[IM] sunrise gister in moeten laten slapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

sunrise gister in moeten laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 01:41

s`morgens geen eetlust en leek koliek te hebben. liggen, staan en onrustig. DA gebeld kwam direct want ze had 41,5 koorts. darm ontspanner gegeven, het leek wel weer iets beter te gaan...
even later in de box gezet, direct weer liggen en ogen heel wijd open en heel zwaar ademen. DA weer gebeld dat het eerder achteruit ging dan vooruit...

na nog veel spuiten opvoelen en gedoe, contact opgenomen met de paardenkliniek in Utrecht... we reden erheen onder veel verdoving ivm met pijn...

onderzoek gehad, blindedarm was aan het opstropen (net als je je mouwen omhoog doet) daaraanvast zit de dikke darm daar was het op verder gegaan. een paard heeft maar 1 bloedbaan die naar de darmen loopt, die werd door dit proces afgeknelt zodat de circulatie stopte. de wand van de darm is maar een potloodstreepje breed normaal gesproken. nu was dit bij sunrise al 4 cm!!

de melkzuurgraad mag nooit hoger zijn dan 4 maar die was al 9 en ze had veel te weinig vocht binnen, ze stond in utrecht ook aan het infuus....

opereren zou ze niet overleven, als ze haar open zouden maken zou ze al helemaal blauw zijn van binnen. het was al aan het afsterven. zo`n pijn dat ze had, ze leek wel te zeggen, help me ik wil niet meer.

toen moest ik afscheid nemen, er was geen keus... en toen werd ze heel netjes en rustig ingeslapen...

zo`n klote dag, zo`n klote weekend. op de zaterdag trek ik als ik wakker wordt m`n rijkleren aan en dan ga ik, lekker rijden heerlijk, super mooi weer vandaag... nee dat is er niet meer bij. het zal de komende tijd moeilijk zijn, ik kan het niet bevatten, het leek alsof ze zo weer op zou staan. het lijkt wel een droom een nachtmerrie waaruit ik niet meer wakker wordt...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:02

Heel veel sterkte met het verlies van je paardje.

Je hebt daar een hele moeilijke beslissing moeten nemen om je paardje te laten gaan, maar een onwijs sterke, goede beslissing!
Ze heeft nu in ieder geval geen pijn meer.
Dat maakt het verlies er natuurlijk niet minder om.
Nogmaals sterkte. :(:) :(:)

Clyde

Re: sunrise gister in moeten laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:08

Wat een akelig verhaal. heel veel sterkte met dit verlies. Naar dat je zo'n besluit moest nemen. Sterkte!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:11

Heel veel sterkte, wat een nare beslissing heb je moeten nemen...
Idd het gemis zal hard aankomen, probeer te genieten van je herrineringen en foto's...
Bedenk in ieder geval dat je voor haar een goede beslissing genomen hebt...

_debke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:15

wat verschrikkelijk voor je.
heel veel sterkte.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:16

Pfff een akelig verhaal zeg, heel veel sterkte met het verlies.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:08

ontzettend veel sterkte :(:)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:18

Jeetje meis, ik wil je ontzettend veel sterkte en moed wensen voor de komende periode. Wij hebben het vorig jaar meegemaakt. Het proces duurt wel even, soms een lach omhoe die was en dan een traan dat ie er niet meer is. Op een gegeven moment krijgt het een plekje.Een plekje in je hart. Hou je taai meid en denk aan de goede dingen die je met haar hebt meegemaakt. :(:) Sandy

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 08:43

bedankt voor alle lieve berichtjes, ik hoop ook dat het een mooi plekje in m`n hart krijgt....

ik heb gister via hema.nl de mooiste foto uitvergroot besteld, een mooie lijst komt er omheen. met een plankje en de staart die ik heb afgeknipt en een kaarsje erbij...

mag ik nog wat vragen aan jullie, hoelang hebben jullie erover gedaan om weer te besluiten een nieuw paard te kopen. of te besluiten dat niet meer te doen...

er is zo`n leegte, zo erg ermee bezig altijd en nu moet het op een een of andere manier toch opgevuld worden. maar andere paarden zijn nooit zo leuk als mijn sunrise!

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 08:47

heel veel sterkte meid! dat is niet niks

ik heb mijn paardje een aantal jaar terug ook in moeten laten slapen.
mijn eerste gedachte was dat ik helemaal geen eigen paard meer wilde, nooit meer.

toch heb ik na een half jaartje weer een nieuw paard gekocht.
was een leuke afleiding! niet dat je het oude beestje vergeet, maar je hebt wel weer iets nieuws om je op te storten :)

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 08:49

Woow, wat klote. Sterkte met dit verlies!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 08:50

veel sterkte met dit verlies!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 08:55

Jeetje zeg, heel veel sterkte, heel veel meer kunnen we niet zeggen.
Maar je hebt het dier een hoop ledd bespaart door een goede beslissing te nemen.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 08:58

Wat vreselijk als je zoiets overkomt. Ik wil je heel veel sterkte wensen en wil je bovendien vertellen dat je je niet schuldig moet voelen als je denkt aan een ander paard. Van jouw Sunrise was er maar 1 en een ander paard zal nooit een vervanging zijn, maar kan je wel helpen om het verdriet wat te laten slijten.
Wel heb ik nog een vraagje: toevallig hoorde ik 2 weken geleden een zelfde soort verhaal: deze symptoom zou invaginatie heten (dan schuift de dikke darm over of in de blinde darm) en dit zou te maken KUNNEN hebben met lintworm. Hebben ze daar tegen jou ook iets van gezegd?

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:04

Mijn zus is ook nog niet toe aan een nieuw paard. Ze heeft wel sinds kort weer een leuk lease paard. En wie weet, als die band groeit.... nogmaals sterkte..

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:09

Heel veel sterkte met je verlies van je maatje

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:53

heel veel sterkte

en tja, wanneer ben je toe aan een nieuw paardje? dat weet je straks zelf het beste, de ene wil al heel snel een ander paardje, de ander wacht er liever wat langer mee.
Ga op je gevoel af, als je een paard hebben, zo ontzettend mist, kun je best snel voor een ander maatje gaan zoeken, zolang je idd goed beseft dat je meisje onvervangbaar is.
Met al mijn dieren heb ik een andere band.
Niemand kan voor jou bepalen wanneer jij er weer aan toe bent.

Wat een naar weekend idd, onwijs zuur om op die manier, in zo'n tempo, afscheid van je paardje te moeten nemen.
doe het op jou manier!

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:57

Sjeeetje meis wat een verhaal en wat is het allemaal snel gegaan!!!
Heeeeeeel veel sterkte deze tijd, laat alles op je afkomen en probeer je emoties een plekje te geven.
Pfoeh ik krijg kippevel van je verhaal.
Onthoud wel dat jij het beste heb gedaan voor je paardje en simpelgezegd had je hem niet meer kunnen redden.

Sterkte!! :(:) :(:)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:57

Jeetje wat een verhaal.
Heel veel sterkte!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:12

Wat erg dat je Sunrise zo plotseling kwijt bent. Dat overkwam mij ook met mijn fargo in oktober 1995, maagfalen en in één dag je paard kwijt. Je vroeg hoe snel mensen weer een ander paard hadden. Ik had het geluk (?) dat ik al een jong paard had aangeschaft omdat fargo wat beenkwaaltjes had ontwikkeld, dus ik had mijn 2,5 jarige whiz om me mee bezig te houden.
Ik denk dat het per persoon verschillend is, ondanks dat whiz niet fargo was, was ik erg blij dat hij er was en kon ik veel bij hem kwijt. Ik zou zeggen oriënteer je voorzichtig, heb geen haast, maar kom je een paard tegen waar je je goed bij voelt, pak die kans dan. Niet te overhaast, weloverdacht, maar het is toch heel fijn om weer voor een dier te kunnen zorgen als je je paard verloren hebt.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:24

Sterkte !!

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:28

Heel veel sterkte

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:34

Jeeetje, zo plotseling arm paardje!
Wat vreselijk dat je gewoon geen keus meer had!
Heel veel sterkte..

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:38

Sterkte :(:)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:11

Heel veel sterkte ;(

Ik heb het vorig jaar ook meegemaakt , ja idd het geeft een heel leeg gevoel ik heb na een maand ongeveer had ik al een nieuw paard maar ik had het gevoel dat ik dat nodig had om mijn zinnen te verzetten en om die lege momenten zeg maar op te vullen. Ik moet wel eerlijk zijn ik vond het achteraf gezien toch te snel je gaat heel snel vergelijken met je vorig paard enzo of bij mij was dat toch en dan is het verdriet des te groter, ook het gevoel dat erbij komt feit dat je die band die je met Sunrise had niet onmiddelijk bij dat nieuwe paard zal hebben is niet makkelijk.