[IM] Alsnog afscheid gaan nemen van onze lieve Daan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floorDaan

Alsnog afscheid gaan nemen van onze lieve Daan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 22:24

Na vechten, vechten & vechten, komt er alsnog een einde aan...

Daan is 8 jaar en heeft sinds mei een blessure, het begon allemaal bij een ongelukje met een badkuip in een springparcour, 2 weken rust, niets ergs. Van een verzwikking rolde we door naar een peesblessure, hoefproblemen en voordat we het wisten zaten we in een cirkel van dierenartsen, klinieken, foto's, uitverdoven, rust, pijnstillers & heel veel ellende. Het ging in 7 maanden allemaal helemaal mis, echt alles. 4 weken geleden heeft de dierenarts cortizonen in Daans gewrichten gespoten, dit echt als 'last option' na alles wat we al hebben geprobeert... Hij is inmiddels kreupel aan meer dan 1 been en heeft pijn met alles. Vrijdag kwam de dierenarts weer, kijken hoe het nu zou gaan en eigenlijk het 'doorslag gevende woord' geven. Jammer genoeg word Daan alleen nog maar kreupeler, er zit echt geen vooruitgang in, de dierenarts was heel duidelijk. 'dit paard word niet meer beter, hij heeft pijn en je moet nu voor hem kiezen, je kan nog 1 ding doen wat eerlijk is voor je paard en dat is hem laten gaan'. Duidelijk als een dierenarts dat zegt. Dan weet je wel waar je aan toe bent, maar wat een schok! 8 jaar, veel pijn, werkwillig, leergierig, slim, goed getraind, lief & in zijn kop nog helemaal gezond. We moeten nu voor hem kiezen en hoe moeilijk het ook is, we moeten hem af laten maken. Wat een ellende, we zijn hem na al het knokken en doorzetten over een paar weken gewoon kwijt, geen Daan meer. Ik wist echt niet hoe ik moest reageren op wat de dierenarts zei, ik was misselijk, echt misselijk van verdriet. Daan betekend zo ontzettend veel voor me, ik kan hem niet kwijt, echt echt echt niet. Maar we moeten eerlijk zijn, jammer genoeg hoort dit deel er ook bij, na 400% inzet & hoop te hebben gegeven moeten ook wij nu opgeven, ik had zo graag gewild dat we weer een team zouden worden, dat je weer gelukkig zou zijn, al is het maar in de weide. Maar het lukt niet meer, het kan niet meer. Sorry lieverd. Sorry. We gaan nog een week, of misschien 2 weken heerlijk genieten. Van de wei, de wortels, de appels en van elkaar. En dan moet ik je alleen laten, het is niet anders. Ik weet echt niet hoe ik zonder je kan, ik heb gisteren alleen maar geroepen: Ik wil niet meer, ik kan niet meer, ik ben er helemaal klaar mee. Maar we moeten, doorgaan tot het eind. Al is dat verschrikkelijk moeilijk en gewoon ongelooflijk f*ck. Het moet, sorry lieverd.

Maandag moeten we een afspraak maken, we gaan met je mee naar de slager, we laten je niet alleen hoor, nooit. We blijven bij je tot het einde. We zijn er altijd voor je lieve Daan en ik zal je onwijs missen, je bent echt het alle belangrijkste voor me schat!

Jou ogen staan altijd vrolijk,
Jij verliest nooit de moed.
Jou mooie bruine oogjes,
bekijken de wereld zo goed.

Bedankt & tot ziens lieverd. Y;(

Liefs, jou meisje
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 08-11-09 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype normaal gemaakt.

danique38

Re: Alsnog afscheid gaan nemen van onze lieve Daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:51

jeetje sterkte met dit verlies!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:56

Hoe zwaar dit ook is, jouw Da heeft wel hele wijze woorden gesproken. En je weet heel goed dat dit het enige juiste is wat je nog voor Daantje kan doen. Leuk is het niet en ik wens je ook heel veel sterkte. Dit is zeker niet makkelijk, maar wat moet je anders? Je allerliefste paardje met pijn laten staan doe je ook niet. Dus nogmaals heel veel sterkte en veel liefs gewenst. Hou je taai!

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:56

sterkte :(:)

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:59

sterkte

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 09:07

Ja idd, het is beter voor Daan, hij kan niet zijn leven lang met pijn op een weide blijven staan, dat is niet eerlijk. Dit is beter.

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:52

Sterkte! :(:)

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:59

heel veel sterkte :(:)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:03

Heel erg veel sterktie ;(

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:06

Wat een verhaal... sterkte! Fijn voor je paard dat jullie 'm helemaal begeleiden naar de slager, zal voor hem vast een prettig gevoel zijn dat zijn vertrouwde baasjes in de buurt zijn. Sterkte!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:17

Houden van betekent inderdaad weten wanneer je moet laten gaan. Maar wat is dat toch vreselijk moeilijk..... Wel een eerlijk advies van je DA en heel veel sterkte de komende tijd.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:53

Heel mooi geschreven, arm paardje.. waarom kies je voor de slager?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:00

Is er geen Hoop mogelijk? sneu, sterkte.

Slager is niet altijd zo erg als het klinkt, het is in 1 x weg. ipv vechten tegen een spuitje, ligt eraan met welke paard je te maken hebt en of de toestand waarin het verkeerd, deze baasje/TS weet heus wel wat ze doet.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:02

Wat erg voor je zeg!
Heel heel heel erg veel sterkte.
Het klinkt misschien stom, maar wat heb jij een goede dierenarts. :)
Sterkte de komende weken...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:03

floorDaan schreef:
Ja idd, het is beter voor Daan, hij kan niet zijn leven lang met pijn op een weide blijven staan, dat is niet eerlijk. Dit is beter.

En dit meot je in je achterhoofd houden hoor!
Wat een verschrikkelijke keuze!!

Heel veel sterkte!

En denk maar zo, het is zo gebeurt bij de slager :) Daar hoef je je niet druk om te maken :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:06

wat een afschuwelijke beslissing,iets wat je zo niet wilt en toch moet doen...

ik kan me je verdriet zó voorstellen,vreselijk |(

heel veel sterkte de komende dagen,en geniet van hem,zoveel als je nog kan...

|( ;(

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:09

Heel veel sterkte hoor meid, ik vind het ontzettend dapper van je dat je deze beslissing genomen hebt, dat je tot het laatste moment bij hem blijft zegt me dat je een kei van een baasje bent geweest, nogmaals heel erg veel sterkte.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:18

Jeetje, dat wat eerst een kleinigheidje was uiteindelijk zoveel problemen heeft opgeleverd. Je neemt wel de beste beslissing voor hem. Altijd pijn is vreselijk.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:24

zit met tranen in me ogen wat erg!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:29

jee wat erg, heel veel sterkte voor jullie in de aankomende tijd, je neemt de juiste beslissing voor je paard.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:30

Ik heb even in je profiel gekeken en het zit jou ook niet mee he. Het 3de paard al. Wat vreselijk voor je. Echt heel veel sterkte toegewenst :(:) .

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:31

jeetje wat erg zo jong... Maar ja het is beter voor Daan... Mag ik vragen waarom je voor de slager kiest?
Sterkte toegewenst

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 17:53

Ja, de reden dat we kiezen voor de slager... Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen, beetje moeilijk om te typen en er zullen altijd dubbele meningen over blijven maar hier staan we echt achter. Ik heb mijn vorige paardje (33) in laten slapen, zij was echt op, helemaal op. Dat zag je gewoon, zij ging rustig liggen in het weiland en bij de eerste verdoving was ze al bijna dood, dat ging allemaal heel rustig, als eigenaar erg fijn om te zien dat je paardje er vrede mee heeft. Daan is in zijn kop nog jong & vrolijk, hete enige probleem is dat zijn benen niet 'meewerken', jonge paarden kunnen gaan 'tegenvechten', echt tegenstribbellen en 'niet dood willen'. Dat is een verschrikkelijk gezicht als eigenaar en voor het paard ook een ramp, dan word het een cirkel van bijspuiten, vechten, niet dood willen, proberen te blijven staan en dan zie je dat je langzaam je paard iets aandoet waartegen hij niet kan vechten, dan zie je je paard verliezen, soms vallen ze dan hard, en soms zijn ze het er echt 'niet mee eens'. Dan zie je dat je je paard iets aandoet wat hij absoluut niet wil. Als eigenaar lijkt inslapen beter omdat je dan 'rustig' afscheid kan nemen, maar voor je paard is dit (ALS hij gaat tegenstribbellen, wat ECHT NIET altijd het geval is) ook verschrikkelijk. De slager gaan we 's morgens vroeg naartoe. Het is daar dan nog 'schoon'. We lopen netjes met hem naar binnen en binnen 1/100 is hij dood, hij heeft zelf dan niets door, alleen als eigenaar vergeet je de doffe klap en het zien van je paard, liggend, kappot en gebroken op de grond nooit. Maar ik kies liever voor Daan, Daan is echt een vechter en ik denk niet dat als hij een spuitje krijgt netjes gaat liggen, ik denk dat in Daans geval 'afschieten' beter is. Hoe rot het ook is om het te zien / horen. Maar het is niet dat slachten goed of slecht is, het is per paard heel verschillend. Maar ik wil niet toekijken hoe Daan verliest tijdens een elle lang durent gevecht tegen de dood.

Heel veel dank voor alle lieve reacties. Ik ga deze week heel veel bij hem zijn, wsl. gebeurt het aanstaande vrijdag al... Ik word nu al gek als ik eraan denk!

Liefs

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:58

lieve schat,je moet je niet verdedigen voor slager of inslapen,het is al moeilijk genoeg....

je hebt gewoon gelijk,ik heb hier meerdere paarden en ook 1 die een tijdbom is,en ook hij gaat naar en slager,gewoonweg omdat je met 3 man aan hem moet hangen,pramen op enz,om een prikje te geven,dit gevecht wil ik hem al helemaal niet aandoen vlak voordat hij moet sterven...

dood gaan ze in alle 2 de gevallen,daar is geen ontkomen aan,en voor het ene paard is inslapen fijn,en voor een ander paard is een schot heel fijn...

je doet het juiste,je staat erachter,en het is al moeilijk genoeg te beslissen over leven en dood bij een jong dier wat nog zo goed is in het koppie...

vind het wel heel knap dat je deze beslissing in belang van het paard maakt...dat maakt je echt een super baasje...

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:01

sterkte,
ik heb een traantje voor je wegepinkt van je post.
wel ontzettend knap dat je ziet dat het niet verder kan!