[IM] [vriendje bij het inslapen erbij laten? ]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

[vriendje bij het inslapen erbij laten? ]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 17:06

Hallo,

Om te beginnen weet ik niet zeker of dit topic goed geplaats staat (zo nee, sorry daarvoor)

Mijn pony (25) heeft een vriendinnetje (26) waar mee ze dag en nacht staat. Ze zijn onafscheidelijk. Gaat dr vriendinnetje de wei uit dan blijft mijn pony bij het draad lopen en hinniken net zo lang tot ze terug komt. De ene keer gaat het opzich wel maar de andere keer is ze echt hysterisch en wilt ze door het draad heen.
Nu is haar vriendinnetje wel echt heel wat ouder en tegen het op zijn aan. De Dierenarts komt van de week en MISSCHIEN wordt dan de beslissing gemaakt ze in te laten slapen.

Mijn vraag was: Is het verstandig om mijn pony er bij te laten als ze word ingeslapen? Ik heb wel eens gelezen dat dat goed is. Dan snappen ze het beter en kunnen ze afscheid nemen. Of moet dat juist niet? (zelf zegt mijn gevoel van wel, omdat ze ook zo reageerd als ze haar vriendinnetje niet meer ziet)

Heeft iemand hier ervaring mee? Of verhalen gehoord hoe dat was gegaan?

Groetjes, Simone

FriesWytske

Re: [vriendje bij het inslaper erbij laten? ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:07

Tijdens het inslapen zelf zou ik het niet doen. Maar erna er weer bij doen, zodat ie afscheid kan nemen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:08

toen mijn pony ingeslapen werdt hebben we zijn beste maatje wel mee laten lopen en voor dat er gespoten werdt hem terug laten brengen ze hinnikten allebei nog een keer naar elkaar net of ze elkaar dag zeide.
erbij laten wou ik persoonlijk niet omdat ik vondt dat hij niet hoefde te zien van hoe en wat.
de afscheid alleen was al voldoende. ervoor en erna

als het gaat gebeuren alvast veel sterkte
Laatst bijgewerkt door booster op 11-08-09 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:09

ik zou ook doen wat FriesWytske/booster zegt! dit is(lijkt mij) voor beide paarden te begrijpen!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 17:10

FriesWytske schreef:
Tijdens het inslapen zelf zou ik het niet doen. Maar erna er weer bij doen, zodat ie afscheid kan nemen.

Dit lijkt mij ook een hele goede 'oplossing' ja.

booster schreef:
toen mijn pony ingeslapen werdt hebben we zijn beste maatje wel mee laten lopen en voor dat er gespoten werdt hem terug laten brengen ze hinnikten allebei nog een keer naar elkaar net of ze elkaar dag zeide.
erbij laten wou ik persoonlijk niet omdat anders miss een traumatische ervaring kan zijn.

Traumatische ervaring ben ik ook bang voor.
Ik denk wel dat ze het goed weten dat er wat gaat gebeuren.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:12

SIEMxFUNNY schreef:
FriesWytske schreef:

Dit lijkt mij ook een hele goede 'oplossing' ja.

booster schreef:
erbij laten wou ik persoonlijk niet omdat anders miss een traumatische ervaring kan zijn.

Traumatische ervaring ben ik ook bang voor.
Ik denk wel dat ze het goed weten dat er wat gaat gebeuren.

mijn oude shetje daar reed mijn zoontje altijd op daar pasde hij zich hellemaal op aan.
zijn maatje die was altijd aan het kloten als me zoontje erop zat.
tot zijn maatje ingeslapen werdt ( mijn shetje) toen begon hij opeens heel anders te doen mijn zoontje kon erop zitten en hij pasde zich opeens ook aan net of hij de taak van me shetje overgenomen had

ze weten het donders goed

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:14

Mijn pony is in het weiland gestorven aan een aorta breuk, onverwacht, dus de hele groep paarden waarmee hij in het weiland stond waren erbij (stuk of 6).
Een van de paarden kwam met zn voorknieen tegen mijn rug aan staat (ik zat op mn knieen naast mijn pony) en met zn neusje bij het hoofd van [**], de rest stond er op iets gepastere afstand in een kring omheen. Na een tijdje namen ze vanzelf meer afstand. :) Ik weet zeker dat een paard dit ook beseft en dat het misschien wel goed is om de vriendin erbij te laten.
Misschien kun je haar ook even erbij laten als het al gebeurd is?
Succes en sterkte de komende week. :) Ik hoop natuurlijk dat het nog niet hoeft!

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:17

vroeger moest een vriendin van mijn moeder haar pony af laten maken. dus hup pony de trailer in. en alle paarden stonden te hinniken en te doen langs het draad. terwijl die pony ook heel vaak op wedstrijd ging en dan deden ze niks. dus ze weten het heel goed.

ik zou het ook doen zoals frieswytske zei..

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:21

Iessie schreef:
Mijn pony is in het weiland gestorven aan een aorta breuk, onverwacht, dus de hele groep paarden waarmee hij in het weiland stond waren erbij (stuk of 6).
Een van de paarden kwam met zn voorknieen tegen mijn rug aan staat (ik zat op mn knieen naast mijn pony) en met zn neusje bij het hoofd van Bruno, de rest stond er op iets gepastere afstand in een kring omheen. Na een tijdje namen ze vanzelf meer afstand. :) Ik weet zeker dat een paard dit ook beseft en dat het misschien wel goed is om de vriendin erbij te laten.
Misschien kun je haar ook even erbij laten als het al gebeurd is?
Succes en sterkte de komende week. :) Ik hoop natuurlijk dat het nog niet hoeft!

Het plots overlijden is nog iets anders, jouw paard is waarschijnlijk erg plots en direct overleden. Maar het durft bij inslapen wel eens gebeuren dat paarden serieus gaan vechten tegen de dood... Ik zou dus ook aanraden om het vriendje dit te besparen maar hen wel vooraf en nadien samen laten zodat er wel deftig afscheid genomen kan worden.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:21

SIEMxFUNNY schreef:
Hallo,

Om te beginnen weet ik niet zeker of dit topic goed geplaats staat (zo nee, sorry daarvoor)

Mijn pony (25) heeft een vriendinnetje (26) waar mee ze dag en nacht staat. Ze zijn onafscheidelijk. Gaat dr vriendinnetje de wei uit dan blijft mijn pony bij het draad lopen en hinniken net zo lang tot ze terug komt. De ene keer gaat het opzich wel maar de andere keer is ze echt hysterisch en wilt ze door het draad heen.
Nu is haar vriendinnetje wel echt heel wat ouder en tegen het op zijn aan. De Dierenarts komt van de week en MISSCHIEN wordt dan de beslissing gemaakt ze in te laten slapen.

Mijn vraag was: Is het verstandig om mijn pony er bij te laten als ze word ingeslapen? Ik heb wel eens gelezen dat dat goed is. Dan snappen ze het beter en kunnen ze afscheid nemen. Of moet dat juist niet? (zelf zegt mijn gevoel van wel, omdat ze ook zo reageerd als ze haar vriendinnetje niet meer ziet)

Heeft iemand hier ervaring mee? Of verhalen gehoord hoe dat was gegaan?

Groetjes, Simone

Ik heb 18 Juni mijn oudste in laten slapen. Maysflower was altijd samen met mijn shetje Smokey. We hebben hem meegenomen naar de kliniek en vanaf het moment dat het ging gebeuren is hij erbij gebleven. We hadden een longeerlijn meegenomen en hij heeft alles bewust meegemaakt van het begin tot het eind. Heeft van ons ook de tijd gekregen om zelf afscheid te nemen zonder dat wij er bovenop zaten. :(:) Hij ging bij mays kijken en het bijzondere was dat hij de oogbol van onze ouwe aflikte alsof hij wilde zeggen ( Kom nou) Toen beet hij zachtjes in zijn oor en lip. schraapte een keer draaide zich om en liep toen naar buiten. Hinnekte heel hard en ging toen heel braaf weer mee de trailer in. ;( ;(

SIEMxFUNNY

Re: [vriendje bij het inslapen erbij laten? ]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 11:21

Bedankt voor alle reacties. Morgenmiddag komt de dierenarts en dan weten we meer.

spiritoes : Heftig verhaal.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:25

jeetje meid, wat een vervelend vooruit zicht.
maar ik zou hem er inderdaad bij laten, ze begrijpen zoveel.
dat lijkt me beter

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:59

Ik heb mijn pony eerst in laten slapen en daarna de andere 2 erbij gedaan.
Onze draver merrie rook er een keer aan en ging staan grazen maar ons mini paardje probeerde uit allemacht om de dode pony op te laten staan.
Hij hing inderdaad ook aan oren en lippen bijten.
Op een gegeven moment heb ik hem erbij weggehaald in vond het niet zo'n leuk gezicht hoe hij op mij dode pony in aan het schoppen en bijten was.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:42

ik zou ze wel erbij durven laten, desnoods met een draadje ertussen, dieren zijn niet gek, maar hebben toch echt wel andere emotie belevingen dan wij hoor!
afscheid laten nemen zou ik zeker doen. Dit soort dingen vind ik prima, hoort er ook bij, maar vermenselijk het niet teveel.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:50

als mij pony ooit een spuitje krijgt gaat zijn vriendje mee! en anderzom ook :(:)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:01

laat ons weten hoe het vadaag afloopt of je goed of slecht nieuws hebt

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 15:55

De dierenarts was niet echt positief. Ze had vocht (achter / in) de longen. Er zullen goede maar ook slechte dagen gaan komen. Ze moet veel moeite doen om adem te halen. Daarom eet ze ook lastig en valt ze veel af. Ze zal wel achteruit gaan.

We moeten het even rustig laten bezinken en dan een beslissing gaan nemen. (maar die is eigenlijk al wel gemaakt)

De dierenarts had gezegd dat het het beste is om mijn pony erbij te laten als ze dood is. Dat ze het dan kan zien. Wat ze ermee doet is aan haar, maar dan heb je iig de mogelijkheid gegeven om afscheid te nemen.
Volgensmij heeft ze wel door dat dr vriendinnetje zich niet lekker voelt. Toen ze bij de dierenarts stond bleef zij in de wei maar hysterisch doen.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:56

Sterkte ermee! :(:)

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:00

sterkte

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:09

heel veel succes, zulk nieuws is nooit leuk om te krijgen over je dier.

geintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:01

Allereerst veel sterkte.

Ik zou het vriendje erbij laten. Ongeveer twee jaar geleden stond mijn pony op een plek waar hij dag en nacht buiten stond. In een vaste kudde met drie anderen. Kudde was erg hecht.

Helaas is de hele kudde binnen anderhalve maand achter elkaar overleden.

De eerste die overleed was een 38 jarige pony. De eigenaresse had besloten een spuitje te geven, de lever was op. Maar dit gebeurde buiten de wei. Er werd nog zo ontzettend lang door de rest naar haar gehinnikt was vreselijk, ze snapten het niet!! Ook niet na erlangs lopen. De anderen hebben in de wei zelf een spuitje gehad en dit ging beter. Was wel vervelend. Want vooral mijn pony had erg goed door dat er iets heel "fouts"ging gebeuren en was erg lastig naar de dierenarts toe. Ik heb hem uit het land moeten halen. Maar voor de verwerking was dit beter, na een paar keer snuffelen en proberen hun vriendje overeind te krijgen en na merken dat dit echt niet meer ging gebeuren was er rust.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 00:21

Bedankt allemaal!

Dinsdag (als alles geregeld is) word ze ingeslapen. Het lijkt wel of ze het aanvoelen. Allebei. Mijn pony reageert heel anders op haar. Ze staan nu overdag op stal vanwege de warmte. Omdat ze het buiten zo warm en benauwd heeft. Mijn pony is zo voorzichtig voor haar. Ik weet niet, ze reageren gewoon anders.
Ik ben mijn foto's aan het doorkijken en deze vond ik toch echt speciaal. Misschiend dat ik hem wel in het groot laat afdrukken.

Afbeelding

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 00:27

Ach wat sneu zeg!
Heb je al bedacht hoe je het wil doen? En wat vind de eigenaar van de pony ervan?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 00:38

spiritoes schreef:
Ik heb 18 Juni mijn oudste in laten slapen. Maysflower was altijd samen met mijn shetje Smokey. We hebben hem meegenomen naar de kliniek en vanaf het moment dat het ging gebeuren is hij erbij gebleven. We hadden een longeerlijn meegenomen en hij heeft alles bewust meegemaakt van het begin tot het eind. Heeft van ons ook de tijd gekregen om zelf afscheid te nemen zonder dat wij er bovenop zaten. :(:) Hij ging bij mays kijken en het bijzondere was dat hij de oogbol van onze ouwe aflikte alsof hij wilde zeggen ( Kom nou) Toen beet hij zachtjes in zijn oor en lip. schraapte een keer draaide zich om en liep toen naar buiten. Hinnekte heel hard en ging toen heel braaf weer mee de trailer in. ;( ;(

Arme Smokey, maar ik vind dat jullie dit netjes gedaan hebben. Hij wist ook dat het zo beter was voor Maysflower en heeft op zijn manier afscheid genomen.

Ik denk dat je je andere paard er gerust bij kunt laten hoor. Een paard is niet gek, en zo maakt ie heel het verhaal mee en mist ie niet een stukje zeg maar.

Heel veel sterkte :(:)

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:44

bij ons was ook zoiets. ze lieten het stalmaatje van een zieke pony erbij. toen hij ingeslapen werd. gewoon aan een longeerlijn. na een tijdje liep het paard zelf de ruimte uit. gewoon als teken van afscheid.

Sterkte ermee ! ;(