stond ze al te bonken waar ik bleef, typisch Evita. In de bak aangekomen ging ze ineens rollen.. ze bleef rollen en lag af en toe plat, ging zweten en ik heb natuurlijk gelijk de dierenarts gebeld. Die was er al vrij snel en vertelde meteen dat het niet goed klonk, hij hoorde helemaal geen darmgeluiden meer. Ze heeft parafine gekregen met een sonde en een darmverslapper, pijnstilling, maar het hielp weinig. Ze ging continu naar de grond. De dierenarts heeft overleg gehad met utrecht waar we naar toe zijn gegaan om te kijken of opereren nog een optie was. Mijn dierenarts thuis had het op dat moment over 30-50%, daar had ik het zeker voor gedaan. Een nare trailerrit gehad.. Eenmaal bij de uithof aangekomen bleek op de echo al een heel groot deel van haar dunne darm aan het afsterven te zijn en er zat bloed in het buikvocht en haar melkzuur was al extreem hoog (een marathonloper heeft een melkzuur van ca 4, bij Evita was het al meer dan 10, haar lichaam was eigenlijk al volledig uitgeput). ze had reflux en er kwam wel een halve emmer terug uit haar maag via de sonde.
Bij een jong paard zou een operatie wereldwijd zo´n 15% kans hebben, maar daar kwam ook nog haar leeftijd en andere aandoeningen (infectiegevoeligheid) bij en de revalidatie daarna die heel zwaar zou worden als ze de operatie zou overleven. De oorzaak is waarschijnlijk een vetlipoom geweest in haar darmen waar een darm omheen geslagen is, dat komt vaker voor bij oude paarden. Als ze al uit de narcose zou komen zou er nog een grote kans zijn op complicaties en een langdurig, vervelende revalidatie. De dierenarts adviseerde sterk om haar niet te opereren, ik heb heel even de tijd gehad om na te denken, wat is dat ontzettend moeilijk.. Ik wist vanaf het begin eigenlijk al wat de juiste beslissing was maar voor mijn gevoel kon ik haar echt nog niet laten gaan.. kreeg de woorden nauwlijks uit m'n mond. Ik heb nog even afscheid mogen nemen, ze is zelf gaan liggen in een grote koliekbox en leek vanaf dat moment eigenlijk al van de wereld. Het inslapen is heel fijn gegaan, de dierenarts was heel lief en ze mocht in de box blijven liggen in plaats van wat gebruikelijk is (met de kanteltafel) en hebben haar alles via haar infuus gegeven, dus ze hoefde geen prikken meer.. Ik heb bij haar gezeten en ze is terwijl ik haar geaaid heb en verteld hoe geweldig ze is overleden.

Echt, mijn wereld is compleet ingestort.. Ergens houd je er rekening mee dat je haar een keer zult verliezen. Ze was 24, maar nog zo vol levenslust, ze had zo'n sterk karakter en is al wel vaker door het oog van de naald gegaan. Ze heeft keihard gevochten en is eigenlijk continu heel voorwaarts en alert gebleven, ze werkte in alles mee en was ontzettend dapper. Pas op het moment dat de beslissing gemaakt was leek ze het op te geven.

En nu gaat het leven gewoon verder zonder haar, niet te bevatten.. Evita is al meer dan de helft van mijn leven bij me, al sinds mijn 11e. Nu ben ik 23, maar kan eigenlijk nog helemaal niet zonder haar. We hebben heel veel meegemaakt samen en de band die ik met haar had was zo fijn en zo sterk. Niemand zal dat ooit kunnen vervangen. Evita was echt bijzonder. Vol karakter, ongeduldig en veel te slim. Geen omheining die haar tegen hield, als ze wilde.. Altijd moest ze voorop lopen, maakt niks uit dat zij de bejaarde was. Ze was gek op mennen en het rijden in de bossen. Overenthousiast af en toe en daarin ook behoorlijk lomp, maar verkeerde bedoelingen had ze nooit. Ze was trouw, een beetje eenkennig wel, je kreeg het niet voor niks. Iedere dag weer een verrassing hoe haar pet zou staan, maar iedere dag die ik met haar gehad heb was fijn, iedere dag heb ik haar verteld hoe blij ik met haar was en dat ik voor haar zou zorgen totdat het genoeg zou zijn. Ik hoop dat ik nu de juiste keuze heb gemaakt voor haar.

Dit is de laatste foto van haar, vlak voor het inslapen. Ze heeft zo veel pijn gehad..

Afbeelding

En toen ze net overleden was
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... lapen2.jpg

Mijn oud stalgenootje (Jetta) heeft een mooi gedicht geschreven voor haar. Dit is echt wie Evita was.

Voor Evita

De leven gevende
betekent je naam

Een naam, die je paste
Vol levenslust, liefde en enthousiasme

Irene op je rug,
Zwevend in uitgestrekte draf
Rondje Abtwoudse Bos en samen weer terug

Een buitenrit of naar het strand,
Voor de wagen of aan de hand

Blonde manen met een vlecht, wapperend in de wind
Een gouden paard, een zonnekind

Trouw en vriendschap verankerd in je karakter
Stevig stond je daar
Nu ben je op de hemelse akker
Je aardse leven is klaar

Lieve Evita, je was een bijzondere vriendin voor Warenko en voor mij. Ik heb van je genoten als buurpony, als ik je verzorgde of naar het land bracht.
Altijd je nieuwsgierigheid, je vlugge hoeven, stampend van ongeduld, maar ook je gevoeligheid, je schoonheid, je zuiverheid.
Je was prachtig.

Afbeelding

Lief meisje, jij blijft altijd mijn eerste, mijn liefste. Het mooiste wezen op deze aardbol dat ik gekend heb. Ik hoop dat je het fijn hebt gehad bij mij en dat je nu je rust hebt. Ik mis je verschrikkelijk.

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:13

heb met tranen in mijn ogen je vehaal gelezen.
wat is dit snel gegaan met haar.
hopelijk heeft ze nu haar welverdiende rust.
heel veel sterkte met dit grote verdriet!!

:(:)

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:14

Je hebt de enige o, zo moeilijke keus gemaakt; voor haar gekozen.
Altijd verschrikkelijk koliek en dat het voor haar nu zo moet eindigen. ;(

Heel veel sterkte.

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:16

lijkt me heel erg om een pony te verliezen die al voor zo lang bij je is, Heel veel sterkte!

onne

Re: Veel te plotseling is het voorbij, dag mijn lieve Evita..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:23

Nogmaals heel veel sterkte hoe moeilijk het ook is je hebt de goede keuze gemaakt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:16

Jeetje meiske ik schrik heel erg van dit bericht

Ik 'ken' jullie al zolang via bokt en kon me altijd zo goed vinden in je verhalen over je prachtige Evita, ze had net zulke streken als mijn Polly.

Ik zit echt met tranen in mijn ogen en wil je heel heel veel sterkte wensen...

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:25

Hartverscheurend die foto, je hebt de juiste beslissing genomen, en een hele dappere dat mag je nooit vergeten!

Sterkte met dit verlies, ze was een pracht paard!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:27

Wow, mooi geschreven, recht uit het hart. Als ik dit zo lees en de foto's in je profiel zo bekijk, weet ik wel zeker dat Evita het heel erg naar haar zin heeft gehad bij jou en met jou. Juist omdat je van haar houd kon je de juiste keuze maken.

Sterkte met het verlies.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:31

wat prachtig geschreven!
Met tranen in mijn ogen las ik het gedicht...
heel veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door haflingertje op 26-01-10 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:31

Ook bij mij zitten mijn ogen vol tranen. ;(
Wat een ontzettend abrupt einde...
Ik wil je heel veel sterkte wensen, het is niet niks om na 12 jaar je beste maatje te verliezen. :(:)

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:35

Lieverd jij hebt de beste keuze gemaakt voor jou maatje ookal is dit de moeilijkste uit je leven :(:)
Veel sterkte!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:41

ik pik, net als mijn voorgangsters, een traantje weg... ik heb het geluk gehad Evita te mogen ontmoeten...

Heel veel sterkte met dit grote verlies..... ;(

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:43

En ik sluit me aan bij andere mensen, ik heb met tranen in mijn ogen dit zitten lezen.

Je hebt echt de enige goede beslissing genoemen.

Heel veel sterkte met dit verlies. :(:)

mardeleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:46

|( wat erg zeg. Zo plotseling. Heel veel sterkte.

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:29

Lieve Irene,
Wat ik al zei, jullie hoorden echt bij elkaar. Evita had zich geen beter baasje kunnen wensen en ze hield heel veel van je.
Ik vind dat je een moedige beslissing hebt genomen. Heel veel sterkte!
Liefs Mirjam

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:28

Echt heel veel sterkte !
Ik zit ook net als alle andere met tranen in mijn ogen.
Zo te lezen hadden jullie echt een hele sterke band.
Mooi gedicht ook ! nogmaals sterkte. :(:).

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:34

Heel veel sterkte... Ik ben er ook stil van...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:55

Heel veel sterkte, Ireen, het is niet voor te stellen dat ze er niet meer is... ;( :(:)

nataschamarc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:45

ireen een mooi verhaal.
had tranen in me ogen.
jullie waren 1 met elkaar.
vind het fijn dat ik evita heb mee mogen maken.
je heb de juiste beslissing genomen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:57

verdrietig zo'n einde verwacht je niet. Ik heb ooit hetzelfde mee gemaakt en nu jaren later is dat nog steeds het naarste in mijn paarden bestaan.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:01

O,wat een knap paardje!
Ik wens je heel veel sterkte :(:)

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:03

die foto spreekt echt uit duizenden.. krijg direct weer nare gevoelens als ik d'r naar kijk..

Heel veel sterkte deze periode, zul je hard nodig hebben. Maar blijf er aan denken dat ze een heel mooi leven heeft gehad bij jou, en dat jij haar die 24 jaar hebt gegeven ;)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:04

Heel veel sterkte :(:) Vreselijk dat het zo snel moest gebeuren.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:07

Lieve Irene wat een plotseling einde voor jou lieve Evita! Dat had ze niet verdiend. Ken Evita en jou nog van het vroegere bokt. Het is vreselijk afscheid te moeten nemen van je maatje waarmee je bent opgegroeid...Ik wil je heel veel sterkte wensen.
Ze heeft nu rust...

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:10

Heel veel sterkte met het verlies van je paardje.